معرفی انواع روف گاردن – جدیدترین طرح‌های روف گاردن

بازسازی و دکوراسیونساختمانطراحی و اجرای فضای سبز

روف گاردن به فضاهای سبزی گفته می‌شود که در ارتفاع ساخته می‌شود. هدف ایجاد فضایی سبز و زیبا است و برای کسانی که زیاد فرصت بیرون رفتن ندارند و می‌خواهند از فضای سبزی در دسترس و  زیبا لذت ببرند؛ عالی است. امروزه اغلب مردم به‌خاطر مشغله‌های فراوانی که دارند، لذت دیدن فضای سرسبز را تقریبا از دست داده‌اند.

با روی کارآمدن روف گاردن‌ها این مشکل تقریبا حل شد و با این ایده می‌توان فضای زیبایی را روی پشت‌بام منزل درست کرد. ساخت باغ‌بام‌ها هنوز در ایران همه گیر نشده است. البته چندین سالی است که پروژه‌های ساخت روف گاردن، در بسیاری از ساخت و سازها مانند هتل‌های بزرگ، برج‌های مسکونی بزرگ و آسمان خراش‌ها درحال اجرا و احداث است و در آینده بیشتر شاهد روف گاردن در منازل خواهیم بود.

روف گاردن‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

روف گاردن‌ها به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. ساخت هریک از این باغ‌بام‌ها استراتژی خاص خودش را دارد که هر یک را به‌نوعی زیبا می‌کند.

درباره آخرین قیمت اجرای روف گاردن اطلاعات کامل به دست بیاورید.

 

باغ‌بام متمرکز

باغ‌بام متمرکز از جدیدترین طرح های روف گاردن به‌شمار می‌رود و بسیار جلوه زیبایی دارد. در این نوع روف گاردن از خاک‌هایی با ارتفاع و حجم بالا استفاده می‌شود. هزینه ساخت این روف گاردن‌ها بسیار بالاست و فقط ساختمان‌های بسیار معروف و عظیم از پس مخارج ساخت این باغ‌بام بربیایند. در این نوع روف گاردن‌ها انواع گل و گیاهان زینتی کاشته می‌شود. برای این باغ‌بام‌ها، مسیرهایی برای راه رفتن و نیمکت‌هایی برای نشستن و استراحت کردن تدارک دیده‌اند. پشت‌بام‌های بسیاربزرگ برخی ساختمان‌ها دارای باغ بام متمرکز است.

باغ‌بام نیمه متمرکز

روف گاردن نیمه متمرکز دارای عمق بستر کاشت بالغ بر 30 سانتی‌متر الی یک متر است. در باغ‌بام‌های نیمه‌متمرکز می‌توان گیاهان زیادی را کاشت. این گیاهان بوته‌ای و دارویی شامل توت‌فرنگی، پونه، هندوانه، اسطخودوس و چمن هستند. در طراحی این باغ‌بام، وزن ایجاد شده بسیارمهم است و باید به آن توجه شود.

باغ‌بام گسترده

ساخت باغ‌بام‌های گسترده از دو مورد بالا بسیار ارزان‌تر است. هزینه ساخت این نوع باغ‌بام را هر ساختمانی می‌تواند تقبل کند. بستر کاشت در این مکان بسیار کم عمق بوده و ضخامت خاک آن به 20 سانت می‌رسد. برای کاشت گیاهان در باغ‌بام گسترده، از گیاهانی با ریشه بسیارکم استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از روف گاردن

روف گاردن‌ها علاوه بر ظاهر زیبا، مزیت‌ها ویژگی‌های زیادی دارند.

  • استفاده حداکثری از فضا
  • فتوسنتز گیاهان موجود در باغ‌بام
  • صرفه‌جویی اقتصادی
  • عایق صوتی بودن
  • حفظ‌کردن رطوبت هوا
  • بالا بردن ظرفیت گرمایی بام
  • تولید غذا
  • کنترل‌کردن دمای شهری
  • گسترش‌دادن فضای سبز
  • کاهش منتقل‌کردن حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان
  • کاهش دی‌اکسید کربن
  • کاهش اثرات ناشی از گرما
  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش بار سیستم‌های مجاری فاضلاب
  • افزایش عمر بام
  • افزایش رطوبت گرمایی بام
  • زیباسازی منظره شهری
  • رواج دادن و گسترده کردن سلامتی و بهزیستی

برخی دیگر از مزایای روف گاردن این است که عایق بسیار خوبی دربرابر گرما و سرما هستند. حتی ممکن است که شما در اوایل فصل های سرد سال به استفاه از وسایل گرمایشی نیاز پیدا نکنید. بام‌سبز با استفاده از انرژی خورشیدی و با جذب گرمای آن، به شکل یک عایق طبیعی عمل می‌کند.

درنتیجه این‌کار هم هزینه انرژی کمتر می‌شود. وجود گیاهان مختلف در باغ‌بام‌ها باعث از بین رفتن ذرات معلق هوا می‌شوند که منجر به تولید اکسیژن بیشتری می شود. روف گاردن برای جلوگیری از سیل و طغیان فاضلاب بسیار کاربردی است و تا حد زیادی بروز این اتفاق را کاهش می‌دهد.

معرفی کلاس‌های مختلف روف گاردن

کلاس‍های روف گاردن چندین مدل مختلف دارد و به دسته‌های A,B ,C ,D ,E بخش‌بندی می‌شوند. در ساخت بام‌سبز نوع A برای ساخت کف‌بام از سنگ موزاییک استفاده می‌کنند. گیاهانی که در این نوع باغ‌بام کاشته می‌شود شمشاد است و فضای مرکزی را با چمن درست می‌کنند. برای راه‌اندازی فضای سبز آن از عایق‌کاری و زهکشی استفاده می‌شود. در بام‌سبز کلاس A از سایبان و آلاچیق استفاده می‌کنند. جنس آن‌ها هم معمولا ترموود انتخاب می‌شود.

برای نورپردازی هم از نورهای مخفی استفاده می‌کنند. در سقف باغ‌بام کلاس B از ترموود استفاده می‌شود. برای گل و گیاه در این نوع کلاس از باکس‌های گل و گلدان استفاده می‌شود. گیاهان متداول در کلاس B شامل سرخس و کاج است. جنس مبلمان مورد استفاده هم از چرم و حصیر است. برای اجرای نورپردازی از چراغ‌هایی کنار آلاچیق و محوطه و سایبان‌ها استفاده می‌کنند.

برای اجرای کف روف گاردن کلاس C از ترموود استفاده می‌شود. راه‌اندازی فضای سبز باغ‌بام به‌شکل باکس ترموود پلکانی است. باکس‌ها تماما از گل‌های طبیعی درست می‌شوند. برای نصب چراغ‌ها هم از نور مخفی استفاده می‌کنند و جنس مبلمان‌ها هم از جنس ترموود است. برای نصب آلاچیق‌ها هم از نمونه‌های بسیارخاص استفاده می‌شود. طراحی روف گاردن D کاملا شبیه به C است. برای کف این باغ‌بام هم از ترموود استفاده می‌شود.

نورپردازی‌ها همگی مخفی بوده و پوشش گیاهی کاملا مشابه به کلاس C است. برای کف بام سبز E از سنگ استفاده می‌کنند. پوشش گیاهی هم چمن مصنوعی می‌باشد. برای این نوع بام‌سبز نیز آلاچیق و سایبان درنظر گرفته شده است. نورپردازی این کلاس با استفاده از چراغ باغی بوده و مبلمان‌ها ترموود است.

نکات قابل توجه در ساخت روف گاردن

اولین چیزی که باید در ساخت روف گاردن‌ها مدنظر قرار دهید توجه به مساحت بام است. در قدم بعد باید بودجه خود را درنظر بگیرید و با توجه به سرمایه خود می‌توانید یکی از جدیدترین طرح‌ های روف گاردن را در پشت بام خود پیاده‌سازی کنید.

انتخاب پوشش گیاهی مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در ساخت باغ‌بام به آن توجه شود. البته چون در ساخت بام‌سبزها از گیاهان مختلفی استفاده می‌شود، بهتر است انتخاب آن را به عهده متخصص بگذارید و خودتان دخالت نکنید. قبل از کاشت گیاه به چندین نکته باید توجه کرد:

  • توجه به میزان رشد ریشه گیاه
  • توجه به میزان مقاومت گیاه درمقابل گرما و تابش نور آفتاب
  • توجه به وزش شدید باد

                                    

توجه به این سه نکته می‌تواند در انتخاب گل و گیاه به شما کمک فراوانی بکند. گل‌های استفاده شده در باغ‌بام‌ها می‌تواند ترکیبی از گیاهان و بوته میوه یا حتی گل‌های رنگارنگ باشد. برای آب دادن به گل‌ها هم می‌توانید از آبیاری اتوماتیک و قطره‌ای استفاده کنید. طراحی نورپردازی در بام‌سبزها هم مسئله بسیارمهمی است که باید خیلی در طراحی آن دقت به خرج داد.

با استفاده از نورپردازی مناسب می‌توانید یک فضای بسیارعالی و مدرن را روی پشت بام درست کنید و حالت‌های مختلف را به آن بدهید. علاوه بر آن، وجود یک نورپردازی مناسب می‌توانید باعث تشخیص آسان درب‌های ورودی و خروجی هستید. برای این‌که یک فضای احساسی را ایجاد کنید می‌توانید از نورپردازی‌هایی با شدت نورکم در بالای دیوارها یا قسمت‌های پایین درخت‌ها استفاده کنید. البته استفاده از مجسمه‌های چوبی و سنگی نیز در کنار این نوع نورپردازی‌ها بسیار فضای زیبایی را در روف گاردن تشکیل می‌دهد.

قبل از طراحی روف گاردن باید چه نکاتی را درنظر بگیریم؟

  • انتخاب خاک مناسب
  • تقسیم وزن باغ بام
  • ایزولاسیون‌کردن بام‌سبز

اصول نگهداری از بام‌سبز

بجز ساختن و طراحی بام‌سبز، نگه‌داری کردن از آن خیلی مهم است. گاهی وقت‌ها عدم نگه‌داری از باغ‌بام یکی از عمده دلایل نساختن آن است. قبل از این‌که به فکر ایجاد این فضای زیبا باشید به این فکر کنید آیا می‌توانید نگه‌داری از آن را برعهده بگیرید و قبول کنید؟ تمامی باغ‌بام‌ها نیاز به توجه و مراقبت دارند و باید حداقل دوباره در سال، بررسی اساسی و کلی درمورد آن‌ها انجام شود. نحوه نگه‌داری و تعمیر روف گاردن، به نوع آن هم بستگی دارد. اما ضروری‌ترین نکاتی که باید رعایت شود این موارد است:

  • استفاده کردن از کود را به کم‌ترین مقدار ممکن برسانید. چون استفاده زیاد از آن می‌تواند باعث افزایش سطح مواد مغذی گیاه شود. علاوه برآن، بالا بودن میزان کود می‌تواند بر کیفیت آب هم تاثیرات مخربی بگذارد
  • بهره‌گرفتن از سیستم‌های محافظت درمقابل سقوط، حیاتی است. به این دلیل که تعمیر آن در قسمت‌های لبه پشتبام صورت می‌گیرد
  • جلوگیری از انسداد زهکشی و رشد نامطلوب گیاهان ضروری است

ایزولاسیون روف گاردن به چه معناست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های روف گاردن، بخش ایزولاسیون‌کردن آن است. ایزولاسیون یک عایق مناسب برای جلوگیری از نفوذ آب به قسمت‌های زیرین باغ‌بام محسوب می‌شود. مرحله ایزولاسیون چون خیلی مهم است باید با دقت هرچه تمام انجام شود تا مجبور به دوباره کاری نشوید.

نتیجه گیری

روف گاردن یا باغ‌بام یکی از اقدامات بسیارجالب درخصوص طراحی پشت‌بام است که آن را به یک فضای هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند. باغ‌بام‌ها در سه نوع مختلف وجود دارند که هرکدام از آن‌ها مخصوص یک سازه است و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد.

برای ساخت بام‌سبز مستلزم رعایت نکات مهمی هستیم که باعث حفظ و سالم‌ماندن این مکان می‌شود. برای راه‌اندازی جدیدترین طرح ‌های روف گاردن، حتما نباید مبلغ زیادی را خرج کنید. شما می‌توانید با کمی هزینه کمتر یک مکان زیبا و دل‌نشین را برای خود و اطرافیان ایجاد کنید. کافی است اجرای روف گاردن خود را به متخصصین توانمند آچاره بسپارید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا