آشنایی با نحوه اتو کردن لباس‌های ابریشمی

خانه‌دارینظافت و شستشو

اتو کردن کار راحتی است اما برای انواع مختلف پارچه‌‌ها، یک روش خاص جواب نمی‌دهد. ابریشم جز پارچه‌‌های لوکس و با ارزشی است که نحوه نگهداری و شستشو یا اتو کردن آن با دشواری­‌های خاصی همراه است. در واقع اتو کردن لباس‌های ابریشمی دارای مراحل مختلفی است که در ادامه با این مراحل آشنا می‌شویم.
به دلیل حساسیت زیاد موجود در پارچه‌‌های ابریشمی، اتو کردن این نوع لباس‌‌ها کار ساده‌ای نیست و اگر از اصول درست پیروی نشود، باعث آسیب دیدن لباس‌‌ها می‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت مراقبت و نگهداری لباس‌‌های ابریشمی زمان‌بر نیست و شما فقط باید احتیاط بیشتری به خرج دهید. یکی پر متقاضی ترین سرویس‌های آچاره، سرویس نظافت منزل میباشد. شما میتوانید با آچاره از بهترین نیرو های نظافتچی منزل استفاده کنید.

تکنیک‌‌های خاص اتو کردن لباس‌‌های ابریشمی

ممکن است اتو کردن برای شما یک فعالیت بسیار ساده باشد. در حالی که پارچه‌‌ها جنس‌های گوناگونی دارند و برای اتو کردن هر کدام باید از روش‌‌های خاصی استفاده شود. اکثر اوقات در داخل لباس‌‌ها برچسب‌‌هایی وجود دارد که دستورالعمل کوتاهی درباره اتو کردن و جنس لباس موردنظر بر روی آن نوشته شده است تا با استفاده از آن بتوانید به‌خوبی از لباس موردنظر خود نگهداری کنید.

زمانی که شما قصد اتو کردن لباس‌‌هایی را دارید که از جنس آن مطلع نیستید و با مراحل اتو کردن آن آشنایی ندارید یا جنس لباس شما ترکیبی است، بهتر است دمای اتو را در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارید. برای اتو کردن لباس‌‌های ابریشمی نیز می‌توانید از مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم پیروی کنید.

تکنیک‌های خاص اتو کردن

خیس کردن لباس ابریشمی

شما قبل از شروع اتو کردن باید لباس ابریشمی را آب‌پاشی کنید تا رطوبت داشته باشد. حساسیت ابریشم نسبتاً زیاد است و معمولاً نسبت به سایر پارچه‌ها ظرافت بیشتری دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از سوختن لباس باید سطح آن را با استفاده از آب خیس نگه دارید. انجام این کار باعث می‌شود فرایند اتوکشی روان‌تر باشد.

اتو کردن لباس ابریشمی خشک باعث آسیب به بافت لباس می‌شود. همچنین می‌توانید به جای خیس کردن لباس، پس از شستن لباس منتظر بمانید تا لباس خشک شود اما مقداری رطوبت داشته باشد. این مرحله جزء مهم­‌ترین مراحل کار است.

خیس کردن لباس ابریشمی

بهتر است برای حفاظت از لباس ابریشمی موردنظرتان آن را از داخل به بیرون برگردانید و اتو کردن را از قسمت‌‌های داخلی لباس شروع کنید. به دلیل ظرافت زیاد موجود در ابریشم سعی کنید آن را نسبت به قرار گرفتن مستقیم در برابر اتو محافظت کنید. مثلاً آستین‌‌ها و بدنه پیراهن را قبل از اتو کردن از داخل به بیرون برگردانید و آن را پشت و رو کنید.

نحوه اتو کردن لباس‌های ابریشمی روی میز اتو

لباس شما باید روی میز اتو کاملاً صاف شود و هر قسمتی از پارچه که دارای چین و چروک باشد، موقعیت قرارگیری آن باید قبل از قرار گرفتن اتو اصلاح شود. گاهی اوقات ممکن است لباس شما بزرگ باشد و به همین دلیل باید آن را به صورت تکه‌تکه صاف کرده و اتو کنید.

مثلاً هنگام اتو کردن پیراهن و قبل از قرار گرفتن اتو روی لباس، ابتدا قسمت سینه آن را با دستتان صاف کنید و سپس اتو بکشید. همچنین اتو کردن تمام قسمت­‌های دیگر لباس را به همین ترتیب ادامه دهید.

صاف قرار دادن لباس

استفاده از پارچه محافظ برای اتو لباس ابریشمی

لباس ابریشمی به هیچ وجه نباید مستقیم اتو شود. در واقع ظرافت زیاد پارچه حتماً باید از طریق یک محافظ، حفاظت شود. جنس این پارچه محافظ اهمیت زیادی ندارد اما باید بدون پرز باشد. استفاده از پارچه سفید یا رنگ روشن باعث می‌شود لباس شما دچار تغییرات رنگ نشود. همچنین هنگام اتو کردن نیاز به پارچه‌ای با سایز بزرگ ندارید و یک تکه کوچک کافی خواهد بود.

استفاده از پارچه محافظ برای اتو کردن لباس ابریشمی

تنظیم درجه حرارت اتو

هنگام کار باید به درجه حرارت اتو دقت داشته باشید. هنگام شروع اتوکاری، درجه حرارت باید در کمترین میزان قرار گرفته باشد تا هیچ آسیبی به لباس ابریشمی شما نرسد. البته اتو‌‌ها امروزه دارای درجات مختلفی برای پارچه‌‌ها هستند که در این حالت باید تنظیمات اتو را بر روی حالت لباس ابریشمی (Silk) قرار دهید تا تنظیمات دمای اتو به صورت خودکار انجام شود.

همچنین می‌توانید از بخار اتو، برای اتو کردن لباس‌های ابریشمی استفاده کنید. پس از اینکه اتو را به برق زدید، به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا اتو گرم شود و سپس از آن استفاده کنید.

تنظیم درجه حرارت اتو

اتو را روی پارچه‌ محافظی که بر روی لباستان قرار دارد، به مدت چند ثانیه فشار دهید. دقت کنید تا یک قسمت از لباس کاملاً زیر اتو قرار بگیرد و بیش از چند ثانیه به این کار ادامه ندهید. چرا که می‌تواند باعث سوختن یا آسیب دیدن لباس شما شود. سعی کنید هنگام اتو کردن از یک سمت لباس شروع کنید و آرام آرام به سمت دیگر بروید. اتو را مستقیماً از محل موردنظر بلند کنید و چند ثانیه زمان بدهید تا لباس خنک شود.

در واقع تمام فرایند اتو کردن لباس‌های ابریشمی باید به صورت بلند کردن و قرار دادن مجدد اتو باشد و نباید اتو روی لباس ابریشمی کشیده شود. فرایند بلند کردن و فشار دادن اتو باید در تمام قسمت‌‌های لباس ابریشمی انجام شود و پارچه محافظ همراه با اتو به تمام قسمت‌‌های لباس انتقال پیدا کند. این روند را تا زمانی که تمام قسمت‌‌های لباس اتو شود، ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: تعمیر اتو پرس خانگی

نگهداری لباس ابریشمی اتو شده

پس از این که مراحل مربوط به اتو کردن لباس‌های ابریشمی را به‌طور کامل انجام دادید، بهتر است لباس را در روی میز بگذارید تا خنک شود و سپس آن را آویزان کنید تا نم آن گرفته شود. در نهایت می‌­توانید لباستان را بپوشید.

اگر قصد استفاده از لباس را ندارید، آن را در یک محل خشک و دور از نور طبیعی قرار دهید و آن را بر روی آویز نگهداری کنید. دقت داشته باشید که لباس ابریشمی شما حشرات را جذب می‌­کند و به همین دلیل باید دور از محیط پرنور یا مرطوب نگهداری شود.

مهم‌­ترین نکات در نحوه اتو کردن لباس‌های ابریشمی

در اتو کردن لباس‌ ‌های ابریشمی باید به نکات مهمی توجه کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • همیشه از کمترین درجه حرارت برای اتو کردن لباس‌‌های ابریشمی استفاده کنید.
  • اتو کردن لباس‌‌های ابریشمی به صورت خشک می‌تواند آسیب‌‌های زیادی به آن بزند و این لباس‌‌ها باید به صورت نم‌دار باشند.
  • بهتر است دمای اتو را برای لباس‌‌های مختلف تنظیم کرده و از یک حالت برای تمام لباس‌‌ها استفاده نکنید.
  • اتو کشیدن لباس‌‌های ابریشمی را به صورت پشت و رو انجام دهید.
  • حتماً از یک پارچه محافظ بر روی لباس استفاده کنید و سپس لباستان را اتو بزنید.
  • از قرار دادن اتو بر قسمت‌‌هایی از لباس که طرح چاپی در آن وجود دارد، خودداری کنید. اتو می‌تواند طرح لباس را از بین ببرد و یا آن را دچار شکستگی ‌کند.

نحوه اتو کردن لباس‌های ابریشمی

نتیجه‌گیری

استفاده از دستورالعمل‌‌های موجود در داخل لباس‌‌ها یک روش مناسب برای اتو کردن این جنس از لباس‌‌ها است. اما ممکن است این نوشته در داخل لباس نباشد. در این مقاله مراحل کامل نحوه اتو کردن لباس‌های ابریشمی را به ترتیب و براساس اولویت بیان کردیم تا در مواقع نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین نکات مربوط به اتو زدن جنس‌‌های مختلف پارچه را نیز مرور کردیم تا برای افراد مختلف و موقعیت­‌‌های گوناگون کارساز باشد.

اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا