نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

راهنمای عملی رنگ‌ کردن دیوار گچی خانه شما

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

نقاشی دیوار از جمله کارهایی است که تقریبا همه دوست دارند آن را تجربه کنند. حتما برایتان پیش آمده که در خانه با یک دیوار گچی روبرو شوید که پر از حفره‌‌ و سوراخ، ترک‌، فرورفتگی‌ و پوسته‌ باشد و دلتان بخواهد آن را رنگ کنید.

به‌خصوص در بخش‌های مرطوب مثل آشپزخانه و حمام. برای رنگ‌ کردن دیوار گچی خانه‌تان، در ابتدا بایستی بستری صاف و هموار در دیوارها ایجاد کنید. به این کار، زیرسازی می‌گویند. در ادامه این مقاله با صفر تا صد زیرسازی و نقاشی یک دیوار گچی آشنا خواهید شد.

نکات کلیدی

  • زیرسازی قبل از رنگ كردن ديوار گچي ضروری است.
  • برای رنگ‌آمیزی دیوار گچی می‌توان از انواع رنگ‌های پلاستیک، لاتکس، سیلیکاتی، سیلیکونی، و بر پایه سیمان استفاده کرد.
  •  معمولاً با استفاده از غلطک یا قلم‌مو نقاشی انجام می‌شود.
  • برای جلوگیری از پاشیدن رنگ به سایر سطوح، باید از روزنامه یا نایلون استفاده کرد.

رنگ مناسب دیوار گچی

بستر گچ یکی از بهترین بسترها برای نقاشی ساختمان است و از خیلی از رنگ‌های ساختمانی می‌توان روی آن استفاده کرد. از جمله:

  • رنگ آکریلیک
  • رنگ لاتکس
  • رنگ سیلیکاتی
  • رنگ سیلیکونی
  • رنگ بر پایۀ سیمان

رنگ مناسب دیوار گچی

مراحل عملی رنگ‌ کردن دیوار گچی

اگر دیوار را طبق مراحل زیر رنگ کنید نتیجه کار حرفه‌ای و یکدست خواهد شد و هم عیوب و نواقص دیوار پوشیده می‌شود و هم رنگ روی دیوار شره نمی‌کند.

  1. رنگ‌آمیزی اولیه را با دست شروع کنید. این موضوع به کیفیت بهتر خروجی کمک می‌کند. نقاشان ساختمان به این مرحله آسترکشی می‌گویند.
  2. بعد از پایان مرحلۀ اول رنگ كردن ديوار گچي سطح کار را با بتونه یکنواخت کنید. بعد از خشک‌شدن، سنباده‌کاری را شروع کنید تا بستری صاف و یکدست داشته باشید.
  3. شروع به رنگ‌آمیزی مرحلۀ دوم کنید. در این مرحله حتماً دقت داشته باشید که تمامی سطوح قبلی باید کامل نقاشی شوند و چیزی جا نماند.
  4. در صورت نیاز اگر نتیجه راضی‌کننده نبود دست سوم یا چهارم رنگ‌آمیزی دیوار گچی را هم امتحان کنید. گاهی اوقات که لایه زیرین کثیف و تیره باشد نیاز است لایه‌های رنگ بیشتری روی آن قرار گیرد.
  5. در انتها پنجره‌ها را باز بگذارید تا جریان هوا کمک کند که رنگ‌ زودتر خشک شوند.

رنگ مناسب دیوار گچی

انتخاب رنگ مناسب برای دیوار گچی

انتخاب رنگ کاملا به سلیقه افراد و مکانی که قرار است نقاشی انجام شود بستگی دارد. اما نوع رنگ می‌تواند از انواع پلاستیکی، اسپری

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

رنگ پلاستیک برای رنگ‌ آمیزی دیوار گچی

رنگ پلاستیک یکی از انتخاب‌های مطمئن در رنگ‌آمیزی دیوار گچی است که باعث می‌شود سطحی صاف و مات به وجود آید. رنگ پلاستیک، رنگ اکرلیک بر پایۀ آب است. رنگ پلاستیک در مقایسه با رنگ روغنی، کاربری راحت‌تری هم دارد و ماندگاری بالایی دارد. بهتر است که رنگ پلاستیک، برای فضاهای داخلی ساختمان به کار رود.

برای نمای بیرونی و همچنین رنگ‌آمیزی سطوح فلزی از رنگ پلاستیک استفاده نکنید. رنگ پلاستیک، انتخاب مناسبی برای مناطق گرم و مرطوب است. اگر زیرکار از جنس گچ باشد برای بتونه‌کاری، بایستی از یک آستر استفاده شود.

این مساله‌ در هنگام استفاده از دیگر رنگ‌ها، ضروری نیست. برای تهیه بتونه‌کاری نیز، کمی بتونه را با آب و رنگ پلاستیک ترکیب کنید تا به حالتی همگن برسد و سپس از آن استفاده کنید. بین هر دست رنگ، حوالی 2 ساعت فاصله قرار دهید تا رنگ به طور کامل به خورد دیوار رود. خشک‌شدن رنگ اولیه روی سطح، 24 ساعت و رنگ پلاستیک بعضاً تا نزدیک به 7 روز زمان نیاز دارد. هر کیلوگرم رنگ پلاستیک تقریباً برای 3 تا 6 مترمربع کافی است.

برای رنگ کردن دیوار گچی باید محاسبه رنگ مصرفی نقاشی ساختمان به صورت دقیق انجام شود تا از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری کنید.

رنگ‌ کردن دیوار گچی با اسپری

اسپری‌های پاششی رنگ که با برق کار می‌کنند، انتخاب مناسبی برای رنگ‌آمیزی دیوار گچی هستند. برای این کار بهتر است که ابتدا سقف ساختمان را رنگ کنید تا از شره‌کردن رنگ در گام‌های بعدی جلوگیری کرد.

رنگ‌کردن دیوار گچی با اسپری

رنگ كردن ديوار گچي با غلطک

دو غلطک 1.4 و 3.8 اینچی از متداول‌ترین غلطک‌های در دسترس برای رنگ‌آمیزی دیوار گچی هستند. غلطک 1.4 اینچی، انتخابی مناسب برای رنگ‌های براق روی دیوارهای گچی است اما غلطک 3.8 اینچی، برای دیوارهای آسیب‌دیده از رطوبت مناسب است. اخیراً غلطک‌های آجدار هم به بازار آمده که گزینۀ مناسبی برای دیوارهایی است که گچبری‌شده و با ابزاری نقش داده شده‌اند.

نقاشی دیوار با غلطک

کدام رنگ برای کدام دیوار مناسب است؟

  • دیوارهای راه‌پله‌ها و پذیرایی: رنگ لاتکس، انتخاب مناسبی برای این فضاهاست چرا که دوام بالایی در برابر آلودگی‌ها دارد.
  • سقف: رنگ‌هایی که در سقف استفاده می‌شوند عموماً ضخیم‌تر هستند و تراکم کمتری نسبت به رنگ‌های روی سطح دیوار دارند
  • آشپزخانه و حمام: این مکان‌ها به دلیل شرایط عموماً مرطوب خود بهتر است با رنگ‌هایی مقاوم نسبت به آب، رنگ‌آمیزی شوند.

تکنیک w برای رنگ كردن ديوار گچي

همیشه برای افراد تازه‌کاری که قصد دارند خودشان یک دیوار گچی را نقاشی کنند، این سوال پیش می‌آید که الگوی رنگ‌ کردن بایستی چطور باشد که در بهینه‌ترین زمان و با کمترین رنگ به خروجی مناسب برسند و یک طرح یکنواخت حاصل شود.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

آیا به شکل عمودی رنگ كردن ديوار گچي را شروع کنند یا به صورت افقی، آیا باید کار هر بخش دیوار را از بالا به پایین و یا بالعکس به پایان برسانند و سپس به سطوح بعدی بروند؟ یکی از کاربردی‌ترین تکنیک‌ها در رنگ‌آمیزی دیوار گچی، تکنیک w است. برای این کار، غلتک رنگ را روی دیوار کشیده و یک طرح به حالت حرف w انگلیسی درآورید. حالا شروع به پرکردن همان w بکنید. این کار برای بخش‌های دیگر تکرار کنید. هنگام رنگ‌ کردن دیوار به این نکات دقت کنید.

تکنیک w برای رنگ‌آمیزی دیوار گچی

  • در هنگام رنگ کردن دیوار گچی، حتماً لبۀ دیوارها، قرنیزها، حاشیۀ پنجره‌ها و همه سطوح مشابه را با روزنامه یا نواری مخصوص بپوشانید که رنگ روی آن‌ها نپاشد. در انتهای کار، نقاشی آن‌ها را در صورت نیاز انجام دهید که سطح رنگ، یکنواخت به نظر آید.
  • در انتهای رنگ‌آمیزی، حتماً بلافاصله روزنامه و نوار را جمع کنید چرا که ممکن است اگر رنگ خشک شود، موجب کنده‌شدن رنگ تازه شود.
  • اگر انتخاب شما برای رنگ‌ کردن دیوار گچی، استفاده از غلطک است، حتماً در لبه و حاشیه‌ها، به سنت قلم‌موی نقاشی بازگردید! هنوز هم قلمو انتخاب بهتری برای بخش‌هایی است که به ظرافت و دقت بیشتری در رنگ‌آمیزی نیاز دارند.

آشنایی با رنگ اکریلیک ساختمان برای رنگ کردن دیوار گچی لازم است.

بهترین رنگ برای دیوار گچی

برای دیوار گچی همه نوع رنگی قابل اجراست. نکته مهم زیرسازی دیوار است که با رنگ پرایمر این اتفاق می‌افتد. پرایمر با محلول ده درصد آب به خیس شدن دیوار گچی و جذب رنگ کمک می‌کند.

درخواست نقاشی ساختمان

در سایتی تجربه جالبی نوشته شده بود. در آن مطلب عنوان شد که برای انتخاب بهترین رنگ برای دیوار گچی قدیمی باید به آهک موجود و تخلل آن نیز توجه کرد. این بدان معنا است که رطوبت در دیوار گچی جریان دارد. در این صورت استفاده از رنگ‌های لاتکس اصطلاحا جلوی تنفس دیوار گچی را می‌گیرند و باعث افزایش رطوبت می‌شود. در این شرایط و برای رفع مشکل رنگ كردن ديوار گچي قدیمی از دوغاب آهک استفاده کنید.

پیشنهاد آقای شهیدی برای رنگ کردن دیوار گچی

پیشنهاد آقای شهیدی برای رنگ کردن دیوار گچی

رنگ‌ کردن دیوار گچی اگر مراحل کار را درست طی کنید و از ابزار، بتونه و رنگ باکیفیت استفاده کنید کار دشواری نیست و نتیجه آن عالی خواهد بود. کافی است کمی حوصله به خرج دهید و وقت کافی به این کار اختصاص دهید. با این حال اگر انجام آن از حوصله شما خارج است می‌توانید از نقاشان حرفه‌ای آچاره در شهر خود کمک بگیرید.

3.3/5 - (28 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. یک کیلو رنگ پلاستیک یا روغنی با کیفیت همچون سحر یا هادی قابلیت رنگ امیزی ۸ الی ۱۰ متر مربع را دارد
    ۲-برای رنگ آمیزی دیوار گچی ابتدا باید دیوار بتونه ماستیک شود یعنی کل دیوار یک لایه بتونه اعمال شود
    برای تسهیل بتونه کردن روی دیوارگچی روغن الیف زیرکار مالیده میشود و قبل از خشک شدن کامل روغن ، بتونه اعمال میشود
    روغن برای جلوگیری از خشک و سفت شدن بتونه استفاده میشود
    ۳-پس از خشک شدن بتونه ماستیک که بتونه روغنی است سمباده زده میشود و بعد رنگ اعمال میشود پلاستیک یا روغنی
    ۴-همیشه از رنگ تمام پلاستیک استفاده شود و نیم پلاستیک نباشد
    ۵-رنگ با کیفیت مانند سحر یا هادی حدود ۱۰-۱۵%گرانتر هستند اما به شدت مقرون به صرفه تر هستند چون پوشش ۱ کیلو رنگ ۸-۱۰متر مربع است طی ۲ الی ۳ دست رنگ آمیزی اما رنگهای دیگر ۳ الی۵ دست باید رنگ شود و هر کیلو رنگ ۴ الی ۵ متر مربع را پوشش میدهد
    ۶-در صورت ناچاری میتوان روعن الیف و بتونه ماستیک را حذف نمود و به جای ان یک لایه رنگ تمام پلاستیک ترجیحا سحر به دیوار زد و پس از خشک شدن کامل رنگ روغن زد
    رنگ پلاستیک یک لایه عایق بین رنگ روغن و گچ ایجاد میکند و تقریبا کار بتونه ماستیک را انجام میدهد
    ۷-سطوح گچی یا چوب اگر با سیلر یا بتونه روغن یا رنگ پلاستیک پوشانده نشوند رنگ روغن نمیگیرند و رنگ پوسته میشود

    1. با تشکر از راهنمای شما. آیا میشود ابتدا آستر نیم‌پلاستیک و سپس رویه اکریلیک زد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید