آموزش تعویض دستگیره درب منزل

تعمیرات ساختماندرب و پنجرهساختمان

خراب شدن دستگیره درب‌ها یک اتفاق عادی است که ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. بروز این اتفاق می‌تواند به‌دلیل عدم نگه‌داری درست و اصولی باشد که درنتیجه آن، دستگیره به تدریج خراب شده و شل می‌شود. در چنین مواقعی شما راهی ندارید جز این‌که نسبت به تعویض دستگیره درب منزل اقدام کنید.

شکسته شدن دستگیره‌های در به دلایل رایجی رخ می‌هد اما متداول‌ترین آن، خرابی فنر داخل مکانیزم چفت است. زمانی که این فنر شکسته شود، چفت دیگر نمی‌تواند با صفحه ضربه‌ای درگیر بشود و در را بسته نگه دارد. هنگام عوض کردن دستگیره درب منزل باید توجه کنید که هنگام خرید، یک دستگیره مشابه قبلی را خریداری کنید.

5 مرحله برای تعویض دستگیره درب منزل

عوض‌کردن دستگیره درب کار راحتی است اما به‌شرطی که تمام مراحل و نکاتی که به شما گفته می‌شود را انجام دهید. انجام دادن این‌کار، چندین مرحله ساده دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید به‌راحتی اقدام به تعویض دستگیره درب منزل کنید. برای شروع به چند وسیله نیاز دارید که باید آن‌ها حتما را تهیه کنید:

  • پیچ‌گوشتی تخت
  • مجموعه دستگیره در

دستگیره درب منزل

1. مرحله اول تعویض دستگیره درب منزل: برداشتن دستگیره

دستگیره قدیمی در را بردارید. از یک پیچ‌گوشتی برای جدا کردن دو پیچ نگه‌دارنده مکانیسم قفل قدیمی به لبه درب استفاده کنید. پیچ‌های نگهدارنده دستگیره‌های درب داخلی و خارجی را در هر وجه درب باز کنید و بردارید. هر دستگیره درب را بردارید، اطمینان حاصل کنید که پیچ‌ها در مکانی امن نزد خودتان است. وقتی که هر دو دستگیره بیرون آمدند، قفل را از درب خارج کنید. پیچ را باز کنید و دستگیره قدیمی درب را بردارید.

مطلب پیشنهادی نحوه عوض کردن قفل درب

2. بررسی شرایط درب

برای تعویض دستگیره درب منزل از سالم بودن بستر درب اطمینان حاصل کنید و چفت جدید را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که یک دستگیره در جدید با پشتی مناسب، شبیه به درب و قفل قدیمی خود انتخاب کرده اید. اگر مطمئن نیستید، بهتر است هنگام خرید دستگیره قدیمی خود را به فروشگاه موردنظر ببرید. چفت جدید را در سوراخ لبه در قرار دهید. مطمئن شوید که آن را به‌درستی جهت داده‌اید تا با جهت چرخش درب مطابقت داشته باشد.

مطلب پیشنهادی آموزش تعویض شیشه فر اجاق گاز

3. اولین دستگیره جدید را نصب کنید

بعد از برداشتن دستگیره باید مکانیسم داخلی قفل را خارج کنید. این قطعه داخل درب تعبیه می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید درب را قفل کنید یا حتی ببندید. اگر قصد جداسازی مکانیسم داخلی را دارید، باید میله و مغزی کلید قفل را از داخل آن جدا کنید. سپس پیچ‌های ثابت کننده قفل درب را توسط پیچ گوشتی باز کرده و آن را از داخل درب بیرون بیاورید.

نصب دستگیره درب

4. قفل را سفت کنید

پیچ‌های صفحه قفل را به سمت پایین بکشید و مکانیسم ضامن را سر جای خود قفل کنید. فنر چفت را با فشار دادن چندین بار با انگشتان خود به داخل امتحان کنید. اگر فنر کار می‌کند، طبیعتا باید بعد از هربار فشار دادن قفل، مجددا به سمت بالا بازگردد.

مطلب پیشنهادی نصب قفل برقی درب

قفل را سفت کنید

5. دومین دستگیره جدید را نصب کنید

دستگیره دوم را در جای خود نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که با مکانیزم میله روی دستگیره اول در هم قفل شده است. پیچ‌های دستگیره دوم را در آن ببندید و آن را در جای خود قفل کنید. دومین دستگیره جدید را نصب کنید.

چگونه طول عمر دستگیره در را افزایش دهیم؟

دستگیره‌های در جزو وسایلی هستند که درطول روز بی‌نهایت بار  استفاده می‌شوند. از این رو همواره در معرض رطوبت و گردوغبار هستند. سرویس ماهیانه دستگیره‌ها باعث می‌شود که از ایرادات احتمالی آن آگاه شویم.

افزایش طول عمر دستگیره درب

برای مثال اگر دستگیره یا زبانه قفل شده بود باید از یک روان‌کننده قفل استفاده کنیم تا نرم بشود و بتوانیم راحت از آن استفاده کنیم. هنگامی که می‌خواهید درب را باز و بسته کنید، آن‌ها را به هم نکوبید و فشار زیاد به دستگیره وارد نکنید. درصورت عدم رعایت این موارد باعث می‌شوید که درب‌ها به‌راحتی صدمه ببینند و شما مجبور به تعویض دستگیره درب منزل شوید. برای تمیز کردن دستگیره‌های درب می‌توانید از محلول سرکه یا مواد سفیدکننده استفاده کنید. استفاده از این مواد باعث براق شدن و تمیز شدن ظاهر دستگیره می‌شود. 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

تعویض دستگیره درب منزل

برای خرید دستگیره درب باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

برای خرید دستگیره در باید سه نکته را درنظر بگیرید تا بتوانید یک خرید عالی داشته باشید. گاهی وقت‌ها بی‌دقتی و ناآگاهی در خرید دستگیره باعث می‌شود که شما پس از مدت کوتاهی مجبور به تعویض دستگیره درب منزل شوید. البته که سرویس و تعمیر دستگیره‌ها هرچندوقت یک‌بار واجب است. اما با یک خرید خوب باعث می‌شوید که زمان خرابی آن به تعویق بیفتد.

نکات هنگام خرید دستگیره

  • یکی از نکات مهمی که هنگام خرید دستگیره در باید به آن توجه کنید این است که در شما از راست باز می‌شود یا چپ؟ برای تشخیص این‌کار باید یک بار روبه‌رو و بیرون در بایستیم و به لولاها دقت کنیم و ببینیم کدام جهت قرار دارد. اگر لولا سمت راست بود باید دستگیره راست بازشو تهیه کنیم. و اگر لولا سمت چپ قرار داشت هم دستگیره چپ بازشو خریداری می‌کنیم.
  • دستگیره‌های در انواع مختلفی از جمله مدرن و کلاسیک دارند. مدل‌های مدرن خطوط صاف و زاویه تیز دارند. اما دستگیره‌های کلاسیک از طرح‌ها و دیزاین‌های مختلفی برخوردار هستند.
  • نکته آخر این که امروزه در بازار دستگیره‌های ایتالیایی، اسپانیایی و ایرانی در دسترس هستند. دستگیره‌های خارجی گران‌تر از نمونه‌های ایرانی هستند.

جنس دستگیره درب از چیست؟

دستگیره‌ها از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. اما اکثر آن‌ها از جنس زاماک هستند. بجز زاماک دستگیره‌های دیگری از جنس آلومینیوم و آهن هستند که مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند. البته دستگیره‌های برنجی هم در بازار وجود دارند که به‌علت گران بودنشان زیاد خریداری نمی‌شود. اما جنس بسیار مرغوبی دارند.

دستگیره برنجی

 قیمت تعویض دستگیره درب منزل چقدر است؟

هزینه و برآورد قیمت تعویض دستگیره درب منزل به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا این‌که جنس دستگیره شما چه باشد یا اشکال خراب شدن دستگیره چگونه باشد هم روی قیمت‌گذاری آن تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری

دستگیره درب منزل جزو وسایلی است که روزانه دست ما زیاد با آن تماس پیدا می‌کند. از این رو همواره در معرض خرابی است. به همین منظور هم بهتر است گاهی وقت‌ها اقدام به تعویض دستگیره درب منزل بکنیم. خرید یک دستگیره مرغوب و درجه‌یک، باعث می‌شود که تا مدت‌ها نیازی به تعمیر و تعویض نداشته باشد. البته توجه به جنس دستگیره و رعایت نکات نگه‌داری آن هم باعث افزایش عمرمفید دستگیره می‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا