دسترسی به تنظیمات باتری لپ تاپ

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

درباره تنظیمات باتری لپ تاپ چه می‌دانید؟ آیا با روش‌های افزایش عمر باتری لپ تاپ آشنا هستید؟ حتی بادوام‌ترین باتری‌های لپ تاپ نیز در نهایت روزی خراب می‌شوند. در بیشتر موارد باتری لپ تاپ آن طور که سازنده تبلیغ می‌کند دوام ندارد و باید به فکر چاره دیگری باشید.

البته برخی عوامل در این میان موثر هستند از جمله تنظیمات برق، تعداد برنامه‌های در حال اجرا و حتی دمای هوای اتاقی که در آن کار می‌کنید. در این مقاله سعی داریم تنظیمات باتری لپ تاپ و راه‌های به حداکثر رساندن عمر باتری آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

فرض کنید باتری لپ تاپ شما به 10% رسیده و به پریز برق یا منبع تغذیه خارجی دسترسی ندارید. چه کاری باید انجام دهید؟ در اینجا نحوه تنظیمات باتری لپ تاپ برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت عمر اضافی باتری را توضیح می‌دهیم.

عمر باتری لپ تاپ

1. از ابزار مدیریت عملکرد ویندوز استفاده کنید

اولین قدم برای بهبود تنظیمات باتری لپ تاپ، استفاده از ابزار مدیریت عملکرد ویندوز است. در ویندوز 10، این گزینه یک نوار اسلایدر است که از طریق نماد باتری در نوار وظیفه قابل دسترسی است.

شرکت سازنده لپ تاپ دقیقاً تعیین می‌کند که اسلایدر باتری چه تنظیماتی را کنترل کند. اما به طور کلی، این دستورالعمل‌ها را در نظر داشته باشید:

  • حالت بهترین عملکرد در تنظیمات باتری لپ تاپ برای افرادی است که مایلند زمان اجرای باتری را برای افزایش سرعت و پاسخگویی کاهش دهند. در این حالت، ویندوز مانع مصرف برق برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند نمی‌شود.
  • حالت عملکرد بهتر یا توصیه‌شده منابع را برای برنامه‌های پس‌زمینه محدود می‌کند اما در غیر این صورت مصرف برق را بر کارایی اولویت می‌دهد.
  • حالت باتری بهتر در تنظیمات باتری لپ تاپ عمر باتری بیشتری را نسبت به تنظیمات پیش‌فرض در نسخه‌های قبلی ویندوز فراهم می‌کند.
  • حالت صرفه جویی در باتری زمانی ظاهر می‌شود که لپ تاپ شما از برق جدا باشد. در این حالت روشنایی صفحه نمایش تا 30 درصد کاهش می‌یابد، دانلود Windows Update متوقف می‌شود و اکثر برنامه‌های پس زمینه به حالت تعلیق در می‌آیند.

2. برای مک بوک از تنظیمات باتری در macOS استفاده کنید

 تنظیمات باتری لپ تاپ در لپ‌تاپ‌های مک جدیدی که نسخه‌های به‌روز macOS را اجرا می‌کنند کمی متفاوت است. در macOS Monterey، برنامه System Preferences را باز کنید و روی Battery کلیک کنید.

اطمینان حاصل کنید که “Slightly dim the display while on battery power” علامت زده شده و “Enable Power Nap while on the battery power” انتخاب نشده باشد.

در صورتی که Power Nap فعال و مک بوک شما در حالت خواب باشد دستگاه هر چند وقت یکبار فعال می‌شود تا به روز رسانی‌ها را بررسی کند. با غیرفعال کردن آن، مک بوک شما در حالت خواب باقی می‌ماند تا زمانی که آن را دوباره فعال کنید.

مطلب پیشنهادی:کیبورد های منتخب گیمینگ 2022

بسته به اینکه کدام مک بوک و نسخه macOS را دارید ممکن است گزینه‌های دیگری را در قسمت تنظیمات باتری لپ تاپ مشاهده کنید. این موارد عبارتند از «بهینه سازی پخش جریانی ویدیو در حین شارژ باتری» برای غیرفعال کردن پخش ویدیوی HDR و «شارژ باتری بهینه شده».افزایش عمر در مک بوک

بعضی از انواع مک‌ها دارای تنظیمات حالت انرژی هستند که بسیار شبیه به ابزار مدیریت عملکرد ویندوز است که در بالا توضیح داده شد. اگر حالت انرژی را در بخش باتری در تنظیمات برگزیده سیستم می‌بینید گزینه‌های زیر را می‌توانید انتخاب کنید:

  • کم مصرف: برای افزایش عمر باتری، مصرف برق را کاهش دهید.
  • خودکار: مک شما به طور خودکار از بهترین سطح عملکرد خود استفاده می‌کند.
  • توان بالا: مصرف انرژی را برای بهبود عملکرد در طول بار کاری پایدار افزایش دهید.

3. گردش کار خود را ساده کنید: بستن برنامه‌ها و استفاده از حالت پرواز

تنظیمات باتری لپ تاپ زمانی اهمیت پیدا می‌کند که زمان زیادی را صرف کار کردن با لپ تاپ خود می‌کنید. در این میان استفاده از لپ‌تاپ با کمک روش‌های صرفه‌جویی در مصرف باتری بیشتر می‌تواند مطلوب باشد.

برای مثال بستن برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا حالت پرواز نقش مهمی در کاهش مصرف برق و افزایش عمر باتری لپ تاپ شما دارند. این کار شبیه به خاموش کردن چراغ‌ها در زمانی است که اتاق خالی و بدون استفاده در منزل خود دارید.

بیشتر بخوانید : آموزش اتصال لپ تاپ به تلویزیون در ویندوز 10

اگر همیشه با یکی از دو برنامه فایرفاکس و مایکروسافت ورد کار می‌کنید، هر دو برنامه را باز نگه دارید. اما اگر فقط یک ویدئوی YouTube را تماشا می‌کنید، با خاموش کردن و بستن بقیه برنامه‌ها بهترین عملکرد را خواهید داشت.

علاوه بر خاموش کردن سایر برنامه‌ها در حین انجام کار، فعال کردن حالت پرواز در ویندوز یا خاموش کردن Wi-Fi را به عنوان تنظیمات باتری لپ تاپ در نظر بگیرید.

در این میان حالت پرواز منبع قابل‌توجهی از تخلیه باتری را حذف می‌کند. برای نمونه رادیوهای بی‌سیم، برنامه‌ها و فرآیندهای پس‌زمینه‌ای که دائماً در حال استفاده هستند مانند به‌روزرسانی‌ها و اعلان‌ها خاموش شده و در افزایش عمر باتری تاثیر دارند.

4. برنامه‌های خاصی که باتری زیادی مصرف می‌کنند را ببندید

داشتن چندین برنامه و فرآیند در حال اجرا همزمان بر روی سیستم شما، عمر باتری را سریع‌تر از بین می‌برد. در این میان این احتمال وجود دارد که شما به طور فعال از همه برنامه‌هایی که در حال حاضر روی لپ تاپ خود در حال اجرا است استفاده نکنید.

در ویندوز، برنامه تنظیمات باتری لپ تاپ اولین قدم برای یافتن برنامه‌های پر مصرف است. برای این که بدانید کدام برنامه‌ بیشترین مصرف انرژی را دارد، در نوار جستجوی ویندوز 10، این جمله را تایپ کنید: «See which apps are affecting your battery life».

در ویندوز 11، می‌توانید به این لیست در قسمت تنظیمات Power & Battery در قسمت Battery Usage دسترسی داشته باشید. اگر برنامه‌ای را پیدا کردید که مصرف بالای باتری دارد آن را ببندید. اینها برنامه‌هایی هستند که در پس زمینه باز کرده‌اید مانند Spotify یا Adobe Reader.

در مرحله بعد برای تنظیمات باتری لپ تاپ در نوار جستجو عبارت «See which processes start up automatically when you start Windows» را تایپ کنید یا برنامه Task Manager باز شود.

در تب Startup، تمام ابزارهای کاربردی را که به محض راه اندازی کامپیوتر اجرا می‌شوند را مشاهده خواهید کرد. معمولاً هر برنامه‌ای با نامی مانند «دستیار دانلود» یا «Helper» غیرفعال می‌شود.

5. تنظیمات گرافیک و نمایشگر را تنظیم کنید

اگر یک پردازنده گرافیکی قدرتمند در لپ‌تاپ خود دارید باید مطمئن شوید که فقط بازی‌ها یا سایر برنامه‌های گرافیکی فشرده به آن نیاز دارند. در حالی که همه این برنامه‌ها را می‌توانید با استفاده از سیلیکون روی CPU کارآمدتر برای پردازش گرافیکی دریافت کنید.

اگر سیستم شما از گرافیک Nvidia GeForce استفاده می‌کند برای تنظیمات باتری لپ تاپ کنترل پنل GeForce را باز کنید سپس روی گزینه تنظیمات برنامه کلیک کنید تا هر برنامه را به یک تراشه پردازش گرافیکی اختصاص دهید.

6. به جریان هوا توجه کنید

اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی با باتری‌های لیتیوم پلیمری عرضه می‌شوند که به لطف نوآوری در فناوری باتری، پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سیستم‌افزاری، به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نسبت به باتری‌های یک دهه پیش نیاز دارند.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر کامپیوتر در محل


با وجود اقدامات لازم برای تنظیمات باتری لپ تاپ در نوع لپ تاپ‌های امروزی دیگر لازم نیست شارژ کامل باتری را به طور منظم انجام دهید تا آن را کالیبره کنید. دیگر نگران نباشید که تخلیه کامل باتری به لپ تاپ شما آسیب می‌رساند.جریان هوا

با این حال باید مراقب گرما باشید که به خالی شدن باتری کمک می‌کند. بزرگترین مشکلات به انسداد فیزیکی پورت‌های تهویه مربوط می‌شود. تجمع گرد و غبار یکی از مشکلاتی است که می‌توانید با تمیز کردن دریچه‌ها و فن لپ تاپ آن را رفع کنید.

یکی از مشکلات رایج استفاده از لپ تاپ روی بالش یا پتو است که هم می‌تواند مانع فن تهویه شود و هم گرمای ورودی را نگه دارد. بهتر است از لپ‌تاپ‌تان فقط روی سطوح سفت مانند میز یا جایی که جریان هوا یا خنک‌کننده را مسدود نمی‌کنند استفاده کنید.

7. مراقب باتری لپ تاپ خود باشید

تمام باتری‌ها با گذشت زمان ظرفیت شارژ خود را از دست می‌دهند و در نهایت نیاز به تعویض خواهند داشت. بررسی وضعیت سلامت باتری در کنار تنظیمات باتری لپ تاپ همیشه ایده خوبی است.

در لپ تاپ مک بوک اپل، برای اینکه ببینید آیا باتری به پایان عمر خود نزدیک شده یا خیر کلید Option را نگه دارید و روی نماد باتری در نوار منو کلیک کنید تا وضعیت باتری نشان داده شود. اگر پیام «Replace Now» را مشاهده کردید احتمالاً باتری شما کمتر از ظرفیت اصلی خود کار می‌کند. با باز کردن برنامه System Information و رفتن به برگه Power، می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره تعداد چرخه‌های شارژ باتری خود پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : تعویض کابل شارژر لپ تاپ

8. تنظیمات مدیریت باتری را مرور کنید.

برخی از لپ تاپ‌های جدید می‌توانند به طور خودکار تاریخچه دما و الگوهای شارژ باتری را کنترل کنند. از طریق نرم افزار می‌توانید از این اطلاعات برای تنظیمات باتری لپ تاپ استفاده کنید تا در صورت عدم استفاده منظم از باتری، کمتر از 100٪ ظرفیت باتری باقی بماند.

9. همیشه یک باتری پشتیبان همراه داشته باشید

در نهایت ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه همیشه باتری لپ تاپ شما کافی است همراه داشتن یک بسته باتری خارجی است. این منابع برق خارجی مشابه شارژر به لپ تاپ شما متصل می‌شوند.عمر باتری لپ تاپ

این باتری‌های پشتیبان در قیمت‌های مختلف و همراه با آداپتورهایی برای استفاده در مدل‌های مختلف لپ تاپ ارائه می‌شوند. آنها را می‌توان در بیش از یک سیستم و حتی برای دستگاه‌های دیگر مانند تلفن یا تبلت استفاده کرد.

چگونه تنظیمات باتری لپ تاپ خود را تغییر دهیم؟

اگر می‌خواهید تنظیمات باتری را در لپ تاپ خود تغییر دهید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

به طور پیش فرض، OSU Energy Helper انتخاب شده است. نکته مهم این که بسته به پیکربندی نمای پنل کنترل شما ممکن است دستورالعمل‌ها کمی متفاوت باشد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

1. ویندوز 7

  1. روی “Start” کلیک کنید.
  2. روی “Control Panel” کلیک کنید
  3. روی “Power Options” کلیک کنید
  4. روی “Change battery settings” کلیک کنید
  5. مشخصات مربوط به برق مورد نظر خود را انتخاب کنید

2. ویندوز XP

  1. 1. روی “Start” کلیک کنید
  2. به “settings” بروید
  3. روی “Control Panel” کلیک کنید
  4. روی نماد “Power Options” کلیک کنید
  5. کشویی Power Schemes را به OSU Energy Saver تغییر دهید
  6. روی “OK” کلیک کنید
  7. پنجره کنترل پنل را ببندید

جمع بندی

با گذشت زمان، توانایی باتری‌های لیتیوم یونی برای نگه داشتن شارژ کاهش می‌یابد. این مشکل برای لپ‌تاپ شما دو برابر می‌شود چون به توان خروجی بالا نیاز دارد و اغلب در محیطی با تهویه ضعیف داغ می‌شود. بنابراین برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

در حالی که گزینه‌های زیادی برای تنظیمات باتری لپ تاپ وجود دارد یک راه حل عملی این است که برای کاهش تخریب غیرضروری و بهبود طول عمر باتری، محدودیت شارژ باتری را روی لپ تاپ خود تعیین کنید. می‌توانید با استفاده از محدود کننده شارژ باتری داخلی به این هدف برسید.

استراتژی‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم به شما کمک می‌کنند تا از باتری خود نهایت استفاده را ببرید. با این حال، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ جدید هستید و زمان کارکرد باتری یکی از نگرانی‌های اصلی شماست لپ‌تاپ‌هایی با بهترین عمر باتری را مورد توجه ویژه قرار دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا