جرم گیری ماشین ظرفشویی با رسوب‌گیر شیمیایی و خانگی

لوازم خانگیماشین ظرفشویینظافت و شستشو

جرم گیری ماشین ظرفشویی روش موثری برای افزایش بازدهی و کارایی این وسیله کاربردی محسوب می‌شود؛ اما شاید این سؤال شما هم باشد که چگونه می‌توان با جرم گیری ماشین ظرفشویی کارایی آن را افزایش داد و چگونه باید ماشین ظرفشویی را رسوب گیری کرد؟ یا کدام ماده رسوب زدا برای رسوب گیری ماشین ظرفشویی موثرتر است؟

در یک میهمانی مهم نیست چند مدل غذا پخته‌اید یا چه ایده‌هایی برای سرو غذا دارید. همین‌که ظروف سرو شما کثیف باشند یا بویی شبیه به بوی تخم‌مرغ بدهند، کافی‌ست که همه چیز دچار اختلال شود.

بوی بد ظروف و کثیف بودن آن پس از شست‌وشو در ماشین ظرفشویی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشند که در این میان یکی از دلایل عمده این چالش می‌تواند با باقیمانده غذاهای فاسد موجود در ماشین ظرفشویی مرتبط باشد.

رسوب و غذای باقیمانده در ماشین ظرفشویی از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در ظروف شسته‌شده شوند.

گرچه امروزه ماشین‌های ظرفشویی کار را برای اغلب رستوران‌ها و خانواده‌ها آسان کرده است، اما عدم رسیدگی به این ابزار پرکاربرد، علاوه‌بر ایجاد بوی بد در ظروف می‌تواند طول عمر آن را نیز کم کند و تمیزی آن در نظافت منزل جایگاه ویژه‌ای دارد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا راهکارهای رفع رسوب ماشین ظرفشویی را بررسی کنیم.

نکات کلیدی

  • جرم گیری ماشین ظرفشویی با موادی نظیر آب و سرکه یا آب جوش شیرین، ایمن‌ترین و آسان‌ترین راهکار است.
  • با باز گذاشتن دریچه پس از هر بار استفاده از دستگاه، از زنگ‌زدگی و رشد باکتری‌ها در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید.
  • برای جرم گیری اساسی ماشین ظرفشویی باید آبی با دمای 49 الی 50 درجه سانتی‌گراد در اختیار داشته باشید.

روش‌های جرم گیری ماشین ظرفشویی

از زمان اختراع ماشین ظرفشویی در سال 1850 تا به امروز دغدغه بشر همواره شست‌وشو بهتر و بازدهی هرچه بیشتر این وسیله کاربردی بوده است؛ اما آنچه بازدهی این ابزار را بیشتر می‌کند، جرم گیری و سرویس به‌موقع آن است.

به‌طور کلی جرم گيري ماشين ظرفشويي به 2 دسته مختلف تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایب مختلف خاصی هستند. در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

1. جرم گیری ماشین ظرفشویی با مواد شوینده شیمیایی

امروزه اگر به قفسه‌ی فروشگاه‌های زنجیره­ای دقت کنیم، موادی تحت‌عنوان شوینده و رسوب زدای ماشین ظرف‌شویی مشاهده می‌کنیم.

این دسته از مواد شوینده به‌صورت قرص، پودر، صابون و سایر محصولات وجود دارند که می‌توانند در تمیز کردن ماشین ظرفشویی و جرم‌گیری آن مؤثر باشند.

PH مناسب و بوی مطبوع از جمله مزایای این دسته از جرم‌گیرها محسوب می‌شوند که می‌توانند در تمیز کردن ماشین ظرفشویی بسیار موثر باشد.

جرم گیری ماشین ظرفشویی سامسونگ

2. جرم گیری ماشین ظرفشویی با مواد خانگی

سرکه و جوش‌شیرین 2 ماده کاربردی و راهکار خانگی به جهت جرم گیری ماشین ظرفشویی کندی و سایر برندهای ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود.

از آنجایی‌  که سرکه علاوه‌بر خاصیت ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی مؤثر است و معمولاً در اغلب خانه‌ها یافت می‌شود، از آن برای جرمگیری ماشین ظرفشویی نیز استفاده می‌شود.

نکته قابل‌توجه در خصوص استفاده از سرکه و جوش‌شیرین در شست‌وشوی ماشین ظرفشویی، این است که هیچ‌گاه نباید به‌صورت مستقیم از آن‌ها استفاده کرد؛ بلکه باید آن‌ها را در نسبت مشخصی آب رقیق کرده و سپس اقدام به شستشوی ماشین ظرفشویی کرد.

جرم گیری ماشین ظرفشویی با سرکه

نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی

با توجه به قیمت قابل‌توجه برندهای ماشین ظرفشویی امروزه برای جرم گیری ماشین ظرفشویی ال جی، جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش و غیره، همواره باید نهایت دقت و وسواس را به خرج داد.

چراکه یک اشتباه یا حرکت غلط می‌تواند بستر هزینه‌هایی گزاف را فراهم کند. در ادامه برای آگاهی از مراحل و نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی با آچاره همراه باشید.

1. استفاده از شوینده مناسب

نخستین نکته در پیشگیری از رسوب گرفتن ماشین ظرفشویی انتخاب ماده شوینده‌ مناسب است. این‌که شما از سرکه سفید، جوش‌شیرین، قرص شوینده و غیره استفاده می‌کنید، مهم نیست.

مهم این است که از محصولات اصل و باکیفیت استفاده کنید و بدانید که همواره گزینه‌های ارزان‌تر زمینه‌ساز مشکلات دیگری هستند. پرهیز از اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرفشویی می‌تواند در بازدهی بیشتر و بهتر این وسیله بسیار موثر باشد.

2. خارج‌سازی فیلتر

ابتدا باید فیلتر ماشین ظرفشویی بردارید. برای آشنایی با آن می‌توانید از دفترچه راهنمای برند خریداری‌شده کمک بگیرید.

عموماً آنچه باعث ایجاد بوی نامطبوع در فضای ماشین ظرفشویی خواهد شد، غذاهای باقیمانده، هسته‌های زیتون، گوشت‌های فاسد و مواد غذایی فاسد و باقیمانده به بدنه فیلتر است.

به همین دلیل بهتر است هر هفته برای دوام بیشتر دستگاه اقدام به جرم گیری فیلتر ماشین ظرفشویی کرد.

جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش

3. بررسی فضای درونی ماشین ظرفشویی

برای جرم گیری ماشین ظرفشویی سامسونگ، جرم گیری ماشین ظرفشویی دوو و سایر برندهای موجود در بازار تمامی قفسه‌ها و فضای بالایی و زیرین ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا هرگونه باقیمانده غذا را قبل از شروع جرم گیری خارج کنید.

4. رسوب‌زدایی ماشین ظرفشویی

جرم گیری و رسوب زدایی ماشین ظرفشویی به 2 روش می‌تواند انجام شود. در روش اول کافی‌ست مقداری سرکه و جوش‌شیرین را با آب درون ظرفی گود ترکیب کرده و در قسمت بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید و ماشین ظرفشویی را روی برنامه 30 دقیقه‌ای بگذارید.

در این روش سریع و نسبتاً آسان، تمامی آلودگی‌های دیواره و دریچه‌های ماشین ظرفشویی از بین خواهند رفت؛ اما در این روش واشرها و برخی از روزنه‌ها همچنان دارای رسوب هستند.

برای جرم گیری اساسی ماشین ظرفشویی باید آبی با دمای 49 الی 50 درجه سانتی‌گراد در اختیار داشته باشید، برای این کار می‌توانید از دماسنج یا تست انگشت استفاده کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

بهتر است برای دوام واشر و بدنه ماشین ظرفشویی روش جرم گیری ماشین ظرفشویی با سرکه را انتخاب کنید. به این صورت که یک فنجان سرکه سفید را با آب 49 درجه مخلوط کنید و آن را درون اسپری آبپاش بریزید تا کار آسان‌تر شود.

سپس با پارچه‌ای تمیز دیواره، فضای درونی ماشین لباسشویی را پاک‌سازی کنید. همچنین از این محلول می‌توانید برای پاک‌سازی واشرها و رسوبات سفید باقیمانده بر روی دریچه‌ها و روزنه‌ها استفاده کنید.

پس از پایان کار به‌منظور از بین بردن بوی بد ماشین ظرف‌شویی می‌توانید از محلول آب گرم و جوش‌شیرین نیز استفاده کنید. پس از انجام تمام مراحل، طولانی‌ترین برنامه ماشین ظرفشویی را برای پایان کار انتخاب کنید تا دستگاه کاملاً شسته شود.

5. تهویه هوا

پس‌ از اینکه از جرم گیری کاملاً مطمئن شدید، حال زمان آن است که دریچه ماشین ظرفشویی را کمی باز بگذارید تا فضای درونی ماشین ظرفشویی کاملاً خشک شود.

رسوب گرفتن ماشین ظرفشویی

روش جرم گیری ماشین ظرفشویی با جوش شیرین و سرکه روشی مناسب و آسان است، اما در ادامه طرز استفاده از جرم گیر ماشین ظرفشویی شیمیایی را هم شرح می‌دهیم تا در مورد روش کار آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عدم اتلاف وقت و تمیزی آسان و بی‌دردسر، از جمله مزایای استفاده از شوینده های شیمیایی محسوب می‌شود.

  • قرار دادن قرص مخصوص جرم گیری ماشین ظرفشویی در محفظه قرارگیری ماده شوینده.
  • انتخاب طولانی‌ترین برنامه ماشین ظرفشویی.
  • باز گذاشتن ماشین ظرفشویی به جهت تهویه هوا.

توجه داشته باشید که موارد فوق تنها کلیاتی از نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی است و ممکن است در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی اطلاعات کامل‌تر و نکات قابل‌توجهی قید شده باشد.

مقاله مرتبطی وجود دارد که با عنوان علت خرابی موتور ماشین ظرفشویی که پیشنهاد می‌شود مطالعه شود.

روش‌های خانگی جرم گیری ماشین ظرفشویی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد موادی نظیر سرکه سفید، آب‌لیمو، نمک، آب‌پرتقال و جوش‌شیرین به‌صورت رقیق، بهترین گزینه برای جرم گیری ماشین ظرفشویی هستند.

مواد معرفی‌شده به علت PH مناسب و ملایم در کنار از بین بردن آلودگی‌ها، کاهش بوی بد، لکه‌ها، چربی‌ها و غیره به دوام ماشین ظرفشویی نیز کمک می‌کنند.

برای شست‌وشوی ماشین ظرفشویی حتماً جوش‌شیرین، سرکه و آب‌لیمو ترش را به‌صورت رقیق‌شده استفاده کنید و از استفاده آن‌ها به‌صورت مستقیم جدا پرهیز نمایید.

همچنین به‌هیچ‌عنوان به جهت دفع رسوب ماشین ظرفشویی از موادی نظیر نوشابه، خمیردندان، آب‌ژاول و غیره استفاده نکنید.

جرم گيري ماشين ظرفشويي

علت رسوب گیری ماشین ظرفشویی

به‌طور کلی رسوب ماشین ظرفشویی در نتیجه سختی آب است. هر چه آب موجود در لوله‌ها دارای نمک و مواد معدنی بیشتری باشد، وسایلی نظیر ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی بیشتر در معرض رسوب‌گیری هستند.

شواهد نشان می‌دهد رسوبات موجود در ماشین لباسشویی و ظرفشویی بیشتر از جنس کلسیم و منیزیم هستند. عدم توجه به این موضوع و تجمع رسوب در ماشین ظرفشویی می‌تواند سبب ایجاد بوی بد، ایجاد لایه سفید در ظروف و انتشار بیماری شود.

برای رسوب‌زدایی دستگاه ماشین ظرفشویی بهتر است از شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی، آب‌پرتقال یا آب سرکه سفید استفاده کنید.

با کمک یک مسواک و محلول معرفی‌شده می‌توان تمامی روزنه‌ها، دریچه‌ها، پیچ‌ها، واشرها و غیره را از رسوبات به کمک یک مسواک پاک کرد.

نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی با تیم آچاره

نکته مهم طرز استفاده از جرم گیر ماشین ظرفشویی این است که حتماً در حین کار از دستکش مخصوص و لباس کار استفاده کنید. پس از انجام رسوب‌زدایی دستگاه را روشن کرده و برنامه شست‌وشوی 30 دقیقه‌ای به آن بدهید.

پس از اتمام برنامه مجدداً طولانی‌ترین برنامه ماشین ظرفشویی را انتخاب کرده و پس از اتمام آن درب ماشین ظرفشویی را برای تهویه هوا باز بگذارید.

همچنین برای دوام دستگاه‌های برقی و سلامت بدن خود اگر فکر می‌کنید، آب‌ لوله‌کشی محل زندگی‌تان آب سخت محسوب می‌شود، حتماً به فکر راه چاره باشید.

آب سخت به آبی گفته می‌شود که صابون در آن کف نکند و متأسفانه در بروز بیماری‌های عروقی، کلیوی و تنفسی نیز مؤثر است.

رسوب گیری ماشین ظرفشویی

بهترین مواد برای جرم گیری ماشین ظرفشویی

به‌طور کلی بهترین جرم گیر ظرفشویی برای کلیه ماشین‌های ظرفشویی مختلف، یکسان نیست. امروزه انواع صابون، قرص، نمک، پودر و غیره در بازار برای جرم گیری و شستشوی ماشین ظرفشویی وجود دارند.

برای شناخت بهترین مواد جرم گیری ماشین ظرفشویی بهتر است ابتدا دفترچه راهنما دستگاه را مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که هر ماده‌ای که برای شست‌وشوی ماشین ظرفشویی انتخاب می‌کنید، باید دارای نشان استاندارد و سابقه درخشان باشد.

استفاده از شوینده‌های غیراستاندارد می‌تواند موجب خوردگی و اختلال در عملکرد ماشین ظرفشویی شوند. سعی کنید از بهترین شوینده ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا کارکرد دستگاه دچار اختلال نشود.

با وجود موارد فوق استفاده از موادی نظیر آب و نمک، آب و سرکه سفید، آب و لیموترش و غیره علاوه‌بر دسترسی آسان با میزان استاندارد PH می‌توانند گزینه‌های مؤثر و خوبی باشند.

اگر از مواد شوینده شیمیایی برای جرم گیری استفاده می‌کنید، حتماً از آن‌ها، هر یک الی 3 ماه یک‌بار استفاده کنید و اگر از مواد خانگی نظیر جوش‌شیرین استفاده می‌کنید، هر ماه این عمل را برای دوام دستگاه تکرار کنید.

رفع رسوب ماشین ظرفشویی و جرم گیری ماشین ظرفشویی

نکات مهم در مورد جرم گیری ماشین ظرفشویی

  • اگر فکر می‌کنید آب سخت در لوله‌های ماشین ظرفشویی جریان دارند، از کریستال‌هایی خاص به‌منظور راهکار قطعی استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن محیط بیرون دستگاه از مقداری آب و صابون رقیق به‌همراه پارچه‌ای تمیز استفاده کنید.
  • برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بهتر است از شست‌وشوی ظروف بسیار چرب با ماشین ظرفشویی خودداری کنید.
  • برخلاف سایر ماشین‌های ظرفشویی برای پاکسازی و جرم گیری، ماشین ظرفشویی بوش سری 4 هر ماه یک‌بار اقدام کنید.
  • هر ماه فیلتر دستگاه را بررسی کنید.
  • تهویه هوا را برای کاهش بوی بد ظرفشویی پس از هر بار استفاده جدی بگیرید.
  • حتما از شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • در هنگام جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش سری 8 اطمینان حاصل کنید که دستگاه خالی است.
  • قبل از چیدن ظروف حتماً باقیمانده غذا را از روی ظروف پاک‌کنید.

در کنار همه‌ی روش‌های موجود استفاده از وایتکس در ماشین ظرفشویی به تمیزی بیشتر این دستگاه کمک می‌کند.

 جمع‌بندی

تصور این‌‌که با هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی این دستگاه علاوه‌بر شستشوی ظرف‌ها، خود را می‌شوید و جرم گیری می‌کند، کاملا اشتباه است؛ چراکه ماشین ظرفشویی به شستشو، سرویس و جرم گیری نیاز دارد.

نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی مشروط بر استفاده از ماده شوینده مناسب بسیار آسان است. معمولا جرم گیری انواع برندهای مختلف ماشین ظرفشویی از جمله جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش سری 4 با سایر مدل‌های این برند یا حتی سایر برندها یکسان است.

بنابراین می‌توان از روش‌های گفته‌شده برای تمامی این برندها استفاده کرد.

متخصصان آچاره به‌منظور ارائه انواع خدمات از جمله تعمیر، سرویس و جرم گیری ماشین ظرفشویی آماده خدمت‌رسانی هستند. برای ثبت سفارش به صفحه تعمیرات ماشین ظرفشویی سایت آچاره مراجعه کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان ماشین ظرفشویی را با سرکه تمیز کرد؟

بله. سرکه یکی از ضدعفونی‌کننده‌های ایمن برای پاک‌سازی دستگاه ماشین ظرفشویی است.
برای استفاده از آن و شست‌وشوی دستگاه باید یک فنجان از سرکه سفید را در سه فنجان آب 50 درجه سانتی‌گراد رقیق کرد و سپس از آن استفاده کرد.
توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان از ترکیب سرکه سفید با وایتکس، جرم‌گیرهای سرویس بهداشتی و غیره به جهت شست‌وشو و جرم گیری ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.
این ترکیب علاوه‌بر آسیب به ریه و چشم‌ها، باعث خوردگی دیواره دستگاه می‌شود.

چرا ماشین ظرفشویی بوی بد می‌دهد؟

علت بوی بد ماشین ظرفشویی وجود فیلتر کثیف است، اگر بیش از یک ماه است که فیلتر دستگاه خود را بررسی نکردید، حتماً در اولین فرصت آن را بررسی و تمیز کنید.
توجه کنید که عدم توجه به این موضوع می‌تواند موجب انتقال بوی بد به ظروف شسته‌شده در ظرفشویی شود.

آیا می‌توانم همراه با مواد شوینده سرکه را در ماشین ظرفشویی بریزم؟

خیر. سرکه یک اسید نسبتاً قوی است. بهتر است برای شست‌وشوی ظروف از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

آیا می‌توانم از سرکه به‌عنوان کمک آبکشی در ماشین ظرفشویی خود استفاده کنم؟

خیر. سرکه به‌قدری اسیدی است که استفاده بلندمدت از آن می‌تواند باعث خوردگی دیواره دستگاه و از بین رفتن واشرهای اصل و باکیفیت شود.

هر چند وقت یک‌بار اقدام به جرم گیری ماشین ظرفشویی کنیم؟

بهتر است هر ماه یک‌بار به‌طور کامل ماشین ظرفشویی را از جهت عملکرد و کارایی بررسی کنید.
البته برای پاسخ به این سؤال بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه خود را بررسی کنید.

برنامه جرم گیری ماشین ظرفشویی چیست؟

معمولاً طولانی‌ترین برنامه ماشین ظرفشویی برای جرم گیری ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود.

چرا باید ماشین ظرفشویی را جرم گیری کنیم؟

این عمل باعث از بین رفتن بوی بد ظروف، افزایش دوام و کارایی بهتر دستگاه می‌شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا