تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

کرال کنترل در ماشین چکار می‌کند؟

خودروسرویس و نگهداری

شما هم آفرودباز هستید؟ کرال کنترل را می‌شناسید؟ اگر علاقه‌مند به رانندگی در مسیرهای آفرود هستید و احتمالاً تجربه‌اش کرده‌اید، می‌دانید که رانندگی در این جور مسیرها گاهی مواقع می‌تواند سختی‌هایی داشته باشد و ماشین در راه‌هایی بیوفتد که به سختی بتواند از آن‌ها خارج بشود.

کرال کنترل یکی از آپشن‌هایی است که از زمانی که آمده، لذت رانندگی را برای رانندگان حرفه‌ای دو چندان کرده، و خیال رانندگان تازه‌کار را هم راحت کرده است. در مقاله‌ی پیش رو، می‌خواهیم به این بپردازیم که کرال کنترل خودرو چیست؟ چه خودروهایی این آپشن را دارند و چه فوایدی دارد.

کرال کنترل چیست و چکار می‌کند؟

این سیستم، یک سیستم الکترونیکی می‌باشد که کارش، کنترل سرعت ماشین و همچنین کمک به حفظ تعادل خودرو است. کرال کنترل در مسیرهای آفرود به کار می‌آید و امروزه یکی از آپشن‌های لازم برای چنین مسیرهایی است.

در مسیرهای آفرود، بعضی اوقات شرایطی ایجاد می‌شود که هرچقدر هم سامانه‌های کمک سنگین و حتی دیفلاک‌ها تلاش کنند، قادر نخواهند بود به پیشرانه‌ی خودرو کمک کنند. این‌ وضع به علت عدم اصطکاک کافی چرخ‌ها با مسیر به‌ وجود می‌آيد.

سیستم کرال کنترل رانندگی را برای آفرودبازان راحت تر کرده استدر خودرو کرال کنترل چگونه کار می‌کند؟

در زمان‌هایی که ماشین در مسیرهای سخت گیر کند، و همانطور که قبل‌تر گفته شد و عدم اصطکاک کافی چرخ‌ها مانع پیشرانه‌ی ماشین شد، با فعال کردن هر سه دیفلاک، هر چهار چرخ نیرویی بهشان وارد می‌شود و سرعت می‌گیرند. در چنین وضعیتی، پدال گاز در جهت ثابت نگاه داشتن سرعت فایده‌ای ندارد. این کار باعث می‌شود شیارهای لاستیک خودرو نتوانند کار خود را انجام بدهند و در نتیجه، خودرو نمی‌تواند خوود را از آن وضع نجات دهد.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

این‌جا است که کارآیی کرال کنترل دیده می‌شود. این سیستم، کنترل توزیع نیرو و ترمز هر چرخ را به دست می‌گیرد و با ثابت نگه داشتن سرعت گردش چرخ‌های ماشین، کاری می‌کند که تایر بهتر و به‌درستی بتواند به زمین چنگ بیاندازد.

مطلب پیشنهادی تاریخ تولید لاستیک

کرال کنترل چه زمانی ساخته شد و چه خودروهایی کرال کنترل دارند؟

شرکت تویوتا سال ۲۰۰۸ بود که آپشن کرال کنترل (Crawl Control) را به تعدادی از ماشین‌های شاسی بلند خود از جمله تاکوما (Tacoma) و اف جی کروزر (FJ Cruiser) اضافه کرد. این آپشن پیش از این تاریخ وجود نداشت. این آپشن را با نام کروز کنترل هم می‌شناسند.

مهمترین کارکرد کرال کنترل چیست؟

کرال کنترل در مسیرهای آفرود

کارکرد مهم کرال کنترل را زمانی می‌توانید شاهد باشید که در شرایطی بسیار سخت گیر کرده باشد. کرال کنترل باعث می‌شود که چرخ‌ها هرز نشوند و از فرو رفتن چرخ‌ها در گل، شن و ماسه جلوگیری می‌کند. همچنین، نمی‌گذارد که سنگ زیر چرخ‌ها پرت بشود.

این سیستم الکترونیکی، بدون این که راننده لازم باشد کاری بکند، میزان گاز و ترمز ماشین را به خودش به دست می‌گیرد و با سرعتی کم، چرخ‌ها را از شرایط سخت بیرون می‌آورد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مثلاً، تصور کنید که چرخ‌ها در یک جاده شنی گیر کرده‌اند و ماشین توان خارج شدن از آن را ندارد. گاز دادن به تنهایی، ماشین را از این وضع خارج نمی‌کند. این‌جاست که کرال کنترل بهترین گزینه می‌شود برای درآوردن چرخ‌ها چون به‌صورت خودکار، ماشین را از این شرایط خارج می کند.

مطلب پیشنهادی رایج‌ترین مشکلات پدال گاز

نحوه عملکرد سیستم

این سیستم، بعد از فعال‌سازی، از سنسورهای خودرو (سنسور تعادل، سنسور ترمز و سنسور سرعت) اطلاعاتی به دست می‌آورد. کرال کنترل این اطلاعاتِ به دست آمده را بعد از دریافت، تحلیل می‌کند و به کمک ECU میزان گاز، میزان ترمز و همینطور مقدار نیرویی که به هر کدام از چرخ‌های ماشین وارد شده را کنترل و بررسی می‌کند. در این شرایط نیاز نیست که راننده حواسش به پدال ترمز یا پدال گاز باشد. فقط نیاز است که حواسش به فرمان باشد و کنترل آن را بر عهده بگیرد.

درجه‌ی سیستم نیز قابل تنظیم است و ۵ سرعت دارد که راننده خود تعیین می‌کند در چه شرایطی نیاز است از چه سرعتی استفاده شود.

در ابتدا که این آپشن به خودروها اضافه شده بود، تنها ۳ سرعت داشتند اما رفته رفته، به ۵ سرعت رسید.

وضعیت ترمز و دنده در هنگام استفاده از کرال کنترل باید چگونه باشد؟

اولین کاری که باید بکنید، متوقف کردن ماشین است. بعد، پدال ترمز را پایین نگه دارید. دنده را در وضعیت خلاص بگذارید و دنده کمک را هم در وضعیت 4L قرار دهید. در آخر، جهت حرکت خودرو نشان می‌دهد که دنده در حالت R قرار بگیرد یا در حالت D. سپس کرال کنترل را روشن کنید و روی درجه‌ی مورد نیازتان بگذارید. بعد با خیال راحت تکیه دهید و شاهد عملکرد محشر این سیستم بشوید.

در چه مسیرهایی بهتر است از کرال کنترل استفاده کرد؟

استفاده از کرال کنترل در چه مسیرهایی بهتر است

در مسیرهای سنگلاخ، مسیرهای برفی یا گلی، مسیرهای شنی. کلاً هر مسیری که ممکن است چرخ‌ها در ان گیر کنند و ماشین نتواند به خوبی جلو برود، بهتر است که از این سیستم بهره بگیرید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

این سیستم با سنسورهایی که دارد خودش شرایط مسیر را درک می‌کند و با ارسال نیروی لازم به هر چرخ، جداگانه آن‌ها را تحت فرمان خود درمی‌آورد. کرال کنترل با این روش، ماشین را از شیب‌های زیاد و مسیرهای صعب‌العبور می‌گذراند.

مطلب پیشنهادی رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

سرعت استفاده شده در مسیرهای مختلف به چه شکل است؟

اگر مسیر سنگلاخ باشد، سرعت یک مایل بر ساعت مناسب است. برای مسیرهای سربالایی، مثل تپه‌ها یا کوه‌ها، ۲ مایل بر ساعت سرعت خوبی است. در مسیرهای برفی و شنی و گلی هم پیشنهاد ما به شما سرعت‌های ۴ مایل، ۳ مایل و ۵ مایل بر ساعت است. این سیستم کلاً طوری طراحی شده است که در صورت رسیدن به سرعت ۱۵ مایل بر ساعت خودبه‌خود از مدار خارج بشود.

یک نکته‌ی دیگر که مهم است و خوب است که بدانید، این می‌باشد که در زمان‌های طولانی مدت و پیوسته نمی‌شود از کرال کنترل استفاده کرد. این سیستم، در خودرویی مثل تویوتا، ۱۲ دقیقه می‌تواند یک‌سره کار کند.

مطلب پیشنهادی اتوهلد خودرو چیست؟

نتیجه‌گیری

سیستمی که برایتان معرفی شد، نعمتی بزرگ است که برای رانندگان آفرودباز، لذت رانندگی را چند برابر کرده است. خیلی‌ها با این سیستم آشنا نیستند بنابراین طی این مقاله تلاش کردیم تا تعریفی کلی از کار این سیستم ارائه بدهیم و شما را با نحوه‌ی کارکرد آن ‌آشنا کنیم. کرال کنترل شاید ساده به‌نظر برسد، اما زمانی به ارزش واقعی آن پی می‌برید که در مسیری گیر کرده باشید و چرخ‌های ماشین به‌تنهایی نتوانند از گل‌ولای خود را خارج کنند.

از شما ممنونیم که این مقاله را تا انتها خواندید. اگر هر سوالی درباره‌ی خودرو داشتید، فراموش نکنید که می‌توانید از تعمیرکاران ماهر خودرو آچاره کمک بگیرید. برای این کار تنها کافی است که با شماره تماس ۱۴۷۱ تماس بگیرید و یا این که از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره، اقدام بفرمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا