راهنمای عملی برای تعمیر باتری لپ‌ تاپ در 8 گام

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

یکی از سوالاتی که با گسترش استفاده از لپ‌تاپ، پیش‌روی کاربران قرار گرفته، تعمیر باتری لپ‌ تاپ است. به خصوص این روزها که گرانی وسایل الکترونیکی، هزینه تهیه لپ‌تاپ نو را بسیار بالابرده، گزینه تعمیر دستگاه‌های فعلی، یکی از اولین انتخاب‌های بسیاری از افراد است.

در گذشته به دلیل محدودیت‌های تکنولوژیک، امکان تعمیر باتری لپ‌تاپ وجود نداشت ولی حالا می‌توان به شکل جدی به این گزینه هم فکر کرد. در کنار مشکلاتی که ممکن است در بخش‌های بیرونی لپ‌تاپ پیش آید (خرابی دکمه‌های کیبورد، لولای چرخش مانیتور و..)، اشکال در عملکرد باتری لپ‌تاپ یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که با آن روبرو می‌شوید. اینجاست که آگاهی از چگونگی تعمیر باتری لپ‌ تاپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مراحل تعمیر باتری لپ‌ تاپ

1. ملزومات تعمیر باتری

برای تعمیر لپ‌تاپ، اجزای زیر مورد نیاز است:

  • باتری لپ‌تاپ خراب که اصطلاحا به آن باتری مرده هم می‌گویند.
  • باتری لپ‌تاپ فعلی شما (که نیاز به تعمیر دارد)
  • سیم و ابزارهایی مثل سیم‌برش، پیچ‌گوشتی و..
  • نوار برق

2. بازکردن محفظه باتری لپ‌تاپ

گام بعدی برای تعمیر باتری لپ‌ تاپ، بازکردن محفظه پشتی آن و خارج‌کردن باتری است. از ابزارهایی برای بازکردن جعبه باتری استفاده کنید که آسیبی به بخش‌های ظریف دستگاه و رنگ آن وارد نکند چرا که شما دوباره قصد استفاده از آن بخش را دارید.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر در محل


بازکردن محفظه باتری لپ‌تاپ

3. خارج‌کردن 6 سلول از باتری معیوب

6 سلول را که در اتصال 2 به 2 موازی هستند، بیرون بیاورید. در این بخش از تعمیر باتری لپ‌ تاپ دقت کنید که فقط اتصال‌های سری را قطع کنید (اتصال‌های موازی در شرایط خود باقی بمانند)

خارج‌کردن 6 سلول

4. چک‌کردن ولتاژ با مولتی‌متر

این مرحله یکی از اصلی‌ترین گام‌ها در تعمیر باتری لپ‌ تاپ است. به عنوان یک قاعده کلی، باتری‌های 3.6 ولت یا بالاتر از این، کارایی خوبی دارند. توصیه می‌شود که 6 باتری سلولی لیتیومی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع ارتقا ویندوز 7 به 10

5. اتصال باتری‌ها به شکل سری

با استفاده از مقداری سیم، تمام باتری‌ها را به صورت سری به هم متصل کنید. در حین انجام کار حتماً ولتاژ کلی بسته باتری را بررسی کنید. این عدد باید نزدیک به 12 باشد.

اتصال باتری‌ها به شکل سری

6. اتصال مدار به جعبه باتری

با استفاده از چند سیم، بسته باتری را به مدار وصل کنید. یکی از نکات مهم در حین انجام این کار، این است که 4 سیم از مدار خارج می‌شوند که طولانی‌ترین آن‌ها، منفی است. بستر باتری نیز دارای 4 سیم خواهد بود که 1 سیم منفی و 3 سیم مثبت است (یکی به انتها و دو سیم بین بسته باتری). اتصال مدار به جعبه باتری، یکی از ظریف‌ترین بخش‌های مراحل تعمیر باتری لپ‌ تاپ است که بایستی با دقت کافی انجام دهید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

بیشتر بخوانید : دسترسی به تنظیمات باتری لپ تاپ

اتصال مدار به جعبه باتری

7. چک نهایی قبل از بستن جعبه باتری

در گام بعدی باتری را به لپ‌تاپ متصل کنید. حالا دکمه پاور دستگاه را فشار دهید. منتظر بمانید که مشاهده کنید که دستگاه روشن می‌شود یا خیر. اگر بعد از فشار دادن دکمه پاور لپ‌تاپ، دستگاه روشن نشد اصلاً نترسید! شارژر را 5 دقیقه به لپ‌تاپ متصل کنید و بعد آن را جدا کنید. اگر باز هم دستگاه روشن نشد، حالا نیاز است که موارد دیگر را بررسی کرد یا با تعمیرکار تماس گرفت.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر در محل


تعمیر باتری لپ‌ تاپ

9. قراردادن باتری و مدار داخل جعبه باتری

آخرین مرحله از تعمیر باتری لپ‌ تاپ، قراردادن باتری و مدار در جعبه و بستن آن است. این کار را حتماً با صبر و آرامش انجام دهید. برای محکم‌شدن اتصال جعبه باتری، می‌توانید از مقداری چسب استفاده کنید.

راه‌هایی برای نگهداری باتری لپ‌تاپ

  • اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپ به صفر برسد. حتماً همیشه شارژر نزدیک‌تان باشد که در صورت رسیدن توان باتری به زیر 15 درصد، بلافاصله آن را به دستگاه وصل کنید.
  • عمر باتری‌های لیتیومی لپ‌تاپ، نزدیک به 3 سال است. بعد از گذشت این زمان، بایستی دقت بیشتری در استفاده از باتری لپ‌تاپ به خرج داد.
  • فن لپ‌تاپ کمک می‌کند تا تهویه هوا، باعث خنک‌شدن باتری و دیگر بخش‌های الکترونیک شود. از گذاشتن لپ‌تاپ بر روی مکان‌های بسیار گرم خودداری کنید.
  • درایورها و نرم‌افزارهای نصب‌شده روی دستگاه را حتی‌المقدور به‌روز نگه دارید تا از تعمیر باتری لپ‌ تاپ، دور شوید.

منبع: +

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام. خسته نباشید. خیلی جالب بود برام که از لحیم صحبتی نشد و روش یجوری بود که خیلی راحت با سیم میشه باتری رو درست کرد. ایول دمتون گرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا