راهنمای تمیز کردن پارکت – روشی کاربردی برای همه

نظافت و شستشو

اگر خانۀ شما پارکت شده باشد حتماً به اهمیت موضوع نظافت پارکت فکر کرده‌اید. این کفپوش می‌تواند خانه شما را شیک و دوست‌داشتنی کند اما اگر نظافت آن به‌درستی انجام نشود به زودی از جلوه میوفتد. اگر در حین تمیز کردن پارکت دقت لازم را به خرج ندهید، ممکن است موجب آسیب دائمی به آن شوید. با دنبال کردن مراحل زیر، پارکتی همیشه تمیز و براق خواهید داشت.

شما برای تمیز کردن پارکت و خانه خود می‌توانید از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

پنج گام مهم برای تمیز کردن پارکت

1-‌ نظافت پیوسته را در دستور کار قرار دهید

اولین نکته در نگه‌داری کفپوش منزل‌تان، تمیزکردن پارکت به صورت منظم و پیوسته است. این بدین معناست که برنامۀ نظافت پارکت را به‌عنوان یک برنامۀ ثابت روزانه در کارهای خانه قرار دهید. انجام این کار، شما را مطمئن می‌کند که گرد و غبار بر روی کف، جمع نخواهد شد و تمیزکردن کفپوش، همراه با حس ناخوشایندی نخواهد بود.

تمیزنکردن خانه، علاوه بر باقی‌ماندن گرد و غبار، موجب می‌شود که ذرات و مواد بر روی کف خشک شده و تمیزکردن پارکت را با سختی فراوان همراه شود. در مواردی شبیه این، شما چاره‌ای جز تراش‌دادن کف برای نظافت ندارید که موجب آسیب دائمی به آن خواهد شد.

اگر هر غذا یا مادۀ مرطوبی روی پارکت ریخت، بلافاصله آن را تمیز کنید و به فرزندان خود هم آموزش دهید سریعاً آن را نظافت کنند کارتان خیلی راحت خواهد شد. اگر شما از کمک نظافتچی حرفه‌ای استفاده کنید، از این مطمئن شوید که آن‌ها به تمیزکردن پارکت چوبی تسلط کافی دارند.

در جاهایی از خانه که مثل آشپزخانه، خطر ریخته‌شدن مایعات بیشتر است، در هنگام صرف غذا، پارکت را با پارچه‌ای بپوشانید تا در هنگام نظافت با سختی کمتری روبرو شوید.

مشاهده قیمت خدمات نظافت منزل و ساختمان!

2- از مواد شوینده مناسب استفاده کنید

کف‌پوش‌های پارکت، بسیار ظریف و حساس‌اند. این موضوع باعث می‌شود که نظافت آن‌ها با حساسیت ویژه همراه باشد. زمانی که تصمیم به تمیزکردن پارکت چوبی منزل‌تان دارید، باید مواظب این باشید که آسیبی به کف‌پوش نرسد.

به همین خاطر انتخاب بهترین شوینده برای پارکت، مساله‌ای مهم در نظافت خانه و کمک به افزایش عمر کفپوش است. بهترین روش جهت تمیزکردن پارکت چوبی، استفاده از یک جاروی نرم و جاروبرقی است.

اگر قصد این را دارید که یک مادۀ تمیزکننده بر روی پارکت بریزید، حتماً پیش از استفاده، دستورالعمل استفاده را از روی بسته با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که تمیزکردن پارکت چوبی با آن، آسیبی به کفپوش وارد نمی‌کند. نباید فکر کنید چون یک مادۀ ضدعفونی‌کننده بر روی دیگر سطوح خانۀ شما جواب گرفته، به راحتی می‌توان از آن برای تمیزکردن پارکت هم استفاده کرد!

مهم‌ نیست که چقدر پارکت چوبی منزل شما کثیف است، در تمیزکردن آن هرگز از تمیزکننده‌های ساینده یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید.

3-‌ هنگام تمیز کردن پارکت جاروبرقی را فراموش نکنید

جاروبرقی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تمیزکردن پارکت چوبی منزل شماست. زمانی که یک جاروبرقی را انتخاب می‌کنید، دنبال مدلی بگردید که چرخ‌های لاستیکی داشته باشد. این مدل از جاروبرقی‌ها، برای کفپوش‌ها در نسبت با مدل‌هایی که چرخ پلاستیکی دارند، انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.

هرگز برای تمیزکردن پارکت چوبی منزل خود از جاروبرقی بدون چرخ استفاده نکنید چون ممکن است آن را خط بیندازد.

4-‌ پارکت را با جارو دستی تمیز کنید

اگر شما از گروه افرادی هستید که هنوز جارو دستی، یکی از انتخاب‌های شما برای تمیزکردن خانه است، در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید و مطمئن شوید که برس‌های آن نرم برای تمیزکردن پارکت چوبی است. زمانی که یک جارودستی را تهیه می‌کنید، به سمت انتخاب مدل‌هایی بروید که الیاف آن‌ها برای نظافت پارکت چوبی طراحی شده است.

نظافت با یک جارودستی، به شما کمک می‌کند که از شر مواد ریزی که جاروبرقی موفق به تمیزکردن آن‌ها نشده، به راحتی رها شوید. مزیت مهم استفاده از جارودستی در تمیزکردن پارکت چوبی، عدم نیاز به جریان برق است که موجب کاهش قبض‌ منزل در انتهای ماه می‌شود.

5- برای تمیز کردن پارکت از تی مرطوب استفاده کنید

ممکن است شما شنیده باشید که هرگز نباید از آب برای نظافت پارکت چوبی منزل استفاده کرد. با این وجود، زمان‌هایی هست که شما باید کاری بیش از جاروکردن برای نظافت پارکت چوبی منزلتان انجام دهید. در این حالت به یک تی مرطوب نرم نیاز دارید.

مهم‌ترین مزیت این روش این است که سبب می‌شود مو و گرد و غبار و دیگر مواد ریز در گوشه‌ای جمع شوند تا به راحتی با جارودستی یا جاروبرقی جمعشان کنید. یادتان باشد تی نباید بیش از حد خیس باشد و کمی مزطوب کردن آن کفایت می‌کند. مطمئن شوید منطقه‌ای که در حال تمیزکردن پارکت چوبی آن هستید، تهویۀ مناسبی دارد تا خشک‌شدن آن به سرعت صورت گیرد.

اگر یک فن در اتاق خود دارید، آن را  نیز روشن کنید تا روند سریع‌تر شود. اگر در انتهای کار از یک تی خشک و تمیز استفاده کنید بسیار عالی است چون  مطمئن می‌شوید که هیچ بخش مرطوبی باقی نمانده است.

برای تمیز کردن پارکت از تی مرطوب استفاده کنید

هر چند مدت یک بار، پارکت شما به یک نظافت درست و حسابی نیاز دارد. زمانی که از آب و مواد ضدغفونی‌کننده برای تمیزکردن پارکت چوبی استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که از حداقل آب استفاده کرده‌اید. شوینده را با آب ترکیب کنید و تی را در آن قرار دهید تا خیس بخورد و بعد آن را فشار دهید تا آب اضافی‌اش خارج شود. بعد از تمیزکردن، مطمئن شوید که کفپوش کاملاً خشک شده است.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

در کنار این روش، گام‌های دیگری نیز هست تا مطمئن شوید که پارکت چوبی منزل‌تان آسیبی نمی‌بیند. برای مثال، حتماً مبلمان و دیگر وسایل خانه را به آرامی جا به جا کنید تا خطی از آن‌ها روی کف باقی نماند. همچنین از یک قالیچه برای جاهایی که رفت و آمد زیادی دارد استفاده کنید و یک کفپوش پارچه‌ای در بخشی که کفش‌ها قرار می‌گیرند، بیندازید تا مطمئن شوید هیچ خط و خراشی از آن‌ها روی پارکت باقی نمی‌ماند.

تمیز کردن پارکت با سرکه

سرکه به دلیل ارزانی و نداشتن مواد شیمیایی، یکی از گزینه‌های مناسب برای تمیزکردن پارکت چوبی منزل شماست. سرکه‌های خانگی علاوه بر نظافت پارکت موجب از بین رفتن باکتری‌ها، قارچ‌ها، و ویروس‌ها هم می‌شوند.

تمیزکردن پارکت با سرکه، این مزیت را دارد که بعد از پایان نظافت، به سرعت می‌توانید وسایل را به سر جای اول‌شان برگردانید. برای تمیزکردن پارکت با سرکه، گام‌های زیر را اجرا کنید:

تمیز کردن پارکت با سرکه

  1. تمامی وسایل منزل را از روی کفپوش بردارید.
  2. کف را با جارودستی یا جاروبرقی به صورت کامل، تمیز کنید. قبل از آغاز فرایند شستشو، سعی کنید تمامی لکه‌ها و کثیفی‌هایی که قابل برطرف‌کردن هست را پاک کنید.
  3. سطلی از آب گرم و سرکۀ سفید آماده کنید. برای یک سطل معمول خانگی که معادل 4.5 لیتر است، نصف فنجان سرکه کفایت می‌کند.
  4. تی یا جارودستی را در محلول فروکنید ولی مواظب باشید که قبل از آغاز فرایند نظافت، آن را محکم فشار دهید تا تنها نمی از محلول روی آن باقی بماند. رطوبت زیاد خود می‌تواند باعث آسیب به پارکت چوبی شود.به شکل پیوسته، سر تی یا جارودستی را با آب بشویید.
  5. اگر محلول سرکه و آبی که درست کرده‌اید، کثیف شده، آن را عوض کنید و با محلول تازه، فرایند نظافت را ادامه دهید.

اما برخی افراد سوال دارند که آیا استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت برای آن مضر است؟ در پاسخ باید گفت این ماده به دلیل قیمت کم و نبود مواد شیمیایی، یکی از گزینه‌های مناسب است. لذا در صورت استفاده درست از سرکه آسیبی متوجه پارکت شما نیست.

تمیز کردن پارکت با بخارشوی

بخارشوی، آب را گرم و تبخیر می‌کند به همین خاطر باید در استفاده از آن برای تمیزکردن پارکت چوبی، احتیاط به خرج داد. تمیزکردن پارکت با بخارشوی در کنار مزیت‌هایی مثل براقی و درخشنگی، ممکن است موجب آسیب به کفپوش شود. به همین خاطر بهتر است موارد زیر در استفاده از بخارشوی مورد توجه قرار گیرد:

تمیز کردن پارکت با بخار شوی

  • فشار بهینه را برای دستگاه تنظیم کنیم به شکلی که هم نظافت به خوبی انجام شود و آسیبی هم به پارکت چوبی وارد نشود.
  • برخلاف دیگر شیوه‌های نظافت پارکت، در هنگام استفاده از بخارشوی، با سرعت زیاد، فرایند تمیزکردن را انجام دهید.
  • بعد از تمیزکردن پارکت با بخارشوی، به خشک‌شدن کامل آن‌ها، توجه کنید و از تی خشک و تمیز استفاده کنید.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا