تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

دلایل سفت شدن شیر اجاق گاز و راهکار‌های حل آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

سفت شدن شیر اجاق گاز یکی از مشکلاتی است که در قسمت ولوم و یا شفت آن ایجاد می‌شود. این مشکل شایع موجب می‌شود که روشن کردن یا تنظیم نمودن شعله گاز سخت یا غیرممکن شود. زیرا شیر اجاق گاز تنها وسیله اصلی روشن کردن اجاق و تنظیم نمودن شعله است. در بسیاری از مواقع این مشکل به‌راحتی قابل حل است.

اما اگر این مشکل ناشی از خرابی یا شکستگی قطعات داخلی شیر گاز باشد، مجبور به تعویض قطعات خواهیم بود. زیرا غالبا قطعات شیر گاز قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شوند. سفت شدن شیر گاز علاوه‌بر ایجاد مشکلات در زمینه روشن و خاموش کردن اجاق گاز و یا تنظیم شعله آن. مسائلی همچون نشتی گاز و یا خاموش شدن مداوم شعله را در پی خواهد داشت. برای درک بهتر موضوع و عیب‌یابی آسان لازم است در مورد سیستم عملکرد شیرهای گاز بیشتر بدانیم.

اجزاء تشکیل دهنده شیر اجاق گاز و عملکرد آن‌ها

قطعات تشکیل دهنده شیر اجاق گاز عبارتند از:

  1. محور داخلی شیر اجاق
  2. بدنه و پایه که به عنوان هسته اصلی شناخته می‌شود.
  3. اهرم مکانیکی
  4. ولوم شیر
  5. فنر
  6. فندک
  7. درپوش پلاستیکی یا استیل ولوم

زمانی که ولوم گاز را می‌چرخانید، سیم فندک انرژی برق لازم برای جرقه ‌زدن فندک را تامین می‌کند. سپس جرقه‌زن فندک شروع به جرقه زدن می‌کند. همزمان با این روند، محور داخلی شیر ، انرژی گاز مورد نیاز برای روشن شدن را نیز آزاد کرده و شعله روشن می‌شود. باید توجه داشت که شیر اجاق گاز سالم باید به راحتی بچرخد. لق شدن و یا سفت شدن آن ناشی از مشکلاتی است که ممکن است توسط محور داخلی یا اهرم مکانیکی آن ایجاد شود. گاهی اوقات فنر داخل شیر اجاق به دلیل رطوبت و تماس با آب دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود. همین امر ممکن است چرخش لوله شیر گاز را دچار مشکل کند.

اجزا تشکیل دهنده شیر اجاق گاز

 دلایل سفت شدن شیر اجاق گاز و راه حل آن

با توجه به اینکه شیر اجاق گاز از قطعات متعددی تشکیل شده است، اختلال در عملکرد هریک می‌تواند منجر به سفت شدن و خرابی آن شود. اما به‌طور جزئی‌تر به چند مورد شایع آن اشاره می‌کنیم:

1. گیر کردن درپوش شیر اجاق گاز

دلیل شایع سفت شدن شیر اجاق، گیر کردن کاور یا همان درپوش شیر اجاق است. دلایل مختلفی می‌تواند عامل اصلی این مشکل باشد. از جمله چرب شدن و گیر کردن چربی و رسوبات در داخل درپوش.. توجه داشته باشید اگر درپوش را خارج کردید ابتدا میله داخلی را چک کنید. اگر میله داخلی به‌راحتی چرخید بنابراین مشکل از درپوش شیر است. بنابراین باید درپوش را کاملا تمیز کنید.

تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

برای خارج کردن درپوش آن را کمی به سمت جلو فشار داده و سپس به بیرون بکشید. در بعضی از گازها دور درپوش شیر یک یراق پلاستیکی وجود دارد. در این صورت ابتدا باید یراق را خارج کرده و سپس درپوش شیر را بیرون بکشید. برای این کار می‌توانید از نوک چاقو استفاده کنید. با قرار دادن نوک چاقو در زیر لبه درپوش آن را به آرامی بلند کرده و سپس بیرون بکشید.

گیر کردن درپوش

طریقه تمیز کردن درپوش شیر اجاق گاز

برای تمیز کردن درپوش می‌توانید از یک اسپری گازپاک‌کن استفاده نمایید. همچنین می‌توانید کمی نمک، جوش شیرین و مایع ظرفشویی را در آب ولرم ترکیب کرده و درپوش را برای چند دقیقه در این محلول قرار دهید. قسمت داخلی درپوش دارای حفره جهت قرار گیری شفت و میله داخلی شیر است که می‌توانید با استفاده از گوش‌پاک‌کن یا خلال دندان قسمت داخلی آن را کاملا تمیز کنید.

2. زنگ زدن و فرسودگی فنر شیر اجاق گاز

معمولا قطعات شیر گاز از جنس برنج یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. به همین دلیل اگر در مجاورت رطوبت و آب قرار بگیرند، ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. از این رو باید در هنگام تمیز کردن آن‌ها دقت کرد. زنگ زدن فنر شیر اجاق گاز یکی از مواردی است که موجب می‌شود شیر اجاق گاز به‌راحتی نچرخد. بنابراین باید آن را تعویض کرد. اگر فنرها سالم هستند و صرفا دچار زنگ‌زدگی شده‌اند می‌توانید با روش‌های مختلف فنرها را زنگ‌زدایی نماییید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

طریقه زنگ‌زدایی فنر شیر اجاق گاز

اگر قصد تمیز کردن زنگ‌زدگی فنر را دارید، از کمی سرکه سفید یا خمیر جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار باید چند دقیقه فنر را داخل سرکه سفید قرار دهید. برای ساخت خمیر جوش شیرین نیز می‌توانید کمی به آن آب اضافه کنید تا خمیری شکل شود. سپس فنر را به خمیر جوش شیرین آغشته کنید و پس از مدتی آبکشی کرده و کاملا خشک کنید.

همچنین می‌توانید از ترکیب نمک و سرکه و آب لیموی تازه نیز برای زنگ‌زدایی فنرها استفاده کنید. در این روش ابتدا باید فنرها را به نمک آغشته کنید. سپس آن را در ترکیب سرکه و آب لیموی تازه قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا رسوبات و زنگ‌زدگی‌های فنر کاملا جدا شوند. بعد از آن آبکشی کرده و فنرها را خشک کنید. محلول دیگری که می‌تواند در زنگ‌زدایی موثر باشد نوشابه است. زیرانوشابه دارای فسفریک اسید می‌باشد به همین دلیل در زنگ‌زدایی موثر است. در این روش نیز باید فنر را داخل محلول نوشابه قرارد دهید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا رسوبات و زنگ‌زدگی‌ها برطرف شوند.

طریقه زنگ‌زدایی فنر شیر اجاق گاز

3. شکستگی یا هرز شدن فنر شیر اجاق گاز

زمانی که ولوم شیر گاز را به سمت جلو فشار می‌دهید تا گاز آزاد شود، در واقع این فشار به فنر داخل شیر وارد می‌شود. به‌همین دلیل یکی از قطعات شیر اجاق گاز که بیشترین فشار را به‌هنگام روشن کردن شعله متحمل می‌شود، فنر شیر اجاق گاز است. به همین دلیل احتمال هرز شدن و یا شکستن آن زیاد است. اگر مشاهده کردید که فنرها هرز شده یا شکسته‌اند، باید آن‌ها را تعویض نمایید.

4. گیر کردن شفت (محور داخلی)

یکی از علل شایع سفت شدن شیر اجاق، گیر کردن محور داخلی آن است. برای تشخیص این کار لازم است درپوش شیر را بردارید. سپس میله را بچرخانید. اگر میله نچرخید یا به سختی حرکت کرد، بنابراین مشکل از همان میله و شفت داخلی است. چرخش شفت داخلی نیز ممکن است بر اثر چربی و آلودگی،دچار اشکال شده باشد.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

تمیز کردن شفت داخلی شیر اجاق گاز

با استفاده از یک مسواک و یا فرچه کوچک، محلول چربی‌زدا و جرم‌گیر، شفت داخلی را تمیز کنید. شما می‌توانید از یک چربی‌زدا مانند آنچه در بخش قبلی برای تمیز کردن درپوش شیر اجاق گفته شد استفاده نمایید. اسپری WD40 نیز می‌تواند برای انجام این کار گزینه مناسبی باشد. این اسپری با قابلیت روان‌کنندگی و چربی‌زدایی فلزات، باعث تمیزی و زنگ‌زدایی آن‌ها می‌شود. این محلول را روی شفت اسپری کنید و سپس با یک مسواک آن را تمیز کنید. سپس با یک دستمال نمدار آن را پاک کنید و درپوش را در جای خود قرار دهید.

اگر بعد از این کار شفت همچنان سفت بود ممکن است مشکل از قسمت‌های داخلی و یا شکستگی میله باشد. به این ترتیب باید کمی هزینه کرده و محور داخلی را تعویض نمایید.

تمیز کردن شفت داخلی هنگام سفت شدن شیر اجاق گاز

طریقه نگهداری و حفظ شیر اجاق گاز از خرابی و سفت شدن دوباره آن

  • سفت شدن شیرهای گاز بیشتر ناشی از جرم گرفتن و گیر کردن مواد چربی در میان قطعات آن است. بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل، تمیز نگه داشتن شیرهای اجاق گاز است. لازم است هر از چند گاهی درپوش شیر را بردارید و به شیوه‌هایی که قبل‌تر ذکر شد، درپوش و شفت داخلی را تمیز کنید.
  • در زمان شستشو و تمیز کردن اجاق گاز مراقب باشید که آب به داخل درپوش شیر گاز نفوذ نکند. زیرا رطوبت و تماس با آب بلافاصله در فنرهای شیر اجاق گاز ایجاد زنگ‌زدگی می‌کند. به این ترتیب مشکل سفت شدن و گیر کردن شیر را خواهید داشت.
  • در بسیاری از مواقع متریال نامناسب و آلیا‌ژهای بی‌کیفیت به کار رفته، موجب سفت شدن شیرهای اجاق گاز می‌شود. در این شرایط بهتر است قطعات بهتری را جایگزین نمایید تا دردسر کمتری داشته باشید.

سخن پایانی

سفت شدن شیر اجاق گاز معمولا با جرم‌گیری و تمیزکاری برطرف می‌‌شود. اما اگر مشکل جدی‌تری مطرح بود و نیاز به تعویض و تعمیر قطعات داشتید، بهتر است از تکنسین‌ و تعمیرکاران کمک بخواهید. زیرا ممکن است با دستکاری شما مشکلاتی مانند نشتی گاز به وجود آید که خطرآفرین است. چنانچه نیاز به تعمیرکار حرفه‌ای و مجرب برای تعمیر اجاق گاز خود دارید با آچاره تماس بگیرید. تعمیرکاران آچاره با ارائه مشاوره و حضور در محل مشکل را بررسی کرده و آن را رفع خواهند کرد.

3.1/5 - (19 امتیاز)

8 دیدگاه

  1. سلام ،گاز شیشه ای پنج شعله دارم ولوم ها رو که دوتاش کار نمیکردند باز کردم پیش خودم گفتم حالا که باز کردم همه رو سرویس کنم ، همه رو با اسپری سوپاپ شور ماشین تمیز کردم بعد از بستن همگی سفت شدند ، لطفا علت آنرا بیان کنید، با تشکر مخدومی

    1. سلام، اسپری انژکتور شور که زدنش باعث خشک شدن ولوم‌ها شده مثل تینری که چربی را از بین می‌برد عمل کرده است. باید مغزی داخل را گریس کاری کنید یا با مقداری روغن چربش کنید.

      1. سلام.در شیر ترموستات دار فر اگر شفت اصلی خشک بشه وگریس یا روغن کاری بشه تاثیری در جریان گاز داره یا نه

  2. سلام و عرض ادب میخواستم بپرسم چرا بعد از بستن ولوم اجاق گاز همچنان شعله خاموش نمی‌شود و کمی روشن میماند

    1. با سلام، احتمالا شیر ترموکوپل خراب شده. البته ممکن است خود شیر ولوم هم خراب شده باشد. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات تعمیر اجاق گاز آچاره و استعلام قیمت رایگان به این صفحه مراجعه کنید.

  3. سلام.زمانیکه شعله گاز صفحه ای رو زیاد میکنم ولوم گاز آتش می‌گیرد.علتش چیست؟آیا خودمون میتونیم تعمیرش کنیم؟

  4. با سلام و عرض ادب،
    گاز صفحه ای ۵ شعله ام بعد از ریختن آبگوشت روی گاز سفت شده و نمیتونم ازشون استفاده کنم. راهنمایی کنید چکار کنم. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید