تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

نحوه تعویض لاستیک درب یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

وجود نشتی در درب یخچال یا معیوب شدن لاستیک آن، باعث اتلاف انرژی شده، قبض برق را افزایش می‌دهد، یخچال شما را تحت فشار قرار داده و طول عمر آن را کوتاه می‌کند. همچنین مواد غذایی شما در معرض فاسد شدن قرار می‌گیرند. در این حالت برای افزایش طول عمر یخچال، تعویض لاستیک درب یخچال امری ضروری است که فرآیند آن چندان دشوار هم نیست.

لاستیک یا نوار درزگیر درب یخچال، یک نوار الاستیک انعطاف پذیر است که به لبه بیرونی درب یخچال یا محفظه فریزر متصل می‌شود. این لاستیک به گونه‌ای طراحی شده تا به عنوان یک درزگیر ضد هوا، مانعی بین هوای خنک داخل دستگاه و هوای گرم‌ محیط اطراف باشد. یک یخچال با لاستیک درزگیر معیوب، انرژی بسیار بیشتری نسبت به مقدار انرژی مورد نیاز مصرف می‌کند. اگر درب یخچال به درستی بسته نمی‌شود، واشر درب آن باید تعویض شود. به طور کلی اگر در یخچال شما بسته است و می‌توانید اسکناسی را بین درزگیر و چارچوب در جای دهید، زمان تعویض لاستیک درب یخچال شما رسیده است.

لاستیک یخچال معیوب

تعویض لاستیک درب یخچال و فریزر کاری ساده و ارزان است و زمان زیادی نمی‌برد. این یکی از آن کارهایی است که بسیاری از ما به انجام آن فکر نمی‌کنیم و اغلب تصور می‌کنیم که برای انجام آن به یک متخصص یخچال نیاز است. خبر خوب این که شما کاندیدای مناسبی برای انجام این کار بدون توجه به مجموعه مهارت، پیشینه یا جنسیت هستید.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

چرا باید لاستیک درب یخچال را تعویض کنید؟

یخچال‌ها از گران‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه هستند. اگر در نگهداری این وسیله کوتاهی کنید، خرابی آن هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. لاستیک درزگیر درب نقش مهمی در کارکرد درست یخچال شما دارد. از این رو اقدام به‌موقع و درست برای تعویض لاستیک درب یخچال امری ضروری و فوری است.

لاستیک درزگیر یخچال چندین عملکرد مهم دارد. این قطعه مهم سر و صدا، جریان هوا، رطوبت و حتی حشرات را از بین می‌برد. با گذشت زمان ممکن است درزگیر درب پوسیده شود، ترک بخورد و از بسته شدن درب جلوگیری کند. نمونه‌های جدید انواع نوار درب یخچال به راحتی نصب می‌شوند و می‌توانند هزینه‌های انرژی شما را در طولانی مدت کاهش دهند.

چه زمانی باید لاستیک درب یخچال را تعویض کنید؟

تعمیر نوار درب یخچال

بهتر است هر 12 ماه یا بیشتر، بررسی کنید که آیا لاستیک درب یخچال شما در شرایط خوبی است یا خیر. یکی از راه‌های تشخیص معیوب بودن لاستیک درزگیر، آزمایش کاغذ است. یک تکه کاغذ بین در و یخچال بگذارید، در را ببندید و سپس بکشید. اگر کاغذ به راحتی بیرون می‌لغزد باید برای تعویض و تعمیر نوار درب یخچال اقدام کنید.

در ادامه نشانه‌های دیگری را ذکر می‌کنیم که زنگ هشدار زمان تعویض لاستیک درب یخچال شما هستند:

  • زمانی که در قفسه‌ها و مواد غذایی فریزر یا طبقه‌های یخچال تجمع یخ می‌بینید.
  • به دلیل خشک شدن نوار درب یخچال، ضامن لاستیک به خوبی نمی‌چسبد.
  • بیرون آمدن هوای سرد از یخچال را حس می‌کنید.
  • دمای یخچال شما در نوسان است.
  • لاستیک درزگیر به تدریج از بدنه یخچال شما جدا می‌شود.
  • بافت لاستیک درزگیر شروع به سفت شدن می‌کند.

علائم نقص لاستیک درب یخچال چیست؟

تعویض لاستیک درب یخچال پرسی

  1. گرم شدن فضای داخلی یخچال:

اگر درب یخچال شما به درستی بسته نمی‌شود، واضح‌ترین علامت این است که داخل یخچال بیش از حد گرم شده است.

  1. تراکم هوا:

اگر هوای گرم به داخل یخچال شما نفوذ کند، در نهایت با رطوبت بالا داخل یخچال مواجه خواهید شد. این بدان معناست که لبنیات و محصولات تازه سریع‌تر فاسد می‌شوند، کندانسور سخت‌تر کار می‌کند و حتی شاهد نشتی رطوبت اضافی خواهید بود.

  1. یخچال دائماً کار می‌کند:

یخچال‌ها نیازی به کار مداوم ندارند مگر زمانی که یخچال شما نشتی گاز داشته باشد و یا نوار درب آن خراب باشد. زمان‌هایی هم وجود دارد که یخچال در دمای هدف یا کمتر از آن قرار می‌گیرد و بی‌صدا خواهد شد. اگر یخچال شما دائماً کار می‌کند می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که لاستیک اجازه می‌دهد هوای گرم داخل و هوای سرد خارج شود.

انواع نوار درب یخچال کدام است؟

انواع مختلف لاستیک یخچال

3 نوع اصلی نوار درب یخچال وجود دارد: ۱. مدل پرسی، ۲. مدل پیچی و ۳. مدل ضربه‌ای.

گوشه‌ای از واشر یخچال خود را بیرون بکشید و به مدلی که دارید توجه کنید. نکته مهم این است که مدل پرسی و پیچی رایج‌ترین انواع نوار درب یخچال محسوب می‌شوند. زمان تعویض لاستیک درب یخچال پرسی باید توجه کنید که لاستیک جدید از نوع همان نوار قبلی درب یخچال شما انتخاب شود.

در نوع پرسی که متداول‌ترین نوع لاستیک درب یخچال است نوار درزگیر یخچال به صورت پرسی و بدون پیچ به بدنه یخچال وصل می‌شود. در نوع پیچی نوارها به کمک پیچ‌هایی به بدنه یخچال محکم می‌شوند. این نوارهای درزگیر یخچال، در ابعاد مختلف عرضه می‌شوند. برای مثال نوارهای 70 سانتی، 90 سانتی و حتی 160 سانتی‌متر در دسترس همگان هستند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

چگونه می‌توانید عمر لاستیک درب یخچال خود را افزایش دهید؟

پاک کردن بین شیارهای لاستیک باید جزئی از برنامه نظافت روزانه شما باشد. تمیز نگه داشتن یخچال و لاستیک درب آن از مواد غذایی و آلودگی، نه تنها به طولانی شدن عمر نوار درب یخچال کمک می‌کند، بلکه از ورود آلودگی ناخواسته به مواد غذایی موجود در یخچال نیز جلوگیری می‌کند. اصلی‌ترین علت نچسبیدن لاستیک درب یخچال، تجمع آلودگی و کثیفی در بین شیارهای نوار است.

ضرورت تعویض لاستیک درب یخچال

نصب لاستیک درزگیر جدید به کارآمدتر شدن یخچال شما کمک می‌کند. در ادامه تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر نوار درب یخچال را فهرست می‌کنیم:

ابزار مورد نیاز

  • پیچ گوشتی 4 در 1
  • آچار آلن

وسایل مورد نیاز

  • لاستیک جدید: باید قطعه جایگزین اصلی از برند سازنده یخچال خودتان را پیدا کنید.
  • آچار سر شش گوش: بسته به نوع یخچال خود ممکن است به یک پیچ گوشتی یا آچار آلن نیاز داشته باشید.
  • تکه پارچه: حین تعویض لاستیک درب یخچال، بهترین زمان برای نظافت زیر لاستیک است که احتمالاً هرگز تمیز نشده است.
  • وازلین – یا سایر محصولات جهت روان‌کاری (اختیاری).

 مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن یخچال چیست؟

مراحل اصلی تعویض لاستیک درب یخچال

درب یخچال شما دارای یک لاستیک درزگیر قالب‌گیری شده برای حفظ سرما و گرما است. وقتی این لاستیک کهنه و شکننده شد، باعث نشتی می‌شود. اگر تایم کارکرد یخچال شما بیشتر شده و می‌بینید که هوای سرد را در خود نگه نمی‌دارد قبل از تعویض لاستیک درب یخچال پرسی باید به نکات زیر توجه کنید.

ابتدا لاستیک درب یخچال را بررسی کنید. آیا در اطراف آن انباشتگی مایع یا حتی کپک سیاه رنگ وجود دارد؟ اگر چنین است نشت هوای سرد احتمالاً باعث متراکم شدن هوای گرم‌تر آشپزخانه شما می‌شود. در این مرحله درب یخچال را ببندید در حالی که یک اسکناس کاغذی را بین لاستیک درزگیر و بدنه درب یخچال گذاشته‌اید.

اسکناس را به آرامی بیرون بکشید. اگر کمی کشش روی اسکناس وجود داشته باشد لاستیک درزگیر درب یخچال شما سالم است. اگر اسکناس به راحتی بیرون آمد و رطوبت و یا کپک داشت، وقت آن است برای تعویض لاستیک درب یخچال پرسی خود اقدام کنید.

قیمت لاستیک درب یخچال به برند یخچال و اندازه و ابعاد درب آن بستگی دارد. برای مثال قیمت لاستیک درب یخچال ارج با ابعاد 151*63 حدود 118 هزار تومان است در حالی که این قیمت برای یخچال دو در فیلور با ابعاد 39*62 حدود 85 هزار تومان می‌باشد.

تعویض گام به گام لاستیک درب یخچال

اکنون که لاستیک جدید مناسب یخچال خود را تهیه کرده‌اید بیایید تعویض و تعمیر نوار درب یخچال را شروع کنیم. پیشنهاد می‌کنم ابتدا نوار جدید یخچال را باز کنید و آن را روی زمین در یک منطقه گرم قرار دهید تا “نرم شود”. این کار باعث آسان‌تر شدن نصب آن می‌شود زیرا احتمالاً به دلیل قرار گرفتن در بسته‌بندی تا حدودی بد شکل و سفت شده است.

مرحله 1: پیچ‌های لاستیک درزگیر یخچال را باز کنید

مرحله اول تعویض لاستیک درب یخچال

لبه جلوی لاستیک را از یک گوشه بلند کنید تا پیچ‌هایی که باید باز کنید نمایان شوند. نکته مهم در اینجا شل کردن پیچ‌ها است. ما قرار نیست پیچ‌ها را به طور کامل باز کنیم. پیچ‌ها را از یک گوشه باز کنید. همان‌طور که پیچ‌ها را باز می‌کنید می‌توانید شروع به کشیدن لاستیک از درب کنید. تا زمانی که لاستیک کاملاً جدا شود به این کار ادامه دهید.

مرحله 2: لاستیک جدید را آزادانه نصب کنید

در این مرحله از تعویض لاستیک درب یخچال پرسی با روشی برعکس جدا کردن لاتیکس قدیمی، نصب نوار جدید درب یخچال را شروع کنید. همان‌طور که لاستیک جدید را نصب می‌کنید در حین حرکت، پیچ‌ها را کمی سفت نمایید.

مرحله 3: لاستیک جدید را تست کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم نمایید

اکنون که لاستیک جدید در جای خود قرار گرفت درب یخچال را ببندید و نوار درزگیر را از همه طرف بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته است. می‌توانید با کشیدن آرام لاستیک در صورت لزوم، تنظیمات جزئی را انجام دهید.

مرحله 4: همه پیچ‌ها را ببندید

در نهایت وقتی که لاستیک درب یخچال شما به درستی نصب شد و آن را چک کردید برای تکمیل تعویض لاستیک درب یخچال در آخرین مرحله پیچ‌ها را محکم کنید. مراقب باشید در حین انجام این کار لاسیتک را حرکت ندهید چون آن را از حالت تنظیم خارج خواهید کرد. همچنین پیچ‌ها را بیش از حد سفت نکنید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

بیشتر بخوانید آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

مرحله 5 (اختیاری): پوشش سبکی از وازلین را اعمال کنید

اگر لاستیک درزگیر درب یخچال شما خیلی سفت است ممکن است نیاز باشد پوشش سبکی از ژله نفتی (وازلین) را در امتداد لاستیک بمالید تا باز شدن درب یخچال آسان تر شود. در این مرحله، کار ما در کمتر از نیم ساعت تمام شد. خیلی بد نبود، نه؟ اکنون می‌توانیم از مزایای یخچال خود با لاستیک‌های درزگیر جدید بهره‌مند شویم.

نحوه نصب لاستیک درب یخچال پرسی

تعویض لاستیک درب یخچال پرسی شبیه به تعویض نوار پیچی درب یخچال است. تنها تفاوت در چگونگی اتصال نوار به بدنه است. در این روش باید نوار قدیمی را به آرامی و با دقت با کمک یک کاردک یا جسم نوک تیز از بدنه جدا کنید و سپس بدنه را با پارچه‌ای نرم تمیز نمایید. در مرحله بعد می‌توانید لاستیک جدید را با چسب مخصوص به بدنه درب یخچال بچسبانید و به مدت 3 تا 4 ساعت درب یخچال را باز نکنید.

جمع‌بندی

بیشتر مشکلات درب یخچال به لاستیک آن مربوط می‌شود. این درزگیر لاستیکی که تمام قسمت بیرونی درب‌های یخچال و فریزر را می‌پوشاند ممکن است با افزایش عمر، کثیف، تاب خورده، جدا شده یا سفت شده باشد. در این زمان است که تعویض لاستیک درب یخچال ضرورت پیدا می‌کند.

قبل از تعمیر نوار درب یخچال باید به عیب یابی رایج‌ترین مشکلاتی بپردازید که می‌توانند علت نچسبیدن لاستیک درب یخچال باشند. داخل یخچال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ظروف غذا، کشوهای باز یا قفسه‌های نامرتب مانع بسته شدن درب یخچال نشده باشند. اگر درب یخچال همچنان بسته نمی‌شود نوبت به تعویض نوار درزگیر درب یخچال می‌رسد.

در حالی که دستورالعمل‌هایی که در این مقاله خواندید برای برخی از پروژه‌های تعویض لاستیک درب یخچال مفید هستند روش‌های دیگر بسته به مدل یخچال یا نوع نوار درزگیر ممکن است متفاوت باشند. با این حال در بیشتر موارد، تعویض دوره‌ای لاستیک درب یخچال قبل از خراب شدن به کارکرد بهتر یخچال در طول عمر آن کمک می‌کند. اگر برای تعویض لاستیک یخچال خود نیاز به کمک داشتید آچاره در خدمت شماست.

3/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید