تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

نحوه بازیافت روغن موتور استفاده‌شده و فواید آن

خودروتعویض روغن

مثل اکثر بخش‌های خودرو، روغن موتور هم عمر مشخصی دارد و بعد از گذشت این عمر، روغن موتور کارایی خود را از دست می‌دهد. در گذشته روغن موتور سوخته که بسیار تیره‌رنگ است، بعد از هر بار تعویض دور ریخته می‌شد. این موضوع علاوه بر آسیب‌های جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی، هزینه‌های زیادی را هم برای جامعه ایجاد می‌کرد. به همین خاطر کم‌کم روش‌های بازیافت روغن موتور مستعمل، مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در این مقاله از مجله آچاره شما را با نحوه بازیافت روغن موتور استفاده‌شده و نکات کاربردی این فرایند آشنا می‌کنیم.

مزایای بازیافت روغن موتور استفاده‌شده

1. کمک به محیط ‌زیست

آگاهی از نحوه بازیافت روغن موتور استفاده‌شده، به افزایش عمر و حیات طبیعی اکوسیستم پیرامونی و آب‌های جاری هر منطقه منجر خواهد شد.

2. فواید اقتصادی

بازیافت روغن مستعمل، به‌طور کلی با هزینه‌ای کمتر از استحصال آن از نفت‌خام، برای شما انجام می‌شود. به‌طور متوسط برای تولید هر 3 لیتر روغن روانکاری، نزدیک به 160 لیتر نفت‌خام نیاز است. در حالی که برای همین میزان روغن تازه، تنها به 4 لیتر روغن سوخته نیاز خواهد بود. آشنایی با روش بازیافت روغن موتور استفاده‌شده، هزینه‌های واردات نفت را هم برای یک کشور کاهش خواهد داد.

3. ارزش کاربردی

روغن موتور استفاده‌شده، برطبق استانداردها می‌تواند کارایی معادل با روغن تازه داشته باشد. بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود، روغن موتور سوخته را از شما با هزینه‌ای مناسب خریداری می‌کنند و با بازیافت و عمل‌آوری بر روی آن، مجددا مورد استفاده قرار می‌دهند.

چطور روغن موتور سوخته را بازیافت کنیم؟

راه‌های بازیافت روغن موتور سوخته

  • استخراج با حلال قطبی: استفاده از حلالی که روغن پایه موجود در روغن سوخته را در خود حل کند. الکل‌ها و کتون‌ها چنین توانایی را دارند.
  • پالایش در محل: در این حالت بازیافت روغن موتور استفاده‌شده با یک سیستم تصفیه انجام می‌گیرد. برای آگاهی از روش بازیافت روغن موتور، باید این سیستم تصفیه را جهت نصب در محل، تهیه کنید. طبعاً این کار برای مصارف خانگی به‌صرفه نیست و بیشتر در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ که تولید روغن سوخته آن‌ها بالاست، توصیه می‌شود.
  • تحویل به پالایشگاه: پالایشگاه با دریافت روغن موتور استفاده‌شده، از آن برای تولید گازوئیل استفاده می‌کند.
  • سوزاندن جهت تولید انرژی: با جدا کردن آب و دیگر ناخالصی‌ها، روغن موتور استفاده‌شده را جهت تولید انرژی یا گرما می‌سوزانند. در این حالت، امکان بازیافت مجدد وجود ندارد.
  • پالایش مجدد و تبدیل به روغن روانکاری: برای این که به بازیافت روغن موتور استفاده‌شده در این روش آگاهی پیدا کنید، ابتدا باید آب را از آن جدا کنید. سپس روغن را تقطیر کرده و بعد دوباره به آن آب اضافه کنید.
  • تکنولوژی نانو

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

چطور روغن موتور سوخته را بازیافت کنیم؟

نکات بازیافت روغن موتور مستعمل

  1. اولین گام در آشنایی با نحوه بازیافت روغن موتور استفاده‌شده، تهیه وسایل لازم برای این کار است. در ابتدا یک تشت تخلیه روغن را انتخاب کنید که می‌تواند قدرت نگهداری خوبی داشته باشد تا شما بتوانید روغن موتور استفاده‌شده را به‌راحتی و بدون ریختن، به مراکز بازیافت منتقل کنید. این مراکز عموماً، روغن را در یک سطل بزرگ می‌ریزند و ظرف تخلیه را برای استفاده بعدی به شما باز می‌گردانند.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

  1. هنگام فرایند تعویض و انتقال روغن‌ موتور استفاده‌شده، حتماً دستکش بپوشید. حتماً دقت کنید که پارچه‌های زیادی کنار دست‌تان باشد تا در مواقع ضروری از آن‌ها برای پاک‌کردن روغن ریخته‌شده استفاده کنید.
  2. اطمینان حاصل کنید که داخل ظروف روغن، مایعات دیگری مثل ضدیخ وجود نداشته باشد. این مواد می‌توانند به دلیل امکان آلوده‌کردن، نحوه بازیافت روغن موتور را با مشکل روبه‌رو کنند.
  3. هنگامی که روغن خود را تعویض می‌کنید، یک پارچه یا روزنامه زیر ظرف تخلیه قرار دهید. سپس روغن موتور استفاده‌شده را به ظروف روی این سطوح، هدایت کنید.
  4. استفاده از روغن‌گیر را هم حتماً مدنظر داشته باشید. چنین وسیله‌ای، احتمال چکیدن روغن را به حداقل می‌رساند و انتقال روغن قدیمی را به ظروف بازیافت، آسان می‌کند.
  5. قبل از پرکردن ظروف روغن، کفپوش یا صندوق عقب خودرو را با یک کیسه پلاستیکی و روزنامه‌های قدیمی بپوشانید. روزنامه‌ها، قطرات کوچک روغن را جذب می‌کنند و کیسه پلاستیکی از ریختن روغن در کفپوش‌ها جلوگیری خواهد کرد.
  6. نکته مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید، این است که از خاک گربه یا جاذب روغن می‌توان برای مواردی استفاده کرد که روغن از دست شما می‌ریزد. اگر این نشتی روغن کوچک بود، خاک اره هم پیشنهاد مناسبی برای استحصال این ماده خواهد بود.
  7. دستگاه‌های بازیافت روغن موتور استفاده‌شده در ابعاد 2000 تا 7000 تنی در بازار ایران موجود هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض فیلتر روغن ماشین

خدمات تعویض روغن خودرو

چطور روغن موتور سوخته را بازیافت کنیم؟

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی نحوه بازیافت روغن موتور استفاده‌ شده پرداختیم تا تمامی اطلاعات لازم به این منظور، در اختیار شما قرار بگیرد. شما می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از متخصصین آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با طرز کار سنسور ضربه ماشین

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید