روش هایی برای سفید کردن ظروف رویی (روحی)

نظافت و شستشوخانه‌داری

احتمالاً همه شما با این ظروف آشنایی دارید و نام آن را از قبل شنیده‌اید. ظروف روحی جزء پرمصرف‌ترین ظروف بین ما ایرانیان هستند که به دلیل سبک بودن و راحتی نسبی پخت غذا در آنها، طرفداران زیادی دارند. برای تمیز و زیبا نگه داشتن این ظروف باید در هنگام استفاده یا طبخ غذا در آنها نکاتی را رعایت کرد، زیرا در صورت عدم توجه به برخی مراقبت‌ها ممکن است ظروفی سیاه و کدر تحویل بگیرید.

در ادامه شما را با بهترین روش‌های سفید کردن ظروف روحی آشنا می‌کنیم.

روش‌هایی برای سفید کردن ظروف روحی

1. سفید کردن ظروف روحی با استفاده از سرکه و جوش شیرین

برای تمیز کردن ظروف روحی با این روش نیاز به سرکه، جوش شیرین و سیم ظرفشویی دارید.

  1. بدنه ظرف را با آب داغ مرطوب کرده و روی آن جوش شیرین بریزید.
  2. روی جوش شیرین سرکه بریزید. با انجام این کار سرکه و جوش شیرین با یکدیگر واکنش می‌دهند و کف ایجاد می‌شود.
  3. چند دقیقه اجازه دهید تا سرکه و جوش شیرین به‌خوبی روی ظرف روحی اثر کنند. بعد از گذشت حدود 15 دقیقه با استفاده از مایع ظرفشویی و سیم ظرفشویی ظرف روحی را بشویید. در نهایت آبکشی کنید تا ظرفی سفید و زیبا و بدون هر گونه لکه تحویل بگیرید.

روش‌های تمیز کردن ظروف روحی

2. سفید کردن ظروف روحی با استفاده از آبلیمو و جوش شیرین

در تمیز کردن ظروف روحی با این روش نیاز به مقداری آبلیمو، آب، جوش شیرین و یک قابلمه بزرگ دارید. آبلیمو و جوش شیرین را به نسبت 2 به 1 آماده کنید. قابلمه بزرگ را به‌اندازه‌ای تهیه کنید که بتواند تمام ظروف روحی کثیفتان را در خود جای دهد. متناسب با ظرفتان مواد را تهیه کنید و اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. آبلیمو، آب و جوش شیرین را درون قابلمه بزرگ بریزید تا یک سوم ارتفاع قابلمه را بگیرند.
  2. قابلمه‌ی بزرگ را روی گاز قرار داده و زیر آن را روشن کنید تا به‌جوش بیاید. بعد از به‌جوش آمدن، ظروف روحی را درون قابلمه بزرگ بریزید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید ظروفتان چند دقیقه درون این مواد روی گاز حرارت ببینند.
  3. هر چه میزان کثیفی ظروف بیشتر بود، مدت زمان بیشتری آنها را روی گاز نگه دارید.

شستن ظروف روحی

3. سفید کردن ظروف روحی با استفاده از صابون

ابزار دیگری که با آن می‌توانید به تمیز کردن ظروف روحی خود بپردازید، صابون است. در این روش برای نظافت و تمیز کردن ظروف روحی با استفاده از صابون و سیم ظرفشویی انجام می‌گیرد.

  1. به مقدار مناسب صابون را روی سیم ظرفشویی بمالید. سیم را از قسمت صابونی آن روی ظرف روحی بکشید. این کار را تا زمان تمیز شدن کامل ظرف تکرار کنید.
  2. اگر قصد تمیز کردن بیش از یک قابلمه روحی را دارید، برای جلوگیری از ایجاد لک روی قابلمه‌ها، هر قابلمه را بعد از سابیدن و سفید شدن آب بکشید.

پیشگیری از سیاه شدن ظروف روحی

ظروف روحی (روحی) ممکن است در اثر پخت و پز و با گذشت زمان سیاه شوند. در ادامه روش‌هایی برای پیشگیری از سیاه شدن ظروف روحی را آورده‌ایم. ظروف روحی معمولاً در صورتی تغییر رنگ می‌دهند که حرارت به شکل نامناسبی به آنها برسد. مثلاً هیچ وقت نباید این ظروف را به طور مستقیم روی آتش قرار داد.

یک راه مناسب برای پیشگیری از سیاه شدن بدنه ظروف روحی آغشته کردن بدنه آنها به مایع ظرفشویی است. در این صورت حتی با برخورد شعله‌های آتش به ظرف نیز لکه‌ای روی آن ایجاد نخواهد شد. برای پیشگیری از سیاه شدن ظروف روحی در قسمت داخلی نیز می‌توانید هنگام جوشاندن مواد در ظرف روحی چند قطره لیمو نیز در آن بریزید. این کار از تغییر رنگ ظرف روحی شما در اثر جوشیدن جلوگیری می‌کند.

مراقبت از ظروف روحی

سیاه شدن ظروف روحی در ماشین ظرفشویی

سیاه شدن ظروف روحی در ماشین ظرفشویی اتفاقی ناخوشایند است که اگر طرز صحیح شستن و تمیز کردن ظروف روحی را ندانید، ممکن است آن را تجربه کنید. ظروف روحی را هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد. گرمای تولید شده در ماشین ظرفشویی از مهم‌ترین دلایل سیاه شدن ظروف روحی در ماشین ظرفشویی است.

ساختار ظروف روحی بسیار حساس است؛ به همین دلیل بهتر است این ظروف به صورت دستی شسته شوند.

سیاه شدن ظروف روحی در ماشین ظرفشویی در عملکرد این ظروف خللی ایجاد نمی‌کند و تنها از نظر ظاهری خوشایند نیست. ظروف روحی به طور طبیعی نیز دچار برخی لک‌ها هم در قسمت داخلی و هم در قسمت بیرونی می‌شوند، اما شستن آنها در ماشین ظرفشویی این فرایند را سرعت می‌دهد.

سیاه شدن قابلمه روحی با آب‌ جوش

سیاه شدن قابلمه روحی با آبجوش یا در اثر جوشیدن اتفاقی است که گاها می‌افتد. تمیز کردن ظروف روحی در این حالت نیز به همان روش‌هایی که در ابتدای مقاله گفته شد، قابل انجام است.

دقت داشته باشید که برای جلوگیری از سیاه شدن قابلمه روحی با آبجوش هیچ وقت آب جوش را به طور مستقیم داخل ظرف نریزید. این حالت زمانی تشدید می‌شود که ظرف را روی گاز گذاشته‌اید و آب درون ظرف در حال به‌جوش آمدن است. در این شرایط به احتمال زیاد بعد از اتمام کارتان قابلمه‌ای با قسمت‌های داخلی سیاه تحویل خواهید گرفت.

سفید کردن ظروف روحی

سیاه شدن ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی شباهت زیادی به ظروف روحی دارند؛ حتی برخی بر این باورند که ظروفی که ما آنها را با عنوان روحیمی‌شناسیم، در واقع از آلومینیوم ساخته شده‌اند. ظروف آلومینیومی به دلیل ارزان بودن، وزن کم و پخش یکنواخت گرما طرفداران زیادی دارند. نکته‌ای منفی که در مورد این ظروف وجود دارد، سیاه شدن ظروف آلومینیومی است. سیاه شدن ظروف آلومینیومی در اثر اکسیداسیون این فلز رخ می‌دهد.

حرارت زیاد و غیر یکنواخت شعله باعث سیاه شدن ظروف آلومینیومی می‌شود. مواد معدنی موجود در آب و مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها نیز عواملی هستند که باعث سیاه شدن ظروف آلومینیومی می‌شوند. برای تمیز کردن این ظروف می‌توانید از همان روش‌هایی که برای سفید کردن ظروف روحی گفته شد، استفاده کنید.

نکات پایانی

در این مقاله روش‌هایی برای سفید کردن ظروف روحی بیان شد. با به‌کارگیری این روش‌ها قادر خواهید بود لکه‌های سیاه موجود در ظروف روحی خود را برطرف کنید. به‌یاد داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. نکاتی که در مورد پیشگیری از سیاه شدن ظروف روحی گفته شده را رعایت کنید تا نیاز به اقداماتی در جهت سفید کردن ظروف روحی پیدا نکنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا