تعمیر و تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی + آموزش تعویض مغزی

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

مشکل چکه کردن شیر آب حمام و هدررفت آن با تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی برطرف می‌شود. به این ترتیب نیازی به تعویض کل علمک شیر نخواهد بود و با کمترین هزینه، می‌توانید مشکل نشتی شیر را حل کنید در ادامه مطلب ضمن معرفی انواع شیر حمام، نحوه تعمیر و تعویض مغزی شیر حمام را شرح خواهیم داد.

انواع شیر حمام

قبل از اینکه آموزش تعویض مغزی شیر حمام را با هم یاد بگیریم با انواع شیرآلات حمام آشنا شوید. شیرهای حمام به 2 نوع کلی تقسیم می‌شوند.

انواع یراق‌آلات حمام با توجه به عملکرد بخشی که جریان آب را از شیر کوچک پایین (شیر اصلی) به سردوش و به عقب منتقل می‌کند، طبقه‌بندی می‌شوند. به این قسمت جهت‌دهنده دوش نیز می‌گویند. به‌صورت کلی 2 نوع سردوش حمام وجود دارد:

  1.  شیر حمام با اهرم تعویضی (چرخش یا غیرچرخان)
  2. شیر حمام آب با شیر تعویضی (تبدیل سوپاپ‌دار)

در حالت دوم، دسته‌بندی طبق مکانیزم شیر‌آلات در باز کردن جریان آب است. در این حالت 3 نوع شیر حمام وجود دارد:

  1. شیر حمام فلکه‌ای (سنتی)
  2.  شیر حمام اهرمی
  3. شیر هوشمند

البته لازم به یادآوری است که تعویض کردن مغزهای شیر حمام بسته به نوع شیر با هم متفاوت است.
در بین 3 نوع فوق، رایج‌ترین آن‌ها شیر حمام فلکه‌ای و شیر حمام اهرمی است که در زیر به‌طور کامل نحوه تعویض شیر دوش در این دو مدل را به شما آموزش می‌دهیم.

استعلام قیمت نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی

خرابی‌های شیر دوش حمام

به‌طور کلی شیرهای دوش قدیمی (همان غلتکی یا فلکه‌ای) دارای 4 قسمت هستند که نیاز به تعمیر و تعویض دارند:

  1. تعویض واشر
  2. تعویض تبدیل
  3. تعویض سوپاپ (فلکه شیر)
  4. تعویض مغزی

بدون شک اهرم و شیر دوش هوشمند مشکلات و خرابی کمتری نسبت به انواع قدیمی دارد. اگر شیر دوش قدیمی شما مشکلات زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید یک دوش جدید باشید و از تعویض قطعات آن و دوباره‌کاری خودداری کنید.

رایج‌ترین علت خرابی مغزی شیر حمام

یکی از شایع‌ترین عوارض خرابی مغزی این است که شیر به‌طور مداوم چکه می‌کند. هدر رفتن آب مهم‌ترین مشکل ناشی از خرابی شیر دوش حمام است.

این کار نه تنها قبض آب شما را افزایش می‌دهد، بلکه بدتر از آن، مصرف آب زیادی دارد و به محیط‌زیست و منابع طبیعی آسیب می‌رساند.

در شرایط فعلی که نیاز به صرفه‌جویی حتی یک قطره آب دارید، رعایت این نکته بسیار مهم است. وقتی شیر حمام خراب می‌شود، صدای چکه کردن هم شما را آزار می‌دهد.

از طرف دیگر، هنگامی که در شیر حمام نشتی وجود دارد، اگر مغزی شیر را دیر تعمیر کنید، چون کف سرویس بهداشتی و حمام شما همیشه خیس است، ممکن است باعث نشت آب در طبقات زیرین شود و همچنین کف حمام را خراب کند.

آموزش تعویض مغزی شیر حمام اهرمی

حال سؤال این است که وقتی مغزی شیر حمام اهرمی می‌شکند چه کار می‌کنید؟ تعویض کردن به‌موقع و اصولی این مغزی ساده‌ترین کاری است که حتی خود شما هم در منزل به‌راحتی می‌‌توانید انجام دهید.

امروزه در بازار، شیرآلات اهرمی بیشتر به فروش می‌رسند و به دلیل کاربرد زیاد آن‌ها بهتر است این کار را به‌صورت اصولی یاد بگیرید. به همین دلیل رعایت کردن موارد زیر برای روند کار شما ضروری و لازم  است.

در ابتدا نحوه تعویض مغزی شیر حمام  را توضیح می‌دهیم:

  1. برای تعمیر سوپاپ شیر دوش اهرمی، اول از همه فراموش نکنید که شیر کنتور را ببندید تا جریان آب متوقف شود. سپس شیر اهرمی را باز کنید تا آب را به‌طور کامل از آن تخلیه کنید. توصیه می‌کنیم درب سینک را ببندید تا قطعات کوچکی مانند پیچ ​​در زمان تعویض به داخل راه آب نیفتد و مشکل را دوچندان نکند.
  2. حالا باید دسته شیر حمام را باز کنید تا مغزی شیر را ببینید. برخی از شیرهای حمام دارای برچسب دما هستند و اگر آن برچسب را بردارید و ته آن را باز کنید، می‌توانید به راحتی شیر آب را خارج کنید.
    حالا پوشش پولک‌ مانند پلاستیکی روی شیر اهرمی را با احتیاط با یک جسم نوک‌تیز مانند چاقو جدا کنید. (این رول‌ها معمولاً محل آب سرد و گرم را نشان می‌دهند)
  3. برای باز کردن مغزی شیر از آچار استفاده کنید. لطفاً توجه داشته باشید که تمام قسمت‌های داخلی شیر اهرمی از پلاستیک ساخته شده است؛ بنابراین رعایت احتیاط در حین این روند امری ضروری و لازم خواهد بود؛ در این مدل‌ها شیر حمام به‌راحتی خارج می‌شود و نیاز به فشار کمی دارد. پس، فشار زیادی به شیر وارد نکنید.
    پس از برداشتن پولک پلاستیکی زیر آن یک پیچ می‌بینید که باید با آچار آلن یا پیچ‌گوشتی دو سر آن را باز کنید. اگر پیچ‌ها را نمی‌بینید، از چراغ قوه استفاده کنید. هنگامی که این پیچ را باز کردید، اهرم سوپاپ را به سمت بالا بکشید و دسته شیر اهرمی را آزاد کنید.آموزش تعویض مغزی شیر حمام اهرمی
  4. قبل از نصب مغزی جدید ابتدا واشر را چک کرده و در صورت آسیب‌دیدگی حتماً آن را تعویض کنید. از طرف دیگر، مغزی را کمی روغن‌کاری کنید تا هنگام استفاده از شیر آب، گیر نکند.
  5. در حین کار نباید به مغزی جدید زیاد فشار آورد؛ زیرا ممکن است بشکند. در حالی که به تعمیر شیر دوش اهرمی ادامه می‌دهید، مهره برنجی را با آچار شل کنید و آن را بردارید. اگر حلقه سفت باشد می‌توان از گیره دوطرفه برای باز کردن و برداشتن آن استفاده کرد. اکنون می‌توانید اهرم هسته سوپاپ را از بدنه شیر جدا کنید. برای این کار زیاد فشار ندهید، زیرا ممکن است بشکند.
  6. هنگام خرید مغزی مشابه، مطمئن شوید که دو سوراخ کوچک در زیر مغزی و انتهای آن کاملاً در جای خود قرار دارند تا مغزی (یا کارتریج) جدید به‌راحتی در جای خود نصب شود. در غیر این صورت ممکن است پس از تعویض و نصب شیر، دوباره با نشت آب از کارتریج مواجه شوید. در نهایت، تمام شیرهای دوش را ببندید و بررسی کنید که آب به خوبی جریان داشته باشد. فراموش نکنید که بعد از بستن شیر آب چکه نکند.
  7. در مرحله آخر تعویض شیر ​​اهرمی، حلقه پولکی و دستگیره را در جای خود قرار داده و قطعات را در موقعیت مورد نظر محکم و سفت کنید. نصب شیر اهرمی جدید با موفقیت انجام شد! اکنون می‌توانید شیر را باز کرده و با خیال راحت از شیر اهرمی استفاده کنید. به تدریج (به‌جای ناگهانی) مقدار آب را افزایش دهید.

نصب شیرآلات خود را به آچاره بسپارید!

علت سفت شدن شیر آب اهرمی

شیرآلات اهرمی عمدتاً در حمام‌ها و در مکان‌هایی با دفعات استفاده زیاد نصب می‌شوند و در این راستا گزینه مناسبی هستند. استفاده زیاد باعث افزایش احتمال شکستگی و افزایش نیاز به نگهداری و تعمیر شیر اهرمی پیدا می‌کند.

علت سفت شدن شیر اهرمی ممکن است خشک شدن یا سایش باشد یا اینکه مغزی شیر اهرمی یا مغزی کارتریج آسیب دیده باشد.

گاهی اوقات شیر ​​اهرمی به دلیل سنگین بودن یا داشتن رسوب سفت می‌شود. در این صورت بدون نیاز به نصب شیر جدید دسته‌دار و با رسوب‌زدایی شیرها مشکل شما حل خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که سفت شدن شیر اهرمی همیشه نمی‌تواند به خاطر خرابی مغزی شیر اهرمی باشد.

تعویض قطعات شیر دوش اهرمی

هزینه تعویض مغزی شیر حمام چقدر است؟

یک سؤال متداول در مورد تعویض مغزی شیر حمام این است که هزینه آن چقدر است؟ اگر تعویض مغزی شیر حمام را شخصا انجام دهید، در اینصورت فقط هزینه خرید تجهیزات و اجناس جدید باید محاسبه شود. متاسفانه با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار در این خصوص نمی‌توان یک قیمت دقیق اعلام کرد.

اما آنچه در قیمت محصول تاثیرگذار است، کیفیت و برند محصول است که امروزه تنوع زیادی دارند و قیمت آن‌ها متفاوت است. چنانچه کار تعویض مغزی شیر را به تعمیرکار بسپارید، لازم است که علاوه بر خرید تجهیزات لازم، دستمزد تعمیرکار را هم محاسبه نمایید.

در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم به بخش ثبت سفارش نصب شیرآلات مراجعه کنید و لیست هزینه‌ها را مشاهده فرمایید.

تعمیر تبدیل شیر حمام

در شیرحمام، قطعه‌ای وجود دارد که می‌تواند جریان آب را از پایین به سردوش هدایت کند. البته این قطعه دارای اشکال مختلفی است. در دوش‌های حمام قدیمی این اهرم به دو شکل چرخشی یا از نوعی که به بالا و پایین حرکت می‌کند، وجود داشت.

در مدل‌های جدید شیرهای حمام و دوش، این واحد آداپتور دریچه‌ای است که به سمت بالا باز می‌شود تا آب به داخل دوش جریان یابد. در نتیجه اگر می‌خواهید از شیر اصلی (پایینی و کوچک) استفاده کنید، شیر را به سمت پایین فشار دهید.

اگر سوپاپ یا اهرم تبدیل، دچار مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی شد و یا از آن آب نشتی یا چکه کرد، بهترین راهکار تعمیر کردن شیر حمام و تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی است.

تعویض اهرم سوپاپ جهت جریان آب طبق مراحل زیر تغییر می‌کند:

  • در ابتدا جریان آب را قطع کنید.
  • با جدا کردن درپوش رویی اهرم تبدیل، سعی کنید پیچ زیر آن را با یک پیچ‌گوشتی با احتیاط باز کنید.
  • با فشار آرام اهرم را خارج کنید.
  • حالا می‌توانید قطعات داخلی فرسوده را باز کرده و به جای آن قطعات نو و سالم را جایگزین کنید.
  • تبدیل را در جای مخصوص خود قرار داده و پیچ را محکم ببندید.

بیشتر بخوانید: نحوه نصب پمپ دوش حمام

نحوه تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی

در بعضی مواقع بهتر است به‌جای تعمیر سوپاپ شیر دوش اهرمی، این قطعه را تعویض کنید. مراحل این کار را به‌طور خلاصه می‌توان این چنین بیان کرد:

  • جریان آب را با بستن شیر فلکه، قطع کنید.
  • شلنگ را از دوش جدا کنید.
  • با یک انبر درپوش پلاستیکی را از داخل مجرای سوپاپ، درآورید.
  • حالا سوپاپ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت توسط نوک انبر بچرخانید.
  • پیچ اتصال سوپاپ را با یک آچار آلن در جهت ساعت‌گرد بچرخانید تا سوپاپ باز شود.
  • سوپاپ جدید را طبق مراحل بالا از آخرین مرحله به اولین مرحله جایگزین کنید.

تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی

سخن آخر

در ابتدای این مقاله ما انواع شیرهای حمام را به شما معرفی کردیم و سپس عیوب رایج شیرهای حمام و قطعاتی که بیشتر در شیرهای دوش قدیمی یافت می‌شوند را شرح دادیم. امیدواریم بتوانید با مطالعه این مطلب به‌راحتی شیر دوش اهرمی و شیر حمام قدیمی خود را تعمیر کنید.

اگر باز هم برای تعمیر و تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی به تعمیرکار نیاز دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان مجرب آچاره تماس گرفته و از کمک این متخصصین استفاده کنید.

4.8/5 - (136 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید.شما قرار بود(نوشته های متنی بالا)طریقه تعمیر یوپاپ رو بگید نه تعویض.بنده نصاب و تعمیر کار پکیج و آبگرمکن و نصاب لوازم بهداشتی هستم.متاسفانه از روز ها همه سرویس کاران بیشتر به تعویض فکر میکنند تا تعمیر.اگه تعمیر این قطعه رو آموزش میدادید بهتر بود.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا