با معایب و مزایا تعویض باتری گوشی آشنا شوید!

لوازم دیجیتالموبایل

خیلی از ما، بعد از مدتیکه از عمر گوشی‌مان می‌گذرد و نیاز پیدا می‌کند روزانه چند بار شارژ شود، تصمیم می‌گیریم باتری‌اش را عوض کنیم تا از این مشکل خلاص شویم. اما آیا عوض کردن باتری برای گوشی ضرر دارد؟ معایب و مزایای تعویض باتری گوشی چیست؟ اگر شما هم در یک قدمی اقدام به تعویض باتری هستید و فکر می کنید ممکن است مشکلی برای گوشی به وجود بیاید، همراه ما باشید تا این موارد را تمام و کمال بررسی کنیم.

از کجا بفهمیم باتری گوشی خراب است؟

یکی از راه‌های ساده‌ی شناخت خراب یا ضعیف شدن باتری گوشی، این است که مدام شارژ خالی می‌کند و اگر شما از آن دسته افراد هستید که دائما با گوشی کار می‌کنند، احتمالا نیاز دارید که دست کم دو بار در روز، گوشی را شارژ کنید. اما به جز این مورد، مسائل دیگری هم هستند که نشان می‌دهند باتری خراب شده و باید عوض شود. ۳ موردی که در ادامه آمده، نشان می‌دهد که باتری گوشی عیب دارد.

تعویض باتری

۱. ری‌بوت شدن گاه و بی‌گاه گوشی

این مورد، به باتری گوشی برمی‌گردد اما خیلی‌ها این را نمی‌دانند. اگر می‌بینید که گاهی اوقات گوشی خودبه‌خود روشن خاموش می‌شود، ممکن است مشکل از باتری باشد. باتری ضعیف، قادر نیست جریان برق را با سرعت مناسب در گوشی بچرخاند. در چنین زمانی، گوشی ناگهان خاموش می‌شود.

بیشتر بخوانید: نبایدها و بایدهای شارژ موبایل در ماشین

۲. روشن نماندن گوشی در صورت وصل نبودن به شارژر

این مورد هم دلیل واضحی بر خراب بودن باتری است. در زمانی که گوشی فقط با شارژر کار می‌کند یا در صورت جدا شدن از شارژر، نهایتا ۵ دقیقه کار می‌کند، یعنی باتری به درجات آخر خرابی رسیده و نمی‌تواند شارژ را در خود نگه دارد، و باید حتما خود باتری عوض شود یا گوشی جدیدی تهیه کنید.

شارژ کردن گوشی

۳. داغ شدن غیرعادی گوشی

اگر بعد از کمی دست گرفتن، گوشی طوری داغ می‌شود که دیگر نمی‌توانید با آن کار کنید، باتری خراب است. گرم شدن گوشی در زمانی که باتری در شارژ است مسئله‌ای طبیعی‌ست، اما داغ شدن مدام آن در حین استفاده، مورد خطرناکی است. این گرما می‌تواند دیگر اجزای درونی گوشی را خراب کند.

خرید گوشی جدید یا تعویض باتری؟

کاری که این روزها اغلب ما می‌کنیم این است که به محض خراب شدن باتری، گوشی را عوض می‌کنیم. خیلی‌ها معتقدند که تعویض باتری فایده‌ای ندارد و بهتر است کلا عوض شود، چون باتری‌های تعویضی دوام چندانی ندارند و به جای آ‌نکه هزینه برای تعویض آن شود، بهتر است مبلغی دیگر هم به آن اضافه، و گوشی به کل عوض شود. 

مزایا و معایب تعویض باتری گوشی

  • اگر گوشی تحت بیمه و ضمانت‌نامه است، نمایندگی به رایگان باتری را برایتان عوض می‌کند و نیازی به هزینه خاصی نیست.
  • اگر گارانتی گوشی‌تان باطل شده اما مدل گوشی را دوست دارید، با تعویض باتری می‌توانید گوشی را طولانی‌ مدت‌تر نگه دارید.
  • اگر بودجه کافی برای تهیه موبایل جدیدی را ندارید، باتری گوشی هزینه کمتری برایتان رقم می‌زند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که باتری آسیب‌پذیرترین قسمت گوشی است و اگر هر سری بعد از ضعیف شدن باتری بخواهید گوشی را عوض کنید، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوید. در ادامه با معایب و مزایای تعویض باتری گوشی بیشتر آشنا می‌شوید.

راهکارهای افزایش طول عمر باتری موبایل

مزایای تعویض باتری گوشی

اکثر گوشی‌ها، امروزه باتری لیتیومی دارند و به مرور زمان خراب می‌شوند. عوض کردن باطری گوشی، باعث می‌شود از خیر گوشی خوبتان نگذرید و کمتر به خرج بیوفتید. دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، از مزایای تعویض باتری گوشی، به جای خود گوشی هستند.

1. صرفه‌جویی در زمان

تعمیر گوشی، زمان کمتری از شما می‌گیرد. برای تهیه گوشی جدید، باید زمان زیادی بگذارید تا گوشی مورد نیازتان را پیدا کنید. همچنین، نظرات ضد و نقیض دیگر افرادی که گوشی مورد نظرتان را داشته‌اند، شما را مردد می‌کنند. اما رفتن به مراکز تعمیراتی و تحویل گوشی برای تعمیر، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد.

2. صرفه جویی در پول

این روزها که قیمت گوشی بسیار بالا رفته، تهیه یک گوشی جدید هزینه خیلی بیشتری نسبت به تعویض باتری در بردارد. 

بیشتر بخوانید: مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین گوشی‌های اندرویدی 

3. بالا رفتن کارایی

تعویض باتری، باعث تقویت گوشی می‌شود. نکاتی هم در خصوص بالا بردن عمر گوشی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، دیگر واقعا نیازی به تهیه موبایل جدیدی نیست.

معایب تعویض باتری گوشی

هیچ کاری صد درصد سود نیست و ممکن است اگر در انجام این کار احتیاط نکنید، به ضرر گوشی‌تان تمام شود.

برای تعویض باتری، حتما لازم است که باتری اصل و مرغوبی در گوشی استفاده شود تا تاثیر عکسی روی عملکرد گوشی نگذارد. بنابراین وقتی تصمیم به این کار گرفتید، گوشی را به مراکز معتبر و نمایندگی‌ها ببرید.

خودتان گوشی را باز نکنید. اگر تا به حال این کار را نکرده باشید، باز کردن گوشی می‌تواند به آن صدمه بزند و آشنا نبودن با قطعات داخلی گوشی، شما را از انجام باقی مراحل باز می‌دارد. 

راه‌های طولانی کردن عمر باتری

نکته‌ای که درباره باتری‌های لیتیومی لازم است بدانید، این است که این باتری‌ها، در ازای هر بار خالی و پر شدن، بخشی از توان خود را از دست می‌دهند. اما چطور می‌توان از طول عمر باطری گوشی محافظت کرد؟ 

  1. از کامل خالی یا پر شدن باطری جلوگیری کنید: بعضی‌ها فکر می‌کنند بهترین راه سالم نگه داشتن باتری موبایل، این است که کامل آن را پر کنید. بنابراین، هر سری گوشی را آن‌قدر در شارژ نگه می‌دارند تا ۱۰۰ درصد شود و از آن طرف هم می‌گذارند تا کامل باطری گوشی خالی شود. اما این مورد درباره باتری‌های لیتیومی درست نیست. بهتر است شارژ را بین ۲۰ درصد و ۸۰ درصد نگاه دارید چون این باتری‌ها، وقتی کامل پر شوند، فشار زیادی بهشان وارد می‌شود و زودتر خالی می‌شوند.
  2. بیشتر از ۱۰۰ درصد باتری را در شارژ نگه ندارید: یکی دیگر از اشتباهات، نگه داشتن گوشی در شارژ، از شب تا صبح است. همانطور که گفتیم، گوشی را نباید کامل شارژ کرد. حال تصور کنید شب تا صبح شارژ کردنش چه آسیبی به آن می‌رساند. این کار حرارت گوشی را بسیار بالا می‌برد و از طول عمر آن می‌کاهد.
  3. بلوتوث و اینترنت را قطع کنید: در هنگام شارژ کردن گوشی، اگر برنامه‌های زیادی روی آن باز باشند، از سرعت شارژ کردن می‌کاهد. بنابراین بهتر است برنامه‌های اضافی را از بک‌گراند گوشی بردارید، و وای‌فای و بلوتوث را هم خاموش کنید.
  4. نور گوشی را کم کنید: روشنایی زیاد، طبیعتا شارژ زیادی ازتان می‌گیرد. بهتر است در جهت حفظ شارژ، روشنایی را کم کنید و گوشی را در night  mode قرار دهید.

باطری گوشی

گوشی‌هایی که باتری‌هایشان جدا نمی‌شوند

در گوشی‌های جدید، باتری‌ها جدا نمی‌شوند و طوری طراحی شده‌اند که باتری فضای کمی را اشغال می‌کند. بنابراین، گوشی‌های جدید، باریک‌تر هستند. شاید بتوان گفت، مشکل این گوشی‌ها این است که اگر باطری آسیب ببیند، باید کل گوشی عوض شود.

مطلب پیشنهادی:وصل نشدن پلی استیشن به اینترنت

جمع‌بندی معایب و مزایای تعویض باتری گوشی

چنانچه موبایل شما، قابلیت تعویض باتری را دارد و خواستید اقدام به این کار کنید، حتما موبایل را به مراکز تعمیراتی و نمایندگی‌ها ببرید.

چنانچه خودتان بخواهید باتری را عوض کنید، احتمال آسیب زدن به گوشی وجود دارد. اگر برای این کار تمایل داشتید متخصصین به محل مراجعه کنند و خودتان نیاز به بیرون رفتن نداشته باشید، می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. برای ارتباط با ما و ثبت سفارش خود، به سایت آچاره مراجعه، و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین می‌توانید با شماره‌گیری ۱۴۷۱، به‌طور آفلاین سفارش را ثبت کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا