تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

معرفی انواع پورت های تلویزیون و کاربردشان

لوازم خانگیتلویزیون

به احتمال زیاد، شما هم به‌طور اتفاقی یا خود‌آگاه به انواع پورت های تلویزیون که در پشت آن تعبیه شده است، توجه کرده‌اید. شاید هم از خودتان پرسیده‌اید که این پورت‌های رنگی چه هستند و اصلا کاربردشان چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تعداد پورت‌های موجود در تلویزیون افزایش یافته است. هرکدام از این پورت‌ها، کاربرد و قابلیت جدیدی را به تلویزیون‌ها اضافه کرده‌اند. تلویزیون‌های امروزی مانند کامپیوترهای قدیمی، دارای پورت‌های بیش‌تر با قابلیت بیش‌تر شده‌اند. برای استفاده از این پورت‌ها باید کاربرد‌ پورت و  کابل‌های تلویزیون را بشناسید؛ چون بدون دانستن قابلیت‌های انواع پورت های تلویزیون، قادر به استفاده از آن‌ها نخواهید بود. اگر می‌خواهید بیش‌تر درمورد اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

پورت چیست؟

به این نکته اشاره کردیم که با پیشرفت‌ه‎تر شدن تکنولوژی، پورت‌های تلویزیون نیز افزایش یافتند. در‌ واقع هرکدام از این پورت‌ها برای یک قابلیت جداگانه طراحی شده‌اند. شرکت‌های ساخت تلویزیون، این پورت‌ها را با ویژگی‌های خاص خودشان در قسمت پشت تلویزیون قرار می‌دهند. تنوع پورت‌های تلویزیون چون به منزله کاربردهای بیش‌تر و متفاوت تلویزیون است، مشتری را ترغیب به خرید و استفاده از تلویزیون‌ می‌کند. در ادامه به بررسی انواع پورت ها می‌پردازیم.

انواع پورت های تلویزیون

پورت‌های تلویزیون با قابلیت‌های بسیار، برای کارهای مختلفی طراحی شده‌اند. در حقیقت این پورت‌ها باعث می‌شوند که شما کار‌های خود را راحت‌تر انجام بدهید و نیاز به زحمت اضافی نداشته باشید. در قسمت زیر انواع مختلف پورت‌های تلویزیون را ذکر کردیم:

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

1. پورت USB تلویزیون

پورت usb از انواع پورت های تلویزیون به شمار می‌رود. می‌توانید برای ضبط ‌کردن و نمایش دادن محتواها، درایور‌های سخت‌افزاری جانبی یا فلش را به این قسمت وصل کنید. امروزه یک قابلیت جدید به تلویزیون‌های هوشمند اضافه شده است که می‌توانید از طریق پورت‌های usb،  هارد‌دیسک یا فلش درایور را به آن وصل کرده و به تماشای فیلم و عکس بنشینید. شما با استفاده از این پورت‌ها می‌توانید دستگاه‌های مختلفی از‌جمله تبلت، گوشی هوشمند و دسته کنسول‌ها را نیز شارژ کنید.پورت usb

2. پورت HDMI

پورت HDMI یکی از انواع پورت های تلویزیون به‌شمار می‌رود. این پورت قابلیت انتقال صدا و تصویر را به‌طور هم‌زمان ایجاد کرده است و یک راه استاندارد اتصال وسایل کامپیوتری و صوتی و تصویری به یک‌دیگر است. از طریق این پورت می‌توان تصاویر HD را با صدای چند کاناله و قابلیت‌های کنترلی پیشرفته، انتقال داد.

اکثر تولید‌کننده‌ها محصولات خود را به همراه پورت HDMI به‌فروش می‌رسانند. از‌جمله وسایلی که مجهز به پورت HDMI هستند، شامل کارت‌های گرافیک کامپیوتر، دوربین‌های عکاسی دیجیتالی، عکس‌برداری، فیلم‌برداری و کنسول‌های بازی هستند.

پورت HDMI

3. پورت خروجی ویدئو یا VIDEO OUT یکی از انواع پورت های تلویزیون

پورت خروجی ویدئو هم از انواع پورت های تلویزیون است که معمولا به صورت پورت کامپوزیت عرضه می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این پورت، این است که شما این امکان را دارید که هرچیزی را که دیدید، به ابزار‌های ضبط بفرستید. با برخوردار بودن از کپچر یا کارت ویدئو می‌توانید برنامه‌های تلویزیون را هم ضبط کنید. شما حتی می‌توانید با فرستادن تصاویر تلویزیون به مانیتور کامپیوتر، در هر‌جایی از خانه به تماشای فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌تان بپردازید.

پورت خروجی ویدئو یا VIDEO OUT

4. پورت DIV و VGA تلویزیون

پورت DIV و VGA از انواع پورت های تلویزیون هستند که برای متصل کردن منابع تصویر DIV و VGA به‌کار می‌روند. ممکن است در تلویزیون‌های دیگر این دو پورت را مشاهده کنید که با علامت PC نشان‌گذاری شده باشند. این پورت‌ها برای اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر به تلویزیون نیز کاربرد دارند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

اگر قصد داشته باشید اطلاعات شخصی خودتان، نظیر عکس و فیلم‌هایی که روی لپ‌تاپ و کامپیوترتان قرار دارند را روی تلویزیون ببینید چه‌کار می‌کنید؟ اگر بخواهید عکس‌های خود را روی تلویزیون‌هایی که ورودی USB ندارند با دوستان خود تماشا کنید، می‌توانید از کابل DIV و VGA استفاده کنید.

پورت DIV و VGA -انواع پورت های تلویزیون

5. پورت کامپوزیت تلویزیون

پورت کامپوزیت که از انواع پورت های تلویزیون است، برای دریافت سیگنال صوتی استریو و تصویر استاندارد SD به‌وسیله کابل تلویزیون کامپوزیت استفاده می‌شود. این پورت بسیار کاربردی است و سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این پورت تقریبا می‌توان هر دستگاهی را به تلویزیون متصل کرد. حتی می‌توانید در دورهمی یک برنامه ویدئویی زنده ایجاد کنید و تمام لحظات دورهمی را به صورت مستقیم تماشا کنید.

6. پورت کامپوننت تلویزیون

پورت کامپوننت هم یکی دیگر از انواع پورت های تلویزیون است که مثل پورت کامپوزیت از کابل RCA بهره می‌گیرد. اما این پورت‌ها تفاوت‌هایی نیز با هم دارند؛ در‌واقع شما دارای دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر هستید. اگر برای بازی‌های خودتان از کنسول نینتندو و Wii استفاده می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که کیفیت  استاندارد خوبی ندارد و نمی‌توانید تصویرش را هم درست کنید.

راه‌حل این ‌کار این است که شما باید به‌جای متصل‌کردن کنسول نینتندو به پورت کامپوزیت، از کابل و پورت کامپوننت استفاده کنید. با همین اقدام ساده، شما می‌توانید تغییرات چشم‌گیری در کیفیت تصویر و رنگ بازی مشاهده کنید.

پورت کامپوننت

ویژگی‌های پورت کامپوننت چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، پورت کامپوننت از انواع پورت های تلویزیون است که دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. این ورودی قابلیت استفاده برای بازی از کنسول نینتندو wii را دارد.
  2. مخاطب می‌تواند به جای متصل کردن کنسول نینتندو به پورت کامپوزیت، برای اتصال آن از کابل و پورت کامپوننت بهره بگیرد.
  3. این پورت برای ps2 خیلی خوب کار می‌کند.
  4. پورت کامپوننت مثل کامپوزیت از کابل های rca بهره می‌گیرد.
  5. فرق کامپوننت با کامپوزیت این است که شما در کامپوننت می‌توانید دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر داشته باشید.

پورت کامپوننت - انواع پورت های تلویزیون

7. سوکت RCA 

احتمال دارد این سؤال در ذهن شما هم ایجاد شده، که پورت RCA چیست و چه کاربردی دارد؟ پورت RCA یک ورودی اتصال الکتریکی است که برای منتقل کردن انواع سیگنال‌های صوتی و تصویری استفاده می‌شود.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

در ابتدا کاربرد این کانکتور برای سیگنال‌های صوتی بود. RCA مثل تمامی اتصالات موجود، برای منبع تغذیه DC، کانکتور برای کابل بلندگو و کانکتور RFاستفاده می‌شود. این پورت‌ شامل رنگ زرد برای استفاده از ویدئو کامپوزیت، رنگ سفید یا مشکی برای کانال سمت چپ صوتی استریو و رنگ قرمز برای کانال صوتی است.

سوکت RCA - انواع پورت های تلویزیون

8. کابل دیسیپلی پورت، از انواع پورت های تلویزیون

اگر با انواع پورت های تلویزیون آشنا هستید، حتما اسم کابل دیسیپلی پورت را شنیده‌اید. فرض می‌کنیم که اطلاعی در مورد این موضوع ندارید؛ پس بهتر است بدانید که کابل دیسیپلی پورت چیست و چه کاربردی دارد. این کابل در تمامی دیوایس‌های جدید مثل لپ‌تاپ و کارت‌های گرافیک و موارد دیگر کاربرد دارد.

کابل دیسیپلی پورت زیر ‌نظر اتحادیه استاندارد‌های الکتریکی گسترش پیدا کرده است. امروزه کابل دیسیپلی جایگزین کابل‌های VGA و DVI شده است. این کابل کیفیت تصویر بالایی دارد و صدای اچ‌دی را به‌طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. از مزایای این کابل این است که کانکتورش نسبت به کابل VGA و DVI حجم کوچک‌تری دارد. دانستن این نکته که کابل دیسیپلی پورت چیست، می‌تواند به شما کمک کند که به درستی از آن استفاده و نیازتان را برطرف کنید.

انواع پورت های تلویزیون - کابل دیسیپلی پورت

 پورت صوتی optical در تلویزیون چیست؟

پورت صوتی optical که از انواع پورت های تلویزیون است، برای منتقل کردن صدا به‌صورت دیجیتال از تلویزیون به دستگاه صوتی استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان برای انتقال‌دادن صوت از اپتیکال، یا به‌عبارتی کابل نوری استفاده کرد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که استفاده کردن از کابل نوری، از بهترین راه‌ها برای منتقل‌کردن صدای تلویزیون به دستگاه صوتی به‌حساب می‌آید.

نتیجه‌گیری

امروزه به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی، از فناوری‌های فوق‌العاده در وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود؛ یکی از این وسایل تلویزیون می‌باشد. تلویزیون‌ها از چندین سال گذشته تا الان دستخوش تغییرات فراوانی شده‎اند که یکی از همین تغییرات، اضافه شدن پورت‌های متفاوت به آن‌ها است.

پورت‌های تلویزیون در اختیار ما قرار داده شده‌اند که به‌وسیله آن‌ها می‌توانیم از امکانات مختلف تلویزیون استفاده کنیم. امکان انتقال صدا یا تماشا کردن فیلم و سریال روی دستگاه‌های دیگر، از ویژگی این پورت‌ها هستند.

ممنون که تا انتهای مطالب همراه ما بودید، امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود.

4.8/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید