نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

خانه‌دارینظافت و شستشو

در آشپزخانه هر خانه‌ای، لوازم زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ظرفی است که برای پخت و پز استفاده می‌شود. این ابزارها انواع مختلفی دارند که لازم است برای بهره‌گیری از آن‌ها نکاتی را رعایت کنید. ظروف تفلون، نچسب، روحی، مسی و… از انواع این ظرف‌ها هستند که به شکل ماهیتابه یا قابلمه ساخته می‌شوند. نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار در مقایسه با استفاده از لوازم دیگر، متفاوت است.

این دسته از ظرف‌ها نچسب هستند و در واقع به دلیل خاصیت پلیمری که دارند، به این صورت ساخته می‌شوند تا در آشپزخانه برای پخت و پز استفاده شوند. اسم اصلی تفلون، در واقع پلی تترافلئورواتیلن است. از این عنصر در آشپزخانه معمولا برای پختن یا سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌شود که اگر در ظروف دیگر پخته شوند، به ظرف می‌چسبند.

تفلون طرفداران و همچنین منتقدانی دارد که معتقدند، برای بدن مضر است و باعث ایجاد سرطان می‌شود و برخی دیگر هم معتقدند که استفاده از تفلون، ضرر خاصی ندارد و کاملا ایمن و بی‌خطر است.

در این مقاله از مجله آچاره شما را با این ظروف بیشتر آشنا می‌کنیم و اطلاعات مهم مربوط به آن‌ها را در اختیارتان خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

تفلونی که برای ساخت ظروف استفاده می‌شود چیست؟

گفته شد که تفلون از مواد پلیمری ساخته می‌شود که به آن پلی تترافلئورواتیلن می‌گویند. این ماده که به تفلون معروف است، اولین بار در سال 1938 میلادی توسط یک شرکت آمریکایی به نام دوپونت ساخته شد. در اصل، تفلون نام تجاری این ماده پلیمری است که شرکت دوپونت ساخت آن را برعهده دارد. خاصیت اصلی این ماده همان نچسبیِ آن است اما می‌توان از ضدالکتریسیته بودن آن هم به عنوان یک ویژگی مثبت نام برد.

مقاومت تفلون در برابر فشار و همچنین انواع اسید، بسیار بالا است و به‌راحتی خراب نمی‌شود. معمولاً از این ماده به دلیل نچسب بودن آن، برای روکش داخلی قابلمه و ماهیتابه استفاده می‌شود. اگر بخواهید این ماده پلیمری را روی حرارت بسیار بالا قرار دهید، باید بدانید که این ظرف دربرابر حرارت، هم دوام می‌آورد و هم ماندگاری بالایی دارد.

با این حال همچنان دیده می‌شود که برخی از افراد می‌گویند که ظروف تفلون سرطان‌زا هستند یا این که به محیط‌ زیست آسیب زیادی می‌زنند. در این بخش باید به یک نکته مهم اشاره کنیم.

با این که در مورد این ظرف و معایب آن حرف‌های زیادی زده می‌شود اما تفلون از نظر اداره نظارت بر دارو و غذا در آمریکا، ماده‌ای مجاز برای استفاده در ساخت ظروف پخت و پز در نظر گرفته شده است.


خدمات پیشنهادی آچاره برای شما: نظافت منزل


نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

معمولاً برای این که از هر ظرفی استفاده کنید، باید به دستورالعمل خاص ظرف موردنظرتان توجه کرده و تمامی نکات را به‌خوبی رعایت کنید تا آب بندی ماهیتابه تفلون انجام شود. طرز استفاده از قابلمه تفلون برای اولین بار نیز از این قاعده مستثنی نیست. اغلب ابزاری که برای پخت و پز در آشپزخانه کاربرد دارند، دارای یک روند مشخص برای استفاده هستند و وسیله‌های دیگر، پیش از استفاده نیازی به انجام کار خاصی ندارند. یکی از این ظروف که لازم است پیش از استفاده از آن برخی مراحل را انجام دهید، ظروف تفلون است. نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار، باید به این ترتیب انجام شود:

اگر یک ظرف تفلون تهیه کرده‌اید و نمی‌دانید که باید برای استفاده از آن چه کارهایی را انجام دهید، بهتر است مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم را به‌خوبی اجرا کنید.

  • برای استفاده از تفلون برای اولین بار، ابتدا لازم است که آن را به‌خوبی با یک اسکاچ نرم و مایع بشویید. اسفنجی که برای این کار استفاده می‌کنید باید نرم باشد؛ چرا که استفاده از اسکاچ‌های زبر و سخت، باعث می‌شود که ظرف آسیب ببیند و روی آن خط و خش ایجاد شود.شتوشوی تفلون با اسکاچ نرم پس از این که ظرف تفلون را کاملاً آغشته به مایع و کف کردید، حال لازم است که آن را با آب ولرم بشویید.
  • در این مرحله باید آن را به‌خوبی خشک کنید. توجه داشته باشید که هیچ وقت نباید ظرف تفلون خیس را روی شعله گاز قرار دهید.
  • پس از خشک شدن تفلون، برای استفاده اول باید به کف آن روغن اسپری کنید که اصطلاحا به آن روغن مالی قابلمه نو گفته می‌شود.
  • به ظرف اجازه دهید که بیست دقیقه تا نیم ساعت به همین شکل بماند.
  • حال زمان آن است که ظرف را با آب داغ و مایع بشویید.نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن ظروف چدنی سوخته

عوامل موثر در ماندگاری بیشتر ظروف تفلون

برای استفاده از ظروف تفلون لازم است تا نکاتی را مدنظر داشته باشید تا بتوانید ماندگاری آن را افزایش بدهید و در طول عمر مفید آن بیشترین بهره را از آن ببرید. به همین منظور نکاتی که در ادامه مرور می‌کنیم را مدنظر داشته باشید و به آن‌ها عمل کنید.

1. آب‌بندی کردن ظرف

نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار به این شکل است که باید آن‌ها را آب‌بندی کنید. آب‌بندی کردن این ابزار در واقع همان کاری است که در بخش قبلی مرور کردیم و توضیحات کامل مربوط به آن را دادیم.

2. استفاده نکردن از حرارت بسیار بالا

با این که ظروف تفلون مقاومت بالایی در برابر حرارت زیاد دارند اما بهتر است آن‌ها را روی حرارت بسیار زیاد قرار ندهید؛ چرا که عمر مفید تفلون زودتر به پایان می‌رسد. پس بهترین کار این است که نه‌تنها ظروف تفلون، بلکه تمامی ظروف نچسب خود را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن ظروف مسی

استفاده نکردن از حرارت بالا

3. عدم استفاده از قاشق‌های فلزی و نوک تیز

همان‌طور که گفته شد، این عناصر از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر با آن‌ها با ناملایمت برخورد کنید، به‌راحتی خش برمی‌دارند. زمانی که شما از قاشق‌های فلزی برای هم‌ زدن مواد غذایی درون ظروف تفلون استفاده می‌کنید، در واقع به ظرف خود آسیب می‌زنید و آن را خراب می‌کنید.

باید این نکته را در نظر بگیرید که هر چه میزان این خط و خش‌ها بیشتر شود، ظرف تفلون خاصیت نچسبیِ خود را بیشتر از دست می‌دهد. گفته می‌شود این مشکل برای سلامتی افراد نیز مضر است.نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

4. شستن اصولی ظرف

همان‌طور که در نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار قید شد، باید در هنگام شستن این ظرف دقت زیادی را به خرج دهید. نکته دیگری که وجود دارد این است که پس از استفاده از ظروف تفلون و در همان حالت که داغ است، نباید آن را زیر آب قرار داده و بشویید.شستن اصولی ظرف

مزایای استفاده از ظروف تفلون

به دلیل بحث‌هایی که امروزه در مورد مضر بودن تفلون برای بدن انسان وجود دارد، بسیاری از افراد از مزایای آن چشم‌پوشی می‌کنند و حاضر به خرید این اِلمان مهم نیستند

علت اصلی که در گذشته گفته می‌شد این ظرف برای بدن مضر است، به دلیل وجود موادی به نام پرفلوئورواکتانوئیک در ساختار آن بود اما امروزه از این ماده در ساخت ظروف تفلون استفاده نمی‌شود و بهتر است که برای خریداری و استفاده از این ظرف، تردید نداشته باشید

با انجام درست مراحل نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار، شما می‌توانید تا حد زیادی از مضرات آن بکاهید.

بهتر است که در ادامه برخی از مزایای ظرف نچسب تفلون را نام ببریم:

  1. حفظ شدن خواص تفلون برای مدت طولانی
  2. عمر و ماندگاری بالا
  3. مقاوم در برابر رطوبت و آب
  4. مقاوم بودن در برابر سرما
  5. مقاومت در برابر حرارت بالا
  6. نچسب بودن
  7. مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی

مقاومت ظروف تفلون در برابر حرارت بالا

معایب ظروف تفلون

در برابر مزایایی که از ظروف تفلون نام بردیم، معایب آن تقریبا هیچ است اما شما باید تمام جوانب را بسنجید تا بتوانید انتخاب ایده‌آلی داشته باشید. زمانی که شما معایب این ابزار را بدانید، متوجه می‌شوید که باید چگونه از آن استفاده کنید. اصلی‌ترین عیب ظروف تفلون، حساسیت بالای آن است. شما نمی‌توانید قاشق‌های فلزی را با کف آن‌ها تماس دهید و لازم است که برای استفاده از ظروف تفلون، از کف‌گیر یا قاشق‌های چوبی بهره ببرید تا به ظرف آسیب وارد نشود.

از دیگر معایب این وسیله این است که نباید آن‌ها را روی حرارت بالا قرار دهید. اگر این حرارت بالا با خالی بودن ظرف همراه باشد، باعث می‌شود که تفلون از خود گازهای سمی ساتع کند. این گازهای سمی برای انسان خطرناک بوده و باعث ایجاد تهوع در افرادی می‌شوند که آن را استشمام کرده‌اند.

بنابراین نباید این ظروف را بدون مواد غذایی روی شعله گاز قرار دهید. همچنین حرارت متوسط برای طبخ غذا در این ظروف بهترین حرارت ممکن است.

مطلب پیشنهادی: روش‌هایی برای سفید کردن ظروف رویی (روحی)

نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

جمع‌بندی نحوه استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار

تهیه یک ظرف تفلون باکیفیت باعث می‌شود تا بتوانید با خیال راحت از آشپزی لذت ببرید. رعایت برخی نکات استفاده از تفلون برای اولین بار و زمان استفاده از این وسیله می‌تواند تأثیر زیادی در زیاد شدن عمر مفید آن‌ داشته باشد.

4.1/5 - (51 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. ذرات کنده شده از ظروف تفلون از بدن دفع نمیشه و تنها پس از مرگ انسان با تجزیه بدن در خاک باقی خواهد ماند.

    1. من هم به خاطر همین که بعد از مدتی موادنسوز قابلمه وارد غذا میشه ترجیح دادم قابلمه های استیل روبخرم امیدوارم قابلمه های استیل چیز خوبی باشه چون اینو میدونم که حداقل سالمه موادی نداره که وارد غذا بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا