تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

اگر اخیرا یخچال شما گرم شده، موتور یا کمپرسور آن یکسره کار کرده و در اطراف یخچال بوی نامطبوعی حس می‌کنید، احتمالا نشتی گاز اتفاق افتاده است. در این شرایط نیاز به شارژ گاز یخچال دارید. شارژ و تنظیم گاز یخچال یک کار تخصصی است، اما در صورتی که خودتان فردی فنی هستید و تجربه هر چند کمی در انجام امور فنی منزل دارید می‌توانید به کمک مراحل ارائه شده در این مقاله از مجله آچاره خودتان اقدام به شارژ گاز یخچال کنید. در ادامه با آموزش نحوه شارژ گاز یخچال همراه باشید.

علایم نشتی یا تنظیم نبودن شارژ گاز یخچال

گاز یخچال (گاز فریون)، هوای فشرده‌ای است که با گردش در کویل‌های اپراتور و کمپرسور به خنک ماندن فضای یخچال و فریزر کمک می‌کند.

در صورتی که گاز یخچال به هر دلیلی نشت کرده و یا تنظیم نباشد، یخچال و فریزر شروع به گرم شدن خواهند کرد و این می‌تواند علت سرد نکردن یخچال باشد. با توجه به اینکه گرم شدن یخچال و فریزر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، مشاهده این علایم نمی‌تواند نشان قطعی از مشکل مربوط به گاز باشد. در صورتی که در کنار گرم شدن یخچال و فریزر متوجه کار کردن یکسره و مداوم موتور یا کمپرسور شده و اطراف یخچال بوی بدی احساس کردید (بوی ناشی از نشت گاز) می‌تواند به این معنی باشد گاز یخچال نشت کرده و یا تنظیم نیست.

علت نشتی گاز یخچال

علت اصلی نشت گاز یخچال، سوراخ شدن لوله گاز آن است. این لوله می‌تواند در اثر موارد زیر آسیب دیده و سوراخ شود:

  • فرسودگی و قدیمی بودن لوله گاز یخچال
  • وارد شدن ضربه به یخچال هنگام جابجایی
  • استفاده از اجسام نوک تیز برای تراشیدن یخ و برفک ایجاد شده در فریزر

تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

عواقب زیاد بودن و یا نشتی شارژ گاز یخچال

همانطور که گفتیم نشتی گاز یخچال باعث می‌شود یخچال و فریزر به سرعت گرم شده، موتور به‌طور مداوم کار کرده (تا مانع از گرم شدن فضای یخچال شود) و بوی عجیب و ناخوشایندی در اطراف یخچال حس شود. در نتیجه شارژ نشدن گاز یخچال در صورت نشتی، می‌تواند باعث آسیب جدی به موتور و کمپرسور یخچال شود. همچنین وجود این مشکل باعث بالا رفتن میزان مصرف برق یخچال نیز می‌شود.

یخ زدگی و سردی بیش از حد (دمای مناسب یخچال) صدای زیاد کمپرسور و نشت آب از زیر یخچال، از عواقب زیاد بودن گاز یخچال هستند. در صورتی که شارژ گاز یخچال به میزانی بیش از مقدار استاندارد انجام شود، شاهد این علایم خواهید بود. زیاد بودن گاز یخچال از طریق موارد گفته شده باعث فشار آوردن به کمپرسور و در نتیجه آسیب دیدن این قطعه نیز می‌شود.

چطور وجود گاز در دستگاه را تشخیص بدهیم؟

با دست زدن به لوله رفت کمپرسور (لوله سمت راست کمپرسور) می‌توانید متوجه وجود گاز شوید. همچنین می‌توانید لوله شارژ گاز کمپرسور (لوله سمت چپ) را ببرید؛ در صورت خارج شدن گاز دستگاه مشکل نشتی ندارد. در صورتی که مشکل از کیپ شدن لوله مویی باشد می‌توانید با بریدن لوله مویی متصل به دراگر متوجه وجود گاز شوید. در صورت کیپ شدن این قسمت باید دراگر را تعویض کنید.

نحوه نشت‌یابی گاز یخچال

برای اینکه متوجه شوید نشتی از کدام قسمت رخ داده باید دستگاه را تحت فشار قرار دهید. جهت انجام این کار:

  • ابتدا یک والف به لوله شارژ گاز کمپرسور جوش دهید تا بتوانید دستگاه را تحت فشار قرار دهید. در این مرحله بهتر است حتما دراگر دستگاه را تعویض کنید؛ چرا که ممکن است دچار کیپی باشد و روند نشت یابی را دچار مشکل کند.
  • جهت تحت فشار قرار دادن دستگاه به یک کمپرسور یخچال (دستگاه سوخته و از فشار افتاده نیز مناسب است) نیاز دارید. یک سر لوله گژ را به لوله رفت کمپرسور (نوع سوخته) متصل کرده و یک سر شلنگ گژ را به لوله شارژ گاز کمپرسور داخل یخچال وصل کنید.
  • کمپرسور را به برق متصل کرده و با فشار 200 تا 250 PSI آن را تحت فشار قرار دهید. پس از وارد آوردن فشار کافی کمپرسور را از برق کشیده و گژ را ببندید.
  • در یک بطری، آب و مایع ظرفشویی را مخلوط کنید تا بتوانید به وسیله آن نشتی را در لوله‌های در دسترس مثل کندانسور، دراگر و اواپراتور داخل یخچال تشخیص بدهید. محلول را روی قطعات گفته شده بریزید و هرکدام را جداگانه بررسی کنید. هر جا که هنگام ریختن محلول حباب دیده و یا آب با فشار برگشت بخورد محل نشتی گاز است.
  •  قسمت نشت گاز را جوش بدهید تا سوراخ آن از بین برود.

آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

تنظیم گاز یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است. کم یا زیاد بودن گاز یخچال باعث بروز مشکلاتی می‌شود که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. جهت شارژ گاز یخچال مراحل زیر را انجام دهید:

بیشتر بخوانید علت نشتی گاز یخچال

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

احتیاط: انجام اصولی موارد گفته شده اهمیت زیادی دارد؛ چرا که در صورت انجام نادرست می‌تواند باعث آسیب به دستگاه شود. نویسنده این مقاله و آچاره مسئولیتی در قبال مشکلات پیش آمده حاصل از انجام نادرست مراحل گفته شده ندارند. در صورتی که در امور فنی تخصص و تجربه ندارید، بهتر است جهت شارژ گاز یخچال و تنظیم گاز از تعمیرکاران متخصص یخچال آچاره کمک بگیرید.

ابزار مورد نیاز

  • پک هواگاز (شامل اکسیژن، مونومتر، سرپیک، دستگاه پیک نیک)
  • دستگاه وکیوم
  • ترازوی دیجیتال
  • دستگاه گژ (شامل دو ورودی و خروجی)
  • سیم جوش نقره
  • والف
  • دراگر نو (جهت تعویض)

1. بررسی علت مشکل

 ابتدا باید منشا مشکلات یخچال که مربوط به گاز یخچال است را پیدا کنید. ممکن است مشکل از نشتی گاز یا کیپ شدن لوله مویی یخچال باشد.

2. بررسی نوع و مدل گاز درج شده روی کمپرسور یا داخل یخچال

نوع، مدل و حجم گاز استاندارد یخچال روی برچسب درج شده روی کمپرسور و یا داخل یخچال موجود است. ابتدا این موراد را بررسی کنید تا از مناسب بودن گاز برای مدل یخچالتان مطمئن شوید.

آموزش تشخیص شارژ گاز یخچال

3. تشخیص نشتی گاز

در قدم بعدی لوله شارژ گاز دستگاه (سمت چپ کمپرسور) را با لوله‌بر برش می‌زنیم تا مشخص شود آیا دستگاه گاز دارد و یا مشکل از نشت گاز است.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

4. وکیوم دستگاه

یک سر لوله گژ را به دستگاه وکیوم و یک سر لوله را به لوله شارژ گاز کمپرسور وصل کنید. یک ربع تا 20 دقیقه زمان می‌برد تا کمپرسور کامل وکیوم شود. بعد از اتمام این زمان شیر گژ را بسته و سر لوله را از دستگاه وکیوم جدا کنید.

آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

5. محاسبه وزن گاز استاندارد

به وسیله یک ترازوی دیجیتال میزان دقیق و استاندارد وزن گاز (طبق اطلاعات روی کمپرسور یا داخل یخچال) را محاسبه کنید. یک سر لوله گژ (جدا شده از دستگاه وکیوم) را به شیر کپسول گاز وصل کنید و کپسول را روی ترازو قرار بدهید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

6. تزریق گاز

پس از قرار دادن کپسول روی ترازو، عدد روی ترازو را صفر کرده و مقدار استاندارد گاز (به گرم) را تزریق کنید.

7. شارژ گاز یخچال

شارژ گاز را در دو مرحله انجام بدهید تا به دستگاه فشار نیاید. به طور مثال اگر میزان گاز مورد نیاز 80 گرم است، ابتدا 40 گرم تزریق کرده، دستگاه را به برق بزنید و سپس آن را از برق کشیده و مراحل قبلی را برای تزریق 40 گرم باقی مانده دنبال کنید.

شارژ کردن گاز یخچالعلت نشتی گاز یخچال و 6 روش برای تست نشتی(در تب جدید مرورگر باز می شود )

از کجا بفهمیم میزان شارژ گاز یخچال دستگاه مناسب است؟

در صورتی که کندانسور و دراگر دستگاه بیش از حد داغ شوند (در حدی که نتوانید به آن‌ها دست بزنید) و یا لوله برگشت کمپرسور سرد باشد به این معنی است گاز زیادی تزریق کردید.

بیشتر بخوانید  علت روشن نشدن یخچال چیست؟

برای اینکه بدانید گاز کافی تزریق کردید و شارژ گاز دستگاه به‌درستی انجام شده است یا خیر، کندانسور را لمس کنید. در صورت کافی بودن گاز، این قطعات حرارت کافی (هم دمای محیط) خواهند داشت. همچنین در صورت شارژ درست دستگاه، درجه گژ دستگاه بین 5 تا 10 قرار می‌گیرد و در صورت اشتباه بودن این درجه زیر صفر قرار خواهد داشت.

برای ثبت سفارش تعمیر و سرویس یخچال در اصفهان و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

3.7/5 - (21 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید