سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

اصول کانال کشی کولر + انواع کانال کولر

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

کانال کشی کولر از مهم ترین مواردی است که در هنگام ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت اصولی انجام شود. زیرا حتی اگر در ساختمان‌ها از بهترین مدل کولر استفاده شود اما اصول کانال کولر رعایت نشده باشد، کولر نمی‌تواند بازدهی چندانی داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که نحوه کانال کشی در دکوراسیون داخلی و همچنین مقدار خنک شدن ساختمان بسیار موثر است. اگر می‌خواهید با اصول کانال کشی کولر بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

کانال هوا چیست؟

کانال هوا در واقع به کانالی می‌گویند که به‌منظور انتقال هوا در اکثر سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانال‌ها خود دارای  دو نوع گرد و چهار گوش هستند و معمولا از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم، پنل‌های عایق شده و پلاستیک تهیه می‌شوند.

اصول کانال کشی کولر

کانال کشی کولر

در پروژه‌های ساختمان سازی، کانال کشی معمولا در مراحل پایانی کار و یا همان نازک کاری قبل از اجرای سقف کاذب انجام می‌شود.همچنین به منظور کاهش میزان اتلاف انرژی یک عایق با پشم شیشه ایجاد می‌کنند و کانال کشی کولر را بر اساس اصول و استانداردها انجام می‌دهند.

در هزینه عملیات نصب کانال کولر فاکتورهای مختلفی موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به متراژ فضا، محل قرارگیری و نصب کولر، مواد اولیه فولادی یا آلومینیومی و … اشاره نمود.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

انواع کانال کولر از نظر جنس

کانال‌های کولر با توجه به نوع جنس دارای انواع متفاوتی هستند و در ضخامت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از این کانال‌ها کاربردهای خاصی دارند و در محیط‌ها و شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله انواع کانال کولر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

انواع کانال کولر از نظر جنس

1. کانال گالوانیزه

مدل گالوانیزه از قدیمی‌ترین کانال‌های کولر هستند به همین دلیل با مشکلات مختلفی همراه هستند.  کانال‌های گالوانیزه دارای 4 نوع چهارگوش، گرد، عایق و اسپیرال می‌باشند و از ورق‌های فلزی گالوانیزه تهیه شده‌اند. البته نوعی از این کانال‌ها از ورقه‌های استیل تولید می‌شوند تا در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نشود و معمولا در نواحی مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

2. کانال فلکسیبل PVC

این کانال‌ها معمولا در محیط‌های خاص که ممکن است به کانال کولر آسیب وارد شود مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای پوشش پی وی سی هستند. کانال‌های فلکسی یا لوله خرطومی می‌توانند انتخاب و جایگزین مناسبی به جای کانال‌های قدیمی باشند. این کانال‌ها از جنس آلومینیوم هستند و دارای انعطاف‌پذیری بالایی می‌باشند.

اصول کانال کشی کولر

3. کانال پیش عایق

کانال پیش عایق نوعی کانال است که قبل از نصب، عایق کاری شده است. این کانال‌ها به دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده در پروژه‌های مسکونی و صنعتی قابل استفاده هستند. کانال های پیش عایق معمولاً از عایق پشم شیشه ساخته می شوند و در اثر زمان مقاومت خود را در برابر رطوبت حفظ می‌کنند.
کانال‌های پیش عایق برخلاف کانال‌های فلکسیبل که تنها دارای نوع گرد هستند دارای مدل چهارگوش نیز می‌باشند. این کانال‌های از فوم پلی اورتان و روکش ورق آلومینیومی ساخته شده‌اند و ضخامتی حدود 1 الی 3 سانتی‌متر دارند.

4. کانال پارچه ای

نوعی دیگری از کانال‌های کولر، کانال کولر پارچه‌ای است. در تهیه این کانال‌ها نوعی الیاف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا در مکان‌هایی مانند استخرها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارد.

مراحل کانال کشی کولر

با توجه به مطالب ذکر شده احتمالا متوجه شده‌اید که انجام اصولی نصب کانال چقدر حائز اهمیت است و به جهت تخصصی بودن این کار باید آن را به افراد حرفه‌ای بسپارید. تا به این ترتیب بتوانید از مزایای کانال کشی کولر اصولی بهره‌مند شوید. این کار دارای مراحل زیر می‌باشند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

کانال کشی کولر با توجه به طراحی ساختمان

معماری ساختمان از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی است که باید در نصب کانال کولر مورد بررسی قرار گیرد. مشخص نمودن مناسب‌ترین برای نصب دریچه‌ها از اولین اقداماتی است که باید برای این منظور صورت گیرد. در برخی از نقاط منزل امکان نصب دریچه کولر وجود ندارد. از این رو نیروی متخصص باید نقشه ساختمان را به‌طور کامل مورد ارزیابی قرار دهد تا بتواند بهترین مکان و مسیر برای کانال را تشخیص داده و مشخص کند.

تهیه ورق مناسب برای کانال کولر

کانال کشی کولر به صورت اصولی به قدری حائز اهمیت است که گاهی اوقات ممکن است فرد مجبور به تخریب آن بخش از ساختمان و نصب مجدد کانال کولر گردد. همانطور که می‌دانید وظیفه کانال کولر انتقال هوای سرد بیرون از داخل کولر به فضای داخلی ساختمان می‌باشد، از این رو اگر جنس کانال مناسب نباشد و ضخامت کافی برخوردار نباشد، نه تنها انتقال سرما را به خوبی انجام نمی‌دهد بلکه دوام و طول عمر کوتاهی نیز خواهد داشت.

این نکته در راه‌اندازی کولر آبی بسیار مهم است. کانال‌های کولر از جنس ورق گالوانیزه از بهترین و با کیفیت ترین کانال‌های کولر موجود در بازار هستند که در ضخامت‌های متفاوتی تولید شده اند.

عایق کاری در زمان کانال کشی کولر

رعایت استانداردها در نیز خیلی اهمیت دارد. بدین منظور باید عایق کاری اتصالات کانال‌ها به محل نصب دریچه به صورت اصولی انجام شود، زیرا در غیر اینصورت هوای خنک وارد ساختمان نخواهد شد و از کانال خارج می‌گردد. در این صورت ممکن است که فرد فکر کند کولر دچار مشکل شده است و اقدام به تعمیر کولر نمایند.

اما همچنان مشکل پابرجا باشد. از طرفی چون امکان بازدید از کانال به‌راحتی فراهم نیست، احتمالا فرد مجبور به تخریب ساختمان برای یافتن عیب کانال خواهد شد. بنابراین نصب و عایق کاری کانال کشی کولر خیلی مهم است و باید بر اساس قوانین و مطابق با استانداردها انجام شود.

کانال کشی کولر با توجه سرعت جریان باد

هر کولر آبی دارای سرعت و فشار باد مخصوص به خود است. شما بایستی پیش از خرید کولر به متراژ فضا توجه کنید. هر چه ساختمان شما بزرگ‌تر باشد، کولری که انتخاب می‌کنید باید سرعت باد بیشتری داشته باشد. کانال کشی کولر را باید بر اساس سرعت باد انجام داد. هر چه باد با فشار بیشتری وارد شود، عایق کاری و کانال کشی نیز باید با دقت بیشتری صورت بگیرد.

کولرهای آبی هر کدام دارای سرعت و فشار باد ویژه‌ای هستند. از این رو نیاز است که مطابق با متراژ فضا خریداری شوند. ساختمان‌های بزرگتر به یک کولر آبی با سرعت باد بیشتر نیاز خواهند داشت و می‌توان گفت اجرای کار باید با توجه به سرعت باد اجرا شود.

لازم است که اشاره کنیم در مواردی که باد با فشار بیشتری نیاز باشد باید عایق کاری و کانال کشی کولر با تمرکز بیشتری انجام شود تا سیستم بتواند به درستی کار کند و انتقال هوای خنک به داخل ساختمان به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نکته مهم در  نصب و اجرای کانال

در کانال کشی کولر باید به نکاتی دقت نمود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. کانال کشی در تمامی قسمت‌های ساختمان نیاز به عایق کاری دارد.
  2. نقش معماری ساختمان در نحوه کانال کشی اصولی ساختمان بسیار مهم است.
  3. باید ورق و ضخامت و نوع ورق کانال به خوبی و متناسب با شرایط محیطی انتخاب شود.
  4. ورق‌های مورد استفاده باید مطابق با استانداردها تهیه و تولید شده باشند.
  5. در انتهای هر یک از مسیرهای کانال کولر باید دریچه هوا نصب گردد.
  6. ایجاد دریچه بازدید الزامی است.
  7. طراحی لبه‌های کانال‌ها باید به نحوی انجام شده باشد که دقیقا همسو با جریان باد باشند.

هزینه کانال کشی کولر و نصب دریچه

هزینه کانال کشی کولر یکی از مواردی است که در هنگام کانال کشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای کارفرمایان بسیار اهمیت دارد. برای به دست آوردن هزینه کل کانال محیط کانال یا دهانه در اندازه طول کانال و در هزینه واحد ضرب می‌نمایند. هزینه دقیق و نهایی کانال کشی هر ساختمان پس از ارزیابی ساختمان و شرایط آن  و همچنین نوع کانال کشی، ویژگی‌های کانال و جنس آن و دستمزد نصاب تعیین می‌شود.

سخن پایانی

در کانال کشی ساختمان‌های کوچک و بزرگ باید علاوه بر هزینه اجرای کانال کشی به کیفیت و ضخامت ورق‌های مورد استفاده نیز توجه نمود. زیرا در صورتی که به‌منظور کاهش هزینه‌ها از ورق‌های نامرغوب و نازک استفاده شود کانال‌ها طول عمر خوبی نخواهند داشت و در محیط ساختمان سروصدا ایجاد می‌کنند. از این رو اصلا توصیه نمی‌شود که از چنین متریالی استفاده کنید.

در نتیجه ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که کانال‌های کولری که از جنس ورقه‌های ضخیم، مقاوم و انعطاف‌پذیر هستند را انتخاب نمایید تا دوام بیشتری داشته باشند و از به وجود آمدن آلودگی صوتی در محیط جلوگیری کنید. با اجرای اصولی می‌توانید تهویه ساختمان را به خوبی تامین کنید.

توجه داشته باشید که اجرای کانال کشی کولر را حتما به تیم‌ها و نیروهای متخصص و با تجربه در این زمینه بسپارید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای تخریب ساختمان و رفع مشکلات احتمالی ایجاد شده توسط نیروهای غیر متخصص در نصب کانال کولر نشوید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید