مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

راهنمای کامل انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین

خودرومکانیک خودرو

کمک فنرها بخش بسیار مهمی از یک وسیله نقلیه هستند که برای جذب ضربه‌های ناشی از عبور خودرو بر روی زمین ناهموار یا دست‌اندازهای جاده طراحی شده‌اند. کمک فنرها چسبندگی خوبی فراهم می‌کنند و ضربه‌های داخل خودرو را کاهش می‌دهند تا راننده و سرنشینان در طول سفر، آرام‌تر و راحت‌تر باشند. در این مقاله از مجله آچاره نحوه انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین را برای شما توضیح خواهیم داد.

آشنایی با نحوه عملکرد کمک فنر

هنگامی که ماشین در حال حرکت است، پیستون خودرو به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. در ادامه مایع موجود در پیستون از سوراخ‌های کوچکی که روی آن وجود دارند، عبور می‌کند. به دلیل کوچک بودن سوراخ‌های روی پیستون، مایعی که از آن‌ها عبور می‌کند بسیار کم است. این موضوع باعث کاهش سرعت پیستون می‌شود که در نهایت منجر به کاهش حرکت فنر و سیستم تعلیق خواهد شد.آشنایی با نحوه عملکرد کمک فنر 

وظیفه کمک فنر خودرو

برای انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین باید بدانید که کمک فنرها، قدرت شوک حاصل از ضربات را جذب نمی‌کنند. بلکه این وظیفه به فنرهایی که بخشی از سیستم تعلیق خودرو هستند، محول می‌شود. فنر سیستم تعلیق خودرو باعث فشرده شدن انرژی و ذخیره آن می‌شود و افرادی که در خودرو نشسته‌اند، هیچ لرزش غیرطبیعی را حس نمی‌کنند.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

در این شرایط بر اثر ضربه، یک نوع انرژی جنبشی تولید می‌شود که توسط فنرها به گرما تبدیل خواهند شد. این انرژی در ادامه باید به نحوی آزاد شود؛ که این وظیفه برعهده ضربه‌گیر است. زمانی که فنرها به طول اولیه خود باز می‌گردند، پایداری خودرو حفظ خواهد شد.

آشنایی با انواع کمک فنر برای انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین

انواع کمک فنرها بر اساس 2 استاندارد «طراحی» و «روغن هیدرولیک» دسته‌بندی می‌شوند. کمک فنرها به‌طور عمده به 3 نوع «هیدرولیک دو لوله‌ای»، «گاز دو لوله‌ای» و «تک لوله گازی» تقسیم می‌شوند که در ادامه برای کمک به شما در روند انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین، هر یک از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.Choose the right shock absorber for your car

1. کمک فنر هیدرولیک دو لوله‌ای

کمک فنر هیدرولیک دو لوله‌ای معمولی‌ترین و همچنین ارزان‌ترین نوع کمک‌فنر است. ساختار این نوع کمک فنر بسیار ساده بوده و از دو استوانه به نام‌های «لوله داخلی» و «لوله خارجی» تشکیل شده است.

لوله داخلی شامل یک پیستون و سیال فعال است که سیال با کمک پیستون در آن حرکت می‌کند. لوله خارجی هم به عنوان یک مخزن برای روغن هیدرولیک لوله‌های داخلی و خارجی کار می‌کند.

مزیت کمک فنرهای هیدرولیک دو لوله‌ای این است که راننده و سرنشینان خودرو به دلیل حرکت نرم آن‌ها، راحتی بیشتری را در طول حرکت خودرو احساس می‌کنند. یکی دیگر از مزایای این نوع کمک فنرها، قیمت مناسب آن‌هاست.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

در انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین این نکته را در نظر بگیرید که کمک فنرهای هیدرولیک دو لوله دارای معایبی هم هستند. یکی از آن‌ها این است که روغن و فوم آن، در اثر حرکت سریع پیستون بیش از حد گرم می‌شوند. در نتیجه توانایی کمک فنر برای فرمان دادن به حرکت چرخ، کاهش می‌یابد. این اتفاق بیشتر زمانی که شما در حال رانندگی بر روی یک سطح بسیار ناهموار هستید، ممکن است اتفاق بیفتد.

مطلب پیشنهادی: 5 روش بالا بردن سیستم تعلیق (ارتفاع) ماشین
کمک فنر هیدرولیک دو لوله‌ای

2. کمک فنر گازی دو لوله

در این نوع کمک فنر، لوله خارجی با یک قسمت گاز نیتروژن و یک قسمت روغن هیدرولیک پر می‌شود. هر دوی این‌ها تحت فشار هستند و گاز مانع از ایجاد حباب در روغن می‌شود که از مخلوط شدن روغن و هوا و در نتیجه حباب شدن و جوشیدن آن، جلوگیری می‌کند.

3. کمک فنر گازی تک لوله

کمک فنر گازی تک لوله به عنوان یک کمک فنر استاندارد در نظر گرفته می‌شود. این نوع کمک فنر دارای لوله‌های متشکل از گاز فشرده و دارای دو پیستون در داخل است. در این حالت می‌توان لوله را در هر موقعیتی نصب کرد اما دو پیستون، مشابه طراحی کمک فنرهای هیدرولیک دو لوله‌ای هستند. در کمک فنر گازی تک لوله، پیستون، فشرده‌سازی و گشاد شدن را کنترل می‌کند. این بدان معناست که این بخش فاقد شیر پایه است.

برای انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین این نکته را در نظر بگیرید که یکی از مزیت‌های کمک فنر گازی تک لوله‌ای، این است که نصب آن‌ها در برخی موقعیت‌ها تأثیری بر عملکرد آن‌ها ندارد. مزیت دیگری که می‌توان برای کمک فنر گازی تک لوله‌ای در نظر گرفت، این است که آن‌ها به‌سرعت و به‌سادگی خنک می‌شوند، زیرا لوله آن‌ها به هوا باز است.

این نوع کمک فنر دو عیب عمده دارد. اولاً که گران‌تر هستند و ثانیاً اگر آسیب ببینند، قابل تعمیر و تعویض نیستند.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

راهنمای انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین

هنگام انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین، شما باید به فاکتورهای خاصی توجه کنید که عبارت‌اند از کیفیت جاده‌ها و مسیر، قیمت کمک فنر، مدل و ساخت خودرو، برند کمک فنر، جنس و مدل کمک فنر.

  1. بین کمک فنرهای دو لوله و تک لوله بهتر است دو لوله را انتخاب کنید.
  2. اگر در بزرگراه‌ها یا خیابان‌های معمولی رانندگی می‌کنید، کمک فنرهای روغنی مناسب‌تر هستند، اما اگر بیشتر در جاده‌ها یا مسیرهای ناهموار رانندگی می‌کنید، کمک فنرهای گازی برای خودروی شما گزینه مناسب‌تری هستند.
  3. به‌ طور کلی شما کمک فنرها را زیاد عوض نمی‌کنید، بنابراین روند انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین را به دلیل گران بودن آن به چالش نیندازید. کمک فنری با قیمت کمی بالاتر، برای دوام خودروی شما بهتر است.
  4. قبل از این که بخواهید مناسب‌ترین کمک فنرها را خریداری و روی خودروی خود نصب کنید، باید مطمئن شوید که با مدل و برند خودروی شما مطابقت دارند و در صورت عدم اطمینان، کار را توسط یک مکانیک متخصص انجام دهید.
  5. به دلیل کمتر بودن قیمت کمک فنرهای نامناسب و بدون مارک، انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین خود را به خطر نیندازید. اگر چنین انتخابی کنید، بعد از چند ماه هزینه‌های بیشتری را متحمل خواهید شد، بنابراین همیشه به سراغ خرید یک کمک فنر معتبر و خوب بروید.
  6. کمک فنرها از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. برخی از آن‌ها بادوام هستند و برخی دیگر نه. در نتیجه توصیه می‌کنیم قبل از این که برای تعویض کمک فنر اقدام کنید، با مکانیک متخصص یا یک فرد حرفه‌ای مشورت کنید.

راهنمای انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین

نکات مهم در انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین

  • سعی کنید تا حد ممکن  از انتخاب کمک فنرهای روغنی خودداری کنید.
  • قبل از تعویض کمک فنرهای خودرو، اجزای سیستم تعلیق را بررسی کرده و قطعات آسیب‌دیده را تعویض کنید.
  • اگر متخصص کمک فنر نیستید، ابتدا با یک مکانیک مجرب مشورت کرده و سپس آن‌ها را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

کلام آخر

کمک فنرها اهمیت و جایگاه خاص خود را در خودرو دارند، زیرا نه‌تنها باعث راحتی راننده و سرنشینان می‌شوند، بلکه از آسیب رسیدن به سایر قسمت‌های خودرو نیز جلوگیری می‌کنند. هنگام سفر، مسیرها و جاده‌های ناهموار می‌توانند به دلیل لرزش‌های شدید باعث ناراحتی شما شوند و خودروی شما را بی‌ثبات کنند. کمک فنرها وظیفه جذب ضربه‌ها را دارند تا سفری راحت و ایمن برای شما فراهم شود. به همین دلیل در روند انتخاب کمک فنر مناسب برای ماشین باید دقت زیادی به خرج دهید.

فراموش نکنید که شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از تعمیرکاران ماشین کاربلد آچاره دریافت کنید.

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید