چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم؟

لوازم خانگیماشین لباسشویی

در بعضی مواقع به دلیل مشکلاتی که در سیستم الکترونیکی ماشین لباسشویی یا قطعات مکانیکی آن ایجاد می‌شود، درب دستگاه قفل می‌شود. در چنین شرایطی اگر ندانیم چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم عملا نمی‌توانیم از این دستگاه استفاده کنیم.

در این مقاله این مشکل را به طور کامل بررسی کرده‌ایم. در ادامه راهکارهایی را برای باز کردن درب ماشین لباسشویی ارائه کرده‌ایم که برای انواع برندهای پرکاربرد از جمله ماشین لباسشویی دوو، لباسشویی اسنوا و ال جی هم کارساز است.

چنانچه ماشین لباسشویی شما هم به‌دلیل به‌هم‌ریختگی تنظیمات و یا خرابی قطعات الکترونیکی و مکانیکی نیاز به تعمیرات تخصصی دارد، سفارش خود را در وبسایت آچاره و در بخش تعمیر ماشین لباسشویی ثبت کنید و با متخصصان و تعمیرکاران به‌طور رایگان مشاوره کنید.

نکات کلیدی

  • همیشه قبل از عیب‌یابی ماشین لباسشویی، مطمئن شوید که برق آن قطع شده است.
  • اگر آب در دیگ وجود دارد، از یک حوله یا ظرف برای جلوگیری از تخلیه آب استفاده کنید.
  • اگر از ترفند بابی پین استفاده می کنید، مراقب باشید که به ماشین لباسشویی آسیب نرسانید.

چه چیزی باعث قفل شدن درب ماشین لباسشویی می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است درب ماشین لباسشویی شما قفل شود. برای عیب‌یابی و رفع مشکل و اینکه بدانیم چگونه قفل ماشين لباسشويي را باز کنيم لازم است به موارد زیر توجه شود:

  • بسیاری از واشرها در طول چرخه شستشو، آبکشی و چرخش درب را قفل می‌کنند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. اگر واشر خراب شود، ممکن است قفل ماشین لباسشویی به درستی کار نکند.
  • قطع برق ممکن است باعث شود که ماشین لباسشویی در اواسط چرخه متوقف شود و درب قفل شود.
  • پس از شسشتو لباس‌ها در ماشین لباسشویی مقداری آب در داخل دیگ لباسشویی باقی می‌ماند. اکثر واشرها دارای یک ویژگی ایمنی هستند که در صورت وجود آب در دیگ جلوگیری می‌کند تا از آبگرفتگی اتاق لباسشویی شما جلوگیری شود.
  • در موارد نادر، ممکن است قفل درب ماشین لباسشویی شما خراب شود و باعث قفل شدن درب شود.

چگونه قفل ماشين لباسشويي را باز کنيم

چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم؟

برای باز کردن درب ماشین لباسشویی به طور ایمن لازم است که مراحل زیر را طی کنید.

1. صبر کنید تا چرخه کامل شود

اول از همه، مطمئن شوید که واشر چرخه خود را به پایان رسانده است. اگر واشر هنوز کار می‌کند، درب به طور طبیعی پس از اتمام چرخه باز می‌شود. چند دقیقه به ماشین لباسشویی خود فرصت دهید و به صدای کلیکی که نشان می دهد قفل درب باز شده است گوش دهید.

اگر زمان باقیمانده برای چرخه خیلی طولانی است، می‌توانید دستگاه را خاموش و سپس دوباره روشن کنید. در مرحله بعد، چرخه تخلیه و چرخش را انتخاب کنید و اگر گزینه ای برای تنظیم “بدون چرخش” برای سرعت وجود دارد، آن را انتخاب کنید تا چرخه شستشو کوتاه‌تر شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیرات ماشین لباسشویی!

2. منبع تغذیه را بررسی کنید

اگر درب ماشین لباسشویی شما پس از اتمام یک چرخه باز هم قفل است، ممکن است مشکل مربوط به برق دستگاه باشد. این مورد در ماشین لباسشویی ال جی بیشتر دیده می‌شود.

گاهی اوقات، قطع برق باعث می شود ماشین لباسشویی در اواسط چرخه متوقف شود و در نتیجه درب باز نمی‌شود. اگر مشکل مربوط به قطع برق بود شما می‌توانید بریکرها را ریست کنید و ببینید قفل درب باز می شود یا خیر.

3. آب اضافی را تخلیه کنید

آب اضافی یا پمپ تخلیه ناقص می‌تواند دلیل قفل شدن درب ماشین لباسشویی باشد. اکثر واشرها دارای یک ویژگی ایمنی هستند که از باز شدن درب در صورت وجود آب در دیگ جلوگیری می‌کند تا از خارج شدن آب جلوگیری شود.

با این حال، در صورت وجود خرابی یا مشکل در واشر درب جلو، این احتمال وجود دارد که با وجود اتمام چرخه شستشو تخلیه کامل آب همچنان درب قفل بماند.

در این صورت ممکن است مشکل مربوط به پمپ تخلیه دستگاه باشد. بهتر است در این گونه مواقع برای تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه دستگاه از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

راه‌حل دیگری که باعث رفع مشکل قفل شدن درب ماشین لباسشویی می‌شود، تمیز کردن فیلتر دستگاه است که باعث می‌شود آب اضافی از دستگاه خارج شود.

چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم

برای تمیز کردن فیلتر دستگاه مراحل زیر را طی کنید:

  1. فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی را روی واشر بار جلوی خود قرار دهید که معمولاً در پشت یک پانل دسترسی کوچک یا درب نزدیک پایین دستگاه تعبیه شده باشد.
  2. یک حوله یا ظرف کم عمق زیر فیلتر قرار دهید تا آب داخل فیلتر داخل آن بریزد. 
  3. فیلتر را به آرامی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آب اضافی آزاد شود.
  4. هنگامی که تمام آب اضافی تخلیه شد، |آن را کاملا تمیز کنید و در جای خود قرار دهید.

اکثر فیلترهای تخلیه ماشین لباسشویی دارای یک شلنگ انعطاف‌پذیر کوچک با درپوش پلاستیکی هستند. برای تخلیه سریعتر آب، می توانید شلنگ را بیرون بکشید، درپوش را بردارید و قبل از اینکه فیلتر را بردارید، شلنگ را در سطل تخلیه قرار دهید.

اگر آب از شلنگ خارج نشد، کافی است درپوش را دوباره روی آن قرار دهید و به آرامی فیلتر تخلیه را بچرخانید تا مقدار کمی آب خارج شود. این کار را تکرار کنید تا سطل پر شود.

در مرحله بعد، فیلتر را سفت کنید، سطل را خالی کنید، آبکشی کنید و این کار را تکرار کنید تا آب خالی شود.

4. باز کردن قفل دستی

قفل‌های دستی بسیار ساده هستند. شما می‌توانید در به چند روش ساده قفل دستی را باز کنید.

روش اول: دستگاه را خاموش کنید

برای پایان دادن به چرخه لباسشویی را با فشار دادن دکمه خاموش/روشن خاموش کنید. پس از خاموش شدن واشر، کابل برق را از برق بکشید و 5 دقیقه صبر کنید. سپس، بررسی کنید که آیا در باز می شود. اگر درب باز نشد، به مرحله بعدی بروید.

روش دوم: 5 دقیقه صبر کنید

اکثر واشرهای با بارگیری از بالا 5 تا 6 دقیقه پس از خاموش شدن به طور خودکار قفل در را باز می کنند. همانطور که ماشین لباسشویی بعد از 5 دقیقه خنک می‌شود، درب باید باز شود.

روش سوم: از ترفند بابی‌پین استفاده کنید

اگر دو روش قبلی جواب نداد، می توانید از ترفند بابی پین استفاده کنید. برای این کار، یک سنجاق یا گیره کاغذ را در سوراخ کوچکی در کنار درب ماشین لباسشویی وارد کنید. این کار معمولاً قفل درب را باز می کند.

عیب‌یابی و تعمیر ماشین لباسشویی با تیم آچاره

روش چهارم: ضربه زدن آرام به درب لباسشویی

اگر درب ماشین لباسشویی شما قفل شده است، می توانید سعی کنید با ضربه زدن آرام به دستگیره در، آن را باز کنید. هدف این است که با فشار و لرزش ملایم، قفل درب را باز کنید.

این روش معمولاً در ماشین لباسشویی‌هایی که درب آن‌ها در جلو قرار دارد، بهتر عمل می‌کند.برای انجام این کار، به آرامی با کف دست خود به دستگیره در ضربه بزنید.

سعی کنید ضربات شما محکم باشد، اما نه آنقدر محکم که به ماشین لباسشویی آسیب برسانید. چند بار این کار را تکرار کنید تا ببینید آیا درب باز می شود.

روش پنجم: تکنیک رشته نایلونی

اگر روش ضربه زدن جواب نداد، می‌توانید از یک تکه نخ نایلونی استفاده کنید. یک تکه نخ نایلونی بردارید و یک طرف آن را بین در و بدنه ماشین لباسشویی، درست زیر قفل قرار دهید. سپس، نخ را به آرامی به سمت داخل بکشید تا انتهای داخلی آن از درز مخالف در خارج شود.

حالا، دو انتهای نخ را با هم گره بزنید تا یک حلقه ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که گره محکم است، اما نه آنقدر محکم که نخ پاره شود. در نهایت، حلقه نخ را از قفل دور کنید تا قفل باز شود.

چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم

5. باز کردن قفل الکترونیکی

اگر روش‌های قبلی جواب نداد، ممکن است قفل الکترونیکی ماشین لباسشویی شما خراب شده باشد. در این صورت، می توانید از یکی از روش های زیر برای باز کردن قفل استفاده کنید:

  • دکمه Pause یا Power Off را فشار دهید. گاهی اوقات، برد کنترل ماشین لباسشویی ممکن است تشخیص ندهد که چرخه به پایان رسیده است. فشار دادن دکمه Pause یا Power Off می تواند به ماشین لباسشویی اطلاع دهد که چرخه کامل شده است و قفل درب باید باز شود.
  • دستگاه را از برق بکشید. خاموش کردن دستگاه و جدا کردن آن از برق نیز می‌تواند مشکل را حل کند. توصیه می شود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا دستگاه خنک شود.
  • از سوئیچ اضطراری استفاده کنید. برخی از لباسشویی‌ها دارای یک سوئیچ اضطراری هستند که به شما امکان دهد درب الکترونیکی را به صورت دستی باز کنید. برای دسترسی به کلید آزاد کردن، باید آن را روی قفل درب قرار دهید.
  • برای انجام این کار، ابتدا فنر در را بردارید تا به داخل برسید و اهرم رهاسازی را لمس کنید. هنگامی که اهرم آزاد را پیدا کردید، اهرم را بکشید و همزمان درب ماشین لباسشویی را بکشید تا باز شود.

مشکلات قفل ایمنی درب

برای اینکه بدانیم چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم لازم است که مشکلات قفل ایمنی درب را کاملا بررسی کنیم.

قفل ایمنی درب یک ویژگی ایمنی مهم در ماشین لباسشویی است که از باز شدن درب در حین کار جلوگیری می‌کند. اگر قفل ایمنی درب آسیب دیده باشد، درب ماشین لباسشویی شما قفل می‌ماند و دسترسی به آن را محدود می‌کند.

برای تعویض قفل ایمنی درب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ماشین لباسشویی را خاموش کنید و سیم برق را از پریز جدا کنید.
  2. درب را کاملاً باز کنید تا به مکانیسم قفل دسترسی پیدا کنید.
  3. فنر در را بردارید و آن را باز کنید و به داخل آن برسید تا اهرم رهاسازی را احساس کنید.
  4. دو پیچ روی پانل جلویی بیرونی واشر را باز کنید و قفل در را روی پانل جلویی نگه دارید.
  5. به آرامی دست خود را زیر قفل بلغزانید و با توجه به کابل‌هایی که آن را به واشر متصل می‌کنند، آن را خارج کنید.
  6. سیم‌ها را از قفل قدیمی جدا کرده و به قفل جدید وصل کنید.
  7. قفل جدید را با پیچ محکم کنید و مطمئن شوید که به درستی با پانل جلویی تراز شده است.

توجه: نیازی به درزگیری در اطراف قفل درب نیست، زیرا قفل و چفت در معرض آب نیستند.

1. خرابی درب واشر

شاید لازم باشد مکانیزم آن را تعویض کنید. برای تعویض مکانیزم آزاد کردن درب واشر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مهره‌ها یا پیچ‌ها را در پشت درب ماشین لباسشویی قرار دهید و آنها را بردارید تا درب از ماشین جدا شود.
  • فضای بین درب‌های بیرونی و داخلی را بررسی کنید و پیچ‌هایی را که آنها را به هم متصل کرده‌اند را پیدا کنید.
  • پیچ‌ها را بردارید، لبه‌های درب را جدا کنید و کاسه را بردارید تا به مکانیزم آزادسازی درب دسترسی داشته باشید.
  • مکانیزم رهاسازی را با دقت از در خارج کرده و آن را با مکانیزم جدید جایگزین کنید.
  • کاسه و تزئینات را دوباره جمع کنید و پیچ‌ها را محکم کنید.
  • درب را دوباره به واشر وصل کنید و آن را با مهره یا پیچ محکم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی را مطالعه کنید.

2. سنسور دما معیوب

در شرایط عادی، اگر دمای درام ماشین لباسشویی شما بیش از حد بالا باشد، درب ماشین لباسشویی شما قفل می‌ماند. سنسور دما یا حسگر NTC دمای داخل درام را اندازه‌گیری می‌کند.

اگر سنسور دمای ماشین لباسشویی شما معیوب باشد، از تنظیماتی که شما شماره‌گیری کرده‌اید استفاده نمی کند. یک سنسور NTC معیوب ممکن است حتی زمانی که درام خنک است، خوانش دمای بالا نادرست را به دستگاه ارسال کند و از باز شدن درب جلوگیری کند.

برای تشخیص اینکه آیا سنسور NTC ماشین لباسشویی شما معیوب است یا خیر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک مولتی‌متر تنظیم شده روی حالت اهم‌متر تهیه کنید.
  2. سنسور را در نزدیکی المنت گرمایش پیدا کنید.
  3. سنسور را با مولتی‌متر تست کنید.

اگر قرائت بین 20 تا 30 کیلو اهم باشد، شرایط سنسور خوب است؛ در غیراینصورت زمان تعویض سنسور NTC فرا رسیده است. هنگام تعویض سنسور، دستورالعمل‌های ماشین لباسشویی خود را دنبال کنید تا از عملکرد ایمن و مناسب اطمینان حاصل کنید.

چگونه قفل ماشين لباسشويي را باز کنيم

کلام آخر

قفل شدن درب ماشین لباسشویی می تواند یک مشکل آزاردهنده باشد، اما با پیروی از مراحلی که در قسمت بالا گفته شد متوجه می‌شویم که چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم.

هنگامی که آب تخلیه شد، درب ماشین لباسشویی باید به طور خودکار باز شود. اگر اینطور نشد، ممکن است مشکل جدی‌تر باشد. در این صورت، باید با یک متخصص تماس بگیرید.

منبع: https://applianceanalysts.com

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا