درمان قطعی عفونت گوشه ناخن دست یا پارونیشیا

زیبایی و سلامتمراقبت از ناخنناخن

پارونیشیا یا عفونت گوشه ناخن یک عفونت پوستی در اطراف ناخن‌های دست یا پا است. معمولاً روی پوست در پایه (کوتیکول) یا طرفین ناخن تأثیر می‌گذارد. دو نوع عفونت گوشه ناخن دست وجود دارد:
1. عفونت ناخن دست حاد: به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و ممکن است مدت زیادی طول نکشد. معمولاً روی انگشتان ایجاد می‌شود.
2. عفونت ناخن دست مزمن: بیشتر طول می‌کشد و ممکن است در انگشتان دست یا پا ایجاد شود. معمولاً یا بهتر نمی‌شود یا دوباره باز می‌گردد.

پارونیشیا ممکن است در بزرگ‌سالان و کودکان رخ دهد. معمولاً جدی نیست و در خانه قابل درمان است.

نکات کلیدی 

  • برای درمان قطعی عفونت گوشه ناخن دست امکان دارد نیاز داشته باشید که آسه را تخلیه کنید.
  • باید برای محافظت بیشتر از کرم یا دستکش استفاده کنید.
  • این نوع درمان سخت و زمانبر است.
  • برای درمان خانگی انگشت را در محلول آب گرم خیس کنید تا به‌راحتی چرک را از زیر پوست تخلیه کنید.
  • اگر دیابت دارید یا در مبارزه با عفونت مشکل دارید، فوراً به دنبال درمان باشید. همچنین، اگر پارونیشیا پس از درمان عود کرد، یا اگر علائم شما بدتر شد یا از بین نرفت، به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم پارونیشیا یا عفونت گوشه ناخن دست چیست؟

به طور معمول، پارونیشیا با درد، تورم و قرمزی در اطراف پایه یا دو طرف ناخن شروع می‌شود. عفونت گوشه ناخن دست حاد می‌تواند باعث ایجاد کیست‌های پر از چرک (آبسه) شود.علائم پارونیشیا

پارونیشیای مزمن ممکن است باعث شکسته شدن کوتیکول شود. این نوع عفونت گوشه ناخن دست در نهایت ممکن است باعث جدا شدن ناخن از پوست شود. ناخن ممکن است ضخیم، سفت و بدشکل شود. پارونیشیای ناشی از باکتری می‌تواند به سرعت بدتر شود. پارونیشیای ناشی از قارچ معمولاً با گذشت زمان به آرامی بدتر می‌شود.

چه چیزی باعث عفونت گوشه ناخن دست می‌شود؟

پارونیشیا زمانی اتفاق می‌افتد که پوست اطراف ناخن تحریک یا زخمی شود. میکروب‌ها وارد پوست شده و باعث عفونت می‌شوند. این میکروب‌ها می‌توانند باکتری یا قارچ باشند. اغلب، پوست به دلیل جویدن یا چیدن ناخن‌ها آسیب می‌بیند. همچنین می‌تواند در اثر کشیدن ناخن یا مکیدن انگشتان ایجاد شود. ناخن فرورفته نیز می‌تواند باعث پارونیشیا شود.جویدن گوشت ناخن

رطوبت اجازه می‌دهد تا میکروب‌های خاصی مانند کاندیدا (نوعی قارچ) و باکتری‌ها رشد کنند. افرادی که ممکن است دستانشان برای مدت طولانی خیس باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پارونیشیای مزمن هستند.

عفونت گوشه ناخن دست مزمن ممکن است به دلیل درماتیت تحریک کننده نیز ایجاد شود، وضعیتی که باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود. هنگامی که پوست تحریک می‌شود، میکروب‌ها می‌توانند نفوذ کرده و باعث عفونت شوند.

عفونت گوشه ناخن دست در زنان بالغ و در افرادی که دیابت دارند شایع‌تر است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز در معرض خطر ابتلا به پارونیشیا هستند. این شامل افرادی می‌شود که پس از پیوند عضو باید دارو مصرف کنند یا افرادی که به HIV آلوده هستند.

پارونیشیا یا عفونت گوشه ناخن دست چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما می‌تواند پارونیشیا را با یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص دهد. معمولاً آزمایشات ویژه‌ای لازم نیست. پزشک شما ممکن است بخواهد نمونه‌ای از مایع یا چرک را به آزمایشگاه بفرستد. در آنجا آن‌ها می‌توانند باکتری یا قارچی را که باعث عفونت می‌شود شناسایی کنند.


خدمات پیشنهادی آچاره : خدمات ناخن بانوان در منزل


جلوگیری از عفونت گوشه ناخن دست

درمان پارونیشیا بستگی به شدت عفونت دارد. اگر به پارونیشیای حاد مبتلا هستید، خیساندن ناخن آلوده در آب گرم 3 تا 4 بار در روز می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

باید در عرض چند روز خوب شود. اگر عفونت بسیار دردناک است، با مراقبت‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، یا آبسه چرکی دارد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت گوشه ناخن دست شما توسط باکتری ایجاد شده باشد، ممکن است پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر عفونت شما ناشی از قارچ باشد، ممکن است داروهای ضد قارچ تجویز کند.

بهترین راه برای جلوگیری از پارونیشیا حاد این است که به خوبی از ناخن‌های خود مراقبت کنید.

  • از آسیب رساندن به ناخن‌ها و نوک انگشتان خودداری کنید.
  • ناخن‌های خود را نجوید.
  • ناخن‌های خود را کوتاه و صاف نگه دارید.
  • از کوتاه کردن بیش از حد ناخن‌ها خودداری کنید.
  • کوتیکول های خود را خراشیده یا کوتاه نکنید، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.
  • از ناخن‌گیر یا قیچی تمیز استفاده کنید.

با خشک و عاری از مواد شیمیایی نگه داشتن دست‌ها می‌توانید از عفونت گوشه ناخن دست مزمن جلوگیری کنید. هنگام کار با آب یا مواد شیمیایی قوی، از دستکش استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود آموزش استفاده لنز ناخن را مطالعه کنید تا بهتر درک کنید در صورت وجود این مدل بیماری‌ها و عفونت چه باید کرد.

عفونت گوشه ناخن دست چگونه درمان می‌شود؟

اگر آبسه دارید، ممکن است نیاز به تخلیه آن باشد. پزشک ناحیه را بی‌حس می‌کند، پوست را از پایه یا کناره‌های ناخن جدا می‌کند و چرک را تخلیه می‌کند.

اگر مبتلا به پارونیشیای مزمن هستید، مهم است که ناخن‌های خود را خشک نگه دارید و از آن‌ها در برابر مواد شیمیایی قوی محافظت کنید. ممکن است لازم باشد برای محافظت از پوست در برابر رطوبت، دستکش بپوشید یا از کرم استفاده کنید. بسته به اینکه چه چیزی باعث عفونت شده است، ممکن است به داروی ضد قارچ یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

از بین بردن عفونت گوشه ناخن دست ناشی از قارچ، سخت است. صبور باشید و به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید. اگر عفونت برطرف نشد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.عفونت گوشه كردن ناخن دست

پماد برای عفونت انگشت دست

درمان پارونیشیا به نوع عفونت بستگی دارد و پیشنهاد می‌شود حتما به پزشک مراجعه شود. اگر عامل ایجاد‌کننده‌ی پارونیشیا باکتری باشد، برای درمان عفونت اطراف ناخن آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً به مدت دو هفته تجویز می‌شوند و در اکثر موارد، عفونت را درمان می‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌های پرکاربرد برای درمان پارونیشیا عبارتند از:

  • دیکلوسایکلین
  • کلیندامایسین
  • آموکسی سیلین

اگر عامل ایجاد‌کننده‌ی پارونیشیا قارچ باشد، برای درمان عفونت اطراف ناخن از داروهای ضدقارچ استفاده می‌شود. داروهای ضدقارچ معمولاً به مدت شش ماه تجویز می‌شوند و در اکثر موارد، عفونت را درمان می‌کنند.

داروهای ضدقارچ پرکاربرد شامل:

  • پماد برای عفونت ناخن دست به نام کتوکونازول
  • فلوکونازول
  • ایتراکینون

در برخی موارد، ممکن است پزشک از داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب و قرمزی پوست اطراف ناخن استفاده کند. با این حال، این داروها هرگز نباید به تنهایی برای درمان عارضه پارونیشیا مزمن استفاده شوند.

پارونیشیا چقدر شایع است؟

پارونیشیا یک بیماری شایع ناخن است. هر کسی ممکن است به عفونت باکتریایی ناخن مبتلا شود، اما در میان افراد زیر شایع‌تر است:

  • در معرض مواد محرک هستند: شوینده‌ها و سایر مواد شیمیایی می‌توانند پوست را تحریک کرده و منجر به عفونت بستر ناخن شوند. افرادی که با مواد شیمیایی کار می‌کنند و از دستکش محافظ استفاده نمی‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند.
  • ناخن‌ها یا کوتیکول را می‌جوند: جویدن یا چیدن ناخن‌ها در کوتیکول‌ها می‌تواند ترک‌های ریز در ناخن‌ها یا بریدگی‌های پوست ایجاد کند. باکتری‌ها ممکن است از طریق این بریدگی‌های کوچک وارد پوست شوند.
  • بیماری‌های پوستی خاصی دارند: افرادی که بیماری‌های پوستی زمینه‌ای دارند ممکن است بیشتر به عفونت گوشه ناخن دست مبتلا شوند.
  • کار زیاد با آب: افرادی که شغلی دارند که دست‌هایشان مرطوب باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پارونیشیا هستند.

محاسبه قیمت خدمات ناخن در منزل

علائم عفونت ناخن چیست؟

علائم پارونیشیا معمولاً در طی چند ساعت یا چند روز ظاهر می‌شود. گاهی اوقات رشد آن‌ها بیشتر طول می‌کشد. علائم در جایی ظاهر می‌شود که ناخن با پوست (چین و کوتیکول ناخن) برخورد می‌کند. کناره‌های ناخن نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

  • درد، تورم و حساسیت در اطراف ناخن.
  • پوست قرمز و گرم است.
  • در زیر پوست چرک ایجاد می‌شود. ممکن است یک آبسه سفید یا زرد پر از چرک تشکیل شود. اگر آبسه ایجاد شود، ممکن است به آنتی‌بیوتیک و یا تخلیه نیاز داشته باشد.

بدون درمان، ناخن می‌تواند شروع به رشد غیرطبیعی کند و ممکن است برجستگی یا موج داشته باشد. ممکن است زرد یا سبز به نظر برسد و خشک و شکننده باشد. ناخن می‌تواند از بستر ناخن جدا شود و بیفتد.

آیا می‌توانم پارونیشیا را در خانه درمان کنم؟

ممکن است بتوانید موارد خفیف پارونیشیا را در خانه درمان کنید. روزی چند بار ناحیه آلوده را حدود 15 دقیقه در آب گرم خیس کنید. حتماً محل را کاملاً خشک کنید. خیساندن کوتیکول و بستر ناخن به تخلیه چرک از زیر پوست کمک می‌کند.پارونیشیا

اگر علائم پس از یک یا دو روز از درمان‌های خانگی بهتر نشد، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است برای از بین بردن عفونت و کمک به بهبودی به درمان‌های دیگری مانند آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید. همچنین در صورت ایجاد آبسه ممکن است به اقدامات جزئی مانند تخلیه نیاز داشته باشید.

برای تسکین ناحیه و ایجاد تسکین درد، با نمک اپسوم (مخلوطی از گوگرد و منزیم) عفونت شستشو دهید البته ممکن است زخم را تحریک کند و باید با احتیاط مصرف شود. مصرف سرکه سیب چون خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، هم توصیه می‌شود. می‌توانید برای التیام بیشتر کمپرس گرم یا پارچه گرم را روی انگشت آلوده قرار دهید. برای کاهش درد و تورم، انگشت عفونی را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. (منبع)

برای مطالعه بیشتر معرفی انواع ابزار پدیکور مطالعه بفرمایید.

چه زمانی باید در مورد عفونت گوشه ناخن دست به پزشک مراجعه کنم؟

اگر دیابت یا بیماری دیگری دارید که بر گردش خون شما تأثیر می‌گذارد، یا دچار مشکلات سیستم ایمنی هستید، به محض مشاهده علائم عفونت به پزشک مراجعه کنید. اگر شرایطی دارید که بر توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت تأثیر می‌گذارد، باید فوراً به دنبال درمان باشید.

اگر علائم شدید هستند یا بعد از چند روز از بین نرفتند، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر علائم پس از درمان برگشت، برای ارزیابی با پزشک خود تماس بگیرید.

4.4/5 - (56 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام صبح که بیدار شدم دید انگشتم عفونت رده و قرمز شده شب قبلش پوست کنار ناخنم را جوییدم چون اذیتم میکرد ‘ و الان دقیقا نمیدونم چیکار کنم 🙁

    1. سلام. از دستورالعمل داخل مقاله استفاده کنید اگر علائم پایدار بود به پزشک مراجعه کنید.

    2. سلام. ناخن انگشت شست دستچپم رو از ته گرفتم، الان عفونت کرده و یکم تب هم دارم. چیکار کنم؟

  2. با یک سوزن که با الکل ضدعفونی شده باشه عفونت زیر ناخن رو تخلیه کنید… خارج شدن عفونت از زیر ناخن حاااااال میده… خخخخخ😉😉😚😚😚😁😁😁😍😍😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا