جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

اگر شما هم هنگام نصب شیرآلات با سوالاتی از قبیل اینکه ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی چقدر باید باشد؛ بهترین ارتفاع نصب روشویی چقدر است؟ شیرهای توالت ایرانی و فرنگی باید در چه فاصله‌ای از سطح زمین نصب شوند؟ و … روبه‌رو شده‌اید، بدانید که تنها نیستید افراد زیادی به هنگام نصب لوازم بهداشتی با این پرسش‌ها مواجه می‌شوند. در این مقاله از مجله آچاره سعی کرده‌ایم تا پاسخ تمام پرسش‌های شما را در اختیارتان قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

رعایت ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی چه اهمیتی دارد؟

رعایت استانداردهای ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر شیوه درست نصب این لوازم رعایت نشود، در آینده مشکلات زیادی هم در استفاده از شیرآلات و هم در دکوراسیون خانه به‌وجود خواهد آمد. به عنوان مثال با این که نصب دستشویی در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسد اما در صورت سر و کار داشتن با دستگاه‌های روشویی سفارشی و سینک‌های شستشوی دیواری و عدم رعایت توصیه‌های مربوطه، ممکن است آن را به‌گونه‌ای نصب کنید که بکارگیری آن سخت باشد.

اهمیت رعایت ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

ارتفاع شیرآلات بهداشتی حمام

حمام یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است که با آن تمیزی و طراوت خود را به دست می‌آوریم. اگر ارتفاع شیرآلات این قسمت از ساختمان مناسب نباشد، امکان استفاده راحت از حمام وجود ندارد. بنابراین باید در زمان ساخت به رعایت ارتفاع استاندارد لوله‌کشی‌های مربوطه توجه ویژه داشته باشید.

1. سایز حمام

پیش از این که به بررسی ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی حمام بپردازیم، نگاهی داشته باشیم به این که یک حمام به‌طور متوسط باید چه اندازه‌ای داشته باشد. در زیر حداقل و حداکثر اندازه مناسب برای حمام و توالت را بیان کرده‌ایم:

  • حداقل مساحت حمام باید 86m2 باشد.
  • متوسط مساحت حمام 79m2 است.
  • حداقل اندازه توالت باید 5m2 باشد.
  • متوسط سایز توالت 86m2 است.

اگر بخواهید حمامی مجلل و لاکچری داشته باشید، باید حداقل اندازه حمام 4.65m2 باشد. در این صورت امکان قرار گرفتن وان حمام جدا از سینک و دوش وجود دارد. البته مهم نیست حمام شما چقدر بزرگ یا کوچک است. در این مقاله حمام‌های با اندازه کوچک نیز مدنظر قرار گرفته‌اند.

برای نصب و تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سایز حمام

2. ارتفاع سقف حمام

معمولاً ارتفاع خانه‌ها 2.74 تا 3 متر است اما ارتفاع حمام به دلیل مخزن آبی که بالای آن وجود دارد، از این مقدار کمتر است. مخزن آب بالای حمام به‌طور معمول به 60 تا 76 سانتی‌متر فضا نیاز دارد. در نتیجه در چنین شرایطی سقف حمام به 2 متر کاهش می‌یابد. (ارتفاع سقف حمام به هیچ وجه نباید از 2 متر کمتر شود.)

مطلب پیشنهادی:تمیز کردن رسوب شیرآلات

3. جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی حمام

برای راحتی دسترسی به ارتفاعات نصب مورد نیاز، ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی مختلف در حمام را به صورت جدول درآورده‌ایم. اطلاعات دقیق در مورد تمام اتصالات در این جدول آورده شده است:

نام اتصال ارتفاع استاندارد (از کف)
سردوش حمام 1.98m
میکسر/ پانل دوش حمام 0.91m
دهانه شیر خروجی آب 0.76m
تنظیم‌کننده جریان آب 1.3m
روشویی حمام 0.91m
سینک 0.81m
تله سینک 0.46m
شیر سینک 0.46m
آینه حمام 1.22m
دستگاه پخش صابون (ظرف حاوی صابون مایع) 1.07m
جاصابونی (صابون جامد) 1.22m
کابینت حمام (میز حمام) 1.37m
قفسه‌های حمام 1.22m
طاقچه حمام 1.22m
میله مخصوص نگهداری حوله (ریل حوله‌ای) 1.52m
حلقه حوله 1.22m
نگهدارنده دستمال توالت 0.66m
دستشویی فرنگی 0.43m
دوش حمام / جت اسپری 0.46m
شیر آب برای توالت فرنگی 0.46m
سیسترن توالت 0.91m
دسته شیر 0.61m
شیر فلاش برای WC 1m
ارتفاع ادرار 0.61m
لوازم نصب کردنی روشنایی 2.44m
تهویه حمام 1.83m

ارتفاع قرارگیری شیرآلات بهداشتی بیان‌شده در بالا، ارتفاعات استاندارد هستند و با توجه به شرایط کاربر و راحتی او امکان تغییر در آن‌ها صرفا تا حدودی وجود دارد. در ادامه به‌طور خلاصه برخی موارد را توضیح داده‌ایم:

  • سردوش حمام: ارتفاع سردوش باید به اندازه‌ای باشد که کاربر برای ایستادن زیر آن به مشکل برنخورد. میانگین قد انسان 1.68m تا 1.83m است؛ بنابراین ارتفاع 1.98 متر به عنوان ارتفاع استاندارد دوش از کف حمام در نظر گرفته می‌شود. (اگر چه ارتفاع استاندارد سردوش 1.98m است، این ارتفاع می‌تواند بنا به خواست افرادی که از دوش استفاده می‌کنند و ترجیحات آن‌ها تغییر یابد.)
  • میکسر / پانل دوش حمام: میکسر حمام باید در مکانی قرار گیرد که به هنگام ایستادن به‌آسانی قابل دسترسی باشد. ارتفاع استاندارد میکسر 91m است. (که بنا به راحتی کاربر می‌تواند از 84cm تا 103cm نیز متغیر باشد.)
  • تنظیم‌کننده جریان آب: این بخش میزان آب ورودی را کنترل می‌کند و با بستن آن، از ورود آب جلوگیری می‌شود. ارتفاع تنطیم‌کننده جریان آب بین 92 تا 1.83m متغیر است.
  • روشویی حمام: ارتفاع استاندارد روشویی از کف حمام در حدود 90 سانتی‌متر است که بسته به قد و سن کاربر، این اندازه کاهش یا افزایش می‌یابد. اگر حمام مخصوص بچه‌ها است، ارتفاع روشویی را متناسب با قد فعلی کودک تنظیم نکنید! زیرا دیر یا زود بچه‌ها رشد خواهند کرد و آن وقت به بازسازی روشویی حمام نیاز پیدا می‌کنید. (برای دسترسی راحت بچه‌ها به روشویی، از یک میز یا صندلی به عنوان پایه استفاده کنید تا قد کودک به روشویی برسد.)
  • کابین دوش: کابین دوش با شیشه محصور شده است و دارای سردوش و نازل‌های جت بدنه است که آب را برای حمام اسپری می‌کنند. کابین دوش می‌تواند بنا به سلیقه کاربر مستطیل‌شکل یا مربع‌شکل باشد. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، سردوش باید در ارتفاع 98m نصب شود. میکسر آب سرد و گرم هم باید در ارتفاع 1 متری نصب شود.
  • حداقل ابعاد کابین دوش مربعی باید 91m در 0.91m باشد (0.83m2)
  • حداقل ابعاد کابین دوش مستطیلی باید 91m در 1.22m باشد (1.11m2)
  • ابعاد وان حمام: وان‌های حمام در ابعاد، طرح‌ها و شکل‌های متفاوتی وجود دارند. مدلی را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه شماست. اندازه‌های استاندارد وان 5 در 0.81 متر، 1.68 در 0.81 متر و 1.83 در 0.91 متر هستند.
  • اتصالات لوله‌کشی مطابق وان حمام انجام می‌شود. ارتفاع استاندارد لوله‌ها باید 85cm از کف حمام فاصله داشته باشد تا کاربر در زمان حمام به‌راحتی به آب دسترسی پیدا کند.
  • سینک حمام: بسته به نوع سینک و ترجیحات کاربر، ارتفاع سینک حمام از 77cm تا 5cm متغیر است. ارتفاع توصیه شده برای سینک 82cm است.
  • لبه بالایی جلویی سینک باید 800mm باشد.
  • فاصله مرکز به مرکز سینک باید 76cm باشد.
  • فاصله بین سینک و دیوار مجاور باید 46cm باشد
  • فاصله بین لبه سینک و مرکز WC باید 40cm باشد.
  • فاصله بین لبه جلویی سینک و دیوار مقابل باید 91cm باشد.
  • دستگاه پخش صابون: ارتفاع استاندارد دستگاه پخش صابون از 103cm تا 123cm متغیر است. البته ارتفاع توصیه‌شده 107cm است.

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی آشپزخانه

قرار دادن شیر ظرفشویی در ارتفاع مناسب موجب استفاده راحت‌تر از آن و توانایی پر کردن انواع ظروف با ارتفاع‌های متفاوت می‌شود. هر چه دهانه بالاتر باشد، قرار دادن ظروف با ارتفاع بلند زیر آن برای تمیز کردن یا پر کردن راحت‌تر خواهد بود. با این وجود اگر یک قفسه بالای سینک خود دارید، نصب شیر در ارتفاع‌های بالا با محدودیت روبه‌رو خواهد شد. بنابراین سینک ظرفشویی باید به اندازه 85cm نسبت به کف، فاصله داشته باشد.

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی آشپزخانه

  • فاصله بین لوله‌های آب سرد و گرم از یکدیگر اغلب در حدود 50cm در نظر گرفته می‌شود
  • شیرآلات کم قوس معمولاً بیش از 20cm از دسته بالاتر نمی‌روند و با زاویه 45 درجه بالا می‌آیند. این شیرها برای سینک‌ها و فضاهای کوچک‌تر عالی هستند. این نوع شیر همچنین برای کسانی ایده‌آل است که قصد شستن وسایل بزرگ را ندارند.
  • لوله فاضلاب باید 50 تا 55 سانتی‌متر بالاتر از کف قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی: آموزش تصویری نصب شیرآلات چشمی 

ارتفاع شیرآلات بهداشتی توالت (ایرانی و فرنگی)

در ادامه ارتفاع مناسب نصب سینک دستشویی و همچنین توالت ایرانی و فرنگی را بررسی می‌کنیم.

1. ارتفاع نصب سینک دستشویی (روشویی)

سینک دستشویی یا همان روشویی یکی از مواردی است که باید در نصب آن به ارتفاع مناسب دقت کنید. ارتفاع مناسب برای سینک دستشویی حدود 800 میلی‌متر است (ارتفاع از کف تا لبه سینک). اگر قصد نصب سینک برای استفاده کودکان و خردسالان دارید، ارتفاع را باید کمتر در نظر بگیرید. در این شرایط نصب در محدوده 640 تا 750 میلی‌متر مناسب است. (هر چند بهتر است سینک را مطابق قد افراد بزرگسال تنظیم کنید و بچه‌ها با استفاده از یک پایه به سینک دسترسی داشته باشند.)ارتفاع نصب سینک دستشویی

2. ارتفاع شیر توالت ایرانی

شیر توالت‌ ایرانی باید در ارتفاع نسبتاً پایینی نصب شود تا به‌راحتی در دسترس باشد. از آنجایی که این نوع از توالت در پایین‌ترین سطح دسترسی قرار گرفته است، پایین بودن ارتفاع نصب شیر ضروری است. شیرهای توالت ایرانی معمولاً در ارتفاع 25 تا 30cm از کف زمین نصب می‌شوند. در نتیجه در زمان ساخت‌وساز باید توجه کرد که شیر توالت ایرانی به‌گونه‌ای قرار داده شود که بعد از کف‌سازی در حدود 30cm از زمین فاصله داشته باشد.

برای نصب و تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. ارتفاع شیر توالت فرنگی

این توالت‌ها به دلیل داشتن نشیمن‌گاه، نیاز به نصب شیر در ارتفاع بالاتری دارند. ارتفاع نصب شیر توالت فرنگی باید به اندازه‌ای باشد که بین کف و شیر حدود 55cm فاصله بیفتد. محل آویز شیلنگ نیز به اندازه 20 سانتی‌متر بالاتر در نظر گرفته می‌شود.

نکات پایانی

در انتها برخی نکات که هنگام نصب شیرآلات بهداشتی باید در نظر گرفته شوند را بیان کرده‌ایم:

  • خروجی لوله فاضلاب روشویی باید در ارتفاع 40 تا 45 سانتی‌متری نصب شود.
  • نصب آینه روشویی: توجه داشته باشید که با توجه به این که روشویی در ارتفاع 80 تا 85 سانتی‌متری نصب می‌شود، آینه باید در ارتفاع بالاتری نسبت به آن قرار گیرد. مناسب‌ترین ارتفاع حدود 150cm است. (اگر خانواده شما قدبلندتر یا قدکوتاه‌تر از متوسط جامعه هستند، ارتفاع آینه را به تناسب قد اعضای خانواده خود کم یا زیاد کنید.)
  • نصب کلیدها: دقت داشته باشید که برای جلوگیری از خطرات مربوط به شوک الکتریکی، باید کلیدهای برق از خطوط لوله آب دور نگه داشته شوند. برای حفظ امنیت باید کلیدها از نزدیک‌ترین منبع آب حداقل 5m فاصله داشته باشند.

جمع‌بندی

توجه به ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی در زمان نصب این تجهیزات اهمیت زیادی دارد. بسیار دیده شده که بی‌توجهی به ارتفاع مناسب و نادیده گرفتن نکات امنیتی موجب بروز خسارت‌های مالی و بعضاً جانی شده و یا افراد را مجبور به دوباره‌کاری و بازسازی تجهیزات کرده است. هنگام نصب این لوازم از متخصص مربوطه کمک بگیرید و فرتمش نکنید که کارشناسان کاربلد آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود. البته استفاده از مطالب گفته‌شده در این مقاله نیز خالی از لطف نیست!

امیدواریم که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا