6 روش‌ خانگی از بین بردن بوی نم فرش

نظافت و شستشوخانه‌داریقالیشویی

شرایط آب‌و‌هوایی، خیس شدن فرش در اثر ریختن آب، تجمع کپک و قارچ در بین تار و پود فرش و دلایل دیگر می‌توانند باعث ایجاد بوی نای فرش شوند. گاهی جارو زدن روزانه هم تاثیرگذار نیست و همچنان بوی نم فرش از بین نمی‌رود و تمام ساکنان خانه را کلافه می‌کند.

روش‌ها و راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای از بین بردن بوی نم فرش استفاده کنید. اما در این مطلب قصد داریم به روش‌های خانگی اشاره کنیم تا بتوانید از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین مواد برای از بین بردن بوی نای فرش استفاده کنید.

مراکز قالیشویی آچاره برای شستشو و لکه گیری فرش‌های شما در خدمتتان است.

علت ایجاد بوی نم فرش چیست؟

  • آب ریخته ‌شده روی فرش می‌تواند باعث جمع شدن کپک و قارچ و درنهایت ایجاد بوی نم آن شود.
  • کف‌گیری نامناسب فرش در قالی‌شویی و باقی‌ ماندن مواد شوینده روی آن می‌تواند باعث ایجاد بوی نای فرش شود.
  • خیس ماندن فرش در درازمدت می‌تواند باعث شود فرش بوی نم بگیرد.

نسبت به بوی بد فرش بی‌توجه نباشید چراکه وجود کپک و باکتری در فرش می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت شما و کودکانتان شود. تغییر بوی فرش می‌تواند باعث تغییر هوای کل خانه شود اما جای نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با راهکاری‌های خانگی جلوی بوی بد فرش را بگیرید. تنها برای انجام کار نیاز به جوش شیرین، فرچه، اسطوخدوس، لیموترش یا یک‌سری روغن‌های اسانس‌دار دارید.

علت ایجاد بوی نم فرش

چطور بوی نم فرش را از بین ببریم؟

قدم اول: ناحیه خیس فرش را خشک کنید!

بوی کپک یا نای فرش، نشان‌دهنده وجود رطوبت بیش‌ازحد است. ابتدا از یک دستمال تمیز برای خشک کردن ناحیه مرطوب فرش استفاده کنید.

قدم دوم: فرش را جارو بزنید

وقتی که از خشک شدن فرش اطمینان حاصل پیدا کردید بهتر است جاروبرقی را روشن کنید و  کل فرش را برای از بین بردن گردو‌خاک و آشغال‌های ریز جارو بزنید.

سپس یکی از بهترین روش‌های از بین بردن بوی نای فرش را انتخاب کنید و انجام دهید. تا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی نتیجه آن را ببینید. بهتر است این کار را شب انجام دهید تا هیچ یک از اعضای خانواده از روی آن نقطه عبور نکنند.

جارو زدن فرش برای  از بین بردن بوی نم فرش

قدم سوم: استفاده از مخلوط آب و سرکه

خیلی کم پیش‌ می‌آید فردی با مزایا و فواید سرکه آشنایی نداشته باشد. این بار هم قابلیت جذب سریع سرکه می‌تواند به شما برای از بین بردن بوی کپک و نای فرش کمک کند. برای استفاده از مخلوط آب و سرکه نیاز است مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا دو فنجان آب را با سرکه سفید مخلوط کنید.
  2. سپس این مخلوط آب و سرکه را درون یک شیشه‌شوی تمیز بریزید.
  3. حالا شیشه‌شو را بردارید و روی قسمتی از فرش که بوی نم گرفته بپاشید.
  4. البته توجه داشته باشید که خیلی نباید از این محلول استفاده کنید چراکه ممکن است نتیجه عکس ببینید و رویش کپک‌ها بیشتر شود.

همچنین می‌توانید مخلوطی از ترکیب مساوی سرکه سفید و آب تهیه کنید. این محلول را روی نقاط آسیب دیده پاشید و به فیبرهای فرش فرو برود. سپس محل را باز هم جذب کرده و رطوبت اضافی را از آن بردارید.

استفاده از مخلوط آب و سرکه برای از بین بردن بوی نم فرش

قدم چهارم: جوش شیرین محلولی طبیعی اما تاثیرگذار

جوش شیرین در بیشتر خانه‌ها هست و از آن می‌توانید هم برای نظافت بیشتر وسایل خانه استفاده کنید و هم خاصیت خنثی‌کننده بو را دارد و می‌توانید از آن با خیال راحت برای از بین بردن بوی نم فرش استفاده کنید.

مقدار کمی جوش شیرین را روی قسمتی که بوی نا گرفته، بریزید سپس با کمک فرچه آن را پخش کنید و اجازه دهید حداقل ۲۴ ساعت روی فرش بماند تا با سرکه و آب مخلوط شود.

استفاده از جوش شیرین برای  از بین بردن بوی نم فرش

قدم پنجم: استفاده از شامپو فرش

مقدار کمی شامپو روی قسمتی که بوی نم گرفته، بریزید و اجازه دهید حداقل ۲۰ دقیقه خیس بخورد. حتی در این زمان می‌توانید از یک فرچه برای پخش کردن شامپو استفاده کنید.حالا جارو بزنید تا اثری از شامپو، مخلوط سرکه و آب و جوش شیرین روی فرش نماند. احتمالا بعد از انجام این مراحل بوی نم فرش از بین رفته است.

در نهایت به کمک یک دستمال مرطوب و سپس جاروبرقی تمام مخلوط را از روی زمین پاک کنید. به نظر می‌رسد انجام این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا هم از شر بوی نای فرش راحت شوید و هم باکتری و کپک‌ها را از بین ببرید.

اما روش‌های دیگری هم برای  از بین بردن بوی نم فرش وجود دارند که در ادامه در خصوص آنها صحبت می‌کنیم.

برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۵ روش خانگی برای از بین بردن بوی نم فرش

استفاده از مخلوط جوش شیرین و بوراکس

بوراکس پودری اسیدی است که اغلب از آن برای از بین بردن کپک و آفت استفاده می‌شود. شما می‌توانید نصف فنجان بوراکس را با یک فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. سپس باید ۱۵ تا ۲۰ قطره اسانس به این مخلوط اضافه کنید. حالا این مخلوط را روی قسمتی که بوی نم گرفته بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت روی فرش بماند. درنهایت جاروبرقی بکشید تا پودر به‌صورت کامل از روی فرش پاک شود.

اسطوخدوس گیاهی برای از بین بردن بوی نم فرش

اگر در خانه گیاه اسطوخدوس را دارید، می‌توانید از آن هم برای از بین بردن بوی نم فرش استفاده کنید. در ابتدا مقداری از این گیاه را در داخل پیمانه بریزید، حداقل نصف یک پیمانه باشد. حالا باید این گیاه را له کنید تا کاملا خورد شود. سپس یک پیمانه جوش شیرین به اسطوخدوس له‌شده اضافه کنید و خوب آنها را با هم مخلوط کنید.

حداقل نیم ساعت صبر کنید تا این ترکیب روی فرش بماند. البته باید توجه داشته باشید که هرچه‌ قدر بیشتر روی فرش بماند تاثیرگذاری بیشتری نیز دارد. در مرحله آخر نیاز است به کمک جاروبرقی تمام این مخلوط را از روی فرش جمع کنید.

استفاده از اسطوخدوس برای از بین بردن بوی نم

لیمو ترش کمک به از بین بردن بوی نای فرش

برای از بین بردن لکه فرش و بوی نم فرش ابتدا باید یک لیموترش را از وسط نصف کنید. سپس آنها را به مدت دو ساعت روی قسمتی از فرش که بوی نا می‌دهد، قرار دهید. لیموترش می‌تواند بوی نم، باکتری و کپک‌ها را جذب کند. بعد از دو ساعت خواهید دید که بوی نم فرش کم شده یا حتی به‌صورت کامل از بین رفته است.  

لیمو ترش کمک به از بین بردن بوی نای فرش

رفع بوی بد فرش با روغن‌های معطر

این نوع روغن‌ها معمولا از گیاه های معطر به‌دست می‌آیند و ویژگی فرار بودن آن‌ها باعث می‌شود تا هیچ اثری از آن‌ها روی فرش باقی نماند.

شما می‌توانید اسانس مورد علاقه خودتان مثل دارچین و نعناع را با جوش شیرین مخلوط کنید تا بوی خوش رایحه مورد علاقه‌تان در خانه پخش شود و بوی نم فرش از بین برود. برای این کار نیاز است ۱۵ قطره اسطوخدوس یا روغن مورد علاقه خود را با دو فنجان جوش شیرین مخلوط کنید و سپس روی قسمتی که بوی نا گرفته بپاشید.

اگر بو ملایم باشد تنها باید این مخلوط ۱ ساعت روی فرش بماند در غیر این صورت بهتر است حداقل ۲۴ ساعت روی فرش بماند تا بوی آن به‌ صورت کامل از بین برود.

چطور جلوی ایجاد بوی نای فرش را بگیریم؟

فرش مایعات یا بوی هر چیزی را به خود جذب می‌کند. برای اینکه بتوانید جلوی ایجاد بوی نای فرش را بگیرید نیاز است چند تا کار ساده زیر را انجام دهید.

  1. استفاده از تهویه مناسب

وجود تهویه مناسب در خانه می‌تواند باعث از بین رفتن بوی بد الیاف فرش شود. برای این کار نیاز است پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه‌وارد خانه شود و رطوبت خانه کاهش پیدا کند.

از بین بردن بوی نم فرش

2. تمیز نگه‌داشتن فرش

تمیز نگه‌داشتن فرش و خانه می‌تواند بوهای موجود در خانه را کاهش دهید. مثلا حتما به صورت هفتگی فرش‌ها را جارو بزنید حتی می‌توانید از اسانس‌های معطر برای خوشبو کردن فرش استفاده کنید. برای انجام این کار نیاز است مواد معطر را به کیسه جاروبرقی اضافه کنید و سپس آن را روی فرش بکشید تا بوی معطر در کل خانه پخش شود.

کلام آخر

برای از بین بردن بوی نم فرش می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید. این روش‌ها در حین ساده بودن بسیار موثر هستند. هم‌چنین در نهایت اگر فکر می‌کنید برای نظافت منزل و از بین بردن بوی نای فرش به کمک نیاز دارید، می‌توانید از نیروی‌های متخصص آچاره در این زمینه کمک بگیرید تا با انجام چند کار ساده بوی نامطبوع خانه شما از بین ببرد.

در این باره بیشتر بخوانید:

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا