6 روش موثر برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس

اتوخانه‌داریلوازم خانگینظافت و شستشو

در بسیاری از مواقع ایجاد لکه اتو روی لباس، آن را غیرقابل استفاده می‌کند. در چنین شرایطی اگر راهکاری برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس وجود داشته باشد، برای از بین برق اتو از روی لباس و پاک کردن لکه‌ لباس بسیار سودمند خواهند بود.

در ادامه شرح خواهیم داد که چگونه لکه سوختگی اتو را از روی لباس پاک کنیم و روش‌ از بین بردن جای اتو روی پارچه مخمل و لباس مشکی را توضیح خواهیم داد.

در بعضی موارد تنظیم نبودن دما و تجمع رسوبات آهک موجب داغ شدن بیش‌ازحد اتو شده و باعث سوختگی پارچه و ایجاد لکه روی آن می‌شود. در این شرایط لازم است المنت گرمایشی یا سایر قطعات مرتبط تعمیر یا تعویض شود یا اینکه اتو کاملا رسوب‌زدایی شود.

شما می‌توانید جهت عیب‌یابی و رفع مشکل از طریق ثبت سفارش در وبسایت آچاره و در بخش خدمات تعمیر اتو با متخصصان و تعمیرکاران ممتاز آچاره به رایگان مشاوره نمایید. همچنین می‌توانید برای رسوب‌زدایی و تمیز کردن اتو و سایر وسایل برقی و لوازم خانگی خود و نظافت منزل از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی آچاره استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس می‌توان از محلول سرکه سفید استفاده کرد.
  • مهم‌ترین نکته در پاك کردن لكه اتو از روي لباس سرعت عمل است.
  • بهتر است برای پاك کردن لكه اتو از روي لباس مشکی از محلول پراکسید هیدروژن استفاده کرد.

علت ایجاد لکه اتو روی لباس

قبل از معرفی چند راهکار پاک کردن لکه اتو از روی لباس بهتر است دلیل ایجاد لکه اتو روی لباس را بدانیم. به‌طورکلی در اتو نیز مانند سایر وسایل برقی ممکن است رسوباتی تجمع کنند که این رسوبات ممکن است در هنگام فرآیند اتوکشی لباس را آلوده کنند.

همچنین زمانی که جنس مواد اولیه پارچه لباس شما مصنوعی و از جنس موادی نظیر آکریلیک، پلی‌استر و غیره باشد، این مواد در اثر حرارت بالای اتو ذوب می‌شوند و در چنین شرایطی اصطلاحاً میگویند: لباس برق افتاده است.

پاك کردن لكه اتو از روي لباس

در چنین شرایطی روش پاک کردن لکه اتو از روی لباس می‌تواند بسته به نوع پارچه و شرایط اتو متغیر باشد. به‌عنوان‌مثال اگر جنس الیاف پارچه لباس شما مصنوعی است، توصیه می‌شود برای جلوگیری از برق افتادن آن دمای اتو را کم کنید.

در برخی موارد نیز اگر به هر دلیلی با ایجاد لکه روی لباس مواجه شدید، بهتر است قبل از هر اقدامی برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس، ابتدا کف اتو را به کمک یک اسفنج و کمی صابون به‌آرامی بسابید.

انواع روش‌ پاک کردن لکه اتو از روی لباس

با چند روش ساده و استفاده از مواد در دسترس می‌توانید به‌راحتی لکه اتو روی لباس را پاک کنید. اما برای اینکه نتیجه نهایی قابل قبول باشد، لازم است که نکات مهم روش‌های پاک کردن لکه اتو از روی لباس که در ادامه بیان خواهیم کرد را کاملا رعایت کنید.

1. استفاده از سفیدکننده‌ها

برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس سفید توصیه می‌کنیم، قبل از هر اقدامی ابتدا شناسنامه لباس را بررسی کنید. اگر استفاده از سفیدکننده برای لباس مشکل ایجاد نمی‌کند، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

ابتدا یک محلول رقیق آب گرم و مایع سفیدکننده آماده کنید. مثلاً درون یک لگن به نسبت 4 به 1 به ترتیب آب و سفیدکننده بریزید و سپس لباس را درون آن قرار دهید و پس از 15 دقیقه لکه را ماساژ دهید، زمانی که لکه محو شد لباس را در مجاورت نور مستقیم خورشید خشک ‌کنید.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

2. خیساندن در پراکسید هیدروژن

برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس ابتدا لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید و یک پارچه قدیمی را آغشته به پراکسید هیدروژن نمایید و سپس روی لکه موردنظر خود قرار دهید. در مرحله بعد یک پارچه خشک و تمیز روی قسمیی قرار دهید که قبلاً به آن پراکسید هیدروژن اضافه کردید.

اکنون زمان آن رسیده است که اتو رسوب‌زدایی شده خود را داغ کنید و روی پارچه خشک قرار دهید تا گرما به‌آرامی به لکه نفوذ کند و از واکنش پراکسید هیدروژن در اثر گرما لکه کم‌کم محو شود. لازم به ذکر است که اگر در حین کار پارچه براثر گرمای اتو خشک شد، می‌توانید بازهم به آن پراکسید هیدروژن اضافه کنید.

معمولاً از این روش برای لکه زنگ‌زدگی ناشی از کار با اتوی قدیمی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که پاک کردن لکه اتو از روی لباس با پراکسید هیدروژن فرآیندی نسبتاً طولانی است، پس توصیه می‌کنیم صبور باشید.

چگونه لکه سوختگی اتو را از روی لباس پاک کنیم

3. سنباده

گاهی برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس که ناشی از سوختگی است، می‌توان از یک پد سنباده مخصوص استفاده کرد. در این روش اگر مهارت و دقت کافی داشته باشید، پارچه لباس آسیب کمتری می‌بیند. برای این کار تنها کافیست پد را به‌آرامی روی لکه ماساژ دهید تا سوختگی از بین برود. توجه کنید که خشونت در این کار می‌تواند منجر به آسیب به بافت پارچه و سوراخ شدن آن شود

4. استفاده از آب یخ

استفاده از آب یخ برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس معمولاً در مورد لکه‌هایی پیشنهاد می‌شود که بسیار کوچک و محو هستند. پس اگر لکه کوچکی بر روی لباس خود مشاهده می‌کنید تنها کافیست یک ساعت لباس را درون لگنی مملو از آب سرد و یخ بخیسانید و سپس لباس را آبکشی کنید.

همچنین در موارد اضطرار می‌توانید لباس را درون فریزر قرار دهید تا منجمد شود، سپس لباس را آبکشی کنید. به خاطر داشته باشید که در این روش از پاک کردن لکه اتو از روی لباس کمترین آسیب به الیاف لباس شما وارد خواهد شد.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

5. سرکه سفید

نکته مهم در بحث پاک کردن لکه اتو از روی لباس با سرکه این است که حتماً باید سرکه مورداستفاده شما سرکه سفید باشد، استفاده از دیگر سرکه‌ها می‌تواند موجب شود تا لباس لکه‌دار شود.

برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس با سرکه سفید ابتدا یک اسفنج یا پارچه را به سرکه سفید آغشته کنید و روی لکه لباس قرار دهید پس از 10 الی 15 دقیقه لباس را مانند روال گذشته بشویید و آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شود. اگر برای بار اول لکه پاک نشد، می‌توانید مجدداً این روند را تکرار کنید.

6. پاک کردن لکه اتو از روی لباس با استفاده از آب‌لیمو

اگر می‌خواهید از آب‌لیمو برای پاک کردن لكه اتو از روی لباس استفاده کنید، ابتدا آب یک لیمو بزرگ و تازه را بگیرید و روی لکه بریزید؛ مدتی صبر کنید و سپس لباس را درون آب گرم به‌مدت 15 الی 20 دقیقه بشویید و اجازه دهید لباس کاملاً خشک شود. اگر لکه محو نشد مجدداً این فرآیند را تکرار کنید.

از بین بردن برق اتو از روی لباس

نحوه از بین بردن جای اتو روی پارچه مخمل

همان‌طور که می‌دانید پارچه مخمل نوعی پارچه پرکاربرد و نسبتاً گران است که معمولاً برای لباس‌های زنانه، رومیزی ، روتختی و غیره استفاده می‌شود. به علت برجسته بودن سطح این پارچه، معمولاً تمیز کردن آن کمی سخت است و باید در شستن آن نهایت دقت و وسواس را به خرج داد.

اگر لباس مخملی شما دارای لکه اتو است، برای پاک کردن لكه اتو از روی لباس می‌توانید از محلول سرکه سفید و سنباده استفاده کنید، البته مشروط بر اینکه قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی را در مورد پارچه مخمل داشته باشید.

اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید از پس پاك کردن لكه اتو از روي لباس برنمی‌آیید، بهتر است لباس مخملی یا رومیزی مخملی خود را به خشک‌شویی تحویل دهید. در ادامه نحوه از بین بردن جای اتو روی پارچه مخمل به‌طور مختصر و مفید شرح داده‌ شده است.

  • ابتدا محلول آب و سرکه سفید را آماده کنید. بهتر است نسبت این محلول 1 به 1 باشد.
  • مقداری از محلول آماده‌شده را روی برس یا پنبه اسپری کنید، دقت کنید که اسپری کردن محلول روی لباس می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن لکه شود.
  • زمانی که پنبه یا برس نرم آغشته به محلول شد آن را به ‌آرامی روی لکه اتو بکشید.
  • این کار را با نهایت ظرافت انجام دهید.
  • زمانی که لکه محو شد، می‌توانید آن را درون ماشین لباسشویی بشویید و خشک‌ کنید.

نحوه از بین بردن جای اتو روی لباس مشکی

از بین بردن جای اتو روی لباس مشکی به کمک محلول پراکسید هیدروژن میسر است. تنها کافیست برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس مشکی یک پارچه را آغشته به پراکسید هیدروژن کنید و روی لکه قرار دهید، سپس روی پارچه یک پارچه سفید و خشک دیگر قرار دهید و از بخار و حرارت اتو برای از بین بردن لکه اتو استفاده کنید که این کار نیازمند دقت و حوصله زیادی است.

ترفند پاک کردن لکه اتو از روی لباس

نحوه پاک کردن لکه‌های براق

برای همه ما پیش‌آمده که پس از اتو کردن متوجه برق افتادن لباس شده‌ایم. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم این نواحی براق زمانی اتفاق می‌افتند که اتو برای پارچه بیش‌ازحد داغ است و الیاف آن را ذوب می‌کند یا می‌سوزاند. برای از بین بردن این لکه‌ها همواره راهی وجود دارد، اما بهتر است همیشه در هنگام اتو کردن لباس به نکاتی توجه کنید. در ادامه این بخش تمام نکاتی را که از برق افتادن لباس جلوگیری می‌کند را ذکر کردیم و در ادامه نیز مطالبی در جهت از بین بردن این لکه‌ها ذکر خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

  • همیشه در کمترین دمای ممکن لباس را اتو کنید.
  • قبل از اتو کردن لباس، برچسب‌های مراقبت از لباس را بررسی کنید.
  • هیچ‌گاه روی درزها، جیب‌ها، چین‌ها، سجاف‌ها یا دکمه‌های لباس را اتو نکنید.
  • لباس‌ها را از داخل اتو کنید.
  • از یک میز اتو باکیفیت و خوب استفاده کنید. چراکه فلز روی تخته‌های ارزان‌قیمت می‌توانند موجب ایجاد لکه در لباس شوند.

برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس در چنین شرایطی سرعت عمل بسیار مهم است، پس بدون اتلاف وقت روی لکه یک پارچه نخی مرطوب قرار دهید و روی آن را با دمای کم اتو کنید و کمی فشار دهید. این کار باعث از بین رفتن لکه می‌شود.

در برخی مواقع نیز می‌توان از پشم فولادی یا سوهان ناخن برای از بین رفتن لکه‌های براق ناشی از اتو استفاده کرد. در پایان لازم به ذکر است که تمامی روش‌های ذکرشده را باید با حوصله انجام دهید و هر اقدام نسنجیده و سریع می‌تواند منجر به آسیب به بافت پارچه شود.

سخن پایانی

پاک کردن لکه اتو از روی لباس نیز مانند سایر لکه‌ها شاید در ابتدا سخت باشد؛ اما زمانی که با ترفند پاک کردن لکه اتو از روی لباس آشنا باشید، از بین بردن لکه کار چندان دشواری نیست. البته مشروط بر اینکه این کار را با حوصله و ظرافت انجام دهید.

منبع: www.laundryheap.com

سؤالات متداول

چگونه از روی لباس سفید لکه اتو را پاک‌ کنم؟

برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس سفید می‌توان از سفیدکننده یا محلول سرکه استفاده کرد. بااین‌حال خواندن شناسنامه لباس می‌تواند نقش مؤثری در تصمیم‌گیری قطعی شما داشته باشد.

چگونه از روی لباس مشکی لکه اتو را پاک ‌کنم؟

استفاده از پراکسید هیدروژن می‌تواند نقش مؤثری در پاك کردن لكه اتو از روي لباس مشکی داشته باشد. به این صورت که باید ابتدا یک پارچه را به پراکسید هیدروژن آغشته کنید و روی لکه بگذارید، سپس یک پارچه دیگر روی این محلول بگذارید و سطح آغشته به پراکسید هیدروژن اتو کنید تا زمانی که لکه کاملاً محو شود. سپس می‌توانید لباس را در ماشین لباسشویی بشویید و در مجاورت آفتاب خشک‌کنید.

نحوه پاک کردن لکه اتو از روی لباس ساتن چگونه است؟

ازآنجایی‌که بخش زیادی مواد اولیه پارچه‌های ساتن را الیاف مصنوعی تشکیل می‌دهند، پس می‌توان نتیجه گرفت که این پارچه‌ها بیشتر در معرض لکه‌های براق هستند. اگرچه از بین بردن لکه از روی لباس ساتن نسبتاً دشوار است. اما می‌توان برای پاک کردن لکه اتو از روی لباس ساتن از محلول پراکسید هیدروژن استفاده کرد.

برای پاک کردن لکه اتو به چه وسایل و تجهیزاتی نیاز دارم؟

پارچه، اتو، سنباده، سفیدکننده، پراکسید هیدروژن و سرکه سفید مواد وسایل و تجهیزاتی هستند که می‌توانید از آن‌ها در پاک کردن لکه اتو استفاده کنید.

نحوه پاک کردن لکه اتو از روی پارچه مخمل چگونه است؟

برای پاک کردن لکه اتو روی لباس مخمل بهتر است که از محلول آب و سرکه سفید استفاده کنید. به این صورت که پنبه را آغشته به این محلول کنید و به‌آرامی روی سطح لکه بکشید تا جایی که لکه کاملاً محو شود. زمانی که لکه محو شد، می‌توانید لباس را بشویید و خشک‌کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا