انواع روش‌های نگهداری برگ مو

خانه‌دارینظافت و شستشو

برگ مو یا برگ انگور، به عنوان یکی از محصولات غذایی بسیار پرخاصیت و پرطرفدار شناخته شده است. این محصول غذایی به دلیل این که در تمامی فصول سال قابل برداشت نیست، افراد سعی می‌کنند آن را به روش‌های مختلف نگهداری کنند تا بتوانند در فصول مختلف سال از آن استفاده نمایند.

با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب چند تکنیک و روش کاربردی جهت نگهداری برگ مو را به طور کامل شرح دهیم.

نکات کلیدی

  • در روش فریز کردن تمامی ویتامین‌های موجود در این نوع برگ از دست نرفته بلکه از تازگی و طراوت منحصر به فردی برخوردار است.
  • سعی کنید هنگام نگهداری برگ مو در آب نمک از نمک‌های طبیعی مانند نمک دریا استفاده کنید که به حفظ ارزش غذایی این برگ کمک می‌کند.
  • تمامی برگ موها در روش‌هایی مختلف قابلیت نگهداری تا ۶ ماه را دارد.

نگهداری برگ مو در فریزر

در حال حاضر از بهترین راهکارهای نگهداری برگ مو، روش فریزر کردن است که مانند نگهداری موسیر تازه در فریزر کار بسیار ساده و راحتی است و اکثر افراد به ویژه کدبانوها این روش را برای نگهداری این محصول استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که در این روش ابتدا برگ مو تازه و ترد را شسته و آبکش کرده و می‌گذارند تا آب اضافی آن به خوبی خشک شود سپس ساقه آنها را چیده به صورت دسته‌های چند تایی و کاملا مرتب و به یک اندازه روی هم چیده و در کیسه فریزر قرار می‌دهند.

نکته‌ای که در مورد این روش باید در نظر بگیرید این است که جهت استفاده از این نوع برگ مو، حتما نیم ساعت قبل آن را از یخچال خارج کرده و بگذارید تا یخ آن آب شده و کاملا از سطح برگ خارج گردد و سپس مورد مصرف قرار دهید.

البته ناگفته نماند که بهتر است پس از قرار دادن برگ مو در پلاستیک فریزر هوای داخل کیسه را خالی کنید تا در این صورت با استفاده از این روش تازگی و کیفیت برگ مو، حفظ گردد.

بدیهی و روشن است که نگهداری برگ مو در فریزر تا حدودی خواص و ارزش غذایی آن را می‌کاهد ولی کاملا آن را از بین نبرده و قابلیت استفاده در خارج از فصل برداشت را دارد.

نگهداري برگ مو

نگهداری برگ مو در آب نمک

از جمله روشهای دیگری که می توان برای نگهداری برگ مو به کار برد، قرار دادن برگ مو، در محلول آب نمک است که این کار خاصیت گندزدایی دارد و سبب نگهداری برگ مو برای مدت زمان طولانی می شود.

این روش نگهداری به شما این امکان را می‌دهد که در زمان جابه‌جایی و بسته‌بندی وسایل آشپزخانه در اسباب کشی، نگران فاسد و خراب شدن برگ‌ مو نباشید.

برای نگهداری برگ مو در آب نمک ابتدا، آن را چیده و شسته و ساقه آن را با احتیاط جدا کنید تا دچار پارگی نشود. سپس درون آب نمک حل شده قرار دهید که بهتر است این برگ‌ها برای مدت چند ساعت در آب نمک باقی بماند.

نکته قابل ذکر در مورد این روش نیز این است که طعم آب نمکی که برای برگ مو استفاده می شود، نباید خیلی شور باشد چرا که برگ‌ها طعم شوری به خود می‌گیرند.

حتما زمانی که رنگ برگها تغییر کرد و ترد شدند، آن را از آب نمک خارج کرده و به صورت دسته‌های چند تایی، درون کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر نگهداری نمایید.

البته روش دیگر آن نیز به این طریق است که پس از مراحل شستشو و ساقه چینی آب ولرم را درون شیشه های بلوری درب فلزی ریخته نمک را به آن می‌افزایند و سپس برگ‌ها را به صورت چند تایی لول کرده و درون آن قرار می‌دهند.

استفاده از نمک‌های طبیعی به خصوص نمک دریا در حفظ مواد آلی و معدنی موجود در این برگ غذایی بسیار کمک کننده است.

نگهداری برگ مو در آب نمک

طرز نگهداری برگ مو با سلفون

در این روش همانند روش‌های دیگر ابتدا برگ مو ر ا شسته و آبکش می کنند سپس می گذارند تا به خوبی خشک شود و ساقه آن را جدا نموده و سپس برگ‌ها روی هم به صورت مرتب قرار داده و داخل سلفون قرار می‌دهند.

ضمنا جهت کیفیت و بسته‌بندی محصول هوای داخل سلفون را خالی می کنند تا بتوان برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نمود.

روش بسته‌بندی برگ مو درون سلفون کاملا سلیقه ای است گاهی آن را به صورت چند تایی بسته‌بندی کرده و گاهی آن را به صورت رولی می‌پیچند و درون فریزر قرار می‌دهند.

شایان ذکر است که طرز نگهداری برگ مو با سلفون امروزه بسیار رایج‌تر نسبت به روش‌های مشابه است که نتیجه بسیار خوبی را بدنبال دارد. برگ مو در این روش بدون هیچگونه آسیب به برگ و ارزش غذایی آن نگهداری می‌گردد و برای مصرف افراد توصیه می‌شود.

طرز نگهداری برگ مو با سلفون

روش نگهداری برگ مو در سرکه

روش نگهداری برگ مو در سرکه همانند روش نگهداری برگ مو در آب نمک است در صورتی که به جای آب نمک از محلول سرکه استفاده می‌شود.

بنابراین برای این که بتوانید از این ماده غذایی ارزشمند به راحتی نگهداری کنید و همچنین برگ‌های مو طراوات و کیفیت خود را از دست ندهند می‌توانید این روش را نیز امتحان کنید که قطعاً یکی از بهترین راهکارها و روش‌های نگهداری برگ مو محسوب می‌شوند.

روش نگهداری برگ مو به صورت خشک شده

در این روش که از قدیم الایام در میان ایرانیان مرسوم بوده است روش خشک کردن است که در این روش نازک‌ترین و تازه‌ترین برگ موها برای آن استفاده می‌شود.

در این روش برگ ها را شسته و پس از آبگیری آن را توسط سوزن‌های ظریف از نخ عبور داده و در سایه خشک می کنند. این برگ‌ها را قبل از مصرف، چند ساعت درون آب گرم قرار می‌دهند تا تازگی و طراوت برگ‌ها مجدد برگردد و بتوان آن را به خوبی استفاده نمود.

روش نگهداری برگ مو در شیشه

روش نگهداری برگ مو در شیشه، بدین صورت است که ابتدا برگ‌های سبز مو را چیده و آنها را شستشو می‌دهند سپس داخل آبکش ریخته و بگذارید تا آب اضافی آن به خوبی خشک شود.

در مرحله بعدی، شیشه مورد نظر را قبلا شسته و خشک کرده، سپس برگ موها را به شکل لوله‌ای پیچانده و داخل شیشه قرار دهید و این روش را تکرار کنید تا شیشه کاملا پر شود.

در آخر داخل شیشه را با آب، نمک و سرکه پرکرده و درب شیشه را محکم بسته و حالا یک قابلمه پر از آب کرده و روی حرارت قرار داده و بگذارید تا بجوش آید سپس شیشه‌ها را داخل آب جوش قرار داده و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا شیشه‌ها در درون قابلمه آب جوش بجوشد.

روش نگهداری برگ مو در شیشه

نکته حائز اهمیتی که در مورد این روش باید در نظر بگیرید این است که حتما بایستی آب درون قابلمه، بالاتر از شیشه ها قرار گیرد و در آخر شیشه‌ها را از درون قابلمه برداشته و بگذارید خنک شود در پایان شیشه‌های استریل شده و پلمپ شده را پس از سرد شدن در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

لازم به ذکر و یادآوری است که این کار باعث جلوگیری از ورود هوا به داخل شیشه و نیز مانع از خرابی و کپک‌زدگی برگ مو می‌شود.

سخن پایانی

روش شوری برگ مو، از بهترین، ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های نگهداری برگ مو به حساب می‌آید که شما دوستان گرامی می‌توانید با استفاده از این روش‌ برای مدت طولانی برگ‌های مو را نگهداری کنید.

سوالات متداول

بهترین روش نگهداری برگ مو کدام است؟

استفاده از آب، نمک و سرکه است که کاملا ارگانیک و طبیعی بوده و از لحاظ ارزش غذایی بسیار ارزشمند است.

مهم‌ترین نکته نگهداری برگ مو چیست؟

باید آن را در جای تاریک و خنک و دور از نور نگه داشت تا از کیفیت و ارزش غذایی آن کاسته نگردد.

برگ مو را تا چند مدت می توان در فریزر نگهداری نمود؟

به مدت 6 ماه می توان آن را در دمای مشخص و معین نگهداری نمود.

چرا برگ مو را در آب نمک قرار می دهند؟

برای این که کیفیت خود را حفظ نماید و بتوان از آن برای مدت زمان بیشتری در فصول مختلف سال استفاده کرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا