5 راهکار موثر برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام

خانه‌دارینظافت و شستشو

برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. انواع پاک‌ کننده‌های صنعتی یا خانگی برای رفع این لکه‌های قهوه‌ای تولید و روانه بازار شده‌اند. این زنگ‌زدگی‌ها نتیجه عبور آب از لوله‌های قدیمی‌ و زنگ‌زده هستند و باید هر چه زودتر تمیز شوند.

اگر آب در محل زندگی شما درجه سختی بالایی دارد تجمع مواد معدنی و رسوبات باقی‌مانده روی سطح می‌تواند به ایجاد زنگ‌زدگی منجر شود. خوشبختانه این لکه‌ها دائمی نیستند و به‌راحتی پاک می‌شوند.

در این مطلب از مجله آچاره می‌خواهیم درباره راه‌های خلاص شدن از شر این زنگ‌زدگی‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اگر شما برای نظافت منزل و همچنین خدمات نظافت راه‌پله و مشاعات ساختمان خود نیاز به نظافتچی کاربلد آقا یا خانم دارید، به وبسایت آچاره مراجعه کنید و در بخش مربوطه درخواست خود را ثبت نمایید. به این ترتیب هزینه سفارش شما به‌صورت آنلاین محاسبه و به شما اعلام خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • مواد زنگ‌زدا معمولاً اثری عالی دارند چون زنگ را بدون هیچ گونه سایشی اکسید می‌کنند.
  • سنگ پوکه معمولی راه خوبی برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام است. این پوکه سطوح را خراش نمی‌دهد و به آن‌ها آسیب نمی‌رساند.
  • با نمک و مقدار کافی آب لیمو خمیر درست کنید و آن را روی زنگ‌زدگی‌ها بمالید. اجازه دهید 15 یا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با اسفنج تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن لکه‌های سخت‌تر زنگ‌زدگی، خمیری از سه قسمت جوش‌شیرین و یک قسمت سرکه درست کنید. آن را روی سطح بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس سطح را بشویید.

لکه‌های زنگ‌زدگی چگونه تشکیل می‌شوند؟

لکه‌های زنگ‌زدگی دردسرساز هستند و در صورت عدم مراقبت و تمیز کردن ماندگارتر می‌شوند. این لکه‌های قهوه‌ای ناخوشایند به‌دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

از بین بردن زنگ زدگي روشويي و وان حمام

  • قدیمی بودن سیستم لوله‌کشی

آبگرمکن خراب یا لوله‌های زنگ‌زده می‌توانند باعث تجمع ذرات زنگ در شیر آب شوند. این موضوع علاوه‌بر آسیب رساندن به سینک و وان حمام، برای سلامتی افراد هم مضر است؛ بنابراین این مشکل باید هر چه زودتر توسط لوله‌کش حرفه‌ای و باتجربه تعمیر و رفع شود.

  •  مقدار رسوبات آب مصرفی

اگر آبی که وارد خانه شما می‌شود دارای مقادیر بالای آهن باشد این احتمال وجود دارد که لکه‌های زنگ‌زدگی در مناطقی که آب راکد است ظاهر شود. اگر مقادیر آهن خیلی بالا باشد بهتر است از سختی‌گیر یا فیلتر آب استفاده کنید.

زنگ‌زدگی زمانی ظاهر می‌شود که آهن و اکسیژن با رطوبت واکنش دهند و اکسید آهن تشکیل شود. لکه‌های زنگ‌زدگی ممکن است در نزدیکی سینک، دوش، و کاسه توالت ظاهر شوند. این لکه‌ها ناشی از رسوب ذرات آهن آب روی سطوح است.

ساده‌ترین راه‌ها برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشويی و وان حمام

زنگ‌زداهای تجاری تاثیر عالی دارند و می‌توانند آثار زنگ‌زدگی را به‌راحتی از بین ببرند. برای این کار کافیست مایع جرم‌گیر را روی سطح زنگ‌زده بریزید و سپس آن را بشویید. اما این پاک‌کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی قوی هستند و ممکن است به پوست یا سیستم تنفسی آسیب برسانند.

از بین بردن زنگ زدگي روشويي و وان حمام

علاوه‌براین این مواد قوی ممکن است به محیط زیست آسیب برسانند. بعضی از محلول‌های شیمیایی پس از خروج از سیستم لوله‌کشی و ورود به آب‌های اطراف، سطح PH آب را تغییر می‌دهند. با این کار باعث آسیب بافتی به حیات‌وحش و مرگ موجودات زیستی خواهند شد.

در ادامه با ساده‌ترین روش‌های از بین بردن زنگ‌زدگي روشويي و وان حمام آشنا خواهیم شد.

1. از مایع زنگ‌بر استفاده کنید

مایع زنگ‌بر در نگاه اول گزینه‌ای عالی است؛ چون زنگ‌زدگی را بدون هیچ اثر سایشی پاک می‌کند. کافیست آن را روی سطح زنگ‌زده بریزید و سپس محل را بشویید. اما همانطور که گفتیم این مواد قوی هستند و ممکن است باعث سوختگی پوست شوند.

2. اسیدسیتریک را امتحان کنید

از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام با لیموترش تازه یا آب لیمو روشی راحت بدون دخالت مواد شیمیایی است. اسید موجود در لیمو به لکه حمله کرده و آن را تجزیه می‌کند. برای این کار نصف لیموی بریده شده را به نمک یا ‌شیرین آغشته کنید و روی لکه‌ها بمالید.

وقتی آب لیمو و نمک با هم ترکیب شوند می‌توانند زنگ‌زدگی را از بین ببرند و آشپزخانه یا حمام شما را تازه کنند! با استفاده از نمک و آبلیمو خمیر غلیظی درست کنید. سپس بگذارید ۱۵ یا ۲۰ دقیقه بماند و با اسفنج روی سطوح بمالید و آبکشی کنید.

از بین بردن زنگ زدگی روشویی و وان حمام

همچنین می‌توانید اسیدسیتریک پودری را از فروشگاه‌های موادغذایی خریداری کنید. پودر را با چند قطره آب مخلوط و خمیر کنید و آن را مستقیماً روی منطقه لکه‌دار بمالید. بگذارید کمی بماند و سپس از برس یا مسواک قدیمی برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

3. از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید

برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام و لکه‌های قدیمی‌ یا سخت‌ و همچنین برای رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی خمیر غلیظی از جوش‌شیرین و سرکه درست کنید. خمیر را روی سطح زنگ‌زده بمالید و آن را با اسفنج مسطح کنید. بعد از صاف کردن، اجازه دهید یک ساعت بماند. سپس سطح را بشویید.

زمانی که لکه از بین رفت می‌توانید با اسپری کردن سرکه سفید تقطیرشده روی نواحی لکه‌دار و استفاده از برس زنگ‌زدگی را از بین ببرید. سپس سطح را به‌خوبی بشویید.

4. از پودر کرم تارتار استفاده کنید

پودر کرم تارتار در بسیاری از دستورالعمل‌های پخت کلوچه تا کیک استفاده می‌شود. از این پودر می‌توانید برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را با چند قطره آب خمیری کنید و روی دیوارهای حمام یا کاسه توالت بمالید.

اجازه دهید مدتی بماند و با پوشاندن ناحیه با پوشش پلاستیکی، خمیر را حین کار مرطوب نگه دارید. سپس با آب بشویید و سطوح را خشک کنید.

5. سنگ مالش پوکه را امتحان کنید

سنگ‌های پوکه که نوعی سنگ آتشفشانی طبیعی هستند را می‌توان برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام استفاده کرد. این سنگ‌ها سطح را خراش نمی‌دهند و آسیبی وارد نمی‌کنند. کافیست سطح زنگ‌زده را خیس کنید و پوکه را به‌آرامی روی سطح بمالید تا زنگ‌زدگی از بین برود.

از بین بردن زنگ زدگی روشویی و وان حمام

5 نکته برای جلوگیری از زنگ‌زدگی سینک، دوش و توالت

همانطور که قبلا ذکر شد لکه‌های زنگ‌زدگی به مرور زمان ظاهر می‌شوند. با این حال چند راه برای جلوگیری از تجمع این زنگ‌زدگی‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. سیستم تصفیه آب نصب کنید

سیستم تصفیه آب به حذف نیترات، آرسنیک، مواد شیمیایی آلی و باکتری‌ها از آب کمک می‌‌کند. با این کار نه تنها می‌توانید احتمال ایجاد لکه‌ها روی لوله‌کشی را کاهش دهید بلکه آب سالم‌تر و با طعم بهتری خواهید داشت.

2. اقلام فلزی را از سطوح دور نگه دارید

کرم‌ اصلاح، خوشبوکننده‌های هوا، اسپری مو، پاک‌کننده‌ها و تیغ‌ها در معرض رطوبت حمام به سرعت زنگ می‌زنند. این زنگ زدگی به سطوح سینک و دوش شما منتقل می‌شود. بنابراین اگر چه ممکن است راحت نباشد اما این اقلام را به دور از رطوبت نگهداری کنید.

3. سطوح را تمیز کنید

می‌توانید با خشک کردن سینک‌، دوش‌ و وان‌ بعد از استفاده، قبل از اینکه ذرات زنگ روی سطح آن‌ها بنشیند تجمع لکه‌ها را به تاخیر بیندازید.

از بین بردن زنگ زدگي روشويي و وان حمام

4. نشتی لوله‌کشی‌ها را برطرف کنید

چکه کردن کوچکترین قطرات از شیر آب می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زنگ شود؛ بنابراین در صورت وجود یا مشکوک بودن به وجود نشتی، با لوله‌کش محلی تماس بگیرید.

5. داخل مخزن توالت را بررسی کنید

توالت‌های قدیمی ممکن است دارای اجزای فلزی در مخزن خود باشند. این قطعات خرده و زنگ‌زده می‌شوند و لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کنند. بهتر است آن‌ها را با قطعات PVC غیرخورنده جایگزین کنید.

آیا زنگ‌زدگی در وان حمام خطرناک است؟

زنگ‌‌زدگی نه تنها ظاهر و بوی بدی دارد، بلکه برای انسان هم بسیار مضر است. زنگ‌ زدگی وان حمام می‌تواند شما یا اعضای خانواده‌تان را در معرض سطوح بالای سرب قرار دهد که برای سلامتی خطرناک است.

از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام امری ضروری است به‌خصوص اگر به‌طور منظم از وان خود استفاده می‌کنید. استحمام منظم در وان دارای زنگ‌زدگی می‌تواند اثرات نامطلوبی روی پوست، مو و ناخن‌های شما داشته باشد.

سخن پایانی

از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام با کمک مواد طبیعی و خانگی همیشه مورد توجه همگان بوده است. لکه‌های سرسخت زنگ لزوماً به‌دلیل زنگ‌زدگی سیستم لوله‌کشی نیستند. آب با مقدار آهن بالا می‌تواند به‌مرور زمان باعث ایجاد این لکه‌ها شود حتی اگر طعم آب طبیعی باشد.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ذخایر آهن زیادی در زیرزمین وجود دارد این آهن احتمالاً به آب‌های زیرزمینی می‌ریزد؛ بنابراین می‌تواند به ایجاد لکه‌های مشکل‌ساز روی سطوح چینی منجر شود.

بیشتر لکه‌های زنگ زدگی را می‌توان به‌آسانی با مواد خانگی تمیز کرد. برای مثال می‌توانید از آبلیمو و نمک، جوش‌شیرین و سرکه، پودر کرم تارتار و سنگ مالش پوکه برای از بین بردن زنگ‌زدگی روشویی و وان حمام استفاده کنید. در مورد لکه‌های سرسخت‌تر بهتر است برای نتیجه بهتر مایع زنگ‌بر شیمیایی را امتحان کنید.

منبع: www.superterry.com

سوالات متداول

چگونه زنگ‌زدگی را از سینک و وان حمام پاک کنیم؟

برای تمیز کردن هفتگی سینک‌ها، وان و دیوارهای حمام سرکه را روی لکه‌های زنگ‌زدگی اسپری کنید. از برس برای تمیز کردن محل استفاده کنید و سپس به خوبی آبکشی نمایید. برای تمیز کردن هفتگی کاسه توالت، یک تا دو فنجان سرکه داخل کاسه بریزید و با برس توالت تمیز کنید.

بهترین پاک‌کننده برای رفع زنگ‌زدگی سینک چیست؟

با تهیه خمیر غلیظ از نمک و آبلیمو شروع کنید و آن را روی سطح زنگ‌زده بمالید. قبل از شستشو، اجازه دهید خمیر چند ساعت یا یک شب بماند. از مسواک برای شستشوی ناحیه استفاده کنید. سپس با آب تمیز بشویید

چگونه لکه‌های سرسخت زنگ‌زدگی را از وان حمام پاک کنیم؟

برای لکه‌های سخت‌تر زنگ، خمیری از سه قسمت جوش‌شیرین و یک قسمت سرکه درست کنید. آن را با اسفنج روی سطح زنگ زده بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد از آبکشی این زنگ‌زدگی از بین می‌رود. اما برای لکه‌های سرسخت‌تر، شاید لازم باشد این روند را تکرار کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا