شستن فرش ابریشم در منزل در 6 گام

قالیشویینظافت و شستشو

شستن فرش ابریشم در منزل به علت ظرافت خاص این نوع فرش، نیاز به رعایت اصول و توجه بیشتری دارد. در صورتی که فرش ابریشم درست و اصولی شسته نشود، زیبایی و براقی خود را از دست می‌دهد. یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش دوام و عمر فرش ابریشم، نگهداری درست و اصولی از این فرش است.

هنگام شستن فرش ابریشم در منزل همه نکات شستشوی فرش، اعم از نوع شوینده، لکه بر، دمای آب و … از اهمیت برخوردار هستند. شستشوی فرش باید به گونه‌ای انجام شود که کوچک‌ترین آسیبی به آن وارد نشود. برای یادگیری روش صحیح این کار با این مقاله همراه شوید.

نکات مهم برای شستشوی فرش ابریشم

شستن فرش ابریشم در منزل و برق انداختن آن اصول مخصوص به خود را دارد که برای حفظ سلامت فرش و کم‌ترین میزان آسیب‌دیدگی، باید به طور کامل رعایت شود. به برخی از این اصول و نکات مهم برای شستن فرش ابریشم در ادامه اشاره شده است.

  • ترجیحاً بهتر است به جای شستن فرش ابریشم در منزل، فرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.
  • قبل از اینکه شستن فرش ابریشم را شروع کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که فرش شما رنگ نمی‌دهد. برای این کار یک دستمال سفید انتخاب کنید و با آب گرم دستمال را خیس کنید. دستمال مرطوب روی پرزهای فرش بکشید و اگر دستمال رنگی شد یعنی فرش رنگ می‌دهد و باید شستن فرش را به یک متخصص بسپارید؛ اما اگر دستمال رنگ نگرفت یعنی خودتان می‌توانید شستن فرش ابریشم در منزل را انجام دهید.
  • ترجیحاً بهتر است که به جای استفاده از شوینده‌های شیمیایی از لکه‌برها و صابون‌های مخصوص استفاده کنید. مطمئن شوید شوینده‌هایی که برای شستن فرش ابریشم در منزل انتخاب می‌کنید خنثی هستند و حالت اسیدی نداشته باشند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

نکات شستن فرش ابریشم در منزل

  • قبل از اینکه شستن فرش را شروع کنید، سطح فرش را جاروبرقی بکشید و سعی کنید با چند تکان آرام، گردوغبار فرش را از بین ببرید.
  • اگر برای غبارروبی فرش را آویزان می‌کنید و به آن ضربه می‌زنید، مراقب باشید تا ضربات به فرش شما آسیب نزنند و باعث پارگی فرش نشوند. فراموش نکنید که فرش‌های ابریشمی بسیار ظریف و حساس هستند.
  • مهم‌ترین نکته برای شستن فرش ابریشم در منزل، دمای آب مورد استفاده است. به هیچ عنوان نباید از آب خیلی گرم برای شستن فرش ابریشم استفاده کنید. آب گرم باعث خراب شدن تعادل رنگ فرش می‌شود و گرمای آب فرش را نازک و تاب‌دار می‌کند. آب مورد استفاده برای شستن فرش بهتر است ولرم رو به سرد باشد.

نگهداری فرش ابریشمی دستبافت

نکاتی که باید برای نگهداری درست فرش ابریشم بدانید:

  1. قرار دادن فرش در مکان‌های کم رفت و آمد تا کمتر در معرض پا خوردگی و آلودگی قرار گیرد. در نتیجه نیاز به شستشوی کمتری داشته باشد.
  2. عدم قرارگیری در برابر نور مستقیم آفتاب برای جلوگیری از آسیب دیدن الیاف فرش و کدر شدن آن.
  3. عدم استفاده از برس های غلتکی جاروبرقی. بهتر است برای تمیز کردن فرش ابریشمی، در فضای بیرون آویزان کنید و با ضربه‌های آرام، گردوخاک فرش را از بین ببرید.
  4. عدم شستشوی فرش با آب داغ و یا بخارشوی، به علت جلوگیری از کم شدن استحکام فرش.
  5. برای شستن فرش ابریشم در منزل، به اسیدی یا بازی بودن مواد شوینده دقت کنید.

راهکارهای از بین بردن بوی فرش ابریشم

1. استفاده از نوشیدنی گازدار

برای از بین بوی فرش ابریشم با استفاده از نوشیدنی گازدار طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • نوشیدنی را به آرامی روی فرش بریزید
  • نوشیدنی باید کمتر از یک ساعت روی فرش بماند
  • جمع کردن نوشیدنی از فرش با استفاده از سر مکنده جاروبرقی

2. استفاده از ترکیب سرکه و آب

اسید سرکه در از بین بردن بوی بد و میکروب‌ها بسیار مؤثر است.

  • محلول سرکه و آب را در یک بطری اسپری بریزید
  • به آرامی محلول را هم بزنید
  • محلول را روی فرش اسپری کنید
  • به آرامی محلول را با استفاده از دستمال نرم و خشک از روی سطح فرش پاک کنید.

ترکیب سرکه و آب برای فرش ابریشم

3. پاک کردن لکه‌های فرش ابریشم

بهتر است لکه‌های ایجاد شده روی فرش ابریشم را به محض مشاهده و قبل از تثبیت لکه پاک کنید. برای پاک کردن لکه فرش، از محلول آب و سرکه استفاده کنید. محلول را روی یک پارچه تمیز بیزید و به آرامی روی لکه ایجاد شده بمالید. سپس اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود و برای خشک کردن فرش از حرارت مستقیم استفاده نکنید.

بهترین مواد شوینده برای شستن فرش ابریشم در منزل

مهم‌ترین نکته برای نظافت و شستن فرش ابریشم در منزل این است که بتوانید فرش را بدون هیچ نوع آسیب‌دیدگی تمیز کنید و بشویید. بهترین مواد شوینده برای شستن فرش ابریشم در منزل، موادی هستند که از مواد طبیعی تشکیل شده باشند و دارای کمترین میزان مواد شیمیایی باشند و عاری از هر گونه مواد اسیدی یا بازی باشند.

برای اینکه مطمئن شوید مواد شوینده‌ای برای شستن فرش ابریشم در منزل استفاده می‌کنید، به فرش شما آسیب نمی‌زند، بهتر است قبل از شستشو مقداری از مواد را روی سطح کم و کوچکی از فرش امتحان کنید. توجه کنید که انجام این کار به مهارت و تجربه نیاز دارد.

شوینده مناسب برای فرش ابریشم

مراحل شستن فرش ابریشم در منزل

برای شستن فرش ابریشم در منزل مراحلی که در ادامه آورده شده است را به ترتیب دنبال کنید.

1. غبارگیری

در این مرحله باید با استفاده از جاروبرقی گردوغبار فرش را بزدایید. دقت داشته باشید که موقع جاروبرقی کشیدن فرش ابریشم، به دلیل ظریف و حساس بودن فرش، قدرت جاروبرقی را روی کم یا متوسط تنظیم کنید تا فرش آسیب نبیند.

روش دیگری که می‌توانید برای گردگیری فرش ابریشم استفاده کنید، استفاده از جاروی دستی و یا ضربه زدن آرام به فرش است.

2. لکه‌گیری

استفاده از سودا برای از بین بردن لکه‌های فرش بدون آسیب رسانی آن، بهترین روش ممکن است. حتماً سودای روی فرش را با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک جمع کنید و به هیچ عنوان از حرارت برای خشک کردن فرش استفاده نکنید.

لکه گیری فرش ابریشم

3. انتخاب شوینده مناسب

استفاده کردن از شوینده‌ نامناسب به راحتی می‌تواند به فرش شما آسیب برساند. حتماً از یک شوینده خنثی استفاده کنید و برای انتخاب شوینده مناسب با یک فرد باتجربه مشورت کنید.

4. مرحله شستشوی فرش

به هیچ عنوان از آب داغ برای شستن فرش ابریشم در منزل استفاده نکنید. آب مصرفی باید ولرم و حتی ترجیحاً ولرم رو به سرد باشد تا موجب آسیب‌رسانی به استحکام و تاروپود فرش نشود.

شستوشو فرش ابریشمی

5. مرحله آبکشی و پاروکشی

این مرحله مهم‌ترین مرحله شستن فرش ابریشم در منزل است. آبکشی و پاروکشی فرش باید با دقت و به آرامی انجام شود و باید مطمئن شوید که به هیچ عنوان آبی در فرش باقی نمی‌ماند. بعد از اینکه پاروکشی را با دقت انجام دادید، فرش را به مدت یک ساعت در همان حالت قرار دهید تا آب باقی مانده از فرش خارج شود.

این کار علاوه بر اینکه موجب خارج شدن آب از فرش می‌شود، در حفظ و تثبیت رنگ فرش نیز نقش مهمی دارد.

6. مرحله خشک کردن فرش

بعد از اینکه مطمئن شدید آب موجود در فرش به طور کامل خالی شده است، باید فرش را آویزان کنید. در صورت مرطوب بودن فرش، آن را لوله نکنید.

برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

خشک کردن فرش ابریشم

تداخل رنگ در زمان شستن فرش ابریشم در منزل

اگر در زمان شستن فرش، فرش دچار تداخل رنگ شد از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  1. شستن دوباره فرش با آب سرد
  2. استفاده از وایتکس در قسمت‌هایی که رنگ ترکیب شده است.
  3. سابیدن قسمت رنگ گرفته با استفاده از پارچه نخی مرطوب
  4. استفاده از جوش شیرین
  5. استفاده از سرکه و ترکیبات اسیدی
  6. قرار دادن ماست بر روی سطح فرش

اگر بعد از شستن فرش ابریشم در منزل، فرش دچار مشکل تداخل رنگ شد، بهتر است از یک فرد باتجربه درخواست کمک کنید. معمولاً این افراد مقداری هیدروسولفیت و ماست بدون چربی را با یک افزودنی ترش با میزان مشخصی ترکیب می‌کنند و به آرامی و با ظرافت و با استفاده از قلمو روی قسمتی از فرش که دچار تداخل رنگ شده است قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی فرش بماند و سپس آن را آبکشی می‌کنند. گاهی این روش در از بین بردن تداخل رنگ مؤثر است.

ترکیب ماست و هیدروسولفیت

روش شستشوی فرش ابریشم ماشینی

برای بافت فرش ابریشم مصنوعی از الیاف ویسکوز استفاده می‌شود و از نظر ظاهری کاملاً شبیه فرش ابریشم طبیعی است اما قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به فرش ابریشم طبیعی دارد.

از جمله معایب فرش ابریشم ماشینی عبارت است از:

  1. عمر و استحکام کمتری نسبت به فرش‌ دست‌بافت دارد.
  2. نسبت به فرآیند شستش مقاومت کمی دارد.
  3. در برابر اجسام سنگین مستحکم نیست.
  4. نسبت به شرایطی محیطی به ویژه دما بسیار حساس است.

فرش ابریشم ماشینی هر چند که نسبت به فرش ابریشم دستبافت و طبیعی معایبی دارد، اما چون مانند فرش ابریشم طبیعی نسبت به نور آفتاب و مواد شوینده و دمای آب حساسیت بالایی دارد، نحوه شستشوی هر دوی آن‌ها شبیه به هم است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا