تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

نصب منبع آب در پشت بام بدون نیاز به پمپ آب

ساختمانپمپلوله کشی و تاسیسات

منبع آب یکی از مهم‌­ترین و اساسی­‌ترین نیازهای یک ساختمان به‌شمار می‌­رود. البته منبع آب با پمپ معمولاً هزینه­‌ زیادی را روی دست صاحب‌خانه‌ها می‌­گذارد. به همین دلیل نصب منبع آب بدون پمپ می‌­تواند گزینه ایده‌آل‌تری برای کسانی که می­‌خواهند کمتر هزینه کنند، باشد. ما در این مقاله از مجله آچاره به بررسی انواع منبع آب و روش نصب آن‌ها می‌پردازیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

سیستم آب‌رسانی چند نوع هستند؟

سیستم‌های آب‌رسانی شهری، شبکه‌های لوله‌ای پیچیده هستند که آب آشامیدنیِ تصفیه‌شده را به مصرف‌کنندگان صنعتی، مسکونی و تجاری می‌رسانند. در سیستم‌های تأمین آب به‌منظور برآورده کردن موفقیت‌آمیز نیازهای خانه‌ها، مشاغل و کارخانه‌ها، از روش‌های توزیع و تصفیه مختلفی استفاده می‌شود. آب توزیع‌شده از طریق سیستم‌های تأمین آب شهری باید با فشار و دبی کافی به مصرف‌کننده نهایی برسد که برای دستیابی به این هدف، از 4 نوع سیستم توزیع آب اصلی استفاده می‌شود:

1. سیستم‌های Gridiron

در سیستم‌های شبکه‌ای، خط اصلی تأمین آب از قسمت مرکزی منطقه می‌گذرد، در حالی که شبکه­‌های فرعی، عمود بر خط اصلی منشعب می‌شوند. این سیستم هیچ بن‌بستی ندارد؛ زیرا تمام لوله‌های مجزا به هم متصل هستند.

2. سیستم‌های حلقه

سیستم‌های دایره‌­ای یا حلقه‌ای دارای یک منبع تغذیه هستند که یک دایره یا حلقه را در اطراف ناحیه توزیع تشکیل می‌دهد. در این سیستم انشعاب­‌ها به‌صورت متقاطع به شبکه تغذیه و یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع سیستم مزایا و معایبی مشابه با سیستم‌های گری دیجیتال دارد و برای شهرهایی با جاده­‌ها و خیابان­‌های برنامه‌ریزی‌شده مناسب است.

3. سیستم‌های شعاعی

در سیستم‌های شعاعی، ناحیه توزیع به مناطق یا زون‌های توزیع مختلف تقسیم می‌شود. هر منطقه دارای یک مخزن توزیع مرتفع در وسط است که از آن خطوط تأمین به‌صورت شعاعی به‌سمت حاشیه ناحیه توزیع حرکت می‌کند. سیستم‌های شعاعی توزیع سریع را ارائه می­‌دهند و محاسبات طراحی ساده‌تری را امکان‌پذیر می‌کنند.

4. سیستم‌های بن‌بست

سیستم‌های آبرسانی بن‌بست، بهترین انتخاب برای شهرهای بزرگ بدون الگوهای جاده‌ای مشخص است. در این نوع سیستم، یک خط اصلی وجود دارد که از طریق شهر با خطوط فرعی که از چپ و راست منشعب می‌شوند، وجود دارد. سپس این شبکه‌های فرعی به تعدادی از خطوط انشعابی تقسیم می‌­شوند که اتصالات خدماتی را ارائه می­‌دهند.

اجزای سیستم آبرسانی

یک سیستم تأمین آب شهری از خطوط لوله، پمپ‌ها، تأسیسات ذخیره آب و سایر لوازم جانبی توزیع تشکیل شده است. اجزای اصلی یک سیستم آبرسانی شامل این موارد می‌شوند:

1. منبع آب

منابع آب آشامیدنی می‌­تواند از آب‌های زیرزمینی، دریاچه­‌ها، مخازن، رودخانه‌­ها، کانال‌­ها، آب باران و آب شور باشد. البته در نصب منبع آب از آب­‌های تصفیه‌شده و شیرین استفاده می‌­شود.

2. تأسیسات تصفیه

در سیستم آبرسانی بسته به نوع منبع آب، از سیستم‌های تصفیه متفاوتی استفاده خواهد شد.

3. سیستم‌های انتقال و توزیع

آب تصفیه‌شده از منبع، از طریق شبکه­‌های اصلی و شبکه­‌های فرعی به مصرف‌کنندگان نهایی منتقل می‌شود.

4. سیستم‌های ذخیره‌سازی

این مورد شامل مخازن آب یا مخازن و برج‌­های آب می‌شود. در سیستم­‌های کوچک‌تر، احتمالا مخازن تحت فشار به کار برده خواهند شد.

5. ایستگاه‌های پمپاژ

به‌منظور حفظ فشار بهینه آب، اغلب از اجزای تحت فشار اضافی به‌نام ایستگاه­‌های پمپاژ استفاده می‌­شود.

6. لوازم جانبی

این‌ لوازم ممکن است شامل اجزای پشتیبانی مانند شیرها، خطوط خدمات، ژنراتورها، مترها، شیرهای آتش‌نشانی و سایر لوازم جانبی موردنیاز برای اطمینان از عملکرد روان سیستم باشند.

منابع آب چند نوع هستند؟

دسترسی به آب موردنیاز ممکن است به‌سادگی باز کردن شیر آب باشد؛ اما درنهایت آب شما از اینجا تأمین نمی‌شود. در واقع، منبع آب زمین از یک سری مکان‌های مختلف تأمین می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها را انتظار نداشته باشید. برای درک کامل فرآیند به دست آوردن آب آشامیدنیِ باکیفیت برای خانه خود، بسیار مهم است که ابتدا این منابع را بشناسید. مهم‌­ترین منابع آب شامل موارد ذیل هستند:

1. منابع آب زیرزمینی

باور کنید یا نه، منبع آب بزرگتری نسبت به مجموع همه رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، در زیر پای شما وجود دارد. با این حال به دلیل دشواری دسترسی به این منابع، به‌ندرت می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. آب‌های زیرزمینی شکاف‌های سنگ بستر و شن و ماسه زیر سطح را پر کرده و فیلتر کردن آلاینده‌ها را در مقادیر زیاد خسته‌کننده می‌کنند.

این منابع همچنین خاک را اشباع می‌کنند و حاوی رسوب زیادی هستند و به همین دلیل، آب باید تحت یک فرآیند تصفیه کامل قرار گیرد تا قابل شرب شود. بنابراین در حالی که آب زیرزمینی منبع اصلی هیدراتاسیون گیاهان است، اغلب گزینه پایداری برای مردم نیست. خوشبختانه ما به‌طور کامل از منابع آب زیرزمینی جدا نیستیم و بسیاری از آن‌ها، بخشی از منابع آب سطحی ما را از طریق چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌­کنند.

نصب منبع آب بدون پمپ

2. منابع فاضلاب

ممکن است در ابتدا به آن به‌عنوان یک گزینه فکر نکنید، اما فاضلاب نوع دیگری از منبع آب در جهان است. این آبی است که ما برای فعالیت‌های خانگی، تولیدی و کشاورزی خود استفاده می‌کنیم که پس از استفاده از طریق سیستم‌های فاضلاب محلی دفع می­‌شود. از آنجایی که این آب قبلاً استفاده شده است، ممکن است حاوی چندین عنصر سمی باشد که باید قبل از استفاده مجدد آب، فیلتر شده و دفع شوند.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

متأسفانه در حالی که بازیافت آب یک عمل بسیار رایج در جوامع مختلف است، اکثر فاضلاب‌ها هنوز در منابع آب سطحی محلی ریخته می‌شوند. این مورد آب­‌ها را آلوده می­‌سازد و فیلتر کردن همه آلاینده‌ها را دشوارتر می‌کند. به همین دلیل تلاش‌های حفاظتی برای جلوگیری از ریختن فاضلاب به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها توسط مشاغل در حال افزایش است. در زمین‌­های کشاورزی اکثر کشاورزان با نصب منبع آب داخل زمین­‌های خود، آب فاضلاب را به‌سمت زمین­‌ها هدایت می­‌کنند.

مطلب پیشنهادی:علائم خرابی بلبرینگ پمپ آب

طریقه نصب منبع آب روی پشت بام

3. منابع آب شور

این دانش عمومی است که اقیانوس‌های ما بیش از 70 درصد از سیاره را تشکیل می‌دهند. با این حال، ماهیت شوری این آب، استفاده از آن را برای هر یک از فرآیندهای فعلی ما بسیار دشوار می­‌کند. در واقع، مقدار نمک موجود در آب اقیانوس‌ها، نوشیدن آن را به میزان کافی برای زنده ماندن ما غیرممکن می­‌سازد.

به همین دلیل است که ما به‌طور عمده به منابع آب شیرین برای تأمین آب موردنیاز خود برای نوشیدن متکی هستیم. خوشبختانه، پیشرفت‌های اخیر در فناوری فیلتراسیون، راه‌های مؤثرتری برای رقیق کردن آب شور و حذف اسید که ما را از استفاده از آن باز می‌دارد، فراهم کرده است. با این حال، تعداد نیروگاه‌های نمک‌زدایی به دلیل میزان انرژی موردنیاز این فرآیند تصفیه، کم است. البته تکامل بیشتر این ابزارها، فرآیند را پایدارتر و تکرار آن را آسان‌تر خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:آموزش کامل شارژ باد منبع پمپ

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

4. منابع آبی کلاهک یخی

از نظر تئوری این امکان برای ما وجود دارد که مقداری آب را از یخ‌های قطبی و یخچال‌های طبیعی بازیابی کنیم. این توده‌های بزرگ یخی در اقیانوس‌ها شناور هستند، اما در واقع از آب شیرین تشکیل‌شده‌اند. این نکته، این آب‌­ها را به یکی از ایده‌آل‌ترین منابع ما تبدیل می‌کند. البته اگر بتوانیم راه‌های قابل اعتمادی برای استفاده از آن‌ها ایجاد کنیم.

متأسفانه، یخچال‌های طبیعی بسیار دورتر از آن هستند که بتوانیم مرتباً از آن‌ها بهره ببریم. حتی فرآیند رسیدن به این مناطق هم بار اقتصادی زیادی دارد که نمی‌توان آن را برای دوره‌های طولانی پایدار کرد. علاوه‌بر این، کلاهک‌های یخی قطبی برای تنظیم دمای سطح زمین بسیار مهم هستند. انجام تلاش برای ذوب آن‌ها، درنهایت دمای جهانی ما را از تعادل خارج می­‌کند و بیشتر از این‌که فایده داشته باشد، ضرر خواهد داشت.

منابع آبی کلاهک یخی

نحوه نصب کردن منبع آب بدون پمپ بر روی پشت بام­‌

نصب یک مخزن آب می‌­تواند بسیار ساده باشد. فرآیند آن به این شرح است:

1. پایه مخزن را آماده کنید

2 نوع پایه وجود دارد که می‌توانید برای مخزن ذخیره آب، آن را آماده کنید: بتن و مصالح فشرده.

  • پایه بتنی­: یک دال بتنی 3 اینچی را بریزید که دقیقاً در همه جهات مسطح و از ابعاد قطر پایه مخزن بزرگ‌تر است. قبل از ریختن بتن از متراکم شدن مناسب پایه خاک اطمینان حاصل کنید.
  • مواد فشرده: یک پد 3 اینچی از گردوغبار سنگ‌شکن متراکم پایه جاده ایجاد کنید که حداقل 24 اینچ قطر بزرگ‌تر از مخزن آب باشد. پایه مخزن باید عاری از هرگونه سنگ یا هرگونه ماده تیز یا خارجی باشد؛ چراکه ممکن است به آن آسیب برساند.

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

2. لوله سرریز را نصب کنید

در مرحله­ دوم نصب منبع آب، باید لوله‌کشی از اتصالات به سیستم آب طوفان متصل شود.

3. نصب لوله‌های پرکننده در پشت بام

اکنون زمان آن رسیده است که لوله خود را که از سقف شما به درب مخزن شما می‌­رود، نصب کنید. اگر از آب موجود در مخزن خود برای مصرف انسان استفاده می­‌کنید، لطفاً با فروشنده محلی خود در مورد فیلترهایی که نیاز دارید، صحبت کنید. همچنین مهم است که از قرار گرفتن سبد فیلتر در درب مخزن آب اطمینان حاصل فرمایید.

اگرچه فیلتر استاندارد می‌تواند به‌عنوان یک گزینه اختیاری استفاده شود، اما بهترین منطبق با مخزن آب شما است زیرا هرگونه ناخالصی فیزیکی را از بین می‌برد. این حالت می‌­تواند از ورود ذرات کوچکی که به اندازه مو هستند، به آب جلوگیری کرده و از سلامت شما و خانواده‌تان محافظت کند.

نصب منبع آب بدون پمپ در پشت بام

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره با انواع منبع آب و روش‌ نصب منبع آب آن‌ها آشنا شدیم تا شما در این روند با هیچ چالش احتمالی مواجه نشوید. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را ئر کوتاه‌ترین زمان از متخصصین آچاره دریافت کنید. از این‌که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید