آموزش کامل ساخت قاب توری پنجره

تعمیرات ساختمانتوری درب و پنجرهساختمان

پرواز حشرات موذی، گرده‌های برخاسته از گیاهان و گرد و غبار موجود در فضای بیرون به درون خانه نفوذ کرده و شما را کلافه می‌کند. در این شرایط نیاز به توری دارید که در هنگام باز بودن درب و پنجره مانعی در برابر ورود ایجاد کند. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با دستان خودتان توری مد نظرتان را تهیه کنید. در این مقاله با آموزش کامل ساخت قاب توری پنجره به شما خواهیم گفت که چگونه خودتان در منزل به ساخت و نصب توری پنجره اقدام کنید.

ضرورت ساخت و نصب توری پنجره

ساخت توری پنجره از ورود حشرات و جانداران مزاحم به خانه شما جلوگیری می‌کند. همان طور که می‌دانید، پنجره یکی از ورودی‌های مهم حشرات به خانه شما است، مخصوصاً اگر بخواهید آن را به مدت طولانی باز بگذارید. ساخت و نصب توری پنجره باعث می‌شود که در عین حال که پنجره را باز می‌گذارید و از منظره زیبای بیرون یا از هوای دل انگیز بهاری لذت می‌برید، از ورود ناخواسته برخی موجودات به درون خانه نیز جلوگیری کنید.

ساخت قاب توری پنجره همچنین میزان گرد و غبار یا گرده گل‌های ورودی به خانه شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه با نصب توری پنجره قادر خواهید بود حساسیت‌های پوستی ناشی از این موارد را به حداقل ممکن برسانید.

ساخت قاب توری پنجره

آیا برای ساخت قاب توری پنجره زحمت زیادی لازم است؟

قبل از اینکه تصمیم به ساخت قاب توری پنجره بگیرید، باید ببینید آیا ارزشش را دارد و اصلاً چنین کاری شدنی است یا خیر. امروزه بازار از پنجره‌ها و اجزای آنها به حد اشباع رسیده است. شرکت‌های زیادی هستند که پنجره‌ها را از پلاستیک یا چوب تولید، مونتاژ و نصب می‌کنند. اغلب این شرکت‌ها ساخت قاب توری پنجره را نیز انجام می‌دهند. با این حال دلایل زیادی وجود دارد که چرا بهتر است خودمان به ساخت قاب توری پنجره اقدام کنیم.

مطلب پیشنهادی ایده توری پنجره: انواع مختلف توری

مزایای ساخت قاب توری پنجره در خانه

در زیر مزایای ساخت و نصب توری پنجره توسط خودتان و در منزل آورده شده است.

هزینه کمتر

یکی از مزایای ساخت قاب توری پنجره در منزل صرفه‌جویی در هزینه است. مواد لازم برای ساخت قاب توری پنجره ارزان هستند و در اکثر فروشگاه‌ها نیز یافت می‌شوند. با بررسی قیمت قاب‌های توری موجود در بازار و مقایسه آن با تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آنها خواهید دید که اگر خودتان اقدام به ساخت کنید، به مقدار زیادی در پولتان صرفه‌جویی کرده‌اید.

عدم نیاز به متخصص

ممکن است شما ساکن یکی از شهرها یا روستاهایی باشید که دسترسی به متخصصی که ابعاد پنجره را برای ساخت توری اندازه بگیرد، دشوار باشد. اینکه خودتان بتوانید به ساخت و نصب توری پنجره اقدام کنید، کارتان را سریع‌تر پیش می‌برد و شما را از انتظار کشیدن برای آمدن متخصص بی‌نیاز می‌کند.

انجام راحت‌تر تعمیرات

اگر کار ساخت و نصب توری پنجره را خودتان انجام داده باشید، راحت‌تر می‌توانید در صورت نیاز به تعمیر، اقدامات لازم را روی آن انجام دهید.

توجه: اگر بچه کوچک در خانه دارید، به ایمنی سازه توجه بیشتری داشته باشید. حتی باکیفیت‌ترین شبکه توری نیز قابل اعتماد نیست. هرگز کودکتان را در اتاقی که پنجره آن فقط با توری بسته شده، تنها نگذارید!

اگر اعتماد به نفس کارهای فنی را دارید و همچنین می‌خواهید در پول و زمانتان صرفه‌جویی کنید، ساخت توری توسط خودتان اقدامی سودآور است. مزیت دیگر هم این است که خودتان قادر خواهید بود در مورد طراحی ظریف آن تصمیم‌گیری کنید.

شروع به کار

هر کاری که انسان تصمیم به انجام آن می‌گیرد را باید کاملاً درک کرده باشد. اگر نداند که باید چه کاری را چگونه انجام دهد، موفقیتی حاصل نخواهد شد.در ساخت قاب توری پنجره نیز لازم است تمام مراحل کار و پارامترهای محصول نهایی را بشناسید. بررسی پروژه از قبل انجام شده در این راستا کمک فراوانی خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی شستن پرده توری با دست

می‌توانید نقاشی محصول را روی یک کاغذ بکشید یا در برنامه‌های مخصوص بسازید. پارامترهای زیر را در نقشه نمایش دهید:

  • ابعاد هندسی محصول نهایی و قسمت‌های مختلف سازه
  • تعداد دقیق قطعات و بست‌ها
  • ماده‌ای که قاب و پارچه مشبک از آن ساخته شده
  • روش نصب توری به پنجره

مراحل ساخت قاب توری پنجره

در ادامه مراحل ساخت قاب توری پنجره را بررسی کرده‌ایم.

انتخاب پارچه مشبک

اینکه توری تا چه اندازه در برابر حشرات محافظت ایجاد کند، به مقدار زیادی به جنس پارچه به‌کار رفته در آن بستگی دارد. امروزه پارچه‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند که از نظر اندازه مش‌ها، ماده به‌کار رفته در آنها و هدف تولید متفاوت هستند. همه آنها مناسب نصب روی پنجره نیستند.

اندازه سلول‌ها بین 6/0 تا 2/1 میلی‌متر متغیر است. هر چه سلول کوچک‌تر باشد، حشرات با احتمال کمتری به داخل خانه نفوذ خواهند کرد. پارچه‌هایی با اندازه سلول 25/0 میلی‌متر حتی از ورود گرد و غبار به درون خانه نیز جلوگیری می‌کنند. با این وجود اندازه خیلی کوچک سلول‌ها مانع از ورود نور و هوا به داخل خانه می‌شود. در اکثر موارد برای اتاق‌های نشیمن بهتر است پارچه مشبک را با اندازه سلول بین 6/0 تا 1 میلی‌متر انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی همه چیز درباره تعمیر توری پلیسه‌ای

توجه: رنگ پارچه مشبک نیز در میزان محافظت‌کنندگی آن نقش دارد. رنگ خاکستری کمترین جلب توجه را دارد و از این نظر به عنوان بهترین رنگ برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل در نظر گرفته می‌شود.

بعد از اینکه رنگ و اندازه سلول‌های پارچه را مشخص کردید، حال نوبت به ماده‌ای است که پارچه از آن ساخته شده است. اغلب پارچه‌های مشبک از 4 ماده تشکیل شده‌اند:

پنبه

این ماده طبیعی ساختاری نخی دارد و در برابر حشرات محافظت خوبی نشان می‌دهد. به علاوه پنبه در اثر تابش اشعه ماوراء بنفش تخریب نمی‌شود. با این وجود این ماده به‌آرامی خشک می‌شود و از این رو منبع مناسبی برای باکتری‌ها است. طول عمر توری‌های نخی کوتاه است.

برای نصب توری از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پلی استر

این پلیمر ارزان قیمت گستردگی خوبی دارد. این جنس پارچه زمانی مناسب است که شما به «فقط یک شبکه» نیاز دارید.

نایلون

الیاف این پلیمر به صورت خاصی تابیده و بافته شده است. توری‌های نایلونی به دلیل نوع بافت و همچنین ویژگی ضد حساسیتی که دارند، برای افراد مبتلا به آلرژی انتخابی عالی هستند. این توری‌ها گرد و غبار و گرده‌های ناشی از گیاهان را از خود عبور نمی‌دهند. شاید تنها عیب آنها این باشد که کمی گران هستند (در مقایسه با توری‌های پلی استر).

فایبرگلاس

توری‌های ساخته شده از این ماده استحکام بالایی دارند. اگر در منزل خود حیوان خانگی دارید و می‌خواهید توری پنجره شما در برابر بالارفتن حیواناتی مانند سگ و گربه از آن مقاومت داشته باشد، پارچه مشبک فایبرگلاس برای شما انتخاب خوبی است.

با توجه به توضیحات گفته شده در بالا توری‌های پلی استر خاکستری با قطر مش در حدود 8/0 میلی‌متر برای بیشتر افراد مناسب هستند. در این صورت سد مناسبی در برابر حشرات و گرد و غبار خواهید داشت و در عین حال از ورود نور و هوا به درون خانه نیز جلوگیری نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی آموزش روش تمیز کردن توری پنجره پلیسه

انتخاب نوع طراحی مش

در بین طرح‌هایی که تا به امروز به بازار معرفی شده‌اند، دو مورد ساده برای اجرا وجود دارد. هر کدام از این طرح‌ها مزایا و معایبی دارند، اما هر دو آنها به‌راحتی بر پنجره چوبی و پلاستیکی نصب می‌شوند.

طرح بدون قاب

اولین گزینه طرح بدون قاب است. شبکه مش در لبه‌ها به یک روبان خاص منتهی می‌شود. این توری‌ها نصب راحتی روی پنجره دارند و در حین نصب فضای زیادی نیز اشغال نمی‌کنند. این طرح نسبت به طرح دیگر هزینه کمتری دارد. با این وجود معایب قابل توجهی دارد که مهم‌ترین آنها طول عمر کوتاه است.

طرح قاب‌دار

توری‌های قاب‌دار دوام بیشتری نسبت به نمونه‌های بدون قاب دارند؛ زیرا در این مورد شبکه توری روی یک قاب سفت و سخت بنا شده است. تثبیت این طرح روی پنجره با استفاده از لولا و به صورت متحرک انجام می‌پذیرد. راه دیگر برای تثبیت آن استفاده از براکت‌ها یا گوشه‌های z شکل است. تولید طرح‌های قاب‌دار نسبت به نوع بدون قاب پیچیده‌تر است اما اکثر افراد حتی با داشتن کمترین تجربه کار با ابزار قادر به انجام آن هستند.

ساختارهایی که در تولیدات صنعتی به‌کار می‌روند (رول و پلیسه) نیز پیچیده‌ هستند. پس اگر تازه‌کار هستید، بهتر است ساخت توری‌های ساده‌تر را دنبال کنید.

انتخاب ماده تشکیل‌دهنده قاب

در انتخاب قاب و فریم توری دو گزینه مناسب و نسبتاً ارزان قیمت دارید:

داکت پلاستیکی PVC

داکت‌های پلاستیکی ساخته شده از PVC سبک، قابل حمل، ارزان و زیبا هستند. این مورد را به تمامی کسانی که قصد دارند ساخت قاب توری پنجره را خودشان انجام دهند، توصیه می‌کنیم.

تیز سنگ‌های چوبی

چوب ماده‌ای سازگار با محیط زیست، بادوام و زیبا است. در برابر آب و میکروارگانیسم‌ها مقاوم است و می‌تواند تا سال‌ها دوام بیاورد. قاب چوبی در مقایسه با قاب پلاستیکی دو عیب دارد: وزن بیشتر و پیچیدگی پردازش. با این وجود برای پنجره‌ها یا درهای از جنس چوب، قاب چوبی انتخاب مناسبی است.

تهیه ابزار مورد نیاز

اگر بخواهید قاب توری خود را از داکت پلاستیکی تهیه کنید، به مجموعه خاصی از ابزار نیاز دارید. اکثر این ابزار در تمام خانه‌ها یافت می‌شوند. در اینجا کامل‌ترین لیستی که به شما کمک می‌کند تا تمام اقدامات را بسیار سریع، دقیق و بدون نیاز به هزینه‌های غیر ضروری انجام دهید، آورده شده است. برخی از این ابزار قابلیت جایگزینی دارند. برای ساخت قاب توری پنجره پلاستیکی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • پرچ با قطر حدود 4 میلی‌متر
  • مته
  • جعبه میتر (این ابزار مفید در برش دقیق‌تر گوشه‌ها به شما کمک می‌کند. این جعبه از فروشگاه مصالح ساختمانی قابل تهیه خواهد بود)
  • اره برقی برای فلز
  • مداد، خط کش و متر نواری

علاوه بر موارد گفته شده در بالا باید برخی مواد دیگر را نیز از قبل آماده کنید، از جمله:

  • کانال کابل با ابعاد در حدود 15*20 میلی‌متر و با قفل دوبل
  • 4 زانویی اتصال
  • پارچه مش با اندازه مورد نیاز
  • گوشه‌های فولادی
  • براکت‌های Z شکل برای چسباندن صفحه توری به دهانه پنجره

ترتیب کار

خب! همه چیز آماده است و می‌توانید کار را شروع کنید. به ترتیب زیر پیش بروید:

  1. محیط دهانه نور را به دقت اندازه‌گیری کنید. 3 تا 5 سانتی‌متر از هر طرف بیشتر در نظر بگیرید.
  2. تمام وسایل لازم را خریداری کنید.
  3. با استفاده از جعبه میتر و با اره برقی، چارچوب‌ها را در اندازه‌های مشخص برش دهید.
  4. چارچوب‌های بدون پوشش را به صورت جفت ترکیب کنید. مربع‌های تقویت‌کننده را درون آن قرار دهید. محل سوراخ‌ها را علامت‌گذاری کرده و آنها را با مته سوراخ کنید. باید با استفاده از یک مربع مطمئن شوید که چارچوب‌ها در زاویه قائم تراز هستند.
  5. دو گوشه متضاد را با پرچ وصل کنید (به شکل حرف G).
  6. مجدداً گوشه‌ها را چک می‌کنیم. به طور مشابه دو گوشه باقیمانده را نیز جمع کنید تا قاب کامل حاصل شود.
  7. این مرحله را باید به کمک اشخاص دیگر انجام دهید. یک نفر قاب را در دست می‌گیرد و یکی شبکه توری را روی آن می‌کشد. سومین نفر چارچوب‌ها را قرار داده و صفحه مشبک را با دقت روی قاب ثابت می‌کند.
  8. ساخت قاب توری شما به‌پایان رسیده است. تنها کافی است با استفاده از گیره‌های Z شکل آن را روی پنجره نصب کنید.

چند نکته مهم

هنگام انتخاب پروفیل برای ساخت قاب توری پنجره به مقاومت آن در برابر اشعه ماوراء بنفش توجه کنید. با توجه به اینکه اکثر پنجره‌ها در معرض تابش مستقیم و روزانه آفتاب قرار دارند، هر چه مقاومت پروفیل شما در برابر خورشید بیشتر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. اگر پروفیل خریداری شده شما بسیار ارزان باشد، بعد از 2 تا 3 سال ترک خواهد خورد. همچنین خرید صفحات مشبک گران قیمت نیز توجیه‌پذیر نخواهد بود.

به جای براکت‌های Z  شکل می‌توانید از درپوش‌های گوشه‌ای نیز برای محکم کردن توری استفاده کرد. این درپوش‌ها از یک صفحه فولادی ضد زنگ با ضخامت 5/0 تا 7/0 میلی‌متر ساخته می‌شوند.

با رعایت توصیه‌های گفته شده در این مقاله قادر خواهید بود خودتان کار ساخت قاب توری پنجره را انجام دهید. تمام عملیات لازم برای ساخت و نصب توری پنجره را با دقت و بدون عجله انجام دهید. توری ساخته شده حداقل یک سال دوام می‌آورد و شما را از گزند حشرات حفظ خواهد کرد. این نتیجه ارزش کمی سختی کشیدن را دارد، این طور نیست؟!

2.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا