تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

10 علت آب شدن موادغذایی در فریزر

لوازم خانگییخچال و فریزر

برخی اوقات ممکن است شما برای برداشتن مواد غذایی به سراغ فریزر یخچال بروید اما متوجه شوید که تمامی مواد در یخچال آب شده و  حتی فاسد شده‌اند. این موضوع می‌تواند بسیار نگران کننده و ناخوشایند باشد. اگر مواد غذایی در فریرز یخچال گرم بوده و آب شده باشند، بدین معناست که در یخچال مشکلی جدی وجود دارد که باید جهت رفع آن هرچه سریع‌تر اقدام شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت آب شدن مواد در فریزر بپردازیم. آگاهی نسبت به دلایل این اتفاق باعث شده تا شما بتوانید دلیل اصلی را تشخیص داده و برای تعمیر یخچال فریزر اقدام کنید.

علت آب شدن مواد در فریزر چیست؟

همان‌طور که گفته شد آب شدن مواد غذایی در یخچال فریزر می‌تواند بنا به دلایل گوناگونی باشد. مهم‌ترین علل این مشکل در یخچال عبارتند از:

1. یخ زدن اپراتور یخچال

گاهی اوقات ممکن است سیم‌های موجود در اپراتور یخ بزنند. چنین مشکلی به علت نشتی گاز خنک‌کننده، معیوب بودن سیستم دیفراست و… باشد. زمانی‌که اپراتور یخ می‌زند، باعث ایجاد اختلال در سیکل خنک‌سازی یخچال فریزر می‌شود. جهت رفع این مشکل بایستی دستگاه را از برق خارج کنید و بگذارید که یخ‌های روی سیم پیچ کاملا آب شوند.

البته برای افزایش سرعت کار در آب شدن یخ‌ها می‌توان از آب‌جوش نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است که در بیشتر یخچال فریزرهای امروزی یک بخش یخ‌زدا اتوماتیک در نظر گرفته شده که معمولا چنین مشکلی در آن‌ها رخ نمی‌دهد. اگر یخ‌ زدن اپراتور چندین بار تکرار شد، لازم است تا حتما از یک تکنسین برای بررسی دقیق یخچال کمک بگیرید.

2. فرسودگی لاستیک درب یخچال فریزر

از دیگر مشکلاتی که می‌توان آن را علت آب شدن مواد در فریزر دانست، خرابی و فرسوده شدن لاستیک مربوط به درب دستگاه است. اگر این لاستیک از جایگاه خود جدا شده یا این‌که پاره شده باشد، درب یخچال فریزر به خوبی بسته نشده و گرما به داخل آن نفوذ می‌کند.

خوشبختانه حل چنین مشکلی در یخچال‌های فریزر خیلی زمان نمی­برد و دارای هزینه زیادی نیست. اگر لاستیک درب یخچال تنها از جایگاهش جدا شده بود، برای از بین بردن آلودگی در ابتدا آن را شسته و در محل مورد نظر نصب کنید. و در صورتی‌که این قطعه فرسوده و پاره شده باشد، می‌توانید یک لاستیک‌ درب جدید را برای یخچال فریزر خریداری کرده و آن را تعویض کنید.

بررسی علت آب شدن مواد در فریزر

3. مشکل در چرخه انجماد علت آب شدن مواد در فریزر

یکی از دلایل اصلی کاهش دمای داخل یخچال وجود مشکل در اجزای الکتریکی دستگاه می‌باشد. زمانی‌که عملکرد یکی از قطعات به درستی نباشد، دما دستگاه بیش از حد کاهش یا افزایش می­کند. در چرخه انجماد قطعاتی همانند کمپرسور، سنسور دما، برد اصلی و ترموستات نقش دارند. معیوب شدن هریک از این قطعه‌ها سبب شده تا چرخه انجماد به درستی در دستگاه صورت نگرفته و مواد غذایی آب شوند.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

شما می‌توانید جهت بررسی و مطمئن شدن از سلامت اجزای الکتریکی یخچال از ابزاری به نام مولتی­متر استفاده کنید. همچنین می‌توان با استفاده از این ابزار متوجه وجود مشکل در سیم‌کشی یخچال فریزر نیز شد. چنانچه هریک از قطعات الکتریکی دستگاه خراب شده باشند، لازم است تا هرچه سریع‌تر برای تعمیر یا تعویض آن‌ها از یک تعمیرکار یخچال حرفه‌ای کمک بگیرید.

بررسی علت آب شدن مواد در فریزر

4. آلودگی سیم پیچ کندانسور

یکی دیگر از مشکلاتی که علت آب شدن مواد در فریرز محسوب می‌شود، کثیفی سیم پیچ کندانسور است. درواقع به لوله‌هایی که در یک‌‌دیگر پیچیده و در بخش پشتی یخچال فریزر قرار دارند، سیم پیچ گفته می‌شود. به طور معمول دمای این قطعات بالا می‌باشد، زیرا وظیفه اصلی آن‌ها دفع گرما از دستگاه است.

به دلیل این‌که سیم پیچ‌ کندانسور در پشت یخچال و در معرض گردوغبار قرار دارد، ممکن است بیش از حد آلوده شود. این موضوع باعث شده تا این قطعات عملکرد اولیه خود را از دست بدهند و دیگر نتوانند گرمای موجود در یخچال را دفع کنند. در نتیجه این موضوع موجب گرم شدن فضای داخلی فریزر و آب شدن مواد غذایی خواهد شد.

برای تعمیر یخچال و فریزر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

5. خرابی کمپرسور دلیل اصلی آب شدن مواد غذایی در فریزر

از دیگر دلایل اصلی این‌که مواد غذایی در فریزر یخچال آب می‌شوند، معیوب بودن کمپرسور است. همان‌طور که در بخش‌ اول به این موضوع اشاره کردیم، کمپرسور یا همان موتور در دستگاه نقش مهمی را ایفا می‌کند. این قطعه سبب‌ساز جریان گاز خنک کننده در یخچال است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخش عمده‌ای از هوای خنک داخل یخچال به کمپرسور بستگی دارد.

بعضی اوقات ممکن است که پیچ‌ و مهره‌های مربوط به کمپرسور شل شوند یا این‌که نشتی گاز یخچال باعث تا در عملکرد این قطعه درست نباشد. زمانی‌که گاز مبرد کافی در یخچال وجود نداشته باشد، سیم پیچ‌ها داغ می‌شوند و فضای داخل یخچال گرم می‌شود.

جهت تشخیص نشت گاز یخچال می‌توان به علائم مختلفی توجه کرد که یکی از آن‌ها وجود بوی بسیار نامطبوع در داخل محفظه یخچال می‌باشد. توجه کنید که تست سلامت کمپرسور امری کاملا تخصصی بوده و افراد معمولی نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند. به همین خاطر لازم است تا برای بررسی این قطعه حتما از نمایندگی‌ها و تکنسین‌ها کمک بگیرید. چنانچه کمپرسور کاملا خراب شده باشد، لازم است تا حتما تعویض شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

6. عدم تنظیم ترموستات

در برخی اوقات تنظیم نبودن ترموستات می‌تواند علت آب شدن مواد در فریزر باشد. البته که برطرف کردن این مشکل بسیار راحت بوده و خود شما نیز می‌توانید  درجه این قطعه را تنظیم کنید. در صورتی‌که متوجه کاهش سرما در یخچال فریزر شدید، می‌توانید درجه ترموستات را بالا ببرید. این‌کار در فصل تابستان حتما باید انجام شود.

اما اگر پس از بالابردن درجه ترموستات یخچال فریزر همچنان گرم باشد، به احتمال زیاد خود قطعه خراب بوده و بایستی تعمیر یا تعویض شود.

7. خراب شدن فن اپراتور یخچال

فن اپراتور وظیفه دارد تا هوا را در یخچال فریزر به گردش درآورد. اگر این قطعه خراب شده باشد، فرایند خنک سازی و دیفراست انجام نخواهد شد. این قطعه در قسمت پشتی دستگاه و دقیقا در نزدیکی اپراتور  قرار دارد. برای بررسی سلامت این قطعه کافیست تا به صدای آن گوش دهید. اگر صدایی از این قطعه نشنیدید، بدین معناست که فن اپراتور خراب بوده یا شل شده است. البته که خراب بودن فن می‌تواند بنا به دلایل دیگری نیز باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به معیوب بودن برد اصلی اشاره کرد.

8. معیوب شدن تایمر یخ‌زدا

در واقع فرایند یخ‌زدایی کاملا به این تایمر بستگی دارد. این قسمت هر ۲۴ ساعت یکبار کار می‌کند تا عملیات دیفراست در یخچال صورت گیرد. طی این فرایند کمپرسور دستگاه حدود نیم ساعت خاموش شده تا یخ‌های موجود در بخش‌های مختلف آب شوند.

مطلب پیشنهادی : علائم کم شدن گاز یخچال

اگر تایمر یخ‌زدایی معیوب بوده و یا کاملا از کار افتاده باشد، یخ‌ها روی اپراتور افزایش یافته و دیگر فرایند دیفراست صورت نمی‌گیرد. البته در برخی اوقات نیز ممکن است کمپرسور بعد از خاموش شدن دیگر روشن نشده در نتیجه فضای داخل یخچال فریزر گرم شود. بنابراین اگر متوجه شدید که مواد غذایی داخل فریزر شل شده و یا در حال فاسد شدن هستند، می‌توانید تایمر یخ‌زدا را مورد بررسی قرار دهید.

 علت آب شدن مواد در فریزر

9. خراب شدن سنسور دما

از دیگر مشکلاتی که می‌توان آن را علت آب شدن مواد در فریزر دانست، خراب شدن سنسور دما است. این بخش همان‌طور که از نامش مشخص است، دمای یخچال فریزر را بررسی کرده و اعلام می‌کند. چنانچه دمای داخل دستگاه بالا باشد، سنسور قادر نیست تا اطلاعات درست را به برد اصلی منتقل کند.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

اگر برد اطلاعات صحیح را از سنسور دما یا ترمیستور دریافت نکند، قطعا نمی‌تواند دستور خنک سازی یا فعال شدن فن را صادر کند. البته می‌توان با روشی بسیار ساده این مشکل را در یخچال فریزر حل کرد. شما باید در چنین شرایطی دستگاه را به مدت چند دقیقه از برق خارج کنید. این کار باعث شده تا یخچال ری استارت شود و خرابی سنسور دما برطرف گردد. اما اگر این روش جوابگو نبود، باید برای تعویض سنسور دما از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

برای تعمیر یخچال و فریزر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 علت آب شدن مواد در فریزر

10. مشکل برد الکترونیکی علت آب شدن مواد در فریزر

در یخچال‌های جدید تمامی قطعات الکتریکی همانند فن، سنسورها، کمپرسور و… روی صفحه‌ای قرار دارند که به آن برد الکترونیکی گفته می­شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر برد اصلی خراب شود، قطعات دیگر دستگاه نیز از کار می‌افتند. لازم به ذکر است که تعمیر برد یخچال بسیار دشوار بوده و هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. بنابراین یکی از دلایل گرم شدن مواد غذایی داخل فریزر می‌تواند خراب شدن برد الکترونیکی باشد‌. فراموش نکنید که بررسی برد دستگاه تنها باید توسط یک تکنسین انجام شود.

مطلب پیشنهادی : نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

نتیجه‌گیری

آب شدن مواد غذایی در فریزر می‌تواند برای افراد بسیار ناخوشایند باشد. این مشکل در یخچال‌های فریزر می‌تواند بنا به دلایلی مختلفی باشد. از جمله علل آب شدن مواد در یخچال فریزر می‌توان به خرابی سنسور هوا، پاره شدن لاستیک درب یخچال، خراب شدن فن و… اشاره کرد. رفع برخی از این مشکلات بسیار راحت بوده و بعضی دیگر از خرابی‌ها تنها باید توسط افراد متخصص رفع شود. اما توصیه ما به شما این است که برای تعمیرات یخچال تا حد امکان از تکنسین‌ها کمک بگیرید.

ماهرترین تعمیرکاران و سرویسکاران یخچال در اصفهان آمادگی انجام سفارشات تعمیر و سرویس یخچال در اصفهان شما را دارند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید