تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

بررسی 11 علت یکسره شدن جاروبرقی

جاروبرقیلوازم خانگی

جاروبرقی‌ها یکی از سودمندترین لوازم خانگی برقی در جهان محسوب می‌شوند که کار آن‌ها کمک به تمیز کردن خانه از هرگونه گردوغبار است. البته ممکن است به دلایل گوناگون، بعد از مدتی کلید روشن و خاموش جاروبرقی‌ها کار نکند. به این ایراد، یکسره شدن می‌گویند اما علت یکسره شدن جاروبرقی چیست؟

یکسره شدن، یعنی زمانی که جارو را به برق می‌زنیم، بدون فشار دادن دکمه، دستگاه خود‌به‌خود روشن می‌شود. در این شرایط شما باید علت یکسره شدن جارو برقی را به‌موقع تشخیص دهید؛ چراکه بی‌شک با استفاده از یک جاروبرقی مناسب شما می‌توانید به تمیزی و پاکیزکی هرچه بیشتر منزل خود کمک کنید.

در این‌ مقاله با شایع‌ترین دلایل یکسره شدن جاروبرقی آشنا می‌شوید تا در این مواقع کمترین چالش ممکن را تجربه کنید. پس با ما همراه باشید تا به بررسی تمام نکات و دلایل یکسره‌ شدن جاروبرقی بپردازیم.

نکات کلیدی

  • پیش از این‌که مشغول عیب‌یابی جاروبرقی شوید، کلید آن را بررسی کنید تا از هرز نشدن آن مطمئن شوید.
  • از جمله کارهایی که باید حین عیب‌یابی دستگاه انجام دهید، می‌توان به تست جریان برق، تست فیوز و بررسی کیسه جاروبرقی اشاره کرد.

علت یکسره شدن جارو برقی چیست؟

قبل از هر چیزی ابتدا کلید روشن و خاموش را بررسی کنید. شاید در این مدت از آن به‌صورت صحیح استفاده نکرده‌اید. ممکن است در آخرین‌بار از راه‌اندازی وسیله کلید را محکم فشار داده باشید. موقعیت کلید را بررسی کنید تا در صورت هرزشدن و گیرکردن آن به داخل بدنه، از این مشکلات مطلع شوید.

علت یکسره شدن جارو برقی

۱. تست جریان برق

عدم وجود جریان برق می‌تواند یک علت یکسره شدن جارو برقی شما باشد. آیا جریان برق از جاروبرقی شما عبور می‌کند؟ این شاید اولین و واضح‌ترین سوالی است که باید از خود بپرسید و قبل از بررسی مشکلات دیگر، باید مطمئن شوید که برق از جاروبرقی شما عبور می‌کند.

بررسی کنید که آیا سوئیچ روشن است یا خیر. اگر برق دیوار قطع شده است، آن را دوباره روشن کرده و جاروبرقی را راه‌اندازی کنید. اگر روشن نشد، سوکت دیگری را وصل کنید تا متوجه شوید که مشکل از جاروبرقی است یا اتصال برق. ممکن است بریکر از کار افتاده باشد و باید بازنشانی شود.

تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

همچنین باید بررسی کنید که دوشاخه برق در پریز باشد. دوشاخه را تا انتها وارد کنید تا اطمینان حاصل کنید که جاروبرقی شما به‌طور کامل وصل شده‌ است.

۲. اتصالی کردن کابل؛ علت یکسره شدن جاروبرقی

اتصالی کردن کابل مورد دیگری است که باید آن را به عنوان علت یکسره شدن جارو برقی بررسی کنید. اگر جاروبرقی شما کدگذاری شده است، بررسی و ارزیابی اتصال ورودی بسیار مهم است. ابتدا بررسی کنید که آیا برق در سوکت وجود دارد یا خیر. در مرحله بعدی باید به بررسی وجود برق از دوشاخه به جاروبرقی بپردازید.

سپس هر بخش از سیم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده‌ است. قبل از این کار سیم را از دیوار جدا کنید. اگر حیوانات خانگی دارید، ممکن است آن‌ها کابل را جویده باشند. در اینصورت اتصالات آسیب‌دیده در دو سر کابل را بررسی کنید.

در این شرایط کلید سوئیچ جاروبرقی نیز باید بررسی شود. گاهی اوقات علت یکسره شدن جارو برقی از کلید روشن خاموش آن است. ممکن است کلید جاروبرقی به‌طور کامل به داخل فشار داده نشده‌ باشد. اگر این‌طور است، مطمئن شوید که آن را به‌طور کامل فشار داده‌اید.

۳. پر بودن کیسه

پر بودن کیسه نیز می‌تواند یک علت یکسره شدن جارو برقی باشد. علت کار نکردن کلید On/Off جاروبرقی در بسیاری از مواقع پر بودن کیسه آن است. علاوه‌بر این حتی اگر کیسه پر نیست، لازم است قبل از راه‌اندازی مجدد جاروبرقی، آن را خالی یا تعویض کنید.

بررسی 11 علت یکسره شدن جاروبرقی

۴. انسداد در جریان هوا

یک علت یکسره شدن جارو برقی می‌تواند انسداد در جریان هوا باشد. توجه داشته باشید که در صورت وجود انسداد در جریان هوا، قابلیت مکش تجهیزات ممکن است کار نکند. این امر موجب جلوگیری از فشار دادن موتور و ایجاد آسیب داخلی می‌شود.

توجه داشته باشید که قبل از تعویض فیلتر جاروبرقی باید آن را تمیز کنید. به این منظور فیلتر را به‌آرامی به سطل زباله بزنید. با این کار هرگونه کثیفی یا ذرات میکروسکوپی که ممکن است داخل آن گیر کرده باشد، آزاد می‌شود.

سپس با استفاده از انگشت خود یا یک جسم غیر تیز دیگر، کثیفی‌ها را با احتیاط از لایه‌های فیلتر پاک کنید. علاوه‌بر این سر مکش، فیلترها و هر لوله‌ای که وجود دارد را بررسی کنید.

[buatton color=”red” size=”small” link=”https://achareh.co/landing/vacuum-cleaner” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی![/button]

۵. گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

یک دلیل یکسره شدن جارو برقی می‌تواند گرم شدن بیش‌از‌حد آن باشد. این احتمال وجود دارد که گرم شدن بیش از حد منجر به کار نکردن کلید قطع و وصل جاروبرقی شود.

برای رفع آن، 15 دقیقه صبر کنید و سپس جاروبرقی را دوباره راه‌اندازی کنید. البته اگر مدتی است که از جاروبرقی استفاده نکرده‌اید، این موضوع نمی‌تواند یک علت یکسره شدن جارو برقی در نظر گرفته شود.

۶. بررسی رول برس جاروبرقی

رول برس نیز می‌تواند در یکسره شدن جارو برقی دخیل باشد. اگر غلتک برس گره خورده و از چرخیدن امتناع می‌کند، ممکن است جاروبرقی به‌درستی کار نکند.

در صورتی که برق وارد موتور می‌شود اما جاروبرقی هنوز کار نمی‌کند، آن را خاموش کنید. سپس سر برس را تمیز یا باز کنید. پس از آن، جاروبرقی را مجددا راه اندازی کرده و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده‌ است یا خیر.

۷. فیلتر جاروبرقی

جاروبرقی‌های بدون کیسه دارای فیلترهایی هستند که باید مرتباً تمیز یا تعویض شوند. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های تمیز کردن جاروبرقی بدون کیسه را به‌خوبی دنبال کرده‌اید. قبل جای‌گذاری فیلتر باید آن را کاملا خشک کنید. توجه داشته باشید که بیشتر مدل‌های جاروبرقی، به‌ویژه مدل‌های جدیدتر، با فیلترهایی طراحی شده‌اند که به جمع‌آوری ذرات کمک می‌کنند.

در واقع، اهمیت تمیز نگه داشتن فیلتر را نمی‌توان نادیده گرفت. این امر به‌ویژه در صورتی صادق است که جاروبرقی با فیلتر HEPA کار کند. چنین فیلترهایی به‌منظور افزایش کیفیت هوای داخل منزل شما طراحی شده‌اند؛ بنابراین تمیز نگه داشتن فیلتر جاروبرقی برای کمک به بهبود کیفیت هوا در اتاق بسیار مهم است.

علت یکسره شدن جاروبرقی

۸. موتور جاروبرقی

لازم نیست به شما بگوییم که یک موتور برای هر دستگاهی چقدر حیاتی است. اگر موتور به‌درستی کار نکند، منجر به کار نکردن کلید قطع و وصل جاروبرقی می‌شود. موتور ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود.

استفاده بیش از حد از جاروبرقی ممکن است باعث از بین رفتن موتور دستگاه شما شود. تنها راه‌حل موتور سوخته جاروبرقی، تعویض آن با موتور جدید است. ممکن است بخش‌های دیگری باعث از کار افتادن موتور شوند و با تعویض موتور مشکل برطرف نشود.

پس فراموش نکنید که سایر قطعات را در حین تعویض بررسی کنید.

بررسی 11 علت یکسره شدن جاروبرقی

۹. سیستم الکتریکی جاروبرقی

ممکن است علت یکسره شدن جارو برقی وجود مشکل در سیستم الکتریکی آن باشد. در رفع این مشکل شما به یک مولتی‌متر و اندکی دانش الکتریکی نیاز دارید. یکی از مزایای انجام تعمیرات برقی در منزل این است که می‌توانید در پرداخت هزینه بابت عیب‌یابی جاروبرقی صرفه‌جویی کنید.

برای انجام تعمیرات برقی باید جاروبرقی خود را باز کرده و سپس مدارهای آن را بررسی کنید. با مدارهای نزدیک به دوشاخه شروع کنید. از آنجا به سمت موتور حرکت کرده و اگر مدار معیوب را تشخیص دادید، می‌توانید آن را خودتان تعویض کنید. همچنین‌ می‌توانید این کار را به یک تکنسین حرفه‌ای بسپارید. کارشناسان کاربلد آچاره به‌منظور تعمیر تخصصی انواع جاروبرقی در کنار شما خواهند بود.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

۱۰. فیوز جاروبرقی

یک علت یکسره شدن جارو برقی، می‌تواند فیوز آن باشد. شما با یک بازرسی بصری می‌توانید از سالم بودن فیوز جاروبرقی اطمینان حاصل کنید. در این شرایط از مولتی‌متر برای تعیین اتصال فیوز استفاده کنید.

اگر مشکل از فیوز باشد، جای نگرانی نیست! زیرا این قطعه نسبتا ارزان است. در صورت داشتن تخصص لازم موتور را بررسی کرده و قطعات شکسته را تعویض کنید. اگر مشکل از موتور باشد، خرید یک جاروبرقی جدید آسان‌تر و کم هزینه‌تر از تعمیر برد آن است.

خرابی فیوز جاروبرقی

 

۱۱. بررسی دفترچه راهنما

آیا دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای جاروبرقی را به‌درستی دنبال می‌کنید؟ در برخی از جاروبرقی‌های مدرن یک خاموش شدن ایمنی وجود دارد که در صورت داغ شدن بیش از حد موتور، دستگاه را غیرفعال می‌کند.

 

چرا جاروبرقی یکسره می‌شود

نکات تعمیر و نگهداری جاروبرقی

نگهداری از جاروبرقی به اندازه تمیز کردن خانه مهم است. در غیر این صورت، شما مجبور خواهید بود در کمترین زمان پولتان را برای یک جاروی جدید صرف کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا خروجی بیشتری از جاروبرقی خود داشته باشید:

  1. منتظر پر شدن کیسه نباشید. در عوض، هنگامی که کیسه تقریباً پر از زباله شد، کیسه را پاک کرده یا آن را تعویض کنید.
  2. برای تمیز کردن جاروبرقی روال معمولی داشته باشید. فراموش نکنید که دستگاه به کمی توجه نیاز دارد. فیلترها را تمیز کنید؛ زیرا آن‌ها بخش بسیار مهمی از دستگاه هستند.
    به همین دلیل است که نمی‌توانید اجازه دهید مسدود شوند. برس‌ها را نیز تمیز کنید؛ زیرا این قسمت از دستگاه تضمین‌کننده عملکرد مطلوب آن است.
  3. وقتی جاروبرقی روشن است، آن را بدون مراقبت رها نکنید و هنگامی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید آن را از برق بکشید.
  4. به هیچ وجه از جاروبرقی خود برای تمیز کردن سطوح مرطوب استفاده نکنید.
  5. پس از انجام کارهای نظافتی، جاروبرقی را ایمن و در یک محل خشک و خنک نگهداری کنید.
  6. از جارو کردن وسایلی مانند: پیچ، سکه، فلزات،اشیای لبه تیز خودداری کنید.
  7. از استفاده طولانی‌مدت از جاروبرقی پرهیز کنید.

در پایان

با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم، شما علت یکسره شدن جارو برقی را به‌خوبی درک می‌کنید. اگر بیش از 8 سال از عمر جاروبرقی شما گذشته است و مدام خراب می‌شود. باید جاروبرقی جدیدی بخرید تا متحمل هزینه‌های تعمیر مکرر نشوید.

همچنین اگر تخصص کافی برای رفع چنین مشکلاتی را ندارید، میتوانید تعمیر جاروبرقی و رفع مشکل یکسره شدن جاروبرقی را با اطمینان‌خاطر به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید