آشنایی با ترفندهای خشکشویی پتو

نظافت و شستشوخشکشویی

برای شستن پتوها شاید تصور شما این باشد که بهتر است بجای مراجعه به خشکشویی، خودتان در خانه این کار را انجام دهید تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم از لحاظ بهداشتی به تمام مراحل کار مطمئن باشید. اما باید این را بدانید خشک‌کن‌های اکثر ماشین‌های لباس‌شویی، توانایی لازم را برای انجام این کار ندارند.

پتوها در خشک‌کن‌های خانگی گلوله می‌شوند و در انتهای کار، بافت پتوها به شکل دسته‌ای در می‌آید. استفاده از شوینده‌های نامناسب و بی‌توجهی به بافت و وزن پتوها نیز می‌تواند فرآیند خشکشویی پتو را برای شما به کاری دشوار تبدیل کند و در انتهای کار مجبور به کنار گذاشتن آن‌ها شوید.

برای حل این موارد، کافیست این مقاله را تا انتها مطالعه کرده تا با تمام ترفندهای خشکشویی پتو در خانه آشنا شوید.

برای خشکشویی پتو باید چه مراحلی را انجام دهیم؟

چندین روش مختلف برای نحوه شستن پتو وجود دارد:

  1. شستن با دست
  2. تمیز کردن نقطه‌ای
  3. تمیز کردن با ماشین لباسشویی

محاسبه رایگان هزینه خشکشویی در محل!

چطور پتو ها را بشوییم

دو عامل مهمی که در هنگام شستشوی پتو باید در نظر گرفته شوند، جنس و بافت پارچه آنهاست. این دو عامل به شما کمک می‌کند تا روش تمیز کردن مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی خشکشویی پتو شامل سه مرحله زیر است:

  • مرحله 1: پتوها را یکی یکی و بدون لباس های دیگر در خشک کن قرار دهید. یک پتو برای حرکت در خشک کن به فضای زیادی نیاز دارد، تا هوا به خوبی درون ماشین جریان یابد. پر کردن بیش از حد خشک‌کن باعث می‌شود یا پتوها از بین بروند یا عملیات خشک کردن آن‌ها ناقص بماند.
  • مرحله 2: چند توپ تنیس را با پتو در خشک‌کن بیندازید. توپ های تنیس را در یک جوراب تمیز و سفید قرار دهید و انتهای آن را گره بزنید. توپ‌های تنیس با جدا کردن پتو و جلوگیری از توپی شدن پتو، به پف‌دار شدن کمک می‌کنند.
  • مرحله 3: زمانی که پتو در حال خشک شدن است، هر 20 دقیقه یکبار آن را بررسی کنید. آن را بیرون بیاورید و دوباره مرتب کنید. این کار به خشک شدن یکنواخت پتوها کمک خواهد کرد.

نحوه پاک کردن موهای درون پتو در حین خشکشویی

هم موهای انسان و هم موهای حیوانات خانگی تمایل به چسبیدن به اثاثه یا لوازم داخلی و پتو دارند. حتی زمانی که پتوهای پوشیده از مو را می‌شویید، بیرون آمدن آنها با مو غیرمعمول نیست.

با این حال، هنگام شستن پتو، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای پاک کردن موها از روی پتوها انجام دهید. حذف موهای زائد قبل از قرار دادن پتو، در ماشین لباسشویی شروع می‌شود و این روند تا پایان خشک کردن ادامه می‌یابد.

  • مرحله 1: پرزها و موهای پتو را با یک برس یا غلتک پرز بردارید. شما همچنین می‌توانید آنها را با برس زدن روی پتو در حرکات کوتاهی از روی پتو جمع کنید. یا می‌توان پتو را روی میله پرده حمام خود آویزان کرده و دو طرف پتو را پرز گیری کنید.
  • مرحله 2: پتو را در ماشین لباسشویی با رعایت دستورالعمل های مراقبت بشویید. نرم‌کننده‌ها و شوینده‌های مایع را به‌همراه یک فنجان سرکه به آب درون ماشین اضافه کنید. (توجه: پتوها را با وسایل پرززا مانند حوله یا ژاکت نشویید)
  • مرحله 3: قبل از اینکه پتو خود را خشک کنید، تله پرز خشک‌کن خود را خالی کنید.
  • مرحله 4: حالا خشک‌کن را روی حرارت کم قرار دهید. از یک ورق خشک‌کن و یک توپ خشک ‌کن برای جذب پرز استفاده کنید و آن را از پتو بردارید.
  • مرحله 5: وقتی پتو خشک شد، آن را روی میله پرده حمام آویزان کنید. در انتهای کار می‌توانید از یک برس یا غلتک پرز برای پاک کردن موهایی که روی پتو باقی مانده استفاده کنید.

اگر دوست دارید در منزل خودتان پتوها را بشوئید؛ می‌توانید از نظافتچیان آچاره کمک بگیرید. 

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

نحوه پاک کردن موهای پتو در خشکشویی

چگونه از لکه برها برای خشکشویی پتو استفاده کنیم؟

قبل از فرآیند خشکشویی پتو باید براساس جنس پتوها، مناسب‌ترین لکه‌بر را انتخاب کنید. لکه‌برها، به برطرف کردن لکه‌های سخت، قبل از شستن پتو کمک می‌کنند. اما قبل از استفاده از هر نوع لکه بری باید مطمئن شوید که استفاده از آن به پتوهای شما آسیب نمی‌زند. لکه‌‌برها معمولاً برای استفاده با مواد ظریف مانند پشم مناسب نیستند.

قبل از قرار دادن پتو در ماشین لباسشویی، لکه‌های جزئی را به لکه‌بر آغشته کرده و سپس دو طرف ناحیه لکه‌شده را به هم بمالید تا روی لکه‌بر اثر بگذارد. پنج تا 10 دقیقه صبر کنید و سپس به طور معمول پتوهای خود را بشویید. برای لکه‌های خشک یا سخت‌تر، می‌توانید قبل از شستن، پتو را به مدت یک شب درون آب بگذارید تا کاملا خیس بخورد.

برخی از لکه‌ها در اثر گرمای خشک کن از بین نمی‌روند. بنابراین اگر لکه کثیف هنوز وجود دارد، می‌توانید روند بالا را دوباره تکرار کنید.

آموزش خشکشویی پتو نخی یا کتان

پتوها و پارچه های پنبه ای و کتانی معمولاً در هنگام شستشو کمی کوچک می‌شوند، اما جنس و مواد تشکیل دهنده آنها، باعث می‌شود تا پنبه و کتان موادی ایده‌آل، برای افراد با سابقه آلرژی باشد. اگر پتوهای شما معمولی هستند، به راحتی می‌توانید آن‌ها را با آب داغ بشویید و از شر گرد و غبار و آلودگی‌های آن‌ها خلاص شوید.

از طرفی، استفاده از آب داغ و چرخه خشک‌کن با حرارت بالا، به ضدعفونی کردن پتوهای شما کمک خواهد کرد. با وجود این مزیت، بهتر است در دفعات اول خشکشویی، پتو‌های کتانی را با آب گرم شسشتو ندهید زیرا الیاف آن‌ها آسیب می‌بیند. بنابراین برای این نوع خشکشویی پتو در صورت نیاز به استفاده از آب گرم، ابتدا آن را در آب سرد قرار داده و سپس در زمان خشک کردن، میزان حرارت را کم کنید.

چقدر طول می‌کشد تا یک پتو تمیز شود؟

خشکشویی پتو نباید بیش از یک چرخه ماشین لباسشویی طول بکشد، مگر اینکه پتو خیس بیرون بیاید. این بدان معناست که ماشین کاملاً نمی‌چرخد. اینجور مواردی ممکن است در هنگام شستن پتوهای بزرگ و حجیم اتفاق بیفتد. در آن صورت، توصیه می‌کنیم که چرخه دوم آبکشی و چرخش را بدون مواد پاک کننده انجام دهید.

مدت زمان خشک شدن پتو به موادی که از آن ساخته شده است، بستگی دارد. بسته به بزرگی پتو، اکثر آنها از یک تا سه ساعت در خشک‌کن با حرارت کم خشک می‌شوند. اما برای برخی نمونه‌های دیگر، مانند پتوهای پشمی، احتمالا لازم باشد آن‌ها را با هوا خشک کنید که بسته به شرایط جوی ممکن است تا 24 ساعت زمان ببرد.

زمان خشکشویی پتو

آموزش خشکشویی پتو پشمی

خشکشویی پتو پشمی نسبت به پتوهای کتانی از حساسیت بالاتری برخوردار است. خشکشویی پتو پشمی باید با آب سرد باشد و  تنظیمات خشک کن در حالت آهسته قرار گیرد. برای اینکه بافت پتوهای پشمی به یکدیگر نچسبد، باید از هر گونه هم‌زدن جدی یا چرخه‌های سنگین چرخش جلوگیری کنید.

هرگز پتوی پشمی را در خشک‌کن قرار ندهید، مگر اینکه برچسب پارچه به طور مشخص بگوید که این کار اشکالی ندارد. استفاده از خشک‌کن یک راه مطمئن برای پتوهای پشمی نمدی است. در عوض، پتو را روی بزرگ‌ترین سطحی که می‌توانید پهن کرده و آن را کاملا باز کنید یا مرتباً آن را تنظیم کنید تا همه قسمت‌ها در معرض هوا قرار بگیرند.

بسته به اندازه پتو، ممکن است ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد تا پتو خشک شود.

آموزش خشکشویی پتو

نحوه شستن و خشک کردن پتوهای الیاف مصنوعی

پتوهای مصنوعی مانند پشم گوسفند و پتوهای مخملی را می‌توان مانند پنبه یا کتان در ماشین لباسشویی و خشک‌کن قرار داد. اما این نوع پتو تحمل دمای بالاتر را ندارد، بنابراین آنها را در باید تنظیمات سرد بشویید. ممکن است پس از چند بار شستشو با آب داغ متوجه آسیب نشوید، اما در دراز مدت، الیاف مصنوعی به اندازه پتوهای الیاف طبیعی شکل، ضخامت و یکپارچگی خود را حفظ نمی‌کند.

بنابراین شستن مکرر آن‌ها در آب داغ یا خشک کردن آن‌ها روی حرارت بالا، روند زوال آن‌ها را تسریع می‌کند. خبر خوب در مورد پتوهای مصنوعی این است که این پتوها سبک وزن هستند و به اندازه الیاف طبیعی آب را در خود نگه نمی‌دارند. بنابراین این نوع خشکشویی پتو تنها در یک ساعت انجام می‌شود.

کلام آخر

برای اینکه خشکشویی پتو برای شما به کار دشواری تبدیل نشود، بهتر است این کار را چند بار در سال با آب سرد (یا اگر پتو کثیف به نظر می‌رسد، در آب گرم) انجام دهید. پس از شستن اولیه، روی حرارت کم یا متوسط پتوها را خشک کرده و گاهی پتو را جدا کنید تا نواحی چین‌خورده‌ای که ممکن است رطوبت را در خود نگه دارند، به کامل خشک شوند.

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا