روش‌های خانگی پاک کردن لکه شیر از روی فرش

نظافت و شستشوقالیشویی

تمیزی فرش، به‌عنوان یکی از اقلام اساسی و تزئینی خانه، اهمیت زیادی در آراستگی خانه دارد. معمولاً کسانی که در خانه فرزند کوچک دارند، این موضوع را بیش‌تر درک می‌کنند. یکی از انواع نوشیدنی‌ها که با ماندگار کردن لکه‌ها فرش را کثیف می‌کند، لکه شیر است. شیر چرب است و به مرور زمان لکه‌های شدیدی ایجاد می‌کند. همچنین به سبب بافت پروتئینی، اگر پاک نشود، ممکن است باعث شود فرش بوی نم بگیرد. در این مقاله به موضوع نحوه پاک کردن لکه شیر از روی فرش خواهیم پرداخت.

شما می‌توانید برای لکه گیری و شستشوی فرش خود از خدمات قالیشویی آچاره استفاده کنید. برای استعلام قیمت آسان و رایگان کلیک کنید!

روش پاک کردن لکه شیر از روی فرش به صورت خانگی

شیر به دلایل مختلفی لکه می‌شود؛ در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنم:

  • ترکیب شیمیایی شیر: شیر دارای ترکیب شیمیایی پیچیده‌ای است که شامل چربی، پروتئین، لاکتوز و دیگر مواد مغذی می‌شود. این ترکیبات می‌توانند با سطوح مختلفی از مواد، مانند فرش، لباس یا سطوح دیگر در تماس، واکنش داشته و لکه‌ها را ایجاد کنند.
  • رنگدانه‌های غذایی: غذاهایی که حاوی رنگدانه‌های مصنوعی هستند، می‌تواند باعث لکه شدن شود.

به طور کلی، لکه شدن شیر ممکن است به دلیل ترکیب شیمیایی آن، نشت یا دما، وجود رنگدانه‌ها و تماس با لباس‌های رنگین رخ دهد. با رعایت مراقبت و تمیزی مناسب، می‌توان از لکه شدن شیر جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد.

برای حذف بوی شیر از روی فرش و از بین بردن لکه آن 3 راه وجود دارد که در ادامه با آن می‌پردازیم.

در صورتی که لکه تازه است، ابتدا شیر روی فرش را با گذاشتن یک دستمال کاغذی روی آن جذب کنید و اگر خشک شده، مقداری آب روی آن بریزید و پس از ده دقیقه که آب روی فرش ماند، از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید.

پاک کردن لکه شیر از روی فرش

پاک کردن لکه شیر از روی فرش با مایع ظرفشویی

یکی از روش‌های پاك كردن لكه شير از روی فرش، استفاده از مایع ظرفشویی است. برای استفاده از این روش، به آب گرم، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و حوله یا پارچه تمیز نیاز دارید. مایع ظرفشویی را در دو لیوان از آب گرم حل کنید. سپس پارچه یا حوله را با این آب مرطوب کنید. پارچه را روی فرش بگذارید و بردارید و آن را روی فرش نکشید تا چربی شیر به عمق فرش نفوذ کند. شیر ریخته‌شده روی فرش را با همین روش از روی فرش جذب کنید.

بعد از جذب شدن شیر، می‌توانید دستمال را روی فرش بکشید و این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه شر از روی فرش پاک شود. سعی کنید پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد و فرش زودتر خشک شود و از بوی نم گرفتن فرش جلوگیری شود.

برای پاك كردن لكه شير از روی فرش از آمونیاک استفاده کنید

در صورتی که با انجام مرحله قبل، لکه شیر از روی فرش شما پاک نشد، از آمونیاک استفاده کنید.

آمونیاک برای پاک کردن لکه شیر

برای این کار، بخ یک قاشق غذاخوری آمونیاک، آب گرم و اسفنج تمیز نیاز دارید. آمونیاک را در دو فنجان آب گرم حل کنید و اسفنج را با این ترکیب خیس کنید. اسفنج خیسرا مستقیم روی قسمتی از فرش که لک شده قرار دهید. درست مانند مراحل استفاده از مایع ظرفشویی، روند کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر اثری از لکه به‌جا نماند. بعد از آن فرش را با یک اسفنج مرطوب تمیز، پاک کنید.

مشاهده هزینه خدمات قالیشویی در محل!

پاک کردن لکه شیر از روی فرش با نشاسته ذرت

برای این روش فقط به پارچه مرطوب به آب سرد و نشاسته نیاز دارید. قسمتی که با شیر لک شده را ابتدا با آب سرد پاک کنید. تا جایی که هیچ اثری از لک شیر روی خیسی باقی نماند. سپس نشاسته ذرت را طوری روی قسمت لک‌شده بریزید که آن را کامل بپوشاند. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه در این حالت باقی بماند. بعد از این‌که نشاسته، شیر باقی‌مانده روی فرش را جذب کرد، با جاروبرقی قسمتی که نشاسته ریختید را تمیز کنید.

نشاسته جهت پاک کردن لکه شیر از روی فرش

پاک کردن لکه شیرکاکائو خیس از روی فرش

پاک کردن لکه فرش وقتی با شیرکاکائو کثیف می‌شود به مدت زمانی که شیرکاکائو روی فرش شما باقی مانده و خشکی و خیسی آن بستگی دارد.

پاک کردن لکه شیر کاکائو از روی فرش

برای پاك كردن لكه شير كاكائو از روی فرش از مواد آنزیم‌دار استفاده کنید

برای پاک كردن لكه شير كاكائو از روی فرش، مانند روش‌های قبل نباید دستمال را روی فرش بکشید. مقداری آب سرد را روی لکه اسپری کنید و با استفاده از دستمال رطوبت آن را بگیرید. سپس مواد آنزیم‌دار را با دو فنجان آب مخلوط کنید. یک برس نرم را خیس کنید و روی فرش بکشید. دقت کنید که برس یا مسواک را باید بسیار آرام روی فرش بکشید که به بافت فرشتان آسیبی نرسد.

مواد آنزیم برای پاک کردن لکه شیر

پاك كردن لكه شير كاكائو از روی فرش با جوش‌ شیرین

برای پاک كردن لكه شير كاكائو از روی فرش با جوش‌ شیرین این کار به جوش‌ شیرین و آب نیاز دارید. با مخلوط مردن این دو با هم یک خمیر به‌دست می‌آید. خمیری که درست کردید را روی لکه بگذارید و سپس بعد از چند دقیقه با آب سرد آن را بشویید.

جوش شیرین جهت پاک کردن لکه شیر

 پاک کردن لکه شیرکاکائو خشک از روی فرش

در این‌جا نیز درست مثل نحوه پاک کردن لکه شیر از روی فرش، اگر از مواد آنزیم‌دار نتیجه نگرفتید، از آمونیاک استفاده کنید. برای این روش به مقداری آمونیاک، آب سرد و فرچه یا مسواک نیاز دارید. بعد از مخلوط کردن آمونیاک را با فرچه روی فرش بکشید و بعد از پاک کردن لکه، فرش را آبکشی کنید.

  • برای استفاده از آمونیاک حتماً از دستکش به دست کنید.

شیوه پاک کردن لکه شیر از روی فرش

سوالات متداول

آیا این روش‌ها را برای همه فرش‌ها می‌توان استفاده کرد؟

خیر. این روش‌ها به‌هیچ عنوان برای فرش‌های ابریشمی و پشمی استفاده نمی‌شوند. برای این که بهتر درباره الیاف و جنس فرش خود بدانید، مشخصات آن را از روی برگه مشخصات پشت فرش بخوانید.

آبکشی فرش به چه صورت است؟ آیا برای آبکشی باید کل فرش را شست؟

خیر. شستن کل فرش برای آبکشی نیاز نیست. کافی است یک تشت را زیر فرش خود بگذارید و آب سرد را آهسته روی قسمتی که با مواد معرفی‌شده شسته‌اید بریزید. در همین حین که آب را روی فرش می‌ریزید، با دست لکه باقی‌مانده و مواد شوینده را از بافت فرش خارج کنید.
در پایان، با یک حوله تمیز و خشک، آب اضافی روی فرش را پاک کنید و در معرض وزش باد مثل کولر یا پنکه قرار دهید یا این‌که پنجره‌ها را باز بذارید تا هوا د رخانه به جریان دربیاید و خشک شود.

چگونه لکه شیرکاکائو را از روی فرش پاک کنیم؟

از مواد شوینده آنزیم‌دار استفاده کنید و اگر نتیجه نگرفتید از آمونیاک استفاده کنید. بعد از مخلوط کردن مقداری آمونیاک با آب سرد محلول را با فرچه روی فرش بکشید و بعد از پاک کردن لکه، فرش را آبکشی کنید.

چگونه لکه شیرکاکائو را از روی فرش پاک کنیم؟

برای پاك كردن لكه شير كاكائو از روی فرش از مواد آنزیم‌دار استفاده کنید.  مقداری آب سرد را روی لکه اسپری کنید و با استفاده از دستمال رطوبت آن را بگیرید. سپس مواد آنزیم‌دار را با دو فنجان آب مخلوط کنید. یک برس نرم را خیس کنید و آرام روی فرش بکشید.

نتیجه‌گیری

با این تفاسیر، پاک کردن لکه شیر و شیرکاکائو از روی فرش هیچ نگرانی ندارد و شما می‌توانید به‌راحتی، با روش‌های خانگی معرفی‌شده، لکه‌ها را پاک کنید. تلاش کردیم در این مقاله، نحوه پاک کردن لکه شیر از روی فرش و پاک کردن شیرکاکائو از روی فرش را کامل و موثر توضیح دهیم. اگر هر یک از این روش‌ها، نتوانست لکه‌های روش فرش شما را از بین ببرد، از قالیشویی‌ کمک بگیرید.

گاهی ممکن است لکه شیردر روی فرش شما به‎‌قدری نبود که نیاز به سپردن فرش به قالیشویی باشد؛ در چنین مواردی به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای تمیز کردن خانه و پاک کردن لکه شیر از روی فرش از نظافتچیان ماهر آچاره کمک بگیرید.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا