تعویض المنت آبگرم کن برقی + عیب یابی آن در 7 مرحله

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

آبگرمکن‌ برقی دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به آبگرمکن‌ گازی است. دلیلش هم به‌خاطر وجود قطعاتی مانند سیم‌کشی‌های داخلی برق، المنت، برد و… است. این دو آبگرمکن دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. برای مثال آبگرمکن‌های گازی مشعل گازی دارند. اما آبگرمکن برقی یک جفت المنت در بالا و پایین دارد. در آبگرمکن برقی هنگامی که جریان از این المنت‌ها عبور می‌کند باعث گرم شدن آن می‌شود. المنتی که در قسمت پایین آبگرمکن قرار داده شده، مهم‌ترین المنت است. زیرا در قسمت پایین است و آب سرد از یک لوله به مخزن وارد می‌شود. اگر شما به آب گرم بیشتری احتیاج داشته باشید، المنت بالا به کمکتان می‌آید. المنت اصلی‌ترین بخش آبگرمکن برقی است و خراب شدن آن به این معنی است که شما هیچ آب گرمی نخواهید داشت. تعویض المنت آبگرم کن برقی، از کارهایی است که هنگام خرابی آن باید انجام شود. در ادامه در اینخصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عیب یابی المنت برقی در 7 مرحله

تشخیص المنت خراب کار سختی نیست و به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید که مشکل خرابی المنت از کجا است. همین‌که جریان آب مثل قبل گرم نباشد نشان‌دهنده خرابی المنت بالایی است. اما اگر با کمبود آب داغ مواجه شدید یعنی این‌که المنتی که در پایین آبگرمکن قرار دارد معیوب است. تعویض المنت آبگرم کن برقی تقریبا کار راحتی است. برای تست یک المنت آبگرمکن برقی باید از مولتی‌متر یا مولتی‌تستر استفاده کنید. مراحل عیب یابی المنت آبگرم کن شامل 7 مرحله است:

المنت آبگرم کن برقی

1. قطع کردن جریان برق

با قطع کردن مدار جریان برق یا فیوز کنترل برق آبگرمکن می‌توانید برق آبگرمکن را قطع کنید. اجازه دهید که آبی که داخل مخزن قرار دارد خنک شود. خنک‌شدن آب مرحله مهمی است چون المنت‌های گرمایشی توسط ترموستات فعالیت می‌کنند. به‌همین‌ خاطر هم آب گرم داخل مخزن روی جریان الکتریکی المنت بسیار مؤثر است. در آخر شیر آب گرم را باز کنید و مطمئن شوید که آب خنک شده است.

2. بررسی المنت گرمایشی برای عیب یابی و تعویض المنت آبگرم کن برقی

عایق‌های پوششی روی المنت را کنار بزنید تا قابل مشاهده باشند. عایق را بردارید. با برداشتن المنت، شما به دو ترمینال المنت می‌رسید که سیم‌های برق به آن‌ها وصل شده است. با استفاده از یک تستر مدار الکتریکی یا فازمتر باید جریان برق را در سیم‌ها تست کنید. اول از همه مطمئن شوید که هیچ جریان برقی در سیم‌ها نیست. سپس پیچ‌ها را در هرکدام از ترمینال‌های المنت باز کنید و سیم برق را جدا کنید. تعمیر المنت اقدامی است که برای درست‌کردن و عیب‌یابی انجام می‌دهند اما تعویض المنت آبگرم کن برقی راحت‌تر است.

تعویض المنت آبگرم کن برقی

3. آزمایش کردن المنت گرمایشی

در سومین مرحله از عیب یابی المنت، باید المنت گرمایشی را از نظر مقاومت و عدم مقاومت در برابر جریان بررسی کنید. برای این کار باید مولتی تستر را روی تنظیمات اوهم بگذارید. پس از آن باید یک گیره سربی قرمز را به ترمینال و گیره مشکی دیگری را به یک ترمینال دیگر متصل کنید.

در این بخش اگر عدد صفر را روی مولتی تستر دیجیتال و عدد بی نهایت را روی صفحه آنالوگ مشاهده کردید یعنی المنت خراب است. خرابی المنت گرمایشی هم نشانه تعویض المنت آبگرم کن برقی است. ممکن است که هنگام استفاده از مولتی‌تستر، کمی اهم دریافت کنید. اگر این اتفاق افتاد پس المنت گرمایشی خراب نیست. شاید مشکل از المنت گرمایشی دیگری یا حتی ترموستات‌هایی باشد که در پایین  بالای آبگرمکن قرار گرفته‌اند.

آموزش تعویض المنت آبگرم کن برقی

4. آب داخل مخزن سرد است

سرد بودن آب داخل مخزن می‌تواند به علت خرابی ترموستات آبگرمکن یا المنت حرارتی باشد. برای رفع این مشکل باید جریان المنت را بررسی کنید. عدم وجود جریان داخل المنت حرارتی می‌تواند نشانه خرابی ترموستات باشد. برای حل این مشکل می‌توانید اقدام به تعویض المنت آبگرم کن برقی کنید.

5. تولید صداهای نامشخص از آبگرمکن

گاهی وقت‌ها آبگرمکن‌ها صداهای عجیبی تولید می‌کنند. علت تولید این صداهای آبگرمکن به‌خاطر سرد و گرم شدن آب است. وقتی این اتفاق میفتد، انقباض و انبساط داخل مخزن ایجاد می‌شود. علاوه بر آن اگر هوا به لوله‌های آب وارد شود امکان دارد که از آبگرمکن صداهایی بشنوید. در این صورت باید شیرهای آب را برای عدم حباب و نشتی چک کنید. پس از آن ترموستات را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که آب نجوشد. اگر مشکل حل نشد می‌توانید به تعویض المنت آبگرم کن برقی بپردازید.

6. خارج شدن زنگ آهن به همراه آب گرم

گاهی وقت‌ها ممکن است همراه با باز کردن آب مشاهده کنید که مقدار زیادی هم زنگ آهن از لوله خارج می‌شود. این اتفاق می‌تواند به‌علت زنگ‌زدگی لوله‌ها باشد. این مشکل را می‌توان با تعویض لوله‌کشی تعمیر کرد. اگر مطمئن شدید که اشکال از آب است باید قطعا از یک فیلتر آب در خط اصلی آب ورودی استفاده کنید. قرار دادن فیلتر آب باعث می‌شود دیگر شاهد خارج شدن زنگ آهن از لوله‌ها نباشید.

7. آبگرم کن برقی بوی مطبوعی ندارد

ممکن  است آبگرم کن شما بوی بدی مانند یک ماده غذایی فاسد داشته باشد. اگر این بو را احساس کردید احتمال دارد مشکل از لوله کشی باشد که مقداری گوگرد در آن قرار دارد. برای برطرف کردن بوی بد آبگرمکن باید دستگاه تصفیه آب را در لوله اصلی ساختمان قرار دهید.

تعویض المنت آبگرم کن برقی شامل چه مراحلی است؟

تعویض المنت حرارتی کار پیچیده‌ای نیست اما درعین‌حال نیازمند مهارت و تجربه است. برای تعویض المنت آبگرم کن برقی باید با تمامی مسائل سیم‌کشی برق آشنایی داشته باشید. از آن‌جایی که المنت‌ها ابزارهای گرانی نیستند، توصیه می‌شود هنگام تعویض، هم المنت بالا و هم پایین را عوض کنید.

تعویض دوتای آن‌ها باهم باعث می‌شود جفت المنت‌ها جدید باشند و احتمال خرابی آن‌ها کاهش پیدا کند. تعویض المنت آبگرم کن برقی شامل سه مرحله است: بررسی المنت، درآوردن المنت قبلی و نصب المنت جدید.

آبگرم کن را خاموش کنید

فیوز اصلی تغذیه برق آبگرمکن را در پنل خاموش و قطع کنید. جریان آب سرد را نیز قطع کنید. شیر فلکه آب ورودی به آبگرمکن بیشتر وقت‌ها در قسمت فوقانی آن قرار دارد و آب سرد را داخل مخزن خالی می‌کند.

المنت معیوب را جهت تعویض المنت آبگرم کن برقی بردارید

آبگرمکن شما می‌تواند یک یا دو المنت داشته باشد و این بستگی به نوع آبگرمکن شما دارد. می‌توانید هردو نوع المنت را انتخاب کنید. در این مرحله از تعویض المنت آبگرم کن برقی باید المنت را کاملا از قطعات پیرامونش جدا کنید از جایگاه خودش بردارید.

برداشتن المنت با آچار مخصوص به این‌کار راحت‌تر است. چون دهانه آچار روی المنت قرار می‌گیرد و به‌راحتی جدایش می‌کند، فقط کافی است المنت را پاد ساعت‌گرد بچرخانید. اگر المنت شما خیلی وقت است که تعویض نشده احتمالا به‌سختی جدا می‌شود.

برای راحتی کارتان می‌توانید پیچ‌گوشتی را درون سوراخ ابزار المنت بگذارید تا فشار بیشتری وارد کنید. در بعضی از آبگرمکن‌ها از المنت فلنج استفاده می‌کنند. برای درآوردن آن باید چهار مهره‌اش را بیرون بکشید.

المنت جدید را نصب کنید

اگر می‌خواهید حین نصب المنت جدید از چکه کردن آب جلوگیری کنید، همواره از یک واشر پلاستیکی استفاده کنید. در این مرحله از تعویض المنت آبگرم کن برقی باید واشر را روی شیار پیچ المنت روی المنت یا پیرامون پایه المنت فلنج بگذارید. پس از قرار دادن واشر باید مرحله قبلی به‌صورت برعکس انجام دهید. به این معنی که المنت را درجهت ساعت‌گرد بچرخانید. وقتی که این‌کار را انجام دادید، باید کمی با دست آن را سفت کنید و سپس نیم الی یک دور با آچار بچرخانید. می‌توانید برای یونیت‎های فلنج، مهره‌ها را نیز تعویض کنید.

تعمیر و تعویض المنت آبگرم کن برقی

مخزن را مجددا پر کنید

وقتی که تعویض المنت آبگرم کن برقی را انجام دادید، باید فلکه لوله پایین مخزن را مسدود کنید. سپس شیر آب سردی که بالای مخزن قرار گرفته است را باز کنید. وقتی آب داغ را نیز باز کنید به‌علت وجود هوا در لوله‌ها با صداهایی مواجه می‌شوید. اجازه دهید تا وقتی این صداها قطع شود، آب جریان داشته باشد. پس از آن‌که هوا کاملا از لوله‌ها خارج شد می‎توانید شیر را ببندید.

آبگرم کن را روشن کرده و تست کنید

در آخرین مرحله از تعویض المنت آبگرم کن برقی که همه کارهایش را انجام دادید، باید آبگرمکن را روشن کنید. اجازه دهید یک‌ساعت روشن بماند تا کاملا گرم شود. سپس چک کنید که یونیت چکه نمی‌کند. اگر این‌چنین بود که شما با موفقیت مراحل را پشت‌سر گذاشته‌اید.

هنگام تعویض المنت آبگرم کن برقی، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

تعویض المنت آبگرم کن برقی، مستلزم رعایت نکاتی است که باید انجام دهیم.

  • باید شیر ورودی آب را به آبگرمکن ببندیم.
  • پیرامون آبگرمکن را تمیز کنید. کوچک‌ترین وسایل را هم در آن محل قرار ندهید.
  • قبل از بازکردن المنت باید آب مخزن را تخلیه کنید.
  • المنت را باز کنید و المنت جدید را با نوار تفلون بپوشانید و در جایش قرار دهید.
  • برای عدم نشتی آبگرمکن، آن را بررسی کنید. 

از المنت برقی در چه آبگرمکن‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از این المنت‌هایی که در آبگرمکن برقی تعبیه می‌شود، می‌توان در همه آبگرمکن‌های ایستاده برقی یا دیواری مخزنی استفاده کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که بعضی از آبگرمکن‌ها از المنت مگنت‌دار و بعضی دیگر آن‌ها از المنت معمولی استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

المنت یکی از اصلی‌ترین و ضروی‌ترین بخش‌های آبگرمکن برقی به‌شمار می‌رود که وظیفه گرم‌کردن آب را برعهده دارد. با خرابی این قطعه، آبگرمکن قابلیت گرم کردن آب را از دست می‌دهد و از کار میفتد. برای راه‌اندازی مجدد المنت می‌توانید آن را عیب‌یابی کنید و مشکل را رفع کنید.

یا این‌که می‌توانید با تعویض المنت آبگرم کن برقی، یک جفت المنت نو را روی آن قرار دهید که تا مدت‌ها کار کند. تعویض المنت می‌تواند بهترین گزینه باشد. اگر شما یک‌سری نکات را هنگام نگه‌داری آن رعایت کنید تا سال‌ها، برایتان کار می‌کند.

امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد. پرسشی دارید؟ کافی است در بخش نظرات بپرسید و پاسختان را دریافت کنید.

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا