تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

آموزش روشن كردن فر گاز

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

روشن کردن فر گاز از جمله کارهایی است که هر خانمی باید بتواند آن را به تنهایی انجام دهد. اگر اجاق گاز شما قدیمی است احتمالاً دارای یک چراغ پیلوت است. پیلوت شعله کوچکی است که دائماً روشن می‌ماند و آماده است تا مشعل‌های اجاق گاز و فر شما را روشن کند.

گاهی اوقات، این شعله به دلیل تجمع گرد و غبار، آشغال، دوده یا صرفاً مشکلات مربوط به کهنه شدن چراغ پیلوت و ایراد در مکانیسم مشعل خاموش می‌شود. وقتی شعله خاموش می‌شود گاز و فر شما روشن نخواهند شد. این یعنی از شام خوشمزه خبری نیست! خبر خوب این که روشن کردن فر گاز کاری آسان است و به راحتی می‌توانید پیلوت اجاق گاز و فر خود را روشن کنید.

اما به خاطر داشته باشید که یک مشکل جدی در پیلوت می‌تواند به این معنی باشد که زمان تعویض اجاق گاز شما فرا رسیده است. به طور متوسط، اجاق گاز حدود 13 تا 15 سال دوام می‌آورد. با هدف استفاده بهتر از این وسیله کاربردی آشپزخانه، در این مقاله به چگونگی روشن کردن فر گاز پاسخ داده و معنای نمادها و علائم کنترل‌ اجاق گاز را توضیح می‌دهیم تا بتوانید حداکثر استفاده را از فر ببرید.

فیلم اموزش روشن كردن فر گاز

مقدمات روشن کردن فر اجاق گاز

برای روشن کردن فر گاز باید قبل از هر کاری دمایی را که می‌خواهید غذایتان را گرم کنید یا بپزید، تنظیم نمایید. همچنین زمانی را که می‌خواهید غذا گرم یا پخته شود را هم تعیین کنید. پس از روشن شدن، پس از اتمام بازه زمانی مورد نیاز و پخته یا گرم شدن غذا اجاق گاز به شما سیگنال یا علامت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز

روشن کردن فر اجاق گاز قدیمی

همه برندهای اجاق گاز از جمله فر گازی بوش دارای دکمه‌ای هستند که برای تنظیم دما استفاده می‌شود. همچنین دارای سیستم تنظیم بازه زمانی هستند که از طریق ولوم مربوطه روی بدنه گاز انجام می‌شود. بنابراین بعد از روشن کردن فر اجاق گاز قدیمی باید دما و زمان‌بندی را تنظیم کنید. برای روشن کردن فر گاز، این مراحل ساده را دنبال کنید:

  1. دکمه دمای فر را بررسی کنید و مطمئن شوید که در وضعیت “خاموش” است. سوراخ‌های پیلوت را پیدا کنید. اکنون به لوله‌ها و سوراخ‌های پیلوت دسترسی دارید یعنی سوراخ‌های کوچکی در لوله‌ها که با خاموش کردن مشعل‌ها روشن می‌مانند. اغلب دو سوراخ پیلوت در هر اجاق گاز وجود دارد یکی برای سمت راست و دیگری برای سمت چپ.
  2. سوراخ‌های پیلوت را تمیز کنید. گاهی اوقات، چراغ پیلوت اجاق گاز شما ممکن است خاموش شود زیرا یک گرفتگی کوچک در آن وجود دارد. سوزن یا سنجاق را بردارید و اطراف لبه داخلی سوراخ را به صورت دایره‌ای خراش دهید. این کار یک قدم هوشمندانه محسوب می‌شود زیرا می‌تواند به شما کمک کند تا از یک پروسه کامل عیب یابی چشم پوشی کنید.
  3. پیلوت را با فندک لوله بلند روشن کنید. فندک لوله بلند خود را که گاهی اوقات به عنوان فندک گریل یا فندک شومینه شناخته می‌شود را بردارید و نوک آن را به سمت سوراخ پیلوت بگیرید. فندک را روشن کنید و شعله را در حالت روشن نگه دارید تا زمانی که شعله آبی ظاهر شود.
  4. منتظر بمانید تا شعله روشن بماند. فندک را خاموش کنید اما چند ثانیه شعله را تحت نظر بگیرید. اگر قوی و ثابت به نظر می‌رسد در روشن کردن فر اجاق گاز قدیمی خود موفق شده‌اید. اما اگر سوسو می‌زند یا خاموش می‌شود، ممکن است نیاز به عیب‌یابی عمیق‌تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: علت صدا دادن شعله اجاق گاز

روشن کردن فر اجاق گاز قدیمی

چگونه فر یا گریل را در اجاق گاز روشن کنیم؟

نحوه روشن کردن برندهای مختلف اجاق گاز با هم یکسان است. برای روشن کردن فر گاز می‌توانید از کبریت، فندک برقی یا جرقه برقی استفاده کنید. احتراق برقی می‌تواند نیمه اتوماتیک باشد که هم‌زمان با چرخاندن اهرم باید دکمه احتراق برقی را فشار دهید و اتوماتیک روشن می‌شود.
تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

در گزینه دوم، مکانیزم احتراق در ولوم و دستگیره‌ها تعبیه شده و هم‌زمان با چرخش آن‌ها کار می‌کند. مکانیزم احتراق مشعل‌های فر در همه اجاق‌های گازی وجود ندارد و فقط در مدل‌هایی با جرقه زنی برقی 6 کاناله تعبیه شده است.

استفاده از سیستم جرقه برقی برای فر

برای روشن كردن فر گاز با استفاده از جرقه زنی الکتریکی داخلی، باید در فر را باز کنید و دکمه چرخشی سوئیچ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا زمانی که در حداکثر دما متوقف شود. سپس باید هم‌زمان دکمه PU یا کلید ضامن TUP و دکمه دستگاه جرقه زن الکتریکی را فشار دهید.

فرآیند احتراق بیشتر از 5 ثانیه طول نمی‌کشد. گاهی ممکن است این زمان کافی نباشد و با رها کردن دسته TUP شعله خاموش شود. در این صورت باید صبر کنید تا گاز جریان پیدا کند و بعد از 1 دقیقه دوباره امتحان کنید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

این پروسه احتراق در مورد مشعل گریل هم صدق می‌کند، اما دستگیره TUP کاملاً در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. این روند درجه حرارت را در سطح کافی برای گریل تنظیم می‌کند. پس از چرخاندن کلید، گاز وارد مشعل بالایی می‌شود. فیوز مخصوصی در این قسمت تعبیه شده که در صورت کاهش شعله، خروجی گاز را مسدود می‌کند. اگر هنگام روشن کردن فر با مشکل جرقه زن روبرو شدید مقاله آموزش گام به گام تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار را مطالعه کنید.

چگونه مشعل اصلی فر را به صورت دستی روشن کنیم؟

برای روشن کردن مشعل پایینی در اجاق گاز با استفاده از کبریت یا فندک برقی، درب فر اجاق گاز را باز می‌کنیم سپس دکمه TUP را فشار داده و روی 270 درجه سانتی گراد می‌چرخانیم. با این کار منبع جریان گاز هم‌زمان با فشار دادن کامل دکمه PU یا کلید چرخشی به جرقه زن منتقل می‌شود.

برای روشن كردن فر گاز دکمه  PU را برای حدود 15 ثانیه فشار دهید. پس از اطمینان از جریان گاز، حرارت را در موقعیت مورد نیاز برای استفاده تنظیم می‌کنیم.

تنظیم دما مطابق با تکنولوژی تولید محصولات انتخاب می‌شود. اگر احتراق با موفقیت انجام شد و شعله خاموش نشد، فر را می‌بندیم و می‌گذاریم تا گرم شود. برای اینکه یک تنظیم دمایی پایدار در فر برقرار شود باید حداقل 5 دقیقه صبر کنید. برای احتراق مشعل فوقانی، فر را باز کرده و کلید TUP را در حالت “گریل” قرار دهید. کبریت یا فندک برقی را به مشعل نزدیک کنید و هم‌زمان دکمه TUP یا دکمه PU را فشار دهید و به مدت 15 ثانیه نگه دارید.

اغلب اتفاق می‌افتد که مشعل بار اول مشتعل نمی‌شود. بنابراین پس از احتراق باید مطمئن شوید که شعله روشن است و پس از آن در فر را ببندید. اگر مشعل دوباره خاموش شد، این روش را از ابتدا تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر اجاق گاز پادیسان

چگونه مشعل اصلی فر را به صورت دستی روشن کنیم؟

مشعل گاز روشن نمی‌شود یا ضعیف است

علت نقص مربوط به روشن کردن فر گاز و احتراق مشعل‌ها ممکن است گرفتگی یا سایش قطعات و خرابی سنسور نظارت بر وضعیت شعله باشد.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

راه‌های حل این مشکل به شرح زیر است:

  1. خرابی گرفتگی یا سایش ترموکوپل. این خرابی به ولتاژ ناکافی تأمین شده به شیر برقی منجر می‌شود. در نتیجه جریان گاز مشعل فر قطع می‌شود. تعمیر قطعه یا تعویض آن به حل مشکل کمک می‌کند.
  2. آسیب دیدن شیر برقی گاز. در صورت خرابی دریچه گاز، سنسور کنترل، ولتاژ را منتقل می‌کند. در نتیجه شیر برقی باز نگه داشته نمی‌شود. عملکرد مشعل بلافاصله پس از آزاد شدن شیر گاز قطع می‌شود. برای حل این مشکل، شیر باید تعویض شود.
  3. گرفتگی نازل. استفاده طولانی مدت نازل منجر به بسته شدن جزئی یا کامل کانال خروجی گاز می‌شود. برای رفع این مشکل، مشعل را خارج کرده و آن را تمیز کنید.
  4. خرابی علت این خرابی ممکن است آسیب دیدن مکانیسم چرخشی در داخل چرخ دنده یا یکی از اتصالات آن باشد. قطعه باید با قطعه جدید تعویض شود.
  5. ضعیف شدن فر بعد از گرم شدن. حالت حداقل احتراق با تنظیم ضعیف، که اجاق گاز پس از بالاترین حرارت وارد آن می‌شود دلیل اصلی ضعیف شدن شعله است. در این حالت سنسور کنترل به اندازه کافی گرم نمی‌شود و منبع گاز را قطع می‌کند. فرد متخصص تعمیر اجاق گاز می‌تواند مشکل را برطرف کند و تنظیم مشعل کاری ضروری است.

بیشتر بخوانید: دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز

جمع‌بندی

برای بیشتر خانم‌های خانه، فر اجاق گاز یکی از ضروریات آشپزی است. با این حال یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانم‌ها، نحوه درست روشن کردن فر گاز است. در برخی از اجاق گاز‌ها، پیلوت خاموش نمی‌شود و مشعل‌های گاز شما همیشه به راحتی روشن می‌شوند. در برخی موارد به علت خرابی یا گرفتگی پیلوت اجاق گاز شما هفته‌ای یک‌بار خاموش می‌شود و باید سعی کنید دوباره آن را روشن کنید.

چه اولین تجربه شما از استفاده از اجاق گاز باشد و چه پنجاهمین، باید با شیوه صحیح روشن کردن فر گاز آشنایی داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید به تنهایی پیلوت فر اجاق گاز خود را دوباره روشن کنید. بنابراین اگر چراغ پیلوت فر گاز شما خاموش است وقت آن رسیده که تجهیزات لازم را تهیه کنید، آستین‌های خود را بالا بزنید و شعله را دوباره روشن کنید.

4.7/5 - (52 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید