با انواع روش‌های نگهداری دوربین مدار بسته آشنا شوید

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

پس از راه‌اندازی و نصب، نگهداری دوربین مدار بسته برای بهینه‌سازی عملکرد این سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این کار به یک استراتژی تعمیر و نگهداری نیاز است که معمولاً توسط ارائه دهنده سیستم یا پرسنل داخلی اجرا می‌شود. صرف نظر از استراتژی به کار گرفته شده اکثر کاربران سهولت نگهداری دوربین مدار بسته را به عنوان یک اولویت کلیدی می‌دانند. افراد بر این باورند هر چیزی که با عملیات عادی تداخل داشته باشد یا باعث خرابی شود، تاثیر منفی بر اهداف امنیتی دوربین مدار بسته خواهد داشت.

الزامات نگهداری دوربین مدار بسته معمولاً شامل وصله‌های امنیتی، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار، تشخیص دستکاری و هشدارهای خرابی دوربین می‌شود. نحوه رسیدگی به همه این موارد تأثیر زیادی بر اثربخشی، طول عمر و تجربه کاربر در سیستم دوربین مدار بسته خواهد داشت.

ویژگی‌ها و بهترین روش‌های نگهداری دوربین مدار بسته

در ادامه درباره بهترین روش‌های نگهداری این دوربین‌ها صحبت می‌کنیم:

1. وصله‌های امنیتی خودکار و به روز رسانی سیستم عامل

بیشتر فناوری‌های مدرن نیازمند به روز رسانی‌های مکرر هستند. دو نوع اصلی روش‌های نگهداری دوربین مدار بسته به‌ صورت وصله‌های امنیتی (پچ) برای رفع آسیب‌پذیری‌های خاص و به‌روزرسانی‌های سفت‌افزار ارائه می‌شوند که دستورالعمل‌های جدیدی را برای نحوه عملکرد دستگاه ارائه می‌دهند.

از آنجایی که هدف وصله‌های امنیتی محافظت در برابر بدافزارهای تازه کشف شده و سایر سوء استفاده‌ها است معمولاً بیشتر از به‌روزرسانی‌های میان‌افزار کاربرد دارند. با این حال بسیاری از کاربران درباره وصله‌ها و به روز رسانی‌ها احساس خوبی ندارند.

بنابراین ممکن است از این که ماه‌ها هیچ اقدامی برای به روز رسانی انجام نگیرد ابراز خوشحال کنند. اما طولانی شدن زمان بین به‌روزرسانی‌ها ممکن است نشانه‌ای از عدم پاسخ سریع سازنده یا ارائه‌دهنده شخص ثالث به آسیب‌پذیری‌ها باشد. از سوی دیگر به‌روزرسانی‌های مداوم ممکن است نشان دهنده غیر استاندارد بودن نرم‌افزار نصب شده باشد. وصله‌های امنیتی خودکار دوربین امنیتی و به‌روزرسانی‌های میان‌افزار می‌توانند فرآیند را ساده‌تر کرده و سهولت تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته را افزایش دهند.

2. تشخیص دستکاری

علاوه بر حملات سایبری در داخل شبکه، باید در مورد هر کسی که از نظر فیزیکی به داده‌های دوربین‌های مدار بسته شما آسیب می‌زند یا به سرقت می‌برد هوشیار باشید. پیش از این بازرسی بصری تنها روش بود اما امروزه تشخیص دستکاری خودکار به یک ویژگی محبوب تبدیل شده است.

استفاده از فناوری مدرن برای کمک به حل این مشکل به جای اختصاص منابع انسانی اضافی می‌تواند بسیار سودمند باشد. با پاسخ خودکار به عنوان یکی از روش‌های نگهداری دوربین مدار بسته برخی از سیستم‌ها می‌توانند فوراً یک پروتکل پشتیبان را راه‌اندازی کنند.

زمانی که کاربران دوربین امنیتی آفلاین را شناسایی کنند سیستم تشخیص خودکار یک اعلان خطر ارسال می‌کند. این کار شاید مانع آسیب فیزیکی به خود دستگاه نشود اما اگر بتوان فیلم پشتیبان را به فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کرد می‌تواند شواهد ویدیویی از مجرم در حین عمل را ضبط کند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره دوربین مداربسته بی سیم

3. اعلان‌های فعال برای از کار افتادن دوربین

از کار افتادن دوربین یک نگرانی مهم برای هر سیستم امنیتی ویدیویی است که کاربر می‌خواهد به هر قیمتی از آن جلوگیری کند. با این حال، برخی از قطعی‌ها گاهی رخ می‌دهند و هدف از تعمیر و  نگهداری دوربین مدار بسته به حداقل رساندن مدت زمان و تأثیر این رویدادها است.

یکی از ویژگی‌های محبوب اعلان‌های فعال هستند که هر زمان دوربین آفلاین شود فوراً به کاربران هشدار می‌دهد. چه از طریق متن پیامک، یک برنامه اختصاصی، ایمیل یا ابزارهای دیگر، این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا به سرعت مشکل را ارزیابی، تشخیص و رفع کنید.

نگهداری دوربین مدار بسته

سوالات متداول درباره تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته

مهم‌ترین سوالات مربوط به تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته را در ادامه تشریح می‌کنیم:

1. طول عمر یک دوربین امنیتی چقدر است؟

برخی از دوربین‌های مداربسته برای مدت زمان بسیار طولانی با کمی سر و صدا کار می‌کنند. برخی از آنها خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید باید تعویض شوند و برخی دیگر به نظر می‌رسد به تعمیر مداوم نیاز دارند.

همه چیز به کیفیت ساخت و نرم‌افزار بستگی دارد. یکی از نکات مهم این است که آیا ارائه‌دهنده سیستم نظارتی، خدمات تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته و ضمانت‌ها را در اختیار شما قرار داده یا خیر.

بیشتر بخوانید : کیفیت دوربین مدار بسته

2. دستکاری دوربین چیست؟

دستکاری دوربین شامل تخریب فیزیکی، خرابکاری یا سرقت دوربین امنیتی می‌شود. در این شرایط ممکن است کاربر مجبور به تعویض کامل دستگاه مفقود شده یا تعمیر دوربین مداربسته شود اگر صرفاً آسیب دیده باشد.

خوشبختانه دستکاری دوربین نسبتاً نادر است و به همین دلیل است که سیستم راه حل خودکار معمولاً بهترین راه برای نظارت بر دستگاه و ارسال هشدارهای فوری در صورت بروز مشکل است.

3. چگونه از سیستم دوربین مدار بسته نگهداری کنیم؟

استراتژی‌های مختلفی برای نگهداری دوربین مدار بسته وجود دارد. برخی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند همه اقدامات را به پرسنل داخلی خود بسپارند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند از یک شخص با تجربه در بیرون سازمان کمک بگیرند. هر دوی این روش‌ها زمانی موثر هستند که به درستی انجام شوند. به طور کلی عملکرد صحیح سیستم دوربین امنیتی یکی از مهمترین عوامل نظارت تصویری است. حتی بهترین سیستم اگر با کیفیت پایین و از کار افتادن دائمی مواجه باشد بی ارزش خواهد بود.

بیشتر بخوانید : آموزش اتصال دوربین مدار بسته به کامپیوتر و لپ تاپ

4. هر چند وقت یکبار باید دوربین مداربسته سرویس شود؟

تعداد دفعات تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته به سازنده، شرایط در محل و پیکربندی سیستم بستگی دارد. به طور کلی هر سیستمی که نیاز به مراقبت مداوم دارد احتمالاً فاقد ارزش سرمایه گذاری خواهد بود.

برخی از وصله‌های امنیتی (پچ) و به‌روزرسانی‌های میان‌افزار برای این دوره مناسب هستند و هر از گاهی مشکلات سخت‌افزاری خاصی ایجاد می‌شود. اما سیستم‌های مدرن باید به خوبی عمل کنند و زمانی که صحبت از عیب‌یابی و رفع مشکلات به میان می‌آید، نیازی به توجه مداوم نداشته باشند.

قانون طلایی برای اطمینان از اینکه دوربین‌های مداربسته شما در بهترین عملکرد خود باقی می‌مانند نگهداری منظم آنهاست. زمانی که تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته را به تنهایی انجام می‌دهید توصیه می‌شود حداقل یک بار در ماه این کار را انجام دهید. نکته مهم این که اطلاعات به دست آمده شاید همیشه دقیق نباشند. حداقل یک بار در سال از یک متخصص حرفه‌ای برای بررسی سیستم کمک بگیرید. تکنسین‌ها آموزش دیده‌اند و بدون شک اشتباهات ظریفی را که ممکن است در طول معاینه معمول از قلم بیفتند را تشخیص می‌دهند.

5. چه عواملی بر تعداد دفعات سرویس و نگهداری دوربین مداربسته تأثیر دارند؟

شایان ذکر است اگرچه دوربین‌های مداربسته دستگاه‌های ظریفی هستند اما اکثر آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که در برابر آسیب‌ها مقاوم باشند. عوامل زیر بر تعداد دفعات سرویس و نگهداری دوربین مداربسته شما تأثیر می‌گذارد.

  1. محل نصب دوربین مدار بسته. گرد و غبار و موانع باعث کاهش عملکرد دوربین‌های مدار بسته می‌شود. اگر این دستگاه‌ها را در مناطقی قرار می‌دهید که گرد و غبار شایع است عاقلانه است که به طور منظم آنها را بررسی و سرویس کنید.

در عین حال اگر دوربین‌ها به اندازه کافی بالا نیستند و افراد به راحتی می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند بررسی دوره‌ای و انجام اقدامات نگهداری دوربین مداربسته ضروری است که مبادا فردی لنزها را دستکاری نکند.

  1. احتمال آسیب دیدن یا ضربه خوردن دوربین. این اتفاق ممکن است در جایی که کابل‌ها قرار دارند نیز رخ دهد. اگر دوربین مدار بسته روی دیوارها یا سطوح نامنظم چسبیده باشد ممکن است به راحتی بیرون کشیده یا شکسته شوند.

بنابراین، باید مرتباً چک کنید و دوربین‌ها ماهی یک بار سرویس شوند تا مطمئن شوید که کابل‌ها در شرایط عالی قرار دارند. علاوه بر این اگر دوربین‌هایی که در محل کار قرار دارند به راحتی توسط تجهیزات یا ماشین‌ها ضربه می‌خورند حتماً برنامه خدمات و نگهداری منظم را نیز رعایت کنید.

چک لیست برنامه تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته

در اینجا به تفکیک قطعات دوربین مداربسته که باید در طول برنامه تعمیر و نگهداری بررسی کنید را گردآوری کرده‌ایم.

1. سیم کشی

در طول تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته مطمئن شوید که تمام سیم‌ها و کابل‌های متصل به دوربین را بررسی کنید. سیم‌های شل و دارای گره را چک کنید چون می‌توانند منبع تغذیه حیاتی دوربین را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین مطمئن شوید که کابل‌های در هم رفته را از هم جدا کنید.

این سیم‌ها همچنین ممکن است مدار را قطع کرده و منبع تغذیه دستگاه‌ها را مختل کنند. سیم‌های در معرض دید و دارای گره ممکن است باعث شوند دوربین‌ها صدا و ویدیوهای نامشخص و مخدوش را ارسال کنند.

2. مانیتورها و تجهیزات ضبط

مانیتور و تجهیزات ضبط صدا و تصویر در واقع نیروگاه دوربین مداربسته شما هستند. یک اشتباه جزئی در اینجا ممکن است برای کل فرآیند هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت هزینه بر باشد. در اینجا نحوه بررسی این قطعات در طول پروسه نگهداری دوربین مدار بسته را توضیح می‌دهیم.

  • زمان و تاریخ نمایش داده شده روی دستگاه را بررسی کنید. این اعداد باید به روز باشند و به درستی کار کنند. اگر زمان یا تاریخ نادرست است ممکن است لازم باشد آنها را به روز کنید.
  • تنظیمات روشنایی و کنتراست را بررسی کنید. اگر تنظیمات کنتراست و روشنایی دوربین شما درست نباشد تصاویر نامشخصی دریافت خواهید کرد. آنها را به درستی بررسی و تنظیم کنید تا امکان انتقال تصویر و ویدئو واضح فراهم باشد.
  • سیم‌ها و کابل‌های مانیتور را بررسی کنید. مطمئن شوید که سیم‌ها و کابل‌های مانیتور سالم هستند. آنها نباید اتصالات ضعیفی داشته باشند و باید به درستی کار کنند.
  • گرد و غبار روی نمایشگر را تمیز کنید. ذرات گرد و غبار روی مانیتور را بررسی کنید و از یک پارچه میکروفیبر تمیز و محلول ملایم برای تمیز کردن آن استفاده نمایید.
  • در مرحله آخر پروسه نگهداری دوربین مدار بسته زیر مانیتور و تجهیزات ضبط، حتما کلیدها و محفظه‌های مربوطه را نیز بررسی کنید. همه آنها باید دست نخورده باشند و به خوبی کار کنند.

مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

نگهداری دوربین مدار بسته

3. دوربین‌های مدار بسته و لنزها

این‌ها از دیگر اجزای مهم سیستم دوربین مدار بسته هستند که باید به درستی کار کنند تا ضبط صدا و فیلم واضح ارسال شود. در طول بررسی‌های معمول با هدف نگهداری دوربین مدار بسته برخی از قطعاتی که باید بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم، تعمیر یا تعویض کنید را فهرست بندی می‌کنیم.

  • موقعیت یابی لنز دوربین. بررسی کنید تا مطمئن شوید دوربین‌ها در مکان مناسب قرار دارند. اگر نه آنها را به درستی تنظیم کنید (تنظیمات دوربین مدار بسته)
  • اتصال دوربین‌ها. باید دوربین‌ها را بررسی کنید تا ببینید که به صورت شل یا محکم به دیوار متصل شده‌اند. اگر شل هستند پیچ‌ها و سایر محفظه‌های لازم را تنظیم کنید تا دوربین‌ها ثابت و بی حرکت باقی بمانند.
  • رشد بیش از حد گیاهان و ایجاد انسداد. هرگونه رشد گیاهان و مواردی که ممکن است دید دوربین‌ها را مسدود کند را بررسی کنید. اگر درختی بیش از حد رشد کرده حتما آنها را کوتاه کنید تا دید دوربین باز شود.
  • در نهایت اگر سنسورهای حرکتی نصب کرده‌اید بررسی کنید که همه آنها به درستی کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید : روش تست دوربین آیفون تصویری

جمع‌بندی

دوربین‌های مدار بسته گزینه‌های قابل اعتماد بازدارنده جرم در سیستم‌های امنیتی هستند. این تجهیزات کمک می‌کنند مجرمان از آسیب رساندن یا سرقت دارایی‌های شما منصرف شوند. با پیشرفت سریع تکنولوژی، نصب دوربین مداربسته و ارتقاء آن  ارزانتر و سریعتر شده است. در این میان اقدامات لازم برای نگهداری دوربین مدار بسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با انجام منظم تعمیر و نگهداری سیستم نظارت دوربین مدار بسته می‌توانید قابلیت سرویس دهی تجهیزات را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید و در نتیجه در هزینه‌ها نیز صرفه جویی نمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا