فوت و فن نصب آبگرمکن ایستاده در 10 مرحله

آبگرمکنسرمایش و گرمایشگرمایش

برای همه ما حتی تصور عدم دسترسی به آب گرم نیز دشوار است. امروزه آب گرم موردنیاز منازل و دیگر ساختمان‌ها به‌وسیله سیستم‌های مختلفی مثل آبگرمکن، موتورخانه و … تولید می‌شود. تا به امروز انواع مختلف دستگاه آبگرمکن به بازار معرفی شده و افراد می‌توانند از بین این گزینه‌ها انتخابی متناسب با شرایط خود داشته باشند. رایج‌ترین مدل‌های این دستگاه نوع ایستاده و دیواری آن هستند که در این بین آبگرمکن ایستاده مرسوم‌ترین گزینه محسوب می‌شود. آبگرمکن ایستاده همانند دیگر دستگاه‌ها دارای یک عمر مفید است و پس از اتمام این عمر باید اقدامات لازم در جهت تعویض آن را در نظر گرفت. در این مقاله از مجله آچاره نحوه نصب آبگرمکن ایستاده را به شما آموزش داده و نکات مهم این روند را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهمی که باید قبل از نصب آبگرمکن ایستاده به آن‌ها توجه کرد!

همان‌طور که می‌دانید دستگاه آبگرمکن با 3 جریان گاز، برق و آب، به‌صورت مستقیم در ارتباط است و شما در روند تعویض و نصب دستگاه جدید باید این 3 جریان را به‌صورت ایمن مدیریت کنید. روند نصب آبگرمکن ایستاده،یک روند تخصصی است که ممکن است در صورت عدم تسلط کامل به آن، سلامت خود را در معرض خطر قرار دهد. اگر با ساختار این دستگاه آشنایی نداشته و تجربه قبلی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که نصب آبگرمکن ایستاده خود را به افراد متخصص بسپارید و در صورتی که قصد تعویض آبگرمکن و نصب یک دستگاه جدید را دارید، سلامت خود و اطرافیان را در معرض خطر قرار ندهید.

نصب آبگرمکن ایستاده ۱

جابه‌جایی آبگرمکن و نصب دودکش آبگرمکن یک کار انفرادی نیست و شما در این روند به کمک نیاز خواهید داشت. جابه‌جایی انفرادی آبگرمکن ایستاده به سلامت شما آسیب وارد خواهد کرد. همچنین شما در روند نصب آبگرمکن ایستاده به یک مجموعه ابزار نیاز خواهید داشت که در ادامه مقاله لیست این لوازم را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

بستن شیر آبگرمکن

در چه صورتی باید آبگرمکن ایستاده خود را تعویض کنیم؟

آبگرمکن ایستاده معمولا عمر مفیدی بین 10 تا 15 سال دارد اما این عمر مفید گاها با خراب شدن برخی قطعات دستگاه، کاهش پیدا خواهد کرد. رایج‌ترین عاملی که باعث خرابی آبگرمکن ایستاده می‌شود را می‌توان بروز مشکل در مخزن آب این دستگاه دانست. در بسیاری از مواردی که مخزن آب آبگرمکن با مشکل مواجه شده است، تعمیر آن کافی خواهد بود ولی در برخی از شرایط تعمیر این دستگاه امکان‌پذیر نبوده و شما چاره‌ای جز تعویض آن نخواهید داشت. در صورتی که این دستگاه آب را به صورت نرمال گرم نمی‌کند و یا به‌صورت فیزیکی نشتی دارد، باید نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید. همچنین اگر آبگرمکن شما در حال حاضر مشکلی نداشته اما عمر مفید آن رو به اتمام است، این راهنما برای شما نیز مفید خواهد بود. در بخش بعد نحوه نصب آبگرمکن ایستاده را به‌طور جامع شرح خواهیم داد.

مراحل نصب آبگرمکن ایستاده

نحوه نصب آبگرمکن ایستاده

اولین قدم در راستای نصب آبگرمکن جدید، جدا کردن اتصالات دستگاه قدیمی و خارج کردن آن می‌باشد. توجه داشته باشید که قبل از هر اقدامی باید جریان گاز و آب را به‌طور کامل قطع کرده و سپس اتصالات آبگرمکن قدیمی را جدا کنید. پس از این که جداسازی دستگاه قبلی به اتمام رسید، زمان نصب آبگرمکن فرا خواهد رسید. در این راستا مراحل ذکر شده در این قسمت را به ترتیب دنبال کرده تا نصب آبگرمکن ایستاده شما به اتمام برسد.

لوازم موردنیاز برای نصب آبگرمکن مخزن دار :

  1. پیچ‌گوشتی مناسب
  2. آچار قابل تنظیم
  3. نوار تفلون و چسب برق
  4. چسب مخصوص لوله‌کشی گاز
  5. آچار لوله‌کشی
  6. عینک محافظ
  7. مولتی‌متر
  8. ابزار مناسب برش لوله‌ها
  9. انبردست
  10. سیم‌چین
  11. اتصالات و رابط‌های موردنیاز

مراحل نصب آبگرمکن

مراحل نصب آبگرمکن ایستاده

1. یک موقعیت مناسب در نظر بگیرید

اگر تا به حال در محیط مدنظر شما از آبگرمکن ایستاده استفاده نمی‌شده باید یک موقعیت مناسب برای نصب این دستگاه در نظر بگیرید. در انتخاب این موقعیت باید چند نکته را در نظر داشته باشید که در این قسمت این نکات را ذکر خواهیم کرد.

  • ارتفاع آبگرمکن ایستاده تقریبا زیاد است. بنابراین دقت کنید که ارتفاع سقف در نقطه مدنظر برای این دستگاه مناسب باشد. ترجیحا نباید آبگرمکن را در محیط سرباز قرار دهید زیرا در معرض تغییرات آب و هوایی بودن، عمر مفید آبگرمکن را کاهش می‌دهد.
  • فراموش نکنید که آبگرمکن باید به 3 جریان برق، گاز و آب متصل باشد. در نتیجه موقعیتی را برای قرارگیری این دستگاه انتخاب کنید که هر 3 مورد به‌راحتی در اختیار دستگاه قرار بگیرد.
  • آبگرمکن ایستاده‌ای که با استفاده از گاز فعالیت می‌کند، دارای یک هواکش است که گازهای تولیدی این دستگاه را به بیرون هدایت می‌کند. بنابراین محیطی را برای نصب این دستگاه در نظر بگیرید که قابلیت نصب هواکش را داشته باشد.
  • محیط‌هایی که دارای رطوبت زیادی هستند، برای نصب آبگرمکن ایستاده موقعیت مناسبی محسوب نمی‌شوند. این دستگاه را در محیط‌های مرطوب قرار ندهید.

پس از این که یک محیط مناسب برای نصب آبگرمکن ایستاده خود انتخاب کردید باید روند نصب آن را آغاز کنید. به این منظور مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

آبگرمکن ایستاده

2. جریان گاز و آب را قطع کنید

جریان گازی که به آبگرمکن وارد می‌شود را قطع کرده و از وصل نبودن آن اطمینان حاصل کنید. سپس شیر اصلی تامین آب را بسته و برای تسریع در روند تخلیه لوله‌ها، شیر آبی که پایین‌ترین ارتفاع را در منزل دارد، باز کنید. این کار باعث خالی شدن سریع‌تر آب موجود در شبکه آب‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نصب دودکش آبگرمکن زمینی و نکات پیرامون آن

3. مخزن آب را خالی کنید

در راستای تخلیه مخزن آب، یک شیلنگ را به شیر تخلیه متصل کرده و منتظر بمانید تا تمام آب موجود از دستگاه خارج شود. توجه داشته باشید که آب خروجی ممکن است بسیار داغ باشد.

4. اتصالات گاز را جدا کنید

با استفاده از یک آچار مناسب و پس از کسب اطمینان از قطع بودن جریان گاز، اتصالات گاز آبگرمکن را جدا کنید.

5. پس از باز کردن هواکش، اتصالات آب دستگاه را جدا کنید

برای این که بتوانید اتصالات آب را راحت‌تر باز کنید، ابتدا هواکش را جدا کنید. در قدم بعد مهره‌ها و رابط‌ها را باز کرده تا ارتباط آبگرمکن با جریان آب قطع شود. پس از باز شدن اتصالات آب، آبگرمکن قدیمی را خارج کنید.

6. شیر تخلیه دما و فشار را متصل کنید

در اولین اقدام شیر تخلیه آبگرمکن جدید خود را با استفاده از نوار تفلون به دستگاه متصل کرده و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. سپس لوله تخلیه را به شیر وصل کرده تا در مواقع ضروری بتوانید از این قسمت آبگرمکن استفاده کنید.

آبگرمکن

7. لوله‌کشی آب را آماده کنید.

ساختار آبگرمکن ایستاده به این صورت است که از یک سمت آب سرد به دستگاه منتقل شده و از سمت دیگر آب گرم خارج می‌شود. ورودی و خروجی آبگرمکن ایستاده معمولا به‌طور موازی و بر روی این دستگاه قرار گرفته‌اند. شما باید ابتدا این ورودی و خروجی را برای متصل شدن جریان آب سرد و گرم آماده کنید.

  1. در روند نصب ورودی جریان آب سرد، باید از شیر یک‌ طرفه استفاده کنید تا از بازگشت آب به شبکه جلوگیری شود. توجه داشته باشید که فاصله شیر یک طرفه تا ورودی آب دستگاه باید کوتاه‌ترین فاصله ممکن باشد. حال باید یک شیر قطع و وصل را بعد از شیر یک طرفه و در مسیر ورودی آب سرد آبگرمکن، نصب کنید. این شیر به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط موردنیاز جریان آب ورودی به دستگاه را کنترل کنید. دقت کنید که در این روند از پیچ و ماسوره مناسب استفاده کرده و در نهایت با استفاده از چسب مخصوص، اتصالات را آب‌بندی کنید.
  2. در مسیر آب گرم خروجی از دستگاه نیز باید از شیر قطع و وصل استفاده کنید تا در شرایط مورد نیاز این جریان را کنترل کنید. دیگر نکته‌ای که در آماده‌سازی خروجی آب گرم باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از شیر اطمینان است. وظیفه شیر اطمینان را می‌توان دفع فشار بیش از حد دستگاه در مواقع ضروری دانست. توجه داشته باشید که بدون استفاده از شیر اطمینان، دستگاه شما در شرایطی که فشار یا حرارت آن بیش از حد طبیعی افزایش یافته باشد، منفجر خواهد شد.
  3. در آخرین قدم ارتباط لوله‌های آب را با دستگاه برقرار کنید. در این روند با استفاده از رابط مناسب و نوار چسب مخصوص، از ایمن بودن اتصالات مطمئن شوید. همچنین باید گفت که استفاده از لوله‌کشی روکار و یا زیرکار در این مرحله تفاوتی نسبت به یکدیگر ندارد و شما می‌توانید بسته به نیاز خود از هر کدام از این روش‌ها برای برقراری جریان آب به آبگرمکن استفاده کنید.

ضمنا فراموش نکنید که هر گونه نشتی در هر قسمتی از شبکه آب‌رسانی آبگرمکن می‌تواند برای شما و دستگاه خطرآفرین واقع شود.

شیر آبگرمکن

مطمئنا می‌دانید که آبگرمکن از خود حرارت تولید کرده و دمای محیط اطراف خود را کمی افزایش می‌دهد. این نکته باعث شده که اتصال مستقیم لوله‌های پلیمری به این دستگاه ایمن نباشد. به این منظور باید از یک واسطه برای متصل کردن لوله پلیمری به آبگرمکن استفاده کنید. این واسطه باید جنس فلزی و طولی برابر با 46 سانتیمتر داشته باشد تا از بروز هر نوع حادثه‌ای پیشگیری به‌عمل آید.

نکته دیگر استفاده از زانویی به جای سه‌راهی در این قسمت است. به این نکته دقت کنید که استفاده از سه‌راهی باعث افت فشار جریان آب خواهد شد و پیشنهاد متخصصین در این شرایط استفاده از زانویی می‌باشد. زمانی که اتصالات ورودی و خروجی آب به‌صورت ایمن و محکم برقرار شد، مراحل بعد را دنبال کنید.

8. هواکش را متصل کنید

در این مرحله باید هواکش آبگرمکن را با دقت زیاد دوباره متصل کرد. دقت کنید که هر گونه اشتباه در این مرحله می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت سلامت شما و اطرافیان را در معرض خطر جدی قرار دهد. در انتهای این بخش یک راهکار مناسب برای کسب اطمینان از ایمن بودن قسمت هواکش را ذکر خواهیم کرد.

9. با دو آچار اتصال گاز را برقرار کنید

در قدم بعد باید اتصال جریان گاز با آبگرمکن دوباره برقرار شود. در این راستا از دو آچار استفاده کنید تا این اتصال تا حد ممکن ایمن باشد. فراموش نکنید که در این مرحله حتما از چسب مخصوص برای جلوگیری از نشت گاز استفاده کنید. پس از متصل شدن دستگاه به جریان گاز، با استفاده از یک محلول آب و صابون، وجود نشتی در این قسمت را بررسی کنید تا در صورت نیاز اصلاحات لازم اعمال شود. در صورت وجود نشتی در محل قرارگیری محلول، حباب ایجاد خواهد شد.

شیوه نصب آبگرمکن ایستاده

10. گام آخر نصب آبگرمکن ایستاده

برای پر کردن مخزن آب پس از نصب آبگرمکن ایستاده جدید خود، ابتدا شیر تخلیه را کاملا ببندید. سپس شیر اصلی تامین آب را باز کرده و در قدم بعد دریچه ورودی آب سرد آبگرمکن را نیز باز کنید. پس از انجام این مراحل نزدیکترین شیر آب گرم به دستگاه را باز کرده و منتظر شوید تا آب از آن خارج شود. خروج آب به معنای پر شدن مخزن دستگاه می‌باشد. با باز گذاشتن شیر آب، هوای موجود در دستگاه و مسیر جریان آب را خارج کنید تا آب به‌صورت یک دست از لوله خارج شود.

پس از این که تمام اتصالات دستگاه به‌صورت ایمن برقرار شده و آبگرمکن را روشن کردید، باید دوباره تمام اتصالات را مورد بررسی قرار دهید تا هر گونه بروز خطا در طول روند نصب آبگرمکن ایستاده را در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاح کنید.

بررسی سلامت هواکش

برای بررسی سلامت هواکش دستگاه، تمام ورودی و خروجی‌های محیط را بسته و ترجیحا لوازمی که از گاز استفاده می‌کنند را روشن کنید. پس از گذشت چند دقیقه در کنار هواکش یک کبریت روشن کرده و در کنار هواکش آن را خاموش کنید. در صورتی که دود حاصل از خاموش شدن کبریت به داخل هواکش کشیده شد، این قسمت به‌صورت ایمن در حال فعالیت است. اما اگر این دود پس زده شد و یا به هر نحوی داخل هواکش کشیده نشد، احتمال وجود انسداد در این مسیر وجود دارد. در این شرایط آبگرمکن را سریعا خاموش کرده و با کمک افراد متخصص، انسداد این مسیر را برطرف کنید تا جریان گاز در آزادانه‌ترین حالت ممکن از آن عبور کرده و از محیط خارج شود.

در این مقاله با بررسی نحوه نصب آبگرمکن ایستاده تلاش کردیم تا تمام نکات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که سوالی راجع به این موضوع در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با کارشناسان مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. فراموش نکنید که در طول نصب آبگرمکن ایستاده حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و سلامت خود و اطرافیان را در معرض خطر قرار ندهید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و از مطالعه آن بهره برده باشید. 

اگز دانش فنی کافی برای نصب و تعمیر لوازم گازسوز ندارید این کار را به متخصصان آچاره بسپارید و در کمترین زمان با دستمزد منصفانه مشکل خود را حل کنید. از آنجایی که ارائه خدمات آنلاین آچاره رقابتی است متخصصین ما بهترین خدامت را به منصفانه‌ترین قیمت به شما پیشنهاد خواهند داد.

3.5/5 - (8 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. درود فراوان برشما
    خیلی خیلی ممنون بابت آموزش خوب و مفیدتون
    خیلی کاربردی بود خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا