طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر

خانه‌دارینظافت و شستشو

اگر به بازار رفتید و چند کیلو موسیر خریداری نموده‌اید یا اینکه به فکر ذخیره آن برای سایر فصول سال هستید، لازم است که روش صحیح نگهداری آن را بدانید. یکی از روش‌های متداول، نگهداری موسیر در داخل یخچال است.

البته طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر فوت وفن‌‌های خاصی دارد که برای شما بیان خواهیم کرد. توجه داشته باشید که اگر به این نکات توجه نکنید در مدت زمان کوتاهی موسیرهای تازه شما، به طور کامل طراوت خود را از دست خواهند داد و شما با چند کیلو موسیر خراب و گندیده روبه‌رو خواهید شد.

در آشپزخانه برای بسته بندی هرنوع مواد غذایی، به تکنیک خاصی نیاز است؛ زیرا با یک سری مواد فاسدشدنی و خوراکی‌هایی سروکار دارید که باید در فضای سرد یخچال نگهداری شوند. با انجام این تکنیک‌ها، می‌توانید همه مواد غذایی را به‌راحتی برای نگهداری طولانی مدت یا اسباب کشی آماده کنید.

شما می‌توانید در این زمینه از مهارت و تجربه نیروهای خدمات بسته بندی اثاثیه منزل در اسباب کشی آچاره استفاده کنید. سرویس دیگر آچاره، خدمات اسباب کشی است که انواع ماشین اسباب کشی همراه با کارگران کاربلد به محل اعزام می‌شوند و در مدت زمان کوتاهی تمامی اسباب و وسایل شما را از مبداء به مقصد حمل می‌کنند؛ بدون اینکه آسیبی به وسایل شما وارد شود!

در صورت نیاز به این خدمات روی لینک‌های مربوطه کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • قراردادن موسیر در سبد یا ظروف دربسته، راهی مؤثر برای طراوت آن‌ها تا زمان استفاده است.
  • حتماً باید پیش از بسته‌بندی موسیر از خشک‌بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • نگهداری موسیر در فریزر به‌مراتب از نگهداری آن در محیط بیرون بهتر است.

همه چیز درباره موسیر

موسیر یک گیاه مشابه سیر بوده، با این تفاوت که ریشه آن فقط یک پیاز درشت دارد. برگ این گیاه باریک و دراز و گل‌هایش مایل به قرمز هستند. موسیر را به‌عنوان سیر کوهی نیز می‌شناسند که دارای انواع مختلفی نظیر دانمارکی، هلندی و ایرانی هستند.

پیاز این گیاه را معمولاً به‌عنوان پیازچه خوراکی و برگ‌ها آن را مانند سبزیجات استفاده می‌کنند. این گیاه را هم می‌توان در زمین زراعی کاشت و هم به‌صورت خودرویی رشد می‌کند. موسیر دارای کاربردهای فراوانی در آشپزی است و خواص فوق‌العاده مفیدی برای بدن دارد. این گیاه دارای بو و طعم بی‌نظیر است و به همین منظور به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود.

طرز نگهداري موسير تازه در فريزر

کاربرد موسیر در آشپزی

گفتیم که از موسیر به‌عنوان یک ادویه خوش‌طعم و خوش‌بو استفاده می‌کنند که کاربرد اصلی این گیاه نیز همین است. اما از دیگر کاربردهای آن می‌توانیم به موسیر در سالادهای نظیر سالاد گوجه‌فرنگی و سالاد آووکادو، اشاره کنیم که طعم بی‌نظیر به آن می‌بخشد.

همچنین می‌توان موسیرها را کاراملی کرد و از آن، به‌عنوان یک افزودنی خوشمزه در ساندویچ‌ها و برگرها بهره برد یا حتی می‌توانید با ریختن چند موسیر داخل سوپ گرمتان، از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

یکی دیگر از کاربردهای پرطرف‌دار این گیاه، ترکیب ماست و موسیر است که معمولاً در کنار غذا آن را میل می‌کنند. درنتیجه می‌توان گفت موسیر به طور روزانه استفاده‌های فراوانی دارد.

طرز استفاده از موسیر

پیش ازآنکه به طرز نگهداري موسير تازه در فريزر بپردازیم، باید چگونگی استفاده از این محصول را بررسی کنیم. گیاه موسیر دارای یک پیازچه و چندین برگ است. برگ‌های موجود در پیازچه را باید مثل سایر سبزیجات استفاده کنید.

اما نحوه استفاده از پیازچه کمی متفاوت است، زیرا ابتدا باید پوست آن را جدا کرده و سپس به کمک چاقو موسیر را نگین یا رنده کنید و در نهایت با سایر مواد غذایی مخلوط کنید.

موسیر تمام سال در بازار موجود نیست، به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند موسیر را برای تمام سال خود نگهدارند که چندین روش متفاوت برای نگهداری این گیاه وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

روش نگهداری موسیر تازه خارج از فریزر

شما می‌توانید بدون آنکه پوست پیاز موسیر را جدا کنید، آن را تا ماه‌ها تازه نگه‌دارید در ادامه با طرز نگهداری موسیر تازه بدون جدا کردن پوست آن آشنا خواهید شد:

1. نگهداری موسیر تازه در داخل گونی

یکی از روش‌های طرز نگهداری موسیر تازه، استفاده از گونی‌های پارچه است. همان گونی‌های که درگذشته برای نگهداری مواد غذایی مختلفی به‌ویژه گندم و برنج مورداستفاده قرار می‌گرفتند. گونی‌های پارچه‌ای به دلیل اینکه دارای کربن بسیار کمی هستند، بهترین ابزار برای نگهداری انواع میوه‌ها و سبزیجات به‌ویژه موسیر به‌حساب می‌آیند.

برای استفاده از این گونی‌ها کافی است مقدار زیادی از موسیرها را درون گونی ریخته سپس سر آن را محکم ببندید و آن را به انباری یا هر مکان خنک ساختمان خود ببرید. توجه داشته باشید که شما تا ماه‌ها می‌توانید از این روش استفاده کنید و اصلاً نگران آسیب‌دیدن موسیرها نباشید.

2. نگهداری موسیر در سبدهای آویز

نگهداری تعداد زیادی موسیر در یک سبد آویز، یکی از بهترین متدها برای سالم و تازه نگه‌داشتن آنها است. علاوه بر اینکه استفاده از این سبدها برای نگهداری سبزیجات، روش بی‌نظیر است، آنها را از شر جانوران موذی داخل آشپزخانه دور می‌کند.

این روش بسیار پرکاربرد و راحت است؛ زیرا در ارتفاع قابل‌دسترسی آویزان می‌شوند و به‌راحتی می‌توان از موسیرها استفاده نمود. البته باید مطمئن شوید که سبد موردنظر سوراخ‌های بزرگ نداشته باشد، زیرا در این حالت پیازچه‌ها از داخل سبد افتاده و دیگر قابل‌استفاده نخواهند بود.

برای این کار بهتر است از یک سبد با جنس پارچه ضخیم نفوذ‌ناپذیر استفاده کنید. سبدهای قلاب‌بافی که با طناب ساخته شده، انتخاب خوبی در این زمینه هستند.

3. نگهداری موسیر در کیسه‌های توری

استفاده از کیسه‌های توری یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای نگهداری از موسیر‌ها تا چند ماه است البته این روش با طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر بسیار متفاوت است. این کیسه‌ها معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز هستند که علاوه بر اینکه از افتادن پیازچه‌ها جلوگیری می‌کنند باعث حفظ سلامتی و طول عمر آن‌ها نیز می‌شوند.

همچنین باید گفت این توری‌ها معمولاً در میوه‌فروشی‌ها وجود دارند و حتی برای بردن انواع میوه‌ها تا منزل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این روش، توری باید روی دیوار آویزان باشد که در میان موسیرها هوا در گردش باشد.

روش نگهداری موسیر تازه

4. نگهداری موسیر در پاکت‌های قهوه‌ای

اگر نمی‌خواهید از طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر استفاده کنید، می‌توانید از پاکت‌های قهوه‌ای برای تازه نگه‌داشتن موسیر کمک بگیرید. منظور از پاکت‌های کاغذی قهوه‌ای همان پاکت‌های هستند که در فروشگاه‌های میوه‌تربار، آجیل‌فروشی و حتی قصابی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این پاکت‌ها به دلیل حمل و جابه‌جایی آسان، قیمت پایین‌، استحکام بالا و همچنین محافظت بالا در برابر خرابی مواد غذایی بسیار موردتوجه همگان قرار گرفته است. برای استفاده از این روش فقط کافی است موسیر‌ها را بدون جداکردن پوست درون پاکت بریزید و درب آن را محکم تا دهید، طوری که هوا به داخل آن نفوذ نکند و سپس پاکت را در یک محل خنک مانند انباری قرار دهید.

نگهداری موسیر در فریزر

5. سبدهای موجود در آشپزخانه

می‌توانیم برای نگه‌داشتن موسیرها از سبدهای موجود در آشپزخانه نیز استفاده کنیم. این سبدها همان محفظه‌های فلزی درون آشپزخانه هستند که معمولاً پیاز و سیب‌زمینی را داخل آن‌ها می‌ریزند. شما می‌توانید از این محفظه‌ها برای نگهداری موسیر نیز استفاده کنید.

دسترسی به موسیر در این روش بسیار راحت است، اما متأسفانه فقط تا دو ماه می‌توانید از این روش بهره ببرید، زیرا پس از دو ماه احتمال خرابی موسیر بسیار بالا است.

6. نورهای خشک‌شده

یکی دیگر از روش‌های نگهداری موسیر در بلندمدت، گره‌زدن ریشه یا همان سبزی موسیرها است. این روش به حفظ شادابی موسیرها بسیار کمک می‌کند و باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. برای این کار باید ریشه‌های موسیرهای تازه‌ای را به هم ببافید و درنهایت چندین موسیر را کنار هم بگذارید.

سپس آن رشته سیر را در آشپزخانه یا انبار آویزان کنید. این طرز نگهداری موسیر تازه علاوه بر حفظ شادابی و افزایش طول عمر باعث زیبایی آشپزخانه شما نیز می‌شوند.

طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر

یکی از روش‌های نگهداری موسیر تازه، استفاده از فریزر است. برای این کار شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

  • طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر با ظروف پلاستیکی

طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر با استفاده از ظروف پلاستیکی، روش محبوب بانوان هندی است، البته امروزه کدبانوهای ایرانی نیز از همین روش استفاده می‌کنند و بدون شک یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری طراوت و شادابی موسیرها است.

برای این کار باید ابتدا پوست موسیرها را جدا کرده و آن را نگین یا رنده کنید (به صورتی که از موسیر در ترکیب غذایی خود استفاده می‌کنید) سپس موسیرها را درون یک ظرف پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید. طوری که هوا به درون آن وارد نشود. در نهایت ظروف حاوی موسیر را درون فریزر بگذارید و تا حداقل ۱۸ ماه از آن استفاده کنید.

  • طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر با کیسه‌های زیپ‌دار

یکی دیگر از روش‌های طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر استفاده از کیسه‌های زیپ‌دار است. این روش علاوه بر اینکه نسبت به ظروف پلاستیکی جای کمتری را اشغال می‌کند، مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز است.

در این روش هم شما باید ابتدا پوست موسیرها را جدا کرده، آن‌ها را بشویید و چند ساعت فرصت دهید تا کاملاً خشک شوند، سپس آن‌ها را رنده یا خردکنید و درون کیسه‌های زیپ‌دار قرار دهید. در نهایت زیپ کیسه‌ها را محکم ببندید تا هوا به درون آن وارد نشود و کیسه حاوی موسیر را درون فریزر قرار دهید. این روش نیز تا چندین ماه موسیر را تازه نگه خواهد داشت. به این ترتیب حتی به علت آب شدن مواد غذایی در فریزر هم موسیرها محفوظ خواهند بود و آسیب نمی‌بینند.

سخن پایانی

موسیر یکی از محصولات غذایی است که طرفداران زیادی داردغ اما متأسفانه در تمام فصول سال در بازار وجود ندارند. به همین دلیل افراد به فکر نگهداری از این محصول می‌افتند تا در هر زمانی که خواستند از موسیر استفاده کنند. موسیر را هم می‌توانید فریز کنید و هم با روش‌های متعددی در آشپزخانه یا انبار نگهداری کنید.

ما در این مطلب طرز نگهداری موسیر تازه در فریزر را به دو روش شرح دادیم. شما می‌توانید با توجه به میزان موسیری که قصد دارید در فریزر نگهداری کنید به یکی از دو روش ذکر شده عمل کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا