لوله کشی ساختمان بتنی

لوله کشی و تاسیساتساختمان

استفاده از بتن امروزه، جزئی جدایی ناپذیر در صنعت ساختمان سازی است. ساخت سازه‌هایی با اسکلت بتنی متداول‌ترین نوع ساختمان‌های مدرن در سراسر جهان هستند. این نوع ساختمان‌ها از یک قاب و اسکلت بتنی تشکیل شده اند که اعضای عمودی این قاب را ستون‌ها و افقی را تیرها تشکیل می‌دهند. در این نوع سازه، انسان روی سقف مسطح بتنی که اسلب (Slab) نامیده می‌شود، قدم برمی‌دارند.
ستون در این نوع سازه، به عنوان المان اصلی باربری است و مهم‌ترین بخش سازه محسوب می‌شود. استفاده از سازه‌هایی با اسکلت بتنی مزایا و معایب مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است همچنین در ادامه نیز قصد داریم بیشتر به موضوع لوله کشی ساختمان بتنی بپردازیم.

مزایای استفاده از اسکلت بتنی

  • توان تحمل درجه حرارت‌های بالا در هنگام آتش سوزی به مدت طولانی و بدون نیاز به عایق کاری اضافی
  • امکان اجرای سریع‌تر نسبت به سازه‌های فولادی
  • صرفه اقتصادی بیشتر با صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل و قیمت پایین‌تر بتن نسبت به سازه فلزی
  • هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کمتر از سازه فلزی
  • قابلیت ایجاد طرح‌های جدید و انعطاف بیشتر در طراحی
  • امکان مقاومت در برابر بادهای شدید و زلزله (با لحاظ کردن طرح لرزه‌ای در طراحی سازه)
  • مقاومت بیشتر در برابر رطوبت نسبت به سازه فلزی

لوله کشی ساختمان بتنی

معایب استفاده از اسکلت بتنی

  • وزن مرده زیاد بتن مسلح، برای ساختمان‌های بسیار بلند باعث آسیب پذیری این سازه‌ها در برابر زلزله می‌شود.
  • مواد بازیافت شده در پایان عمر بتن، برای تولید بتن جدید قابل استفاده نیستند.
  • بتن قابلیت جذب نیروهای فشاری را دارد اما در کشش کارآمد نیست.
  • سیمان مصرف شده در بتن، تولید کننده اصلی دی اکسید کربن گازهای گلخانه‌ای است.

مطلب پیشنهادی قوانین بازسازی ساختمان

با این مقدمه به سراغ بررسی لوله کشی ساختمان بتنی می‌رویم.

لوله کشی ساختمان بتنی به چه صورت انجام می‌شود؟

دال بتنی، قسمت‌هایی از سازه بتنی است که برای پوشش‌های فوقانی و تحتانی فضاها به کار برده می‌شود. هدف استفاده از دال‌ها جداکردن فضاهای مختلف ساختمان از یکدیگر است. دال‌ها به دو صورت یک طرفه و دو طرفه طراحی می‌شوند.

نحو لوله کشی ساختمان بتنی

پی های دال اغلب در آب و هوای گرم دیده می‌شوند که در آن خطوط یخبندان کم عمق نیازی به ریختن پایه های عمیق و دیواره های ساقه ندارند. آنها همچنین برای ساخت خانه هایی از نوع پاسیو که زیرزمین ندارند مفید هستند. از آنجایی که لوله کش برای نصب لوله‌های ساختمان پس از بتن زیری، به زیر بتن دسترسی ندارد، لوله کشی اولیه این سازه‌ها قبل از ریختن دال توسط پیمانکار فونداسیون انجام می‌شود.

خط اصلی فاضلاب در لوله کشی ساختمان بتنی

خط اصلی فاضلاب در زیر دالی که در آینده پی ریزی می‌شود، بر روی یک سیستم جریان گرانشی اجرا می‌شود. خط لوله ادامه پیدا می‌کند تا به کانال فاضلاب عمومی متصل شود. کانال فاضلاب عمومی ممکن است در پشت خانه‌ها یا در زیر خیابان جلوی خانه قرار داشته باشد. خط فاضلاب اصلی عمیق ترین خط فاضلاب است و همگی خطوط فاضلاب، به خط فاضلاب اصلی در زیر دال متصل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی فرمول و روش ساخت رنگ بژ ساختمان

خطوط تخلیه در لوله کشی ساختمان بتنی

پیش از ریختن دال توسط پیمانکار، تمهیداتی برای تخلیه آب ورودی به ساختمان انجام می‌شود. لوله‌کش، لوله‌های تخلیه مجزا را برای سینک‌های آینده، لوله کشی‌های شهری و سایر ملزومات لوله کشی ساختمان اجرا می‌کند.

قبل از بتن ریزی، پیمانکار محل قرارگیری شبکه لوله‌ها و خطوط تخلیه را با ماسه فشرده پر می‌کند. در این مرحله، دیگر لوله های زهکشی افقی و خط اصلی فاضلاب دیده نخواهند شد، اما قطعه‌هایی که به صورت عمودی از شن بیرون آمده اند را خواهید دید. در جایی که در نقشه ساختمان نیاز به وان یا دوش پیش بینی شده است، پیمانکار جعبه کوچکی در اطراف محل قرارگیری وان تعبیه می‌کند. جعبه، حدود 1 فوت مربع، حاوی خاک یا ماسه است و از ورود بتن به این محل جلوگیری می‌کند.

وقتی پیمانکار دال را می‌ریزد، بتن همه چیز را می‌پوشاند به جز جعبه‌ای که در محل قرارگیری وان و دوش قرار گرفته است. بعداً، وقتی لوله‌کش دوش یا وان نصب شود، ماسه‌ها کنده شده و لوله دوش به لوله تخلیه متصل می‌شود.

خطوط تخلیه در لوله کشی

خطوط تامین آب

خطوط تامین آب از مس یا پلی وینیل کلرید (PVC) ساخته شده اند. هنگامی که سازنده، چارچوب ناهموار خانه را می‌سازد، لوله کش خطوط تامین آب را نصب می‌کند. پس از اینکه سیم کشی، کانال کشی و دیوار خشک در جای خود قرار گرفتند، لوله کش یک بار دیگر باز می‌گردد تا خطوط تامین آب و لوله های تخلیه را به سینک، وان و دوش وصل کند.

انواع سازه‌های بتنی

از سازه‌های بتنی در ساخت موارد مختلفی استفاده می‌شود. رتبه اول سازه های که با اسکلت بتنی ساخته می‌شوند، مربوط به مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری است. اما از این ماده برای ساخت پل‌های دهانه های کوچک، متوسط و طولانی نیز استفاده می‌شود زیرا این پل‌ها در مقایسه با پل‌های فولادی دارای ساختار زیباتر و اقتصادی‌تری هستند. موارد دیگر استفاده از سازه‌های بتنی به شرح زیر هستند:

انواع سازه‌های بتنی

  • بتن آرمه در ساختارهای نگهداری آب مانند مخازن زمینی و سربار و سازه‌های هیدرولیکی کاربرد زیادی دارد و همچنین از این ماده برای ساخت گنبدهای بزرگ در مخازن آب، استادیوم‌های ورزشی و سالن‌های همایش نیز استفاده می‌شود.
  • استفاده معمولی از بتن مسلح در سازه‌های نگهدارنده زمین شامل فرورفتگی برای پل‌ها و دیوارهای نگهدارنده برای خاکریزی‌های نیز کاربردی است.
  • کف شبکه‌های بتن آرمه شامل تیرها و تخته‌ها به طور گسترده برای پوشش مناطق بزرگ مانند سالن‌های کنفرانس که در آن فضا بدون ستون یک نیاز اساسی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • صفحات تاشو بتن آرمه برای سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته می‌گیرد که نیاز به وجود ستون‌ها به ابعاد بزرگ نیست.
  • در مناطق ساحلی که خوردگی سازه‌های دریایی مانند اسکله‌ها، دیوارهای اسکله‌ای، برج‌های نگهبانی و فانوس دریایی به کرات اتفاق می‌افتد و انبارهای مناطق ساحلی، استفاده از بتن به فلز ترجیح داده می‌شوند.
  • برج‌های بلند برای انتقال سیگنال‌های تلویزیون استفاده از بتن مسلح همواره مناسب‌ترین روش است.
  • در سازه‌های اتمی به دلیل استحکام و چگالی بالاتر بتن نسبت به فولاد، از این ماده برای ساخت مخازن تحت فشار استفاده می‌کنند.
  • شمع‌های بتن آرمه پیش‌ساخته و بتن ‌ریزی در محل، در ساخت فونداسیون سازه‌های مختلف همانند پل‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری با ارتفاع زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

achareh_service_price title=”لوله کشی” url=”https://achareh.co/service-request/piping?utm_source=blog&utm_medium=blog&utm_campaign=blog”]

سازه‌های بتنی

سخن پایانی؛ سازه‌های بتنی، گذشته و آینده معماری

رومیان در گذشته سازه‌های خود را با استفاده از نوعی سنگ مصنوعی می‌ساختند که ترکیب مشابه به بتن امروزی داشته است. آنان در ابتدا از آهک و سپس سنگ‌های آتشفشانی در ملات خود بهره می‌بردند و به این ترتیب می‌توان گفت رومیان اولین تمدنی هستند که مواد اتصال دهنده هیدرولیکی را کشف کردند. در نیمه اول قرن نوزدهم دو انگلیسی بتن عصر مدرن را به انسان‌ها معرفی کردند. بتن فشار زیادی را تحمل می‌کند؛ اما برای تحمل بارهای کششی نیاز به تقویت دارد. امروزه سازه‌های بتنی بسیار زیادی در جهان ساخته می‌شود که از این بین می‌توان به برج خلیفه اشاره کرد.
بنابراین داشتن دانش کافی درباره لوله کشی ساختمان بتنی برای متخصصان این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

 

 

 

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا