سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

سیم کشی کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

سیم کشی کولر آبی یکی از آن مواردی است که نیازمند تخصص کافی در این زمینه دارد. از پیش زمینه‌های لازم و ضروری برای کارکرد صحیح کولر آبی سیم کشی صحیح آن است. کولرهای آبی متناسب با نوع و مدلی که دارند، غالبا از سیم کشی برق مشترکی برخوردار هستند. سیم کشی برق الکتروموتور کولرهای آبی بسته به نوع موتور کاملاً عملکرد متفاوتی دارند. ما در اینجا لازم دانستیم که شما را با نحوه صحیح سیم کشی در کولر آبی آشنا سازیم تا برای تعمیر کولر خود به مشکلی بر نخورید.

هرچه که باید از برقکاری کولر آبی بدانید آموزش نصب پمپ کولر آبی

نقشه سیم کشی کولر آبی

برای اینکه شما نقشه صحیحی از کولرآبی خود داشته باشید، کافی است که نقشه ترسیم شده بر روی بدنه یا موتور کولر خود را مشاهده فرمایید. در صورتی که سیم کشی کولر آبی شما دچار مشکلی شد شما می‌توانید با کمک همین نقشه نسبت به ترمیم سیم کشی اقدام نمایید.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

برای اینکه فرآیند سیم کشی کولر آبی صحیح باشد، معمولاً دو لوله خرطومی برای برق در نظر گرفته می‌شود. یکی از لوله‌ها از جعبه تقسیم یا جعبه فیوز به سمت کلید کولر آبی و لوله خرطومی دیگر از کنار کانال کولر به سمت محل قرارگیری خود دستگاه که امکان دارد بر روی پشت بام یا تراس نصب شده باشد، کشیده می‌شود. سیم‌های برق لازمه از طریق این لوله‌ها با کمک فیش‌های مخصوص انجام می‌پذیرد.

نقشه سیم کشی کولر آبی

برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از 3 رشته سیم سایز 2.5 استفاده می‌شود. یکی از سیم‌ها برای فاز، یکی برای نول و دیگری برای ارت استفاده می‌شود. رنگ سیم‌ها غالباً قرمز رنگ برای فاز، آبی رنگ برای نول و رنگ زرد و سبز برای سیم ارت است. از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل سایز 1.5 × 5 مفتولی نصب می‌شود که از این 5 رشته یکی برای نول، یکی برای دور تند، یکی برای دور کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.

بنابراین در داخل کلید کولر شما 2 لوله خرطومی مشاهده می‌کنید که یکی از این لوله‌ها 5 رشته سیم دارد و دیگری 3 رشته سیم رد شده است. در برخی از ساختمان‌ها (معمولاً ساختمان های قدیمی) سیم ارت وجود ندارد که در این صورت سیم‌ها به 4 رشته و 2 رشته تغییر می‌کنند. با این اوصاف می‌توان سیم کشی و اتصال کولر آبی را ترسیم کرد.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

انواع کلیدهای کولر آبی و نقشه کلید کولر آبی

تمامی کلیدهای کولر آبی از سه کلید واتر پمپ، کلید دور کند یا روشن کردن موتور و کلید دور تند تشکیل شده‌اند. اما کلیدهای کولر آبی انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم:

کلید کولر آبی سوکتی یا قدیمی

قبل از آنکه بخواهید از این مدل کلید کولر آبی استفاده کنید باید سرسیم‌های سوکتی مخصوص آن را تهیه کنید. در این مدل کلیدها 8 سوکت وجود دارد و معمولاً پشت کلید نقشه آن ترسیم شده است.

کلید کولر آبی سوکتی

سیم نول در این مدل کلیدها مستقیماً و بدون اتصال به کلید وارد جعبه تقسیم داخل کولر می‌شود. نحوه اتصال باقی سیم‌ها به اینگونه می‌باشد :

  • فاز ورودی به سوکت شماره 1
  • دور تند کولر به سوکت شماره 7
  • دور کند کولر به سوکت شماره 9
  • واتر پمپ کولر به سوکت شماره 2

کلید کولر آبی توکار

کلید کولر آبی توکار یا 3 پل

در این مدل کلیدهای کولر آبی که امروزه بیشترین استفاده را دارند نیاز به تهیه سر سیم سوکتی نیست. در پشت این کلیدها ملاحظه خواهید کرد که چهار عدد جای سیم به نام‌های دور تند، دور کند، واتر پمپ و فاز وجود دارد. امکان دارد به جای اینکه به صورت فارسی محل هر جای سیم مشخص شده باشد از حروف اختصاری انگلیسی استفاده کرده باشند.

 

کلید کولر آبی 3 پل

در این صورت حرف P انگلیسی برای واتر پمپ، حرف L انگلیسی برای فاز ورودی، حرف F انگلیسی برای دور تند کولر و حرف S انگلیسی برای دور کند استفاده می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

کلید کولر آبی 4 پل

این مدل کلیدهای کولر آبی نیز نیازی به تهیه سر سیم سوکتی ندارند و از لحاظ عملکرد یک تفاوت با سایر کلیدها دارد، آن هم این است که به جای اتصال مستقیم سیم نول به جعبه تقسیم داخل کولر، سیم نول از طریق این کلید به کولر متصل می‌شود. این امتیاز باعث می‌شود که در صورت اتصال اشتباه سیم فاز به جای نول تکنسینی که بر روی کولر آبی در حال انجام کار است دچار برق گرفتگی نشود.

کلید کولرآبی 4 پل

در پشت این کلیدها 6 جای سیم وجود دارد که در آنها حرف SP محل اتصال سیم دور تند کولر، حرف SL محل اتصال دور کند کولر، حرف P نمایانگر برق واترپمپ، حرف L نمایانگر اتصال فاز ورودی می‌باشد.

دو حرف N در این کلید وجود دارد که حرف N پایینی برای ورود سیم نول از ساختمان و حرف N بالایی برای خروج سیم نول و اتصال به جعبه تقسیم کولر می‌باشد.

کلید کولر آبی تمام قطب

این مدل کلیدهای کولر آبی که نوع جدیدی از کلیدها می‌باشند نیاز به تهیه سر سیم سوکتی دارند. از لحاظ عملکردی از تمامی کلیدهای دیگر ایمن‌تر بوده و توانایی قطع کردن اتصال فاز و نول را به صورت همزمان دارند که این امر موجب جلوگیری از برق گرفتگی احتمالی می‌شود.

نقشه کلیدهای تمام قطب به شکل زیر می‌باشد. این کلیدها دارای 10 سوکت می‌باشند که تماماً عملکرد هر کدام از آنها در تصویر مشخص شده است.

کلید تمام قطبی

3/5 - (24 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سلام
    کلید کند وتند برای تند شدن موتور همزمان لازمه یا که نه
    چون موتورکولر ما باید در کلید های جدید همزمان روشن باشن که دور تند کار کند
    متشکرم

    1. بله. کلید کند نداریم ما در واقع. کلید استارت موتور کولر هستش. و برای تند موندن دور موتور هر 2 کلید موتور و دور تند باید روشن باشه

      1. با سلام…
        کلید تمام قطب فاز ورودی و نول ورودی باید به هردوتا پایه مشخص شده با رنگ آبی وصل بشن؟و سوال دومم اینکه آیا پایه نول خروجی وصل میشه به پایه نول داخل جعبه تقسیم کولر یا باید نول ورودی رو مستقیم وصل کنیم به جعبه تقسیم کولر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید