آبکشی شرعی ماشین لباسشویی چگونه انجام می‌شود؟

لوازم خانگیماشین لباسشویی

ایرانی‌ها با توجه به فرهنگ و پیشینه تاریخی خود برای آبکشی شرعی ماشین لباسشویی و اطمینان از طهارت لباس‌های شسته شده با لباسشویی اهمیت خاصی قائل هستند. 

مسائل شرعی مربوط به نجس بودن لباس‌ها و پاک شدن یا نشدن آن‌ها در لباسشویی از دغدغه‌هایی است که زندگی مردم، مخصوصا انسان‌های مذهبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مقاله در مورد شرایط آبکشی شرعی ماشین لباسشویی مطالب مفیدی را خواهید آموخت.

نکات کلیدی

  •   از نظر اسلام اگر بعد از برطرف کردن عین نجاست، آب داخل ماشین لباسشویی به تمام قسمت‌های لباس و از جمله قسمت نجس آن برسد، لباس کاملا پاک می‌شود.
  •  تمام ماشین‌های لباسشویی که به آب لوله‌کشی متصل باشند، آبکشی لباس‌ها را به صورت شرعی انجام می‌دهند.
  •  بهتر است لباس‌های نجس با دست شسته شوند؛ زیرا در این صورت کنترل بیشتری روی قسمت‌های نجس شده خواهید داشت.
  • آب لوله‌کشی جزء آب راکد یا آب کر محسوب می‌شود و طبق احکام شرعی، لباس‌های شسته شده با این آب پاک هستند.

احکام آبکشی شرعی

پیش از این‌که به مبحث آبکشی شرعی ماشین لباسشویی بپردازیم، ابتدا ببینیم شست‌وشوی اسلامی به چه صورت است. در این صورت می‌توانیم متوجه شویم که آبکشی شرعی ماشین لباسشویی چگونه انجام خواهد شد.

طبق موازین اسلام آب به دو صورت وجود دارد:

  •  آب مضاف یا ناخالص که جزء مطهرات محسوب نمی‌شود و از نظر شرعی نمی‌تواند نجاسات را پاک کند.
  • آب مطلق یا خالص که نجاست را کاملا پاک می‌کند. آب مطلق می‌تواند باران، آب راکد (آب کر و قلیل زیرمجموعه آب راکد هستند) یا آب جاری باشد.

شست‌وشوی لباس با آب‌های گفته شده باعث طهارت لباس می‌شود. آب لوله‌کشی نیز جزء آب کر یا همان راکد محسوب می‌شود. اگر بعد از برطرف کردن نجاست، لباس زیر آب شیر که همان جریان آب کر است، گرفته شود، کاملا تمیز خواهد شد. 

توجه کنید که آب باید به تمام قسمت‌های لباس مخصوصا قسمت‌هایی که در تماس با نجاست بوده است، برسد.

از نظر اسلام اگر بعد از برطرف کردن عین نجاست، آب داخل ماشین لباسشویی به تمام قسمت‌های لباس از جمله قسمت نجس آن برسد، لباس کاملا پاک می‌شود. بنابراین بعد از آبکشی لباس توسط لباسشویی هیچ نگرانی از بابت طهارت آن نداشته‌باشید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی بوش!

آبکشی شرعی ماشین لباسشویی

آیا آبکشی شرعی ماشین لباسشویی امکان‌پذیر است؟

بله. اگر چه بهتر است لباس نجس را با دست بشویید؛ زیرا در این صورت در زمان شستن دقت بیشتری می‌کنید و لباس تمیزتر خواهد شد. با این وجود امکان آبکشی شرعی ماشین لباسشویی نیز وجود دارد. 

در واقع مراحل شست‌وشو در ماشین لباسشویی به‌گونه‌ای است که شرایط را برای طهارت و پاکی لباس مطابق با احکام آبکشی شرعی فراهم می‌آورد.

تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

نحوه آبکشی شرعی ماشین لباسشویی چگونه است؟

مراحل شست‌وشو در ماشین لباسشویی به شرح ذیل است:

پس از روشن‌شدن لباسشویی و برقراری جریان آب، عمل آب‌گیری دیگ شست‌وشو و تخلیه به طور همزمان صورت می‌گیرد. در اینجا حکم آب جاری اعمال می‌شود. طبق فتوای علمای اسلام بعد از برطرف شدن عین نجاست، فرو بردن لباس نجس در آب جاری یا کر و تماس آب با همه قسمت‌های لباس موجب پاکی لباس خواهد شد. 

در نتیجه در همین مرحله لباس پاک خواهد شد و سپس دیگر مراحل ضد عفونی کردن و شستن با مایع لباسشویی انجام می‌گیرد.  

تعمیرات تخصصی لباسشویی بوش با آچاره

از کدام برنامه شست‌وشو برای آبکشی شرعی استفاده کنیم؟

برخی ماشین‌های لباسشویی برنامه‌ای با عنوان شست‌وشوی اسلامی دارند. می‌توان با تنظیم ماشین لباسشویی روی این برنامه از آبکشی شرعی ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کرد. این برنامه به دلیل شبهه برخی افراد در ارتباط با پاکی لباس‌ها پس از شست‌وشو در لباسشویی‌ها ایجاد شده است. 

این قابلیت معمولا با نام‌هایی مانند Islamic washing یا prayer mode مشخص می‌شود. این حالت‌ها زمان شست‌وشو را افزایش می‌دهند و آبکشی اضافه دارند. هم اکنون برخی برندهای لباسشویی از جمله اسنوا، هیتاچی، میتسوبیشی و … اقدام به ایجاد این گزینه در لباسشویی خود نموده‌اند.

در ارتباط با این سوال که «از کدام برنامه شست‌وشو برای آبکشی شرعی استفاده کنیم؟» باید بگوییم به عقیده برخی افراد نیازی به استفاده از برنامه خاصی برای آبکشی شرعی ماشین لباسشویی نیست و تمامی ماشین‌های لباسشویی از برنامه 3 بار آبکشی یا همان شست‌وشوی اسلامی استفاده می‌کنند. 

همچنین می‌توانید به دنبال دکمه‌هایی مانند extra rinse یا rinse+ روی لباسشویی بگردید. در این صورت نیز ماشین لباسشویی چرخه‌های آبکشی اضافی را انجام خواهد داد.

اضافه کردن تایم شست‌وشوی ماشین لباسشویی نیز از راه‌های آبکشی شرعی ماشین لباسشویی است. این کار را می‌توانید از طریق دکمه های time یا Wash Time انجام دهید. 

به صورت کلی باید بگوییم که استفاده از برنامه شست‌وشو cotton با مدت زمان 1 ساعت و 20 دقیقه برنامه مناسبی جهت شست‌وشوی شرعی ماشین لباسشویی خواهد بود.

آبکشی شرعی لباسشویی بوش

آبکشی شرعی لباسشویی بوش

ممکن است برای برخی کاربران لباسشویی بوش این سوال به‌وجود بیاید که نحوه آبکشی ماشین لباسشویی بوش چگونه است؟ آیا این ماشین لباسشویی آبکشی لباس‌ها را به صورت شرعی انجام می‌دهد؟ 

در پاسخ باید گفت که هر ماشین لباسشویی که متصل به آب لوله‌کشی شهر باشد، توانایی پاک کردن لباس نجس را دارد، به شرط اینکه عین نجاست باقی نمانده باشد. لباسشویی بوش نیز این قابلیت را دارد. همچنین اگر ماشین لباسشویی به آب قلیل وصل باشد و سه بار تخلیه آب را داشته باشد، باز هم لباس‌های نجس را پاک می‌کند.

تمامی لباسشویی‌ها با برندهای مختلف می‌توانند آبکشی شرعی لباس‌ها را انجام دهند؛ مشروط بر اینکه عین نجاست برطرف شده باشد. حتی اگر در برنامه‌های شست‌وشوی ماشین لباسشویی اشاره‌ای به آبکشی شرعی نشده باشد، جای نگرانی نیست. 

آبکشی شرعی لباسشویی بوش نیز مانند دیگر برندهای لباسشویی است. همان طور که در قسمت قبل نیز گفته شد، برنامه‌های شست‌وشوی ماشین لباسشویی با مدت زمان حدود یک ساعت به همراه چرخه‌های اضافی آبکشی برای شستن شرعی لباس‌ها کافی است.

لباسشویی بوش یکی از بهترین برندهای ماشین لباسشویی موجود در بازار است که توانسته رضایت خاطر کاربران زیادی را جلب کند. نگران آبکشی شرعی این لباسشویی نباشید و با خیال راحت آن را تهیه کنید! اگر ماشین لباسشویی بوش شما دچار مشکل یا اختلالی در عملکرد خود شده، می‌توانید از تعمیر لباسشویی بوش تهران کمک بگیرید.

آبکشی شرعی

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد چگونگی آبکشی شرعی ماشین لباسشویی صحبت کردیم. ماشین‌های لباسشویی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شست‌وشوی لباس‌ها را به صورت شرعی انجام می‌دهند. 

برای اطمینان بیشتر چرخه‌های شست‌وشو و مدت زمان شست‌وشو را افزایش دهید. همچنین برخی برندهای لباسشویی دکمه‌ها و برنامه‌های اختصاصی برای شست‌وشوی شرعی لباس‌ها دارند که می‌توان از آن‌ها نیز استفاده کرد.

سوالات متداول:

آیا می‌توان لباس نجس را در ماشین لباسشویی شست؟

بله. ابتدا عین نجاست را برطرف کنید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید. بهتر است پیش از شستن لباس با لباسشویی قسمتی که نجس شده است را با مایع شوینده مناسب مرطوب کنید. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

شست‌وشوی لباس نجس با دست بهتر است یا ماشین لباسشویی؟

بهتر است لباس نجس شده را با دست بشویید. در این صورت تمرکز بهتری روی قسمت‌های نجس خواهید داشت و شست‌وشوی دقیق‌تری انجام می‌شود.

آبکشی شرعی ماشین لباسشویی در کدام برندهای ماشین لباسشویی انجام می‌شود؟

تمامی ماشین‌های لباسشویی آبکشی لباس‌ها را به صورت شرعی انجام می‌دهند و احکام طهارت و پاکی کاملا در آنها رعایت می‌شود. الزامی به تهیه برند خاصی وجود ندارد.

1.3/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا