نحوه روغن کاری پنکه پارس خزر

لوازم خانگیپنکه

پنکه وسیله‌ای است که در فصول گرم به تنهایی و یا در کنار کولر، کارایی بسیار زیادی در راستای تنظیم دمای محیط دارد. زمانی که در فصول گرم سال به صورت مداوم از پنکه استفاده شود، احتمال خشک شدن یاتاقان موتور و در نتیجه ایجاد سایش و اصطکاک در این ناحیه وجود دارد. اگر در این شرایط شما نسبت به روغن‌کاری یاتاقان اقدام نکنید، احتمالا ایجاد اختلال جدی در عملکرد کلی پنکه وجود دارد، بنابراین این مسئله را به هیچ عنوان نادیده نگیرید. در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نحوه تعمیر و روغن کاری پنکه پارس خزر به شما در این روند کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چرا پنکه پارس خزر به روغن کاری نیاز دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، عدم روغن‌کاری پنکه در فواصل طولانی باعث کارکرد ناصحیح یاتاقان شده که در ادامه عملکرد کلی موتور را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. یکی از اختلالات دیگری که شما در این شرایط با آن مواجه خواهید شد، ایجاد سر و صدا توسط این دستگاه است که می‌تواند آرامش شما را مختل کند.

روغن کاری پنکه

شاید بپرسید که چگونه می‌توان متوجه نیاز پنکه به روغن‌کاری شد؟ مهم‌ترین علامتی که پنکه شما در این شرایط از خود نشان خواهد داد، داغ شدن قسمت فوقانی موتور است. اگر این ناحیه از موتور پنکه هنگام فعالیت این دستگاه بیش از گذشته گرم می‌شود، شما باید با روغن‌کاری پنکه از ایجاد سایش و اصطکاک در این ناحیه جلوگیری کنید.

نحوه روغن کاری پنکه پارس خزر

اکثر پنکه‌های جدید نیازی به روغن‌کاری ندارند اما در صورتی که پنکه‌ شما جدید نیست باید ابتدا سال ساخت آن را پیدا کنید. پنکه‌هایی که قبل از سال 1970 تولید شده‌اند، به دلیل این که محور و سیم‌پیچی‌هایشان از طریق سوراخ‌هایی که در پایین محفظه‌ موتور قابل مشاهده است، قابلیت روغن‌کاری از ناحیه بیرونی را دارند. برای دیگر پنکه‌ها شما باید با باز کردن پروانه‌ها به موتور پنکه دسترسی پیدا کنید. در ادامه روش روغن کاری هر دو مورد را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  • در اولین قدم اتصال پنکه پارس خزر خود را با شبکه برق شهری قطع کنید. توجه داشته باشید که خاموش کردن پنکه در این مرحله به هیچ عنوان ایمن نیست، چرا که احتمال روشن کردن آن توسط یک فرد دیگر و با استفاده از ریموت کنترل وجود دارد. در نتیجه قبل از آغاز، حتما از قطع بودن برق پنکه اطمینان حاصل کنید.
  • برای پنکه‌های قدیمی شما باید در مرحله اول یک گوش پاک‌کن یا هر سطح سوزنی‌شکل دیگری را به روغن آغشته کنید. سوراخ‌های روغن‌کاری پنکه بالای تیغه‌های آن قرار دارند و شما می‌توانید سطحی را که به روغن آغشته کرده‌اید، به این قسمت بزنید. به این سوراخ‌های کوچک حفره‌ی نفتی نیز می‌گویند. گاهی اوقات ممکن است نتوانید این حفره را پیدا کنید که علت آن، مهر و موم بودن موتور این دستگاه است.
    در این شرایط شما باید با استفاده از یک پمپ تمیزکننده‌ لوله، سطح روغن موجود در پنکه را بررسی کنید. در صورتی که تمیزکننده وارد مخزن شده و هیچ اثری از روغن روی آن دیده نشود، باید فن موتور روغن‌کاری شود. بنابراین لازم است روغن را در سوراخ ریخته تا مخزن پر شده و روغن پایین برود.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  • اگر پنکه پارس خزر شما به سوراخ‌های روغن‌کاری مجهز نیست، در قدم اول پروانه آن را جدا کنید. پس از باز شدن پروانه، شما یک پیچ پلاستیکی را مشاهیده خواهید کرد که با باز کردن آن، محفظه پرونه جدا می‌شود. این پیچ را باز کرده تا به موتور دسترسی پیدا کنید. سپس با استفاده از پیچ‌گوشتی پیچ‌های درپوش موتور را باز کنید.
    پس از باز کردن پیچ‌ها و جدا کردن درپوش، محور اصلی موتور که پروانه را می‌چرخاند، قابل مشاهده است. در این مرحله جلو و پشت این محور را روغن‌کاری کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله روغن نباید وارد سیم‌پیچی موتور شود. پس روغن‌کاری این ناحیه، با باز کردن پیچ‌های پشت موتور، به انتهای محور که به یک اهرم متصل است، دسترسی پیدا کنید.
    در نهایت با استفاده از روغن تمامی این ناحیه را کاملا چرب کنید. در این مرحله روغن کاری پنکه پارس خزر شما به اتمام رسیده است و شما باید قطعات را همان‌گونه که باز کردید، ببندید. دقت کنید که در این روند هیچ قطعه‌ای را فراموش نکرده و تمامی پیچ‌ها را به صورت ایمن در موقعیت خود محکم ببندید.نحو روغن کاری پنکه

انتخاب روغن مناسب

نکته‌ای که شما باید آن را مدنظر داشته باشید، این است که هر چه شما از روغن باکیفیت‌تری استفاده کنید، پنکه شما در مدت زمان طولانی‌تری به روغن‌کاری مجدد نیاز پیدا خواهد کرد. بنابراین سعی کنید که در این راستا از باکیفیت‌ترین روغن موجود استفاده کنید. روغن‌های موتور بهترین گزینه برای روغن کاری پنکه محسوب می‌شوند و توصیه می‌کنیم که از بکارگیری روغن‌های خوراکی به این منظور بپرهیزید.

مطلب پیشنهادی:ترفند برای کاهش مصرف برق کولر گازی

پنکه پارس خزر

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا بررسی نحوه روغن کاری پنکه پارس خزر، اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار دهیم. در این روند رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته و در صورت نیاز حتما از کمک افراد دارای صلاحیت استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که شما از طریق بخش نظرات می‌توانید سوالات و نظرات خود را با کارشناسان آچاره در میان بگذارید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

3.8/5 - (19 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا