آموزش تصویری نصب درب اتاق خواب

تعمیرات ساختماندرب و پنجرهساختمان

استفاده از انواع مختلف درب در جهت حفظ حریم شخصی به همه ما کمک به‌سزایی کرده و امروزه حتی تصور عدم استفاده از درب نیز برای ما دشوار است. با این که در گذشته درب بیشتر در راستای حفاظت نسبت به خطرات بیرونی استفاده می‌شد، امروزه در محیط داخلی خانه، محل کار و … نیز درب به کار برده می‌شود. حفظ حریم شخصی ساکنین هر ساختمان با استفاده از درب انجام گرفته و این ابزار مرز مشخصی بین ما و دیگران ترسیم می‌کند. با توجه به همه این عوامل یکی از مهم‌ترین درب‌ها، درب اتاق خواب در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از مجله آچاره تمامی اطلاعات لازم به منظور نصب درب اتاق خواب را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

طریقه نصب درب اتاق خواب

همه ما تا حدودی با ساختار درب‌های داخلی و خارجی آشنا بوده و اجزای مختلف تشکیل‌دهنده یک درب را می‌شناسیم. به صورت کلی درب اتاق خواب را می‌توان به 2 قسمت اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • چهارچوب درب
  • درب

البته این موارد صرفا بخش‌های میانی این ساختار محسوب شده و بخش‌های دیگری همچون قفل، لولا و … نیز جزو این ساختار هستند. وابسته به این که آیا چهارچوب در موقعیت تعیین شده قرار گرفته باشد و یا خیر، مراحل نصب درب اتاق خواب متفاوت خواهد بود زیرا در صورت عدم وجود چهارچوب، باید قبل از نصب درب اقدامات لازم برای قراردهی چهارچوب در موقعیت آن در نظر گرفته شود. به همین دلیل در این بخش ابتدا مراحل نصب چهارچوب درب را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد. دقت داشته باشید که راهنمای ذکر شده در راستای نصب چهارچوب و درب چوبی بوده و اگر قصد استفاده از چهارچوب یا درب دیگری را دارید، استفاده از این راهنما به شما توصیه نمی‌شود.

طریقه نصب درب اتاق خواب

مراحل نصب چهارچوب درب اتاق خواب

اگر در حال حاضر چهارچوب درب در موقعیت خود قرار نگرفته است می‌توانید با دنبال کردن مراحل ذیل نصب آن را پشت سر بگذارید:

1. به‌کارگیری  لغاز  چهارچوب

به پیش‌آمدگی که در عرض دیوار برای قرار گرفتن چهارچوب ایجاد می‌شود، لغاز می‌گویند که عرض آن با قطر درب برابر است. معمولا این عرض پس از استفاده از پشت‌کوب و روکوب چهارچوب، تقریبا 10 سانتی‌متر خواهد بود.
بکارگیری چهارچوب

2. بررسی توازن با تراز

پس از این که اندازه‌گیری‌های لازم را برای برش چهارچوب به صورت دقیق انجام دادید، باید چهارچوب را در موقعیت مدنظر قرار داده و با استفاده از تراز صاف بودن و تناسب همه بخش‌ها را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که انجام این روند با به‌کارگیری چشم صحیح نبوده و صرفا تراز یا شاغول نتیجه مناسب نهایی را تضمین می‌کند. زمانی که تراز عمودی و افقی بررسی و تایید شد، چهارچوب باید در موقعیت خود نصب شود.

3. نصب چهارچوب

قرارگیری چهارچوب در موقعیت خود معمولا با استفاده از فوم پلی اورتان انجام می‌پذیرد. شما باید در این راستا یک فاصله یک نیم تا 2 سانتی‌متری را بین چهارچوب و دیوار خالی بگذارید تا فوم پلی اورتان این فاصله را پر کرده و ارتباط چهارچوب و دیوار را به صورت مستحکم برقرار کند. بهتر است این فوم را از بالا به سمت پایین وارد این ناحیه کنید تا فضا سریع‌تر اشباع شود.

4. نصب پشت‌کوب و روکوب

در صورت تمایل شما می‌توانید در این مرحله به منظور ارتقای زیبایی ظاهری چهارچوب از روکوب و پشت‌کوب استفاده کنید. در نهایت مجددا تراز عمودی و افقی چهارچوب را چک کرده تا در صورت نیاز اصلاحات لازم اعمال شود.

نصب پشت‌کوب و روکوب

مراحل نصب درب اتاق خواب

زمانی که چهارچوب با موفقیت و به طور صحیح در موقعیت خود نصب شود، باید مراحل نصب درب اتاق خواب را شروع کنیم. همان‌طور که می‌دانید اولین قدم در این جهت، تهیه یک درب مناسب است. شما باید با توجه به ابعاد چهارچوب، یک درب مناسب تهیه کرده تا آن را در چهارچوب جایگذاری کنید. توصیه می‌کنیم نصب درب اتاق را پس از نصب کفپوش و قبل از رنگ‌آمیزی انجام دهید تا در انتها بهترین نتیجه را به دست بیاورید. البته هنگام رنگ‌آمیزی حتما روی چهارچوب و درب را با استفاده از روکش مناسب بپوشانید.

  • قراردهی لولا

    برای این که درب به چهارچوب متصل شده و در عین حال در یک محور مشخص حرکت کند، از لولا استفاده می‌شود. لولا دارای دو بخش است که یکی بر روی چهارچوب و دیگری بر روی درب نصب می‌شود. در راستای اتصال درب چوبی به چهارچوب چوبی، شما به 3 لولا نیاز خواهید داشت اما فاصله این لولاها نسبت به یکدیگر یکسان نخواهد بود. برای این نوع درب و چهارچوب باید 2 لولا در نیمه بالایی درب و 1 لولا در نیمه پایینی آن مورد استفاده قرار بگیرد. هدف استفاده از 2 لولا در نیمه بالا در واقع مهار وزن درب است. این 2 لولا بیشتر وزن درب را مهار کرده تا به لولای پایین فشار زیادی وارد نشود. در این مرحله موقعیت قرارگیری لولاها را بر روی درب مشخص کنید. سپس با یک ابزار مناسب این بخش را برش داده تا لولا در موقعیت قرار گرفته و بسته شود. حالا با توجه به موقعیت لولاها بر روی درب، بخش دیگر لولا را به چهارچوب متصل کنید. اتصالات لولاها با دو این بخش را مجددا بررسی کرده و از مستحکم و ایمن بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

نصب درب اتاق خواب

  • نصب درب اتاق خواب به چهارچوب

    درب را بلند کرده و وارد چهارچوب کنید. در قدم بعد لولاها را در کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از مغزی، 2 بخش لولا را به یکدیگر متصل کنید. در صورتی که لولا به درستی به درب و چهارچوب متصل شده باشد، در این مرحله درب باید کاملا تراز باشد و هیچ گونه تحرک خارج از محوری در آن دیده نشود.
    نصب درب به چهارچوب

  • نصب قفل و دستگیره درب

    هنگامی که نصب درب اتاق خواب به چهارچوب پایان پذیرفت، باید یراق‌آلات به درب متصل شوند.

در قدم اول باید قفل را در موقعیت خود نصب کنیم. با بررسی الگوی قفل و پشت سر گذاشتن محاسبات لازم، جای قفل بر روی درب را برش داده و بستر را برای جایگذاری مغزی قفل و زبانه آماده کنید. در این مرحله آماده‌سازی محل نصب دستگیره را فراموش نکنید. سپس مغزی را در موقعیت خود قرار داده و آن را محکم کنید. در انتها دستگیره‌ها را نیز به صورت ایمن و مستحکم در موقعیت از پیش تعیین شده نصب کنید.

  • استفاده از روکوب: در قدم آخر شما می‌توانید در راستای ارتقای زیبایی ظاهری درب از یک روکوب مناسب استفاده کنید. البته در صورتی که تجربه قبلی در این زمینه ندارید، حتما این روند را به افراد متخصص بسپارید.

نصب قفل و دستگیره درب

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم که با آموزش طریقه نصب درب اتاق خواب به شما در انجام این روند کمک کنیم. لازم به ذکر است که اندازه‌گیری‌هایی که در طول این روند موردنیاز است، باید به صورت بسیار دقیقی انجام بپذیرند زیرا کوچکترین اختلافی می‌تواند چالش‌های زیادی را برای شما ایجاد کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نصب درب اتاق خواب خود را به افراد دارای صلاحیت بسپارید. در این راستا کارشناسان مجرب آچاره در کنار شما خواهند بود. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذاشته و پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان کاربلد آچاره دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. با سلام خدمت شما عزیزان
    لطفا راهنمایی بفرمایید چهارچوب درب چوبی سرویس ها و اتاق خواب قبل از گچکاری و کاشیکاری نصب شود بهتره یا بعد از اتمام کار به وسیله پیچ نصب شود سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا