گواهینامه بین المللی چیست؟

خودرواخبار آچاره

شما هم زمانی که به کشور دیگری سفر می‌کنید، دلتان می‌خواهد در زمان اقامتتان در آن کشور خودرو اجاره کنید و خودتان پشت فرمان بنشینید؟ دوست دارید به جای این‌که تاکسی بگیرید یا سوار دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی شوید، خودتان آزادانه هرجا دلتان می‌خواهد بروید؟ مراقبت از ماشین را کاملاً بلدید و  از راندن ماشین‌های خارجی لذت می‌برید؟ حتماً می‌دانید که نمی‌توان در یک کشور دیگر، با گواهی‌ نامه ایرانی رانندگی کرد. اگر از این دست افرادِ عشق رانندگی هستید، برای پیدا کردن اجازه‌ی رانندگی در کشور دیگر، نیاز به گواهینامه بین‌ المللی دارید. در ایران مراکزی هستند که شما از طریق آن‌ها، می‌توانید برای امتحان گواهینامه بین المللی اقدام کنید. در این مقاله، قصد داریم تا درباره‌ی این صحبت کنیم که اصلاً گواهینامه بین المللی چیست، قیمت گواهینامه بین‌ المللی چقدر است و چطور می‌توان آن را اخذ کرد.

پیشاپیش ممنونیم که وقت میگذارید و این مقاله را مطالعه می‌کنید.

گواهینامه بین المللی

احتمالاً خیلی از شما وقتی به یک کشور خارجی سفر می‌کنید، دلتان می‌خواهد خودروهای کشور میزبان را برانید. اگر دلتان چنین کاری را می‌خواهد، پس پیش از سفر حتماً برای دریافت گواهی نامه بین المللی لازم است که اقدام کنید. با دریافت این مدرک، اجازه پیدا می کنید که در ۱۹۶ کشور که عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی‌اند، رانندگی کنید.

قیمت گواهینامه بین المللی

اگر فکر می‌کنید که دریافت گواهی نامه بین المللی هم مثل گواهی نامه داخلی کاری سخت و زمانبر است، اشتباه می‌کنید. آن فرآیند پیچیده در این قسمت تکرار نمی‌شود. نیازی هم نیست که مجدداً همان مراحل را طی کنید.

برای ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی چگونه می‌توان اقدام کرد؟

  • مراجعه به دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیل رانی
  • مراجعه به دفاتر پست
  • ثبت درخواست اینترنتی

مراجعه به دفاتر کانون گردشگری برای اخذ گواهینامه بین المللی

اگر برایتان مقدور است که به دفاتر اصلی کانون گردشگری و اتومبیل رانی مراجعه کنید، پس بهترین کار همین است. معطلی کمتری هم دارد.

مراجعه به دفاتر پست برای دریافت گواهینامه بین المللی

برای این کار به هر یک از دفاتر پستی که خواستید می‌توانید مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز را که در این مراکز تحویل دهید، مجوز رانندگی بین المللی به شما داده می‌شود. پروسه‌ی دریافت گواهینامه از طریق پست، به علت کاغذبازی‌ها و کارهای اداری معمول، گاهاً بین هفت تا ده روز زمان می‌برد.

ثبت درخواست اینترنتی برای گرفتن گواهینامه بین المللی

یکی از مراکز دریافت گواهینامه بین المللی ، سامانه فروش اینترنتی گواهینامه رانندگی است. به این سامانه رجوع کنید، مدارک لازم را ارائه دهید و فرآیند ثبت نام و پرداخت را تکمیل کنید. این کارها که انجام شود، یک هفتی الی ده روز بعد گواهینامه به شما می‌رسد.

نکته مهم: در این روش، گواهینامه یک ساله برای شما صادر می‌شود.

قیمت گواهینامه بین المللی

  • گواهی نامه یک ساله = ۱۴۱ هزار تومان
  • گواهی نامه سه ساله = ۴۱۴ هزار تومان
  • گواهی نامه یک ساله موتور = ۱۴۱ هزار تومان
  • گواهی نامه پایه یک = ۱۳۲ هزار تومان

حواستان باشد که این قیمت‌ها برای سال ۱۴۰۰ هستند. اگر این مطلب را دیرتر از این تاریخ می‌بینید، ممکن است قیمت‌ها تغییر کرده باشند.

گواهی نامه بین المللی در کشورهای دیگر چقدر اعتبار دارد؟

نمی توان یک جواب کلی به این سؤال داد چرا که کشورهای مختلف قوانین مختلفی دارند و گواهی نامه شما در هر یک از این کشورها اعتبار مشخصی دارد.

مراکز دریافت گواهی نامه بین المللی

مثلاً، شما با گواهینامه‌تان فقط ۶ ماه اجازه دارید که در ترکیه رانندگی کنید. یک مثال دیگر، گواهینامه بین المللی در کانادا اعتبار دارد اما در ایالات شمال غربی فاقد اعتبار است. پیش از گرفتن گواهی نامه، باید مطمئن شوید که کشور میزبان این مدرک را تایید می‌کند یا خیر.

چه مدارکی برای ثبت نام گواهینامه نیاز داریم؟

  1. گواهینامه ملی با معرفی و اعتباری به اندازه‌ی حداقل یک ماه و یک روز. اگر این سند را ارائه دهید، به شما گواهینامه بین‌المللی یک ساله تحویل داده خواهد شد.
  2. گواهینامه ملی با اعتبار حداقل سه سال. با ارائه این مدرک، گواهینامه بین المللی سه ساله می‌توانید بگیرید.
  3. یک عکس پرسنلی تمام رخ ۳×۴. برای خانم‌ها با پوشش کامل اسلامی.
  4. اگر قبلاً گواهینامه بین المللی گرفته‌اید و هنوز اعتبار دارد، با خودتان ببرید.
  5. تکمیل فرم به فارسی و به انگلیسی. در هنگام تکمیل فرم انگلیسی حواستان باشد که تاریخ تولد را به میلادی درج کنید.
  6. پاسپورت

آیا می‌توان گواهی‌ نامه بین المللی را تمدید کرد؟

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، می‌توانید گواهینامه یک ساله یا سه ساله دریافت کنید. اما این‌طوری نیست که پس از اتمام این بازه زمانی بتوانید آن را تمدید کنید. باید دوباره مراحل ثبت نام را طی کنید و برای گرفتن لایسنس بین المللی جدید اقدام کنید.

آیا نیاز به امتحان رانندگی برای دریافت گواهینامه بین المللی است؟

اگر استرس این را دارید که دوباره مجبور شوید از اول زمان و هزینه زیادی را صرف کنید و هر روز همراه با مربی به تمرین رانندگی بپردازید و بعد هم جلوی یک افسر آزمون بدهید، باید بگوییم که خیر. نیازی نیست که دوباره آموزش رانندگی ببینید و امتحان رانندگی بدهید. فقط کافی است که مراحلی که ذکر شد را انجام دهید و از طریق مراکزی که گفته شد، اقدام به دریافت مدرک معتبر بین المللی کنید.

نکاتی که هنگام اقدام برای دریافت گواهی‌نامه بین المللی باید رعایت کنید

  • برای صدور گواهینامه بیل المللی جدید، لازم است که گواهینامه قبلی را به همراه داشته باشید.
  • در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی، اگر بخواهید خودرویی را اجاره کنید، باید گواهینامه‌ی ملی هم همراهتان باشد.
  • در کشور امارات، گواهینامه ۳ ساله فقط برای ماشین‌های اجاره‌ای حاوی اعتبار است.
  • گواهی نامه بین المللی وقتی که صادر شود فقط به فرد متقاضی، بستگان درجه یک فرد یا وکیل قانونی فرد داده می‌شود.
  • در بعضی از کشورها گواهینامه رانندگی بین المللی فاقد اعتبار است. پیش از اقدام به دریافت این گواهینامه، از قوانین کشور مقصد مطلع شوید.

چه کشورهایی گواهینامه یک ساله را می‌پذیرند؟

نمی‌توان تمام کشورهای پذیرنده این لایسنس را نام برد. در این‌جا تعدادی از این کشورها را برایتان ذکر می‌کنیم:

روسیه، جمهوری چک، دانمارک، سوئیس، ترکیه، ارمنستان، آلمان، لبنان، مالزی، مراکش، مجارستان، ایتالیا، آمریکا، بلژیک، اتریش، ایرلند، ایسلند، سوئد، فنلاند، نروژ، کره جنوبی، فرانسه و کانادا.

چه کشورهایی گواهینامه سه ساله می‌پذیرند؟

این کشورهایی در این قسمت ذکر می‌شوند، بخشی از پذیرش‌کننده‌های گواهی سه ساله هستند:

عراق، ویتنام، یونان، هند، نیوزلند، پاکستان، پرتغال، اوکراین، الجزایر، سنگاپور، شیلی، صربستان، قطر، تاجیکستان، امارات متحده عربی، ایتالیا، ایران، مکزیک، هلند، کرواسی، برزیل و پرو.

چه کشورهایی گواهینامه بین المللی را پذیرا نیستند؟

ژاپن، زامبیا، ساحل عاج، ونزوئلا، قبرس، باربادوس، رواندا، جامایکا، هنگ کنگ، کلمبیا، چین، بلیز، تایوان، نیجریه، بورکینافاسو، کومور، سوازیلند، جزایر بادگیر، بولیوی، باهاماس، ستوایی.

پایان مطلب

امیدواریم هستیم که اگر سوال شما هم این بود که ‘ گواهینامه بین المللی چیست ‘ ، جواب سوال خود را گرفته باشید. گرفتن گواهینامه بین المللی، همانطوری که در طی مقاله متوجه شدید، دردسرهای زیادی ندارد و به سختی اخذ گواهینامه ملی نیست. با دنبال کردن این مراحلی که گفته شد، و کسب اطلاعات درباره کشور مقصد، می‌توانید برای دریافت گواهینامه خود اقدام کنید. امیدوار هستیم که این مطلب مفید بوده باشد. اگر سوالی برایتان پیش آمد و در متن به آن پرداخته نشده بود، در قسمت نظرات، آماده پاسخگویی به شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا