تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 + دانلود دفترچه راهنما

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود آبگرمکن شما به سرعت خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند، عدم سرویس دوره‌ای آن است. یکی از پراستفاده‌ترین آبگرمکن‎‌های موجود در بازار، آبگرمکن بوتان b3112 است. این آبگرمکن در منزل خیلی‌ها وجود دارد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی نکات این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم. برای مطالعه راهنمای تعمیر سایر مدل‌های آبگرمکن بوتان نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3115 به همراه اموزش تصویری

تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3118 + نکات نصب و عیب یابی

نحوه نصب آبگرمکن دیواری بوتان b3112

نصب آبگرمکن دیواری بوتان b3112 باید توسط کارشناس مجرب و تایید شده شرکت بوتان انجام شود و در غیر این صورت گارانتی آن باطل خواهد شد. با این وجود در صورتی که خودتان دانش کافی در این زمینه را دارید می‌توانید این کار را با داشتن ابزارهای ضروری به راحتی انجام دهید. روش کار به شرح زیر است:

اولین مرحله برای نصب آبگرمکن دیواری بوتان b3112 این است که بهترین مکان را برای نصب آن پیدا کنید. بهترین مکان برای این کار آشپزخانه است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید به آب گرم دسترسی داشته باشید. همچنین آبگرمکن شما نباید فاصله زیادی با سرویس‌های بهداشتی داشته باشد، زیرا این کار باعث می‌شود مصرف انرژی دستگاه به شکل قابل توجهی افزایش یابد و رسیدن آب گرم به سرویس‌ها طول بکشد. برخی از افراد، آبگرمکن را داخل تراس و بالکن نصب می‌کنند اما توجه داشته باشید که این کار باعث یخ زدگی و خاموش شدن مداوم آن خواهد شد.

نحوه نصب آبگرمکن دیواری بوتان b3112

موضوع مهم بعدی که باید برای نصب آبگرمکن دیواری بوتان b3112 به آن توجه کنید این است که در محل نصب باید لوله کشی آب سرد و گرم نیز وجود داشته باشد و یک دودکش آبگرمکن با قطر ۱۵ سانتی‌متر نیز در بالای آن باشد. از قرار دادن آبگرمکن بالای وسایل گرمایشی یا گاز و سماور هم باید خودداری نمایید.

پس از اینکه مکان مناسب را برای نصب آبگرمکن بوتان مدل b3112 پیدا کردید می‌توانید مراحل نصب را به شکل زیر دنبال کنید.

  1. قبل از هرکاری آبگرمکن را از کارتن خارج کنید و سینی پشت آبگرمکن را روی دیوار نصب کنید. این سینی باید به شکلی نصب شود که آبگرمکن حداقل ۱۰ سانتی‌متر از لوله کشی آب گرم و سرد فاصله داشته باشد. سینی رای روی دیوار تراز کنید و با کمک یک ماژیک یا خودکار، محل سوراخ‌های آن را علامت گذاری کنید. با استفاده از دریل محل‌های علامت گذاری شده برای سینی آبگرمکن b3112 بوتان را سوراخ کنید و رول پلاک‌های داخل بسته بندی را در سوراخ‌های ایجاد شده قرار دهید. سپس سینی را با کمک پیچ به دیوار نصب کنید و آبگرمکن بوتان b3112 را روی آن نصب کنید.

نصب آبگرمکن بوتان

  1. در مرحله بعدی باید لوله کشی آب سرد و گرم آبگرمکن دیواری b3112 را وصل کنید. قبل از هرکاری، کنتور آب را به صورت کامل ببندید تا جریان آب قطع شود و سپس لوله‌ها را با استفاده از شلنگ‌های موجود در بسته بندی وصل کنید. با استفاده از یک شلنگ گاز هم آبگرمکن را به گاز شهری وصل کنید و از اتصال محکم آن مطمئن شوید. در نهایت نیز با استفاده از یک لوله بخاری با ابعاد مناسب، آبگرمکن را به دودکش متصل کنید تا گازهای ناشی از احتراق آن از منزل خارج شوند.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن 

روشن کردن آبگرمکن دیواری b3112

قبل از روشن کردن آبگرمکن دیواری b3112 باید هوای داخل آن را خارج کنید تا آبگرمکن شما بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. برای این منظور ابتدا شیر آبگرم را باز کنید تا آب وارد دستگاه شود. سپس یکی از شیرهای آبگرم ساختمان را باز کنید. متوجه می‌شود که ابتدا آب به همراه هوا خارج می‌شود؛ کمی منتظر بمانید تا هوای داخل آبگرمکن به صورت کامل خارج شود و آب بدون قطعی از شیر بیاید.

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3112

شیر گاز اصلی را باز کنید و با چرخاندن رگولاتور در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، آن را روی علامت شمعک قرار دهید. رگولاتور را به داخل فشار دهید و همزمان شستی فندک را فشار دهید تا شمعک آبگرمکن روشن شود. کافیست رگولاتور را به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید تا ترموکوپل داغ شود. اکنون می‌توانید رگولاتور را رها کنید و آن را روی درجه حرارت موردنظر خودتان قرار دهید.

راهنمای تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان مدل b3112

مشکلاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید ممکن است برای هر آبگرمکنی رخ دهد و در صورتی که دانش کافی در مورد آن‌ها را داشته باشید به سادگی می‌توانید نسبت به تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 اقدام کنید. البته بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید اما در صورتی که خودتان به اصطلاح دست به آچار هستید هم می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه‌ها این موارد را در منزل نیز برطرف کنید.

مطلب پیشنهادی نشت گاز آبگرمکن دیواری [بررسی 6 علت متداول]

۱- گرم نشدن آب آبگرمکن

اولین مشکلی که در زمان تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان مدل b3112 ممکن است با آن مواجه شوید این است که آبگرمکن آب را به خوبی گرم نمی‌کند. در این حالت آبگرمکن روشن می‌شود اما دمای آب به درجه مطلوب نمی‌رسد. این مشکل ممکن است به دو دلیل کاملا متفاوت رخ دهد. در صورتی که شعله رنگ و اندازه مطلوبی ندارد و درجه حرارت آب هم کافی نیست، ممکن است فشار گاز ورودی کم باشد یا شیر ربع گرد که زیر آبگرمکن وجود دارد کامل باز نشده باشد. باز نشدن شیر پروانه‌ای هم ممکن است از دلایل گرم نشدن آب در آبگرمکن B3112 بوتان باشد. تمامی این شرایط با اطمینان از باز شدن کامل شیرها قابل حل می‌باشند. اما اگر شعله رنگ و اندازه مطلوبی نداشته باشد ممکن است به دلیل خرابی فنر سوپاپ آب باشد. در این شرایط باید از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در صورتی که شعله آبگرمکن از رنگ و حرارت خوبی برخوردار است اما گرما به خوبی به آب منتقل نمی‌شود، ممکن است مشکل از مبدل حرارتی باشد. این مبدل ممکن است برخی اوقات رسوب بگیرد و امکان انتقال حرارت به آب را از بین ببرد. در این شرایط هم باید از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

تعمیر آبگرمکن دیواری

۲- کم شدن فشار آب

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای آبگرمکن بوتان مدل b3112 رخ دهد کم شدن فشار آب است. مهم‌ترین دلیل کم شدن فشار آب نیز رسوب گرفتن مبدل حرارتی آبگرمکن است. در صورتی که این مبدل رسوب گرفته باشد، آب گرم فشار خیلی کمی خواهد داشت در حالی که آب سرد با فشار مناسبی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این صورت باید تمامی لوله‌ها و مبدل آبگرمکن را با استفاده از اسید شستشو دهید. توصیه می‌شود این کار را حتما از طریق یک فرد متخصص انجام دهید زیرا اسید مخاطرات زیادی دارد و علاوه بر سوختگی پوست، ممکن است باعث آسیب دیدن لوله‌های داخلی ساختمان شود. همچنین برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل بهتر است یک فیلتر رسوب‌گیر را روی لوله آب ورودی آبگرمکن نصب کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

۳- خاموش شدن آبگرمکن

موارد مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث خاموش شدن آبگرمکن شوند. مهم‌ترین دلیل این موضوع خرابی واشر دیافراگم آبگرمکن است. همچنین افت فشار گاز هم ممکن است باعث شود شمعک و مشعل گاز آبگرمکن بوتان b3112 روشن نشود. ایرادات مربوط به ترموکوپل، خرابی مشعل آبگرمکن، ارتفاع بالای شمعک و… نیز برخی از مواردی هستند که باعث خاموش شدن شمعک و طبعا آبگرمکن می‌شوند.

خاموش شدن شمعک

۴- روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری b3112

یکی دیگر از مسائلی که در زمان تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 ممکن است با آن مواجه شوید، روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری b3112 است. این مشکل ممکن است دلایلی مثل قطع بودن گاز ساختمان، بسته بودن شیر ورودی آب گرم، خرابی دیافراگم، زیاد بودن شیر تنظیم دما، خراب بودن لوله‌های مبدل حرارت و آب گرفتن صافی رخ دهد.

اولین کاری که برای رفع این مشکل باید انجام دهید، این است که از وصل بودن گاز مطمئن شوید و شیر ورودی گاز آبگرمکن را نیز بررسی کنید. همچنین از باز بودن شیر آب گرم نیز اطمینان حاصل کنید. دیافراگم نیز یکی از قطعاتی است که خرابی آن باعث می‌شود حتی در صورت باز بودن آب گرم، مشعل آبگرمکن باز نشود. این قطعه شبیه به یک واشر پلاستیکی است که عمر محدودی دارد و بهتر است هر سال آن را تعویض کنید تا با مشکلاتی مثل روشن نشدن آبگرمکن مواجه نشوید.

۵- نوسان زیاد آب گرم

یکی دیگر از مشکلات مهم در زمان تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 مربوط به نوسان زیاد دمای آب گرم است. دلیل این موضوع برخی اوقات خیلی ساده است. ممکن است برخی مواقع به دلیل کم بودن فشار آب ورودی به آبگرمکن، مشعل به صورت مداوم خاموش و روشن می‌شود که نهایتا باعث بروز نوسانات دمایی در آن خواهد شد. فیلترهای آب گرم را هر چند وقت یکبار چک کنید و از تمیزی آن‌ها مطمئن شوید. همچنین خیلی از آبگرمکن‌های امروزی از جمله b3112 بوتان دارای سنسور حرارتی هستند که کمک می‌کند دما در یک درجه خاص به صورت ثابت حفظ شود. در صورتی که این سنسور خراب باشد نیز نوسانات دمایی رخ می‌دهد.

مطلب پیشنهادی آموزش نصب دودکش آبگرمکن دیواری

۶- مشکلات مربوط به شمعک

خراب بودن شمعک آبگرمکن بوتان b3112 نیز یکی دیگر از مشکلات شایعی است که برای این محصول رخ می‎‌دهد. در این شرایط اگر شیر رگولاتور را به داخل فشار دهید و کلید فندک را فشار دهید، شعله روشن نخواهد شد یا اگر هم روشن شود، به محض رها کردن رگولاتور خاموش می‌شود. در این شرایط باید از یک تعمیرکار مجرب بخواهید که شمعک یا ترموکوپل آبگرمکن دیواری b3112 را برای شما تعمیر کند. تعمیرکاران مجرب آچاره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان در اقصی نقاط کشور هستند. 

سخن پایانی

آبگرمکن دیواری b3112 یکی از محبوب‌ترین آبگرمکن‌هایی است که در حال حاضر در سطح ایران استفاده می‎شود. این آبگرمکن در اکثر خانه‌های ایرانی وجود دارد و به همین خاطر تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3112 موضوع خیلی مهمی است که به آن پرداخته‌ایم. در صورتی که این آبگرمکن را به صورت مرتب سرویس کنید و قطعات معیوب آن را تعویض نمایید، می‌توانید تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم دفترچه راهنمای آبگرمکن دیواری بوتان b3112 را نیز مطالعه کنید. برای دانلود دفترچه روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دانلود دفترچه راهنمای آبگرمکن دیواری بوتان b3112

در این باره بیشتر بخوانید 

با نحوه کار آبگرمکن‌ هیبریدی آشنا شوید!

آموزش تصویری تخلیه مخزن آبگرمکن

آموزش تعمیر و عیب‌یابی رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن برقی

نحوه کار آبگرمکن‌های بدون مخزن

7 دلیل عدم وجود آب گرم در خانه

آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

3.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا