نحوه تعمیر رادیاتورهای قدیمی

سرمایش و گرمایشگرمایش

تابحال به این فکر کرده‌اید که اگر نیمه شب در سرمای هوا، رادیاتور قدیمی خانه شما خراب شود چه کاری باید انجام دهید؟ این اتفاق ممکن است دلهره‌آور باشد. اما اگر نحوه تعمیر این وسیله گرمایشی را بدانید، حتی برای یک ساعت هم خانه شما سرد نخواهد ماند. در اینجا ما شما را با اصول تعمیرات رادیاتورهای قدیمی آشنا خواهیم کرد. با مجله آچاره همراه باشید.

اصول تعمیر رادیاتورهای قدیمی

آگاهی از نحوه تعمیر رادیاتورهای قدیمی به شما کمک می‌کند تا در ماه های سرد زمستان گرم بمانید. اما قبل از شروع باید نوع رادیاتوری که دارید را بشناسید. در بسیاری از خانه‌های قدیمی از رادیاتورهای بخار یا آب گرم استفاده می‌شود، در حالی که در خانه‌های جدیدتر، کانوکتورها (انتقال دهنده‌های گرما) کاربرد بیشتری دارند.

در این مقاله، قصد داریم اصول تعمیر رادیاتور را به شما آموزش دهیم. در ابتدا توصیه می‌کنیم زمان کوتاهی را صرف مطالعه این اصول کنید. چون باید قبل از شروع به کار، مطمئن باشید که به خوبی با سیستم کاری آن‌ها آشنا شده‌اید. یک سری ابزارهای مهم مانند انبردست، آچار لوله‌کشی، پیچ گوشتی و قطعات جدید مورد نیاز برای تعویض را از قبل آماده داشته باشید. خودتان می‌توانید تعمیرات جزئی رادیاتورها را انجام دهید، اما بهتر است مشکلات مربوط به سوپاپ یا لوله‌کشی را به متخصص تعمیرات بسپارید.

روش تشخیص رادیاتورهای آب گرم و بخار

در سیستم بخار زمانی که شعله در مخزن روشن شود، بخار به سرعت رادیاتور را گرم می‌کند. اما در سیستم آب گرم، آب گرم دائماً از طریق رادیاتورها در گردش است. رادیاتور بخار دارای یک دریچه کوچک هوا در قسمت بالای آن است که با گرم شدن رادیاتور، بخار با فشار از آن خارج می‌شود. در رادیاتور بخار، سیستم بخار بین هوای گرم و سرد در چرخش است. بیشتر این رادیاتورها، فقط به یک لوله در کف متصل هستند، اما برخی دیگر دارای دو لوله می‌باشند. اگر مخزن خاموش شد، می‌توانید شیر رادیاتور بخار را بسته و آن را تعمیر کنید. اما این کار تا حدی دشوار است، زیرا گرمای زیاد باعث داغ شدن اتصالات لوله خواهد شد.

روش تشخیص رادیاتورهای آب گرم و بخار

رادیاتورهای آب گرم به دو لوله در کف متصل می‌شوند که برای به گردش در آوردن آب در سیستم الزامی هستند. آن‌ها بجای چرخش بخار بین هوای گرم و سرد، گرمای ثابتی را از طریق آب گرم به محیط منتقل می‌کنند. نکته مهم این است که در این رادیاتورها باید قبل از تعویض شیر رادیاتور آب گرم سیستم را از آب تخلیه کنید.

نحوه نصب شیر جدید در رادیاتورهای قدیمی

در ادامه مراحل نصب شیر جدید برای شوفاژ قدیمی را بیان می‌کنیم:

مرحله 1: مهره ها را محکم کنید

اگر آب از قسمت زیر پایه رادیاتور نشت کرد، ترموستات را به پایین بچرخانید و منتظر بمانید تا رادیاتور خنک شود. با کمک انبردست، مهره (درست زیر پایه) را محکم کنید و مهره بزرگتر را با استفاده از آچار مخصوص لوله ببندید. اگر با این کار، مشکل حل نشد، مرحله بعدی را انجام دهید.

نحوه نصب شیر جدید در رادیاتورهای قدیمی

مرحله 2: آب موجود در رادیاتور را تخلیه کنید

در سیستم آب گرم، آب را باید از رادیاتور تخلیه کنید. برای این کار ابتدا ترموستات را خاموش کنید. شلنگ را به شیر تخلیه مخزن وصل کرده و آن را به محل تخلیه در زمین منتقل کنید. سپس شیر را باز کنید تا سیستم تخلیه شود. از طبقه بالای خانه خود شروع کنید و دریچه‌های تغذیه‌کننده تمام شوفاژها را باز کنید.

آب موجود در رادیاتور را تخلیه کنید

مرحله 3: از نوار تفلون استفاده کنید

مهره را باز کرده و شیر را جدا کنید و نوارهای تفلون قدیمی را جدا کنید. اگر نشت دقیقاً از زیر پایه شروع شده نوار تفلون جدید ببندید و دوباره شیر را نصب کنید. اگر نشتی از نقطه پایین‌تری شروع شده یا نتوانستید این مشکل را حل کنید، به مرحله 4 بروید.

از نوار تفلون استفاده کنید

مرحله 4: شیر را تعویض کنید.

مهره اتصالی که شیر را به رادیاتور متصل می‌کند باز کنید. سپس شیر را از لوله جدا کنید. شیر قدیمی را به فروشگاه مربوطه ببرید تا جایگزینی برای آن پیدا کنید. در انتخاب خود دقت کنید تا مطمئن شوید که شیر خریداری شده کاملا مطابق مشخصات شوفاژتان باشد. ممکن است لازم باشد لوله کوتاهی که از رادیاتور خارج می‌شود را نیز تعویض کنید.

شیر را تعویض کنید.

نحوه نصب دستگیره جدید

اگر دستگیره ترک خورده یا شل شده باشد، پیچ بالای آن را برداشته و دسته قدیمی را جدا کنید.  اگر رزوه‌های پایه سالم هستند، یک دستگیره نو بخرید که دارای پیچ‌های هم اندازه پایه باشد. اگر رزوه پایه آسیب دیده باشد باید دستگیره‌ای تهیه کنید که با یک پیچ روی پایه نصب ‌شود.

نحوه نصب دستگیره جدید

نحوه نصب دریچه قابل تنظیم هوا

دریچه رادیاتور بخار باید تا انتهای این فرآیند یا کاملا باز باشد یا کاملا بسته. برای تنظیم حرارت، دریچه هوا نیز باید قابل تنظیم باشد. ابتدا ترموستات را خاموش کرده و از انبردست برای باز کردن دریچه قدیمی هوا استفاده کنید. دقت کنید که قطعه جدید با رادیاتورتان سازگار باشد. پایه آن را با نوار تفلون بپیچید و در جای خود پیچ ​​کنید.

نحوه نصب دریچه قابل تنظیم هوا هواگیری رادیاتور قدیمی

اگر رادیاتور به اندازه کافی گرم نمی‌شود، ممکن است هوا داخل آن محبوس شده باشد. در این مرحله ترموستات را روشن کرده و منتظر بمانید تا رادیاتور گرم شود. یک کاسه را زیر دریچه تغذیه نگه دارید و آن را با کلید هواگیری، انبردست بلند یا پیچ گوشتی، باز کنید. ممکن است آب به بیرون بپاشد یا صدای سوت مانند شنیده شود. بعد از این که آب با یک جریان ثابت جاری شد، شیر را محکم کنید.

برای بهبود عملکرد رادیاتور، مبلمان و سایر وسایل را از سر راه بردارید. هوا باید آزادانه در زیر و بالای رادیاتور در جریان باشد. یک ورق آلومینیوم یا عایق بازتابنده در پشت رادیاتور قرار دهید. این کار به پخش گرمای بیشتر به داخل اتاق کمک می‌کند.

 

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا