تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی و نحوه کار

لوازم خانگیجاروبرقی

اگر سیم جمع کن جاروبرقی شما خراب باشد مطمئنا در موقعیت­‌هایی قرار گرفته‌­اید که در میان حجم انبوهی از سیم کلافه شوید و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستید. کار با دستگاه‌هایی که سیم جمع کن ندارند خسته‌کننده و سخت است به همین دلیل در طی سالیان اخیر استفاده از سیم جمع کن در لوازم الکترونیکی روز به روز بیشتر شده و تقریبا به بخشی مرسوم در این کالاها تبدیل شده است.

از آن جایی که افراد معمولا هنگام استفاده از جاروبرقی در حال حرکت هستند، مدیریت سیم این دستگاه یک عامل بسیار مهم در میزان رضایتمندی مصرف­‌کنندگان است. اما سیم جمع کن جاروبرقی چگونه کار می‌­کند و چه ساختاری دارد؟ آیا تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی امکان‌­پذیر است؟ برای مطالعه پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

سیم جمع کن جاروبرقی چیست؟

در سال‌­های گذشته به منظور ایمن‌­سازی هر چه بیشتر جاروبرقی و سهولت در استفاده از آن­، سیم جمع کن متحرک به جزئی جدایی‌ناپذیر از این دستگاه تبدیل شده است. سیم جمع کن جاروبرقی باعث می‌شود هنگام استفاده از آن به‌راحتی به نقطه موردنظر خود دسترسی پیدا کرده و به مشکلی برای مدیریت سیم اضافی برخورد نکنید و با اطمینان خاطر به فعالیت بپردازید.

اگر در حین استفاده از جاروبرقی به سیم بیشتری نیاز داشتید، می‌­توانید با کشیدن سیم از حداکثر طول آن استفاده کرده و در صورت عدم نیاز، آن را جمع و به داخل دستگاه بازگردانید. این ابزار قرقره مانند، کابل جارو را تا حد ممکن در برابر خطرات احتمالی مصون کرده و راحتی بیشتری برای شما به ارمغان می‌­آورد.

جاروبرقی

نحوه کار سیم جمع کن جاروبرقی

سیم جمع کن جاروبرقی یک ابزار مکانیکی محسوب می­‌شود که می‌­تواند تمام طول سیم دستگاه را ذخیره و در صورت نیاز در اختیار ما قرار دهد. کابل جاروبرقی به دور قرقره این ابزار چرخ مانند پیچیده می‌شود و شما می‌­توانید با کشیدن سیم دستگاه خود، آن را به حرکت درآورده و مقدار سیم مورد نیاز خود را از درون جاروبرقی خارج کنید.

این ابزار به‌صورت خودکار پس از کشیدن سیم به بیرون، آن را قفل کرده و از جمع شدن آن جلوگیری می­‌کند. پس از اتمام فعالیت خود، با فشردن یک اهرم، یا کشیدن و رها کردن سیم، سیم جمع کن جاروبرقی به حرکت درآمده و سیم را به محفظه ذخیره­‌سازی باز می‌گرداند. در نتیجه شما می‌­توانید در هر لحظه دقیقا به میزان مورد نیاز خود، سیم جاروبرقی را از دستگاه خارج کرده و مابقی آن را درون محفظه داخلی نگه دارید.

مقاله پیشنهادی تمام شدن زغال جاروبرقی

تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

اجزای سیم جمع کن جاروبرقی

سیم جمع کن در جاروبرقی از در کنار هم قرار گرفتن قطعات مختلفی تشکیل شده است و خرابی هر کدام از این قطعات می­‌توانند روند کارکرد این ابزار مهم را با اختلال مواجه کند. در صورتی که سیم جمع کن جاروبرقی شما از کار افتاده باشد و یا به‌درستی کار نکند، شما باید سلامت تمام این قطعات را بررسی و در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض آن­ها اقدام کنید. این قطعات به شرح ذیل می­‌باشند:

  • قرقره
  • ترمز
  • پلاتین
  • فیوز شیشه­ای
  • کنتاکت
  • رول سیم جمع کن

سیم جمع کن

خرابی هر کدام از این قطعات می‌­تواند به از کار افتادن این قسمت از جاروبرقی و حتی روشن نشدن آن منجر شود. این قطعات بسته به شرایط به تعمیر جاروبرقی و یا تعویض نیاز دارند. شما می‌­توانید با بررسی دقیق این شرایط بهترین انتخاب ممکن را برای اصلاح آن داشته باشید.

هدف از طراحی سیم جمع کن جاروبرقی

هدف از ساخت این ابزار و استفاده از آن در جاروبرقی را می­‌توان به 2 بخش تقسیم کرد که در ادامه به توضیح هر کدام از آن­ها خواهیم پرداخت.

ایمن­‌سازی

با استفاده از سیم جمع کن متحرک در جاروبرقی، سیم دستگاه شما با قرار گرفتن در محفظه داخلی جاروبرقی از هر گونه خطر احتمالی مصون مانده و شما می‌­توانید با اطمینان خاطر بیشتری به استفاده از آن بپردازید. از آن جایی که شما هنگام استفاده از جاروبرقی در حال حرکت هستید، احتمال آسیب رسیدن به سیم دستگاه به دلیل این جا­به‌­جایی افزایش پیدا کرده و  این قسمت از جاروبرقی را در معرض ضربه و فشار قرار می‌­دهد.

در نتیجه با استفاده از سیم جمع کن جاروبرقی، عمر متوسط کابل بیشتر شده و می­‌توانید مدت زمان ­بیشتری به استفاده از جاروبرقی خود بپردازید.

بیشتر بخوانید علت روشن نشدن جارو برقی

مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی!

سهولت در استفاده

همه افراد هنگام استفاده از جاروبرقی قصد دسترسی به نقاط مختلفی را داشته و معمولا در حال جابه‌­جایی هستند. از آن جایی که شما برای استفاده از جاروبرقی نیاز دارید این دستگاه را به جریان برق متصل کنید، این تحرک برای شما چالش­‌برانگیز خواهد بود. چرا که شما با دور و یا نزدیک شدن نسبت به منبعی که از آن انرژی الکترونیکی دریافت می­‌کنید، به میزان متغیری از سیم نیاز دارید و در صورت بیرون بودن تمام آن دست و پاگیر شده و فعالیت شما سخت می‌شود.  این چالش با استفاده از سیم جمع کن جاروبرقی برطرف می‌شود.

آیا تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی امکان­‌پذیر است؟

این ابزار نیز همانند دیگر ابزارها گاها با چالش روبه‌­رو شده و ممکن است کارکرد آن با مخاطره مواجه شود. در جواب این سوال باید گفت که تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی ساده است و شما می­‌توانید به‌راحتی نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. البته نباید فراموش کرد که انجام تعمیرات نیاز به آگاهی دارد و بهتر است در صورت عدم آشنایی با ساختار دستگاه خود، از تعمیر شخصی آن بپرهیزید و از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. در ادامه مراحل تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی را به صورت خلاصه مرور خواهیم کرد.

مراحل تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

سیم جمع کن قرقره‌ای است که در بخش مرکزی آن از یک فنر نواری استفاده شده است. وقتی که سیم به طرف بیرون از جاروبرقی کشیده می‌شود فنر متراکم شده و زبانه مخصوص از برگشتن سیم به داخل جاروبرقی و جمع شدن سیم دور قرقره جلوگیری می‌کند. با فشار شستی مخصوص و یا با کشیدن و رها کردن، سیم زبانه از محیط قرقره جدا می‌شود و فنر سیم جمع کن جمع شده و قرقره در جهت عکس به چرخش درآمده و سیم خارج شده به دور آن پیچیده شده و داخل دستگاه بر می‌گردد.

آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

کابل جاروبرقی داخل قرقره به دو ریل حلقوی وصل شده است و این دو ریل با حرکت کردن قرقره به چرخش در می‌آیند. قطعه‌ای در داخل قرقره سیم جمع کن جاروبرقی وجود دارد که بر روی آن شاخک‌هایی با فواصل معین تعبیه شده است. هر یک از این شاخک‌ها با یک ریل در تماس بوده و ثابت هستند و توسط آنها فاز و نول از ریل‌های مدور دریافت شده و به داخل جاروبرقی می‌رسد.

بنابراین از سیم جمع کن دو سیم به مدار داخلی جاروبرقی خارج می‌شود که هر کدام از آنها به یکی از شاخک‌های دریافت‌کننده برق از ریل‌ها وصل است. بعد از اینکه مدتی از عمر جاروبرقی بگذرد خاصیت فنری شاخک‌ها کم می‌شود و یکی از آنها یا هر دوی آنها از ریل‌های سیم جمع کن جدا می‌شوند و گاهی این مشکل منجر به ایراد در کار جاروبرقی و حتی روشن نشدن آن می‌شود.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

قبل از ذکر مراحل تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی باید به این نکته اشاره‌­ای کوتاه داشته باشیم که به‌عنوان مثال ممکن است ساختار سیم جمع کن جاروبرقی سامسونگ و سیم جمع کن جاروبرقی ال جی با یکدیگر تفاوت­‌های جزئی داشته و در نتیجه آن، مراحل تعمیر این دستگاه­‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت باشد. این نکته شامل برندهایی دیگر مانند سیم جمع کن جاروبرقی بوش، فیلیپس و پارس خزر نیز شده و احتمالا مراحل تعمیر آن­ها با یکدیگر تفاوت­های جزئی خواهند داشت.

سعی ما در این بخش بر این است که تا حد امکان مراحل عمومی تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی را ذکر کرده و جزئیات لازم به هر کدام از آن­ها را مطرح کنیم تا با کمی دقت و مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه خود بتوانید از پس تعمیر تمام برندها بر بیایید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

  • برای شروع از عدم اتصال جاروبرقی خود به برق اطمینان حاصل کرده و از ایمن بودن شرایط مطمئن شوید.
  • پیچ­های قاب جاروبرقی خود را به وسیله پیچ گوشتی باز کرده و قاب را به آرامی جدا کنید.
  • سپس سیم جمع کن جاروبرقی را با دقت از محفظه خود خارج کنید.
  • دو سیم به رنگ‌های تیره و روشن به سیم جمع کن متصل هستند. صحت و سلامت این اتصال را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.
  • با استفاده از اهم‌­متر سلامت سیم و دو شاخه را به صورت جداگانه بررسی کنید.
  • از سالم بودن قسمت های مکانیکی ( قرقره، ترمز و … ) و اجزای دیگر سیم جمع کن ( فیوز، پلاتین و … ) اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت وجود اختلال در هر کدام از این قسمت­‌ها، نسبت به تعویض و یا تعمیر آن­ها اقدام کرده و در صورت نیاز قطعه جدید را جایگزین کنید.
  • با استفاده از گریس و یا … پلاتین­های سیم جمع کن را از حالت خشکی خارج کرده تا سیم به‌راحتی در محور موردنظر چرخش داشته باشد.
  • سیم جمع کن را پس از اطمینان از سالم بودن به موقعیت خود بازگردانده و متصل کنید.
  • پس از قرار گرفتن سیم جمع کن در محفظه داخلی، قاب را به صورت ایمن روی بدنه قرار داده و با پیچ گوشتی آن را محکم کنید.

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید