نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

آموزش نقاشی ساختمان با قلمو

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

معمولا در زمان‌هایی که موضوع رنگ‌آمیزی و نقاشی ساختمان پیش کشیده می‌شود، اولین گزینه‌ای که به ذهن افراد خطور می‌کند، رنگ‌آمیزی با استفاده از قلموست. با وجود اینکه رنگ‌آمیزی با استفاده از این روش در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما نقاشی ساختمان با قلمو پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صورتی که بدون در نظر گرفتن بعضی از نکات اقدام به استفاده از قلمو برای رنگ‌آمیزی کنیم نتیجه خوبی نخواهیم گرفت چون نقاشی ساختمان همانند دیگر مهارت‌ها به آموزش نیاز دارد.

نکاتی مثل انتخاب رنگ، قلمو و نحوه استفاده از آن‌ در رنگ‌آمیزی ساختمان بسیار مهم است. در ادامه علاوه بر آموزش نقاشی ساختمان با قلمو، مزایا و معایب این روش را نیز بیان خواهیم کرد و به شما برای دست یافتن به بهترین نتیجه کمک خواهیم کرد.

نقاشی ساختمان با قلمو

برای رنگ‌آمیزی و نقاشی ساختمان روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از ما بسته به شرایط و نیازهایمان می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و نمی‌توان هیچکدام را به عنوان بهترین روش انتخاب کرد.

عوامل مختلفی در انتخاب روش رنگ‌آمیزی تاثیرگذار هستند که بدون در نظر گرفتن آنها ممکن است بعد از انتخاب روش مورد نظرمان با مشکل روبه‌رو شویم. به عنوان مثال روشی که برای نقاشی یک اتاق کوچک از آن استفاده می‌کنیم نسبت به رنگ‌آمیزی یک ساختمان بزرگ متفاوت است.

نقاشی ساختمان با قلمو

مسائلی همچون اندازه دیوارها، نوع گوشه‌ها و موقعیت نقاطی که به رنگ‌آمیزی نیاز دارند در انتخاب یک روش مناسب برای رنگ‌آمیزی تاثیرگذار خواهند بود. مرسوم‌ترین روش‌هایی که امروزه برای رنگ‌آمیزی ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود را می‌توانیم به 3 دسته تقسیم کنیم.

  • رنگ‌آمیزی با قلمو
  • رنگ‌آمیزی با غلطک
  • رنگ‌آمیزی با اسپری

البته گزینه جذاب در نقاشی ساختمان با قلمو، استفاده همزمان از این روش‌ها نیز پیش روی شما قرار دارد و شما می‌توانید در طول نقاشی ساختمان خود از تمام این روش‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده همزمان از قلمو و غلطک از رایج‌ترین راهکارها برای افرادی که به مقوله رنگ‌آمیزی ساختمان مسلط نیستند. به این صورت که برای رنگ‌آمیزی گوشه‌ها و نقاطی که لبه دارند از قلمو استفاده کرده و محیط وسط دیوار‌ها را با غلطک رنگ‌آمیزی کنید.
نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

بیشتر بخوانید رنگ اکریلیک ساختمان چیست؟ 

ضمنا باید اضافه کنیم که نتایج رنگ‌آمیزی با استفاده از این روش‌ها از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارد و گاهی افراد صرفا با توجه به اثری که این روش‌ها از خود بر جای میگذارند، تصمیم نهایی خود را می‌گیرند. بافت رنگی که با استفاده از قلمو بر روی دیوار باقی می‌ماند نسبت به غلطک کاملا تفاوت دارد و این دو، اثر یکسانی را از خود باقی نمی‌گذارند و همین مسئله ممکن است مبنای تصمیم‌گیری شما باشد.

در قسمت مزایا و معایب نکاتی را مطرح خواهیم کرد که این انتخاب برای شما ساده‌تر شده و بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری به نقاشی ساختمان خود بپردازید. برای رسیدن به بهترین نتیجه مراحل آموزش رنگ آمیزی با قلمو را به دو مرحله تقسیم کرده و به صورت جداگانه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت تا در انتها اطلاعات شما در این مورد تکمیل شده باشد.

آمادگی قبل از شروع رنگ‌آمیزی با قلمو

با اینکه معمولا نوع رنگی که در نقاشی با قلمو از آن استفاده می‌شود نسبت به نقاشی با غلطک تفاوتی ندارد، لوازمی که در طول این روند به آن‌ها نیاز دارید احتمالا متفاوت است. در ابتدا رنگ خود را بسته به محیطی که برای استفاده از آن در نظر دارید انتخاب کرده و تهیه کنید. فراموش نکنید که در رنگ های براق‌تر، قلمو اثر بیشتری از خود بر جای خواهد گذاشت در نتیجه هنگام تهیه رنگ این نکته را مدنظر خود داشته باشید.

اگر قصد دارید برای نقاشی کل دیوارها از قلمو استفاده کنید، به دو نوع قلمو نیاز خواهید داشت.

  • قلموی 5 سانتی متری با لبه زاویه‌دار
  • قلموی 7 یا 10 سانتی متری با لبه صاف

انواع قلموی رنگ

از قلموی اول برای رنگ‌آمیزی گوشه‌ها، لبه پنجره، درب‌‌ها و … استفاده کنید و قلموی دوم را برای پخش کردن رنگ در قسمت‌های وسیع و صاف کردن سطح رنگ در نظر بگیرید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بعد از کمی استفاده از قلموی 10 سانتی احتمالا دست شما خسته خواهد شد پس می‌توانید در صورت نیاز به جای این قلمو، قلموی 7 سانتی تهیه کنید.

رنگ‌های بر پایه آب ( لاتکس ) رایج‌ترین نوع رنگ برای نقاشی دیوارهای داخلی ساختمان هستند اما شما می‌توانید از رنگ‌های بر پایه روغن ( آلکیدی ) نیز برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خود استفاده کنید. اگر انتخاب شما استفاده از لاتکس بود بهتر است از قلموهایی که از جنس پلی استر و یا نایلون تهیه شده اند ( قلمو با الیاف مصنوعی ) برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید.

البته از این قلموها می‌توان برای رنگ‌های آلکیدی نیز استفاده کرد اما اگر برای این رنگ‌ها از قلموهای طبیعی که معمولا از موی حیوانات تهیه شده‌اند استفاده کنید، نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

به طور کلی لوازم موردنیاز برای نقاشی ساختمان با قلمو به شرح ذیل می‌باشد:

  • نردبان
  • قلموی 2 اینچی با نوک زاویه‌دار
  • قلموی 3 یا 4 اینچی با نوک صاف
  • سطل و اسفنج
  • چسب نواری پهن ( مخصوص نقاشی )
  • دستمال و یا پارچه
  • سطل رنگ دسته‌دار

در ادامه این مقاله به آموزش نقاشی ساختمان با قلمو در 8 مرحله خواهیم پرداخت.

آموزش نقاشی ساختمان با قلمو

1. از رنگی شدن سطوح جلوگیری کنید!

با اینکه معمولا رنگ‌آمیزی با قلمو نسبت به غلطک، روند منظم‌تر و تمیزتری دارد اما در طول آن ممکن است که ذرات رنگ به صورت قطره‌های کوچک با سطوح اطراف برخورد داشته باشند. در نتیجه محافظت از نقاط تحت خطر را در اولویت خود بگذارید. با استفاده از پارچه و ورق‌های پلاستیکی سطوح موردنظر را کاملا بپوشانید.

از  نوار چسب نیز می‌توانید برای محاظت از لبه‌ها و تقاطع‌هایی که امکان رنگ گرفتن‌شان وجود دارد، استفاده کنید. افراد حرفه‌ای و باتجربه به کار با قلمو مسلط هستند و می‌توانند با دقت و نظم این نقاط را رنگ‌آمیزی کنند و استفاده از نوار چسب صرفا این روند را برای آن‌ها طولانی‌تر و شلوغ‌تر خواهد کرد اما پیشنهاد می‌کنیم شما حتما از این نوار چسب‌ها استفاده کنید. اگر قصد استفاده از نوار چسب مخصوص نقاشی را دارید، نکات ذیل را فراموش نکنید.

  • از چسب به آرامی و با دقت استفاده کنید.
  • هنگام نصب سعی کنید که زیر چسب هوا نرود تا رنگ به سطح زیر چسب نفوذ نخواهد کرد.
  • هنگامی که رنگ مرطوب است، چسب را جدا نکنید.
  • چسب را قبل از خشک شدن کامل رنگ جدا کنید. این نکته باعث خواهد شد که به رنگ آسیب وارد نشود.
  • چسب را با آرامش کامل و به آرامی جدا کرده و از حرکات ناگهانی پرهیز کنید.

نوار نقاشی ساختمان

2.      دیوارها را تمیز کنید

سطوحی که به تمیز شدن نیاز دارند را کاملا تمیز کنید و یک اسفنج را به آب آغشته کرده و روی دیوار بکشید. حتی دیوارهایی که ظاهر آلوده‌ای ندارند را نیز به دقت پاک کرده و از عدم وجود هر گونه گرد و خاک بر روی سطح مطمئن شوید. اگر سطح دیوارهای ساختمان شما صاف نیست، از لایه آستر ( پرایمر ) استفاده کرده و تا حد ممکن سطح را هموار کنید.

3.     شروع نقاشی ساختمان با قلمو

یک سوم (3/1) طول برس قلمو را مستقیما در رنگ فرو کنید. این نکته از ورود بیش از اندازه رنگ به قلمو جلوگیری کرده و هنگام رنگ‌آمیزی از قلمو رنگ چکه نخواهد کرد. بعد از آغشته کردن قلمو به رنگ، هر 2 سمت قلمو را به آرامی به لبه قوطی و یا سطل بزنید. این ضربه باعث ورود کامل رنگ به الیاف داخلی برس قلمو می‌شود و قلمو اثر یکدست‌تری از خود بر جای می‌گذارد. ( قلمو را بر روی لبه نکشید. در صورت کشیدن قلمو بر روی لبه قوطی یا سطل، رنگ از قلمو خارج شده، الیاف برس به یکدیگر چسبیده و در نهایت عملکرد قلمو تضعیف خواهد شد. )

درخواست نقاشی ساختمان

مقاله پیشنهادی بهترین مدل‌های نقاشی پذیرایی 2021 + عکس

اگر راست‌دست هستید، رنگ‌آمیزی را از گوشه بالای سمت چپ دیوار آغاز کنید. چپ‌دست‌ها نیز بهتر است این روند را از سمت راست شروع کرده و به سمت چپ پیشروی کنند. با رعایت این مسئله در طول رنگ‌آمیزی شما تسلط ظاهری بیشتر و بهتری خواهید داشت.همچنین برای رنگ‌آمیزی پنچره‌های عمودی و یا درب‌ها پیشنهاد می‌کنیم قلمو را از بالا به پایین بکشید.

روش درست نقاشی ساختمان با قلمو - حرکت دست

قلمو را همچون مداد در دستان خود گرفته و استفاده کنید. قلمو را تا زمانی که الیاف آن تقریبا خم شود بر روی دیوار فشار داده و به آرامی روی سطح بکشید. توجه داشته باشید که فشار بیش از حد به الیاف قلمو آسیب وارد کرده و با شکستن آنها قلمو را غیرقابل استفاده خواهند کرد. در صورتی که برای هر دیوار یک رنگ خاص را مدنظر دارید، از رنگ‌های روشن آغاز کرده و در نهایت از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید.

4. رنگ را بر روی سطوح پخش کنید

با استفاده از قلموی 5 سانتی گوشه‌ها و قسمت‌های لبه‌دار دیوار را با توجه به نکات ذکر شده رنگ‌آمیزی کرده و آن را کنار بگذارید. برای رنگ کردن سطوح وسط با استفاده از قلم  بزرگ و از گوشه نزدیک به سقف و در همان جهتی که لبه‌ها را رنگ‌ کرده‌اید، رنگ‌آمیزی را آغاز کنید. دقت کنید که الیاف قلمو بیش از 45 درجه خم نشده و به آن‌ها فشار بیش از حد وارد نشود. با حرکات افقی و از بالا به پایین رنگ‌آمیزی را ادامه داده و با دقت این روند را به اتمام برسانید.

5. قبل از خشک شدن رنگ آن را صاف کنید

پس از اتمام روند رنگ‌آمیزی زمان آن فرا رسیده که سطح رنگ شده را با دقت صاف کنید. قلمو را به آرامی از یک لبه دیوار به لبه دیگر کشیده و ناهمواری‌ها و اثرات به جا مانده از قلمو را کاملا از بین ببرید. زمانی که به لبه دیوار رسیدید، قلمو را از روی دیوار بلند کرده و در همان جهت صاف کردن رنگ را ادامه دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه به رنگ اجازه ندهید رنگ خشک شود.

6. منتظر خشک شدن رنگ بمانید

با استفاده از راهنمای سازنده رنگ‌، زمان خشک شدن رنگ را تخمین زده و برای رنگ‌آمیزی دومین لایه آماده شوید. این زمان بسته به عوامل مختلفی همچون نوع رنگ و یا میزان رطوبت محیط کاملا متغیر است. پیشنهاد می‌کنیم برای سرعت بخشیدن به این روند از پنکه و یا سیستم تهویه به دلیل پخش احتمالی گرد و غبار استفاده نکرده و منتظر بمانید.

بیشتر بخوانید چک لیست بازسازی ساختمان: صفر تا صد بازسازی

7. لایه دوم نقاشی ساختمان با قلمو را شروع کنید

بر خلاف وعده‌های سازندگان رنگ، اکثر رنگ‌ها برای یکدستی، شفافیت و … پوشش کامل نیاز به لایه دوم دارند. دیوار را برای دومین بار رنگ‌آمیزی کنید.

8. کار را با نظافت خانه تمام کنید

قلموهای خود را با استفاده از صابون و آب کاملا تمیز کرده و پس از آن با آویزان کردن آنها به خشک شدن الیاف در جهت طبیعی‌شان کمک کنید. در صورت کمبود زمان به دور قلمو به آرامی پلاستیک کشیده و دقت کنید در این حین به الیاف آسیب وارد نشده و اصطلاحا نشکنند و زمانی که وقت داشتید پلاستیک را باز کرده و قلمو را کاملا تمیز کنید.

در صورت استفاده از رنگ‌های با پایه روغن برای تمیز کردن کامل قلمو به تینر نیاز خواهید داشت. پس از استفاده از تینر، با استفاده از آب ولرم و صابون قلمو را شسته و خشک کنید. نوار چسب‌ها را با توجه به نکات ذکر شده جدا کرده و نظافت محیط را به اتمام برسانید.

شستن قلموی رنگ

مزایا و معایب نقاشی ساختمان با قلمو

در ادامه نقاط قوت و ضعف رنگ‌آمیزی دیوار با قلمو را ذکر خواهیم کرد.

مزایا

  • نیاز کمتر به آماده‌سازی
  • راه‌اندازی سریع‌تر
  • زمان‌بندی دلخواه برای اتمام کار
  • هزینه پایین‌تر
  • صرفه‌جویی در مصرف رنگ
  • دقت بیشتر به جزئیات
  • رنگ‌آمیزی بهتر نقاط کور

معایب

  • سرعت کم در رنگ‌آمیزی
  • دسترسی سخت‌تر به نقاط دورافتاده
  • یکدستی کمتر نسبت به غلطک و اسپری
  • محدودیت در وسعت سطوحی که به رنگ‌آمیزی نیاز دارند.

در نهایت باید دوباره به این نکته اشاره کنیم که هر کدام از روش‌های ذکر شده در شرایط خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. هدف ما از آموزش نقاشی ساختمان با قلمو، آشنایی هر چه بیشتر شما با روش‌های مختلف رنگ‌آمیزی است تا بتوانید خودتان به‌تنهایی دیوار منزلتان را رنگ کنید.

امیدواریم با مطالعه این راهنمای رنگ آمیزی دیوار با قلمو، با این مهارت کاملا آشنا شده و بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. از این که تا انتها با همراه بودید از شما سپاس‌گزاریم.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید