سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

آموزش نصب کلید کولر آبی (12 نوع کلید مختلف)

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

بعد از نصب کولر آبی، نوبت به نصب کلید کولر آبی می‌رسد. کلیدهای کولر آبی در مدل‌های مختلفی وجود دارند و در نتیجه طریقه نصب کلید کولر بسته به مدل آن متفاوت است. یک گام مهم قبل از نصب کلید، انجام سیم‌کشی‌های لازم برای این کار است.

برای شروع کار، ابتدا باید نقشه برق کولر آبی را داشته باشید و با آن آشنا باشید. یکی از دلایل سختی و پیچیدگی نصب کولر آبی این است که برخلاف سایر کلیدها، از  6جای پیچ برخوردار است. همچنین احتمال خرابی کلید کولر به دلیل آمپر بالایی که تحمل می‌کند، زیاد است.

در خیلی از مواقع که کولر کار نمی‌کند و افراد به اشتباه فکر می‌کنند که کولر دچار خرابی شده است، در واقع مشکل از کلید کولر است. در صورتی که سیم‌کشی کلید کولر به درستی انجام نشود، ممکن است به موتور و یا پمپ کولر آسیب جدی وارد شود. درصورتی‌که کلید مشکلی نداشت اما باز هم کولر کار نکرد بهتر است از سرویس کار کولر ابی حرفه‌ای کمک بگیرید. 

در این مقاله طریقه نصب این کلید، نقشه برق کولر آبی و سیم‌کشی کلید کولر آبی طبق رنگ‌بندی توضیح داده می‌شود.

آشنایی با روش سیم‌کشی کولر آبی

یکی از اصلی‌ترین نکات مربوط به اتصالات و نصب کولر آبی، داشتن سیم‌کشی درست و مناسب است. به طور کلی برای راه‌اندازی کولر آبی و نصب کلید، باید در قسمت پشت کلید کولر 3 رشته سیم داشته باشید.

در صورتی که خانه قدیمی باشد، رشته سیم‌ها را باید از پشت کنتور برق بگیرید و اگر خانه جدید است، رشته سیم‌ها را باید از جعبه فیوز یا ترمینال برق تأمین کنید.

آشنایی با روش سیم‌کشی کولر آبی

برای نصب کلید کولر آبی، به 3 رشته سیم با قطر 2.5 میلی‌متر نیاز دارید. یک رشته سیم برای فاز، یک رشته سیم برای نول و دیگری برای ارت مورد نیاز است. برای انتقال برق از پشت کلید کولر آبی به خود کولر و جعبه تقسیم نیز، به یک کابل 1.5 متری دارای 5 رشته سیم نیاز دارید. جنس رشته سیم‌ها باید مفتول باشد. برای هر یک از بخش‌های نول، دور تند، دور کند، پمپ کولر و ارت، به یک رشته سیم جداگانه نیاز دارید.

یکی از نکات مهمی که هنگام نصب کولر باید به آن دقت کنید، رعایت ارتفاع استاندارد برای نصب کلید است. ارتفاع استاندارد، 110 تا 130 سانتی‌متر است. کلید کولر باید جایی نصب شود که به راحتی قابل دسترسی باشد. از نصب کلید در مکان‌هایی مرطوب مانند حمام و دستشویی اجتناب کنید.


سرویس پیشنهادی آچاره : سیم پیچی دینام کولر


سیم کشی کولر آبی طبق رنگ‌بندی

در زمان نصب کولر آبی بر اساس نقشه برق کولر آبی، به دو دسته سیم نیاز است. برای انتقال توان از کنتور برق یا جعبه فیوز به کلید، یک دسته سیم 3 تایی لازم داریم و برای انتقال توان از کلید به جعبه کولر آبی نیز به یک دسته سیم 5 رشته‌ای نیاز داریم.

زمانی که قرار است سیم‌کشی کولر آبی طبق رنگ‌بندی انجام شود، باید به این نکته دقت کنید که همیشه رنگ زرد یا سبز به عنوان سیم ارت در نظر گرفته می‌شود. اگر کولر آبی مجهز به سیم ارت نیست، باید سیم ارت را به بدنه کولر وصل کنید. زمانی که سیم ارت به بدنه کولر وصل می‌شود، وقتی بدنه به برق متصل شود، جریان برق به وسیله سیم ارت از بدنه کولر آبی خارج می‌شود.

آشنایی با برق‌کشی کولر آبی

نقشه کلید کولر آبی

برای نصب کلید کولر آبی، باید از نقشه کلید استفاده کنید. مراحل نصب بدون داشتن و دانستن نقشه کلید امکان‌پذیر نیست. هر کلید کولر شامل 3 کلید است که عملکرد هر کدام از آن‌ها روی خود کلیدها نشان داده شده است.

این نشان‌ها هم به نصب کلید کمک می‌کنند و هم به استفاده کردن از آن‌ها. در نقشه کلید کولر آبی، کلید سمت چپ برای تنظیم دور موتور، کلید وسط برای اتصال توان به موتور کولر و کلید سمت راست برای پمپ آب کولر است.

کولر آبی

انواع و طریقه نصب کلید کولر آبی

یکی از مواردی که به شما در نصب نموردن کلید کولر کمک می‌کند، آشنایی با انواع کلیدها است. در ادامه انواع کلیدها و نحوه سیم کشی کولر با آن‌ها را توضیح خواهیم داد. 

1. کلید کولر سوکتی

کلیدهای سوکتی، از مدل‌های قدیمی کلید کولرهای آبی هستند و 8 سوکت دارند که فقط سوکت‌های شماره 1، 2، 7 و 9 آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلید سوکتی

2. کلید توکار سه پل

در این مدل از کلید کولر آبی، سیم نول مستقیماً وارد جعبه تقسیم می‌شود. این مدل کلید، 4 ورودی دارد که به سیم‌ها متصل می‌شود. در کلید کولر آبی توکار سه پل، ورودی F برای دور تند، S برای دور کند، P برای پمپ آب و M برای فاز استفاده میشود. در پشت کلید چهار پیچ قرار دارد که طبق توضیحات داده شده، وظیفه هر کدام مشخص است.

سیم‌ها باید به این پیچ‌ها وصل شوند. در نقشه برق کولر آبی کلید جدید، سیم‌ها به وسیله پیچ به کلید وصل می‌شوند و دیگر نیازی به استفاده از سرسیم نیست.

نصب کلید کولر آبی

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

3. کلید کولر آبی 4 پل

نصب کلید کولر آبی 4 پل تفاوت چندانی با کلید سه پل ندارد. تنها تفاوت، وجود یک کلید اضافه در نقشه کلید کولر آبی است. از این کلید اضافه برای قطع کردن نول در زمان کار نکردن کولر استفاده می‌شود. این کار احتمال اتصال کوتاه در بدنه کولر آبی را کم می‌کند و ایمنی در برابر برق گرفتگی را بیشتر می‌کند.

در پشت کلید کولر آبی 4 پل، 6 پیچ وجود دارد. برای نصب این کلید کولر آبی، باید طبق جدول زیر عمل کنید. در این جدول SP برای دور تند، SL برای دور کند، P پمپ آب، L برای فاز و N برای نول در نظر گرفته شده است. 

نوع سیم

کلید مرتبط

سیم تند متصل به

پیچ SP

سیم کند متصل به

متصل به پیچ SL

سیم فاز ورودی متصل به

متصل به پیچ L

سیم نول ورودی متصل به

متصل به پیچ N در پایین کلید

سیم نول خروجی متصل به

متصل به پیچ N در بالای کلید

سیم پمپ کولر متصل به

متصل به پیچ P

4. کلیدهای کولر تمام قطب

تفاوت کلید کولر آبی تمام قطب با بقیه کلیدها در این است که هنگام استفاده از آن می‌توانید اتصالات فاز و نول را به‌طور هم‌زمان با کولر قطع کنید. در غیر این صورت طریقه نصب تمام قطب با کلید 3 پل فرقی ندارد.

5. نصب کلید کولر هوشمند

در مدل‌های قبلی کلید کولر آبی، سیستم کنترلی خود ترموستات وجود نداشت، به همین دلیل امکان تنظیم روشن بودن کولر با دمای محیط نیز وجود نداشت.

برای نصب کلیدهای کولر هوشمند ابتدا سیم فاز را آزاد کنید و به ترمینال فاز کلید هوشمند وصل کنید، سپس یک سیم جدا از دسته نول بگیرید و به ترمینال نول کلید هوشمند وصل کنید. سپس سیم‌های پمپ، تند و کند را بازکنید و به ترمینال‌های کلید هوشمند وصل کنید.

کلید کولر آبی ۴ پل

6. کلید کولر طرح آبسال و سایر مدل‌ها

در نصب نمودن کلید کولر آبی آبسال، سیم‌ها توسط سرسیم های برنجی به آن متصل می‌شوند.

7. کلید کولر ایران الکتریک

کلید کولر ایران الکتریک به صورت 4 پل تولید می‌شود. به پیچ L سیم فاز ورودی، به پیچ P سیم پمپ آب، به پیچ N از پایین نول ورودی و از بالا نول خروجی، به پیچ SL سیم دور کند موتور و به پیچ SP سیم دور تند موتور وصل می‌شود. می‌توانید پیچ‌های با دایره همرنگ را جابه‌جا وصل کنید. قبل از نصب کردن سیم‌ها، سیم فاز  را از جعبه تقسیم داخل کولر مشخص کنید.

8. کلید کولر آبی دلند

کلید کولر دلند الکتریک سه پل است در نتیجه طریقه نصب کلید کولر دلند مثل نقشه کلید کولر 3 پل است. ابتدا سیم تند و کند موتور را مشخص کنید و بعد در زیر ترمینال مشخص شده ببندید. سیم فاز را مشخص کنید و در قسمت مربوطه ببندید. یک سیم باقیمانده را هم در قسمت سمت راست و بالا به کلید مربوطه وصل کنید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

کلید کولر آبی ۳ پل

9. کلید کولر دلند نوع جدید

کلیدهای کولر آبی دلند مدل جدید در عین این که سه پل هستند ولی در آن‌ها سیم نول به کلید وارد می‌شود. در نصب کلید کولر دلند نوع جدید، پیچ SP سیم تند، پیچ SL سیم  کند موتور، دو پیچ N سیم ورودی و خروجی نول، پیچ L سیم فاز وPu  سیم پمپ آب کولر است. در اینخصوص به اطلاعات مندرج در وبسایت رسمی کلید دلند جلب می‌کنیم:

نصب کلید کولر دلند از نوع مکانیزم جدید:

  1. جهت نصب مکانیزم ،نیازی به بیرون آوردن دکمه ها نمیباشد.  
  2. نصب بر روی دیوار طوری باشد که عبارت انگلیسی دلند که روی کلید حک شده بسمت پایین باشد و پیچ‌های قرمز  که مخصوص فاز و نول ورودی هستند در سمت بالای قاب قرار گیرد.

نصب کلید کولر دلند نوع جدید

سیم کشی کلید کولر دلند از نوع مکانیزم جدید:

  • N: نول ورودی
  • ‘N: نول خروجی
  •  L: فاز ورودی
  • Pu: خروجی پمپ
  • SL: خروجی دور کند
  • Sp: خروجی دور تند

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

10. کلید کولر آسیا الکتریک

نصب کلید کولر آبی آسیا الکتریک شبیه کلید کولر آبسال است. به فیش شماره یک سیم فاز، شماره 2 سیم پمپ آب و به فیش‌های شماره 7 و 9 سیم تند و کند وصل می‌شود. در این مدل، سیم نول را مستقیم به داخل کولر وصل کنید.

11. کلید کولر روکار

کلید کولر آبی روکار دو مدل است. مدل اول مانند کلید کولر آسیا سیم کشی می‌شود و مدل دوم طبق تصویر پایین سیم‌کشی می‌شود. معمولاً به این مدل از کلید کولرها، کلید کولر آبسال یا کلید کولر آبی روکار گفته می‌شود.

12. کلید کولر پارت الکتریک

کلید کولر پارت الکتریک هم مثل دیگر انواع کلید کولرهای آبی سه پل سیم‌کشی می‌شود.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا طریقه نصب کلید کولر آبی را برای انواع مختلف آن، به طور کامل و هم طبق نقشه برق کولر آبی و هم سیم کشی کولر آبی طبق رنگ‌بندی توضیح دهیم. در صورتی که در انجام امور فنی و برقی مهارت داشته باشید، می‌‎توانید با استفاده از این راهنما نصب کردن کلید کولر آبی را انجام دهید.

در صورتی که در انجام امور برقی سررشته و مهارت و تجربه کافی ندارید، می‌توانید از یکی از متخصصین کولر آبی آچاره بخواهید تا کار را برای شما انجام دهد.

<p style=”text-align: center;”>

</p>

3.7/5 - (62 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. یک کلید سه پل آشغال از شرکت لورچ هست هیچ طرح و نقشه ای نداره و هر چی سرچ میکنم خبری نیست متاسفانه

    1. متاسفانه باید نقشه همراه هر کلید وجود داشته باشه که در کلید های ایرانی بی اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید